Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Vandaag is de interrailtrip van start gegaan met de ICE 105 van Utrecht naar Basel SBB.
Het is een stuk drukker dan ik verwacht had in de trein, in Arnhem was zo'n 70% van de zitplaatsen bezet in onze wagon. Al snel stond er in de DB app dat we niet verder zouden rijden dan Karlsruhe vanwege een storing, maar later bleek dat we wel degelijk verder zouden rijden naar Bazel.
In het reisadvies stond ook dat je het beste voor Zürich in Mannheim kan uitstappen, maar dat hebben we gelukkig niet gedaan aangezien die trein problemen kreeg na Mannheim en nu 40 minuten te laat aankomt in Offenburg. Het schijnt dat er in Basel SBB een vervangende trein klaar staat om ons naar Zürich te brengen, maar dat is nog afwachten.
Het is een stuk drukker dan ik verwacht had in de trein, in Arnhem was zo'n 70% van de zitplaatsen bezet in onze wagon. Al snel stond er in de DB app dat we niet verder zouden rijden dan Karlsruhe vanwege een storing, maar later bleek dat we wel degelijk verder zouden rijden naar Bazel.
In het reisadvies stond ook dat je het beste voor Zürich in Mannheim kan uitstappen, maar dat hebben we gelukkig niet gedaan aangezien die trein problemen kreeg na Mannheim en nu 40 minuten te laat aankomt in Offenburg. Het schijnt dat er in Basel SBB een vervangende trein klaar staat om ons naar Zürich te brengen, maar dat is nog afwachten.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
De SBB houdt altijd een trein reserve in Basel voor als de DB de boel weer eens verkloot.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Er zijn toch zat treinen tussen Basel en Zurich? Moet daarvoor een extra trein geregeld worden?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In Zwitserland is het hele netwerk niet gepland op snelheid maar vooral op het aan kunnen bieden van overstappen. Dus als die ene trein uitvalt kan het gevolgen hebben voor het hele netwerk (ook de bussen zijn volledig op de treinen afgestemd). De doorgaande DB treinen hebben niet voor niets vaak al 20 minuten Stilstand op SBB als ze verder Zwitserland in moeten
Laatst gewijzigd door Ardan op za 20 jun 2020, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Reden: Leesbaarheid: vorige post niet geheel quoten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Dus als een internationale trein uit Duitsland met vertraging aankomt in Basel SBB dan worden allerlei extra treinen ingezet als aansluiting?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Bij ons wel in ieder geval. We zitten nu in een erg nieuwe ICE, waarin het lekker rustig is. Ook geen mondkapjesplicht hier *O*
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Er wordt 1 extra trein ingezet in het oorspronkelijke rijpad Basel-Zürich zodat de Zwitserse binnenlandse aansluitingen behouden blijven. De internationale trein die vanuit Basel naar Zürich zou rijden wordt opgeheven ivm vertraging/missen rijpad.en-es schreef:Dus als een internationale trein uit Duitsland met vertraging aankomt in Basel SBB dan worden allerlei extra treinen ingezet als aansluiting?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Hetzelfde trouwens ook met TGV's naar Zürich, en met ICE's/EC naar Interlaken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik begrijp het al. Een vertraagde trein uit het buitenland die in het IC-systeem zit van SBB wordt vervangen door een trein die op dezelfde tijden rijdt. Ja, dat klinkt logisch.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Blijkbaar is dat voor Nederlanders niet nodig of mijn kameraad heeft enorm geluk gehad. En zag de treinverbinding inmiddels in de Muj Vlak app staan.umbusko schreef:Volgens České dráhy gaan er vanaf 15 juni weer treinen rijden tussen Nürnberg en Cheb. Wel ligt van 1 juli tot en met 22 augustus Kirchenlaibach-Marktredwitz eruit, dus dan kun je beter maar een andere route verzinnen, want anders ben je 2 uur extra kwijt. De treinen Praha-München rijden voorlopig sowieso niet door werkzaamheden, men verwacht dat die weer vanaf ergens in de eerste helft van juli gaan rijden. Houd er wel rekening mee dat je Tsjechië voorlopig niet in komt zonder negatieve coronatest.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Nederland is intussen wat de Tsjechen betreft groen geworden. *O*
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ondergetekende is komend weekend van de partij *O*
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Vandaag was het lekker simpel met de trein; de RailJet Express van het beginpunt Zürich HB nemen tot aan het eindpunt Wien Hbf.
Hoewel de SBB zei dat de trein druk zou zijn, viel dat reuze mee aangezien we in het begin de wagon deelden met 3 anderen. Weliswaar hadden we wel de voorste wagon gepakt (verst van station).
Vlak na Zürich versnelt de trein flink in de tunnel, maar daarna gaat het langzamer langs de Zurcher See met erg mooie uitzichten. Het was helaas wel zwaar bewolkt, maar het blijft prachtig de Alpen.
Liechtenstein slaan we volledig over, net als Duitsland hoewel we door beide landen rijden. Dat is denk ik wel uniek in Europa; een trein die door 2 landen rijdt zonder daar ook maar in te stoppen. Na Liechtenstein zitten we opeens helemaal achteraan en wordt er een extra trein aangekoppeld waardoor we regelmatig de voorkant van de trein kunnen zien, erg mooie foto's geeft dat.
Na Linz gaat het pas echt sneller en na Sankt Pölten rijden we best wel lang de topsnelheid 220 km/u waarmee we snel aankomen in Wenen. Hier in Wenen is het weer lekker rustig en zijn er nauwelijks toeristen te vinden. In Zürich was het wel druk op straat, maar dat waren volgens de hotelbaas vooral "Einheimischen". Doordeweeks zal het wel nog rustiger zijn, lekker hoor. Unieke beleving natuurlijk zonder het massatoerisme in de zomer.
Hoewel de SBB zei dat de trein druk zou zijn, viel dat reuze mee aangezien we in het begin de wagon deelden met 3 anderen. Weliswaar hadden we wel de voorste wagon gepakt (verst van station).
Vlak na Zürich versnelt de trein flink in de tunnel, maar daarna gaat het langzamer langs de Zurcher See met erg mooie uitzichten. Het was helaas wel zwaar bewolkt, maar het blijft prachtig de Alpen.
Liechtenstein slaan we volledig over, net als Duitsland hoewel we door beide landen rijden. Dat is denk ik wel uniek in Europa; een trein die door 2 landen rijdt zonder daar ook maar in te stoppen. Na Liechtenstein zitten we opeens helemaal achteraan en wordt er een extra trein aangekoppeld waardoor we regelmatig de voorkant van de trein kunnen zien, erg mooie foto's geeft dat.
Na Linz gaat het pas echt sneller en na Sankt Pölten rijden we best wel lang de topsnelheid 220 km/u waarmee we snel aankomen in Wenen. Hier in Wenen is het weer lekker rustig en zijn er nauwelijks toeristen te vinden. In Zürich was het wel druk op straat, maar dat waren volgens de hotelbaas vooral "Einheimischen". Doordeweeks zal het wel nog rustiger zijn, lekker hoor. Unieke beleving natuurlijk zonder het massatoerisme in de zomer.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het had wat voeten in de aarde, maar Tsjechië is bereikt. Weliswaar drie aansluitingen gemist, waardoor ik drie keer om moest plannen en niet mijn oorspronkelijke route kon volgen. De trein waar ik nu in zit heeft bovendien ook al een kleine 20 minuten vertraging, dus ben benieuwd of het nog meer wordt dan vijf uur vertraging. -o-
Prettige bijkomstigheid is wel dat ik nu in een trein met Speisewagen zit, dus een Gambrinus en een schnitzeltje kan verorberen. *O*
Prettige bijkomstigheid is wel dat ik nu in een trein met Speisewagen zit, dus een Gambrinus en een schnitzeltje kan verorberen. *O*
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Vandaag naar de legendarische gyermekvasut gegaan in de bergen van Boedapest. Met tram 56A zijn we naar het eindpunt Hővösvölgy gegaan waarvandaan de trein vertrekt. Daar het museum bezocht en erachter gekomen waar de profielfoto van Aking is gemaakt :')
De rit zelf kostte geen drol (400ft = €1,20). De rit van 11:30 verliep in eerste instantie vrij soepel en alle kinderen namen hun taak serieus. Het is een erg uitdagende baan qua aanleg (een stuk uitdagender dan de Parkeisenbahn).
Vlak voor station Virágvölgy ging het echter helemaal verkeerd omdat een sein nog niet veilig stond. De machinst begint flink veel te toeteren in de hoop dat de seinmeester hem zou horen, maar het was al te laat en hij moest stoppen. Normaal gesproken zou dat geen probleem zijn, maar nu wel want we stonden op een helling naar boven.
Het sein staat ondertussen wel op veilig, maar het lukt de locomotief niet meer om vooruit te komen. Er komt enorm veel rook vrij en het ding maakt een hoop lawaai, maar we blijven stilstaan.
Na een kwartier stapten we maar uit en liepen naar het volgende station en toen zagen we dat er een andere locomotief kwam om de trein te trekken. De trein had dus even twee locomotieven. Bij Virágvölgy stopt 'ie weer, maar het zag er niet naar uit dat ie nog snel weer ging rijden dus pakten we bus 21A om weer naar de stad te gaan en daar nog de middag te besteden in Palatinus.
Desondanks wel een mooi ritje gehad van een halfuur op de langste spoorbaan ter wereld beheerd door kinderen :-)
De rit zelf kostte geen drol (400ft = €1,20). De rit van 11:30 verliep in eerste instantie vrij soepel en alle kinderen namen hun taak serieus. Het is een erg uitdagende baan qua aanleg (een stuk uitdagender dan de Parkeisenbahn).
Vlak voor station Virágvölgy ging het echter helemaal verkeerd omdat een sein nog niet veilig stond. De machinst begint flink veel te toeteren in de hoop dat de seinmeester hem zou horen, maar het was al te laat en hij moest stoppen. Normaal gesproken zou dat geen probleem zijn, maar nu wel want we stonden op een helling naar boven.
Het sein staat ondertussen wel op veilig, maar het lukt de locomotief niet meer om vooruit te komen. Er komt enorm veel rook vrij en het ding maakt een hoop lawaai, maar we blijven stilstaan.
Na een kwartier stapten we maar uit en liepen naar het volgende station en toen zagen we dat er een andere locomotief kwam om de trein te trekken. De trein had dus even twee locomotieven. Bij Virágvölgy stopt 'ie weer, maar het zag er niet naar uit dat ie nog snel weer ging rijden dus pakten we bus 21A om weer naar de stad te gaan en daar nog de middag te besteden in Palatinus.
Desondanks wel een mooi ritje gehad van een halfuur op de langste spoorbaan ter wereld beheerd door kinderen :-)
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Sinds vandaag rijdt net ten noorden van Brussel de Ringtrambus. Deze buslijn 820 rijdt vanaf het UZ Brussel via Vilvoorde naar Zaventem en wordt uitevoerd met de Van Hool Exquicity.
Op Bruzz.be staat een artikel erover (met filmpje).
Op Bruzz.be staat een artikel erover (met filmpje).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Oh, lieve DB: dagenlang nergens last van, alleen maar vertraging op treinen die in en door Duitsland rijden...
Met een beetje pech of een langzame meester straks in Köln de aansluiting naar Arnhem missen en twee uur later thuis...
Met een beetje pech of een langzame meester straks in Köln de aansluiting naar Arnhem missen en twee uur later thuis...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Reis je per ICE naar Arnhem of met de RE 19? Want de ICE heeft ook al problemen vandaag, er zijn teveel treinen stuk.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik zou.tot Köln met de EC6 moeten, daar overstappen op ICE104. Nu ga ik maar in Mannheim overstappen, better safe than sorry.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Klinkt als een verstandig plan, mijn ervaring is dat +18 eerder meer dan minder wordt bij de DB. :Y
-
- Berichten: 736
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Heeft Keolis weer last van defecte in NL toegelaten Flirts? In Herford zag ik de RB20365 met een oud type Flirt in Westfalen bahn kleuren. Die is zeker niet in Hengelo geweest !
-
- Berichten: 736
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Het trein personeel accepteerde dat?Tom024 schreef:Ik zou.tot Köln met de EC6 moeten, daar overstappen op ICE104. Nu ga ik maar in Mannheim overstappen, better safe than sorry.
Of had je geen zugbindung ?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Er is niets uitgevallen in Oldenzaal in elk geval, dus waarschijnlijk is de dienst dan weer geknipt in Herford, iets dat vaker gedaan wordt bij een tekort aan FLIRT3's.henrivanderweijden schreef:Heeft Keolis weer last van defecte in NL toegelaten Flirts? In Herford zag ik de RB20365 met een oud type Flirt in Westfalen bahn kleuren. Die is zeker niet in Hengelo geweest !
-
- Berichten: 736
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Niet in Herford geknipt in ieder geval want daar zag ik m bij aankomst naast de trein rijden waar ik in zat met reizigers. Elders geknipt zou kunnen natuurlijk.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten