Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

waldo79 schreef:Parijs klinkt net wat exotischer dan Den Haag.
La Haye dan (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5239
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Lijn 45 »

In Chelles staat overigens ook een NS 2400 weg te roesten.

De meest exotische locatie om een Haagse PCC te zien is trouwens overzees. :)
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Z2N schreef: wo 21 jul 2021, 09:07 Chelles - Parijs is 22 kilometer fietsen, het equivalent van station Tilburg - station Breda. Zullen we Tilburg voortaan ook maar Breda gaan noemen?
Bovendien is Chelles-Gournay alleen de naam van het station, Chelles en Gournay zijn beiden aparte plaatsen, aan weerszijden van de Marne en in verschillende departementen...
Ik vraag je voortaan wel vooraf welke Franse plaatsnaam in welk departement ik moet noemen :lol:

Overigens stel ik het andersom voor, en Breda Tilburg te noemen. Tilburg is immers het middelpunt waar de rest van Brabant omheen draait :Y
Lijn 45 schreef: wo 21 jul 2021, 17:56 De meest exotische locatie om een Haagse PCC te zien is trouwens overzees.
Nu wil ik naar Washington DC :D
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

De vorige keer was de conclusie "Plaatsnaam (bij Parijs)", dat lijkt mij nog steeds het beste. En voor straf is het natuurlijk Breda* (*eigenlijk Tilburg), wat een veel leukere stad is ook. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Hainje »

Z2N schreef: wo 21 jul 2021, 09:07 Zullen we Tilburg voortaan ook maar Breda gaan noemen? (A)
Denk niet dat ze in Breda op annexatie van Stilburg zitten te wachten. :p
🍉
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Oneens, de leukste stad van Brabant ligt tegen de Maas. Daar waar chocoladebollen de lekkernij zijn.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Oss?

Ik vind Den Bosch toch een stuk gezelliger. (A)
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Z2N schreef: wo 21 jul 2021, 09:07
PHS schreef: di 20 jul 2021, 20:38 Ik wil naar Parijs*.
(*Chelles-Gournay)
Doet ie het weer. _O-

Zullen we Tilburg voortaan ook maar Breda gaan noemen? (A)
Nou,doe maar niet ;)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Hoezo?!? We noemen Chessy Marne-la-Vallée toch ook gewoon Disneyland Paris? Moeten we Amsterdam Beach nou opeens Zandvoort gaan noemen om Z2N niet op z'n Franse teentjes te gaan staan?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

We kunnen Amsterdam ook Purmerend gaan noemen als je dat liever hebt. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

En laten we Zestienhoven ook anders gaan noemen, Amsterdam Rotterdam The Hague Airport ofzo *O* En en en.. Amsterdam Maastricht Airport!
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Veel erger dan vliegveld Paris-Vatry gaat het niet worden. :')
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Ik vind de benaming München West voor Memmingen ook wel redelijk droevig. _O-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Düsseldorf Weeze Airport zorgt ook nog wel eens voor de nodige verwarring.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Chrysa schreef:Veel erger dan vliegveld Paris-Vatry gaat het niet worden. :')
Paris-Beauvais is ook maar 85 kilometer van Parijs en was altijd erg populair bij Ryanair en Wizzair.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Nog altijd 110km dichterbij dan Vatry dan, en daar lijkt nog iets van OV te komen. Vatry is echt middle of nowhere.

Gelukkig ben ik dinsdag gewoon via Gare du Nord gegaan. *O*
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Lijn 45 schreef: wo 21 jul 2021, 17:56 In Chelles staat overigens ook een NS 2400 weg te roesten.
Wat een griebus daar.

https://www.google.com/maps/@48.8705208 ... 384!8i8192
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Chrysa schreef: do 22 jul 2021, 09:01 Veel erger dan vliegveld Paris-Vatry gaat het niet worden. :')
Het kan erger: de beroemde luchthaven van Ciudad Real is ooit de markt in gezet als South Madrid Airport. Ligt maar 220 km van Madrid :')
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Nog een vraagje voor de kenners: in mijn reisverslag noemde ik het al, maar ik vraag me af wat de logica is van de stoelnummering in Duitsland en Polen (en vermoedelijk ook in Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Slowakije en nog meer landen). In een open zitrijtuig is de volgorde raam-x1-x3-gang-x7-x5-raam en raam-x2-x4-gang-x8-x6-raam. Klinkt niet logisch, maar het wordt wel vrij consequent zo toegepast. Weet iemand wat de reden hiervan is? Het levert de reizigers nogal een gezoek op en vrij veel discussie over wie waar moet zitten. Een systeem zoals in Italië met een rijnummer en een stoelletter (15A is een raamplaats, 8C een gangplaats) klinkt al logischer.
Mijn Flickr account.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door tsov »

DIt is een geval klok-en-klepel, maar meen ooit gehoord te hebben dat het iets te maken heeft met pre-historische boekingssystemen, waarbij het nummeringssysteem in "open" rijtuigen gelijk was aan coupérijtuigen. Een loketmedewerker in pak 'm beet Dalfsen kon dan "gewoon" een trein reserveren diep in Oostenrijk zonder te weten wat de rijtuigsamenstelling was.
Of zoiets, als gezegd: klok en klepel en garantie totaan de drempel (A)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik heb hier ooit iets over gelezen, maar ik heb absoluut geen idee meer waar... In ieder geval kan ik bevestigen dat het met prehistorische boekingssystemen te maken heeft, dat is het enige dat ik 100% zeker weet. Volgens mij was de clou dat x1-x2 en x5-x6 altijd aan het raam zitten. Maar waarom ze dan in het midden x3-x4 en x7-x8 kruiselings tegenover elkaar hebben gezet, dat weet ik even niet meer.
Timon91 schreef: zo 25 jul 2021, 21:37 raam-x1-x3-gang-x7-x5-raam en raam-x2-x4-gang-x8-x6-raam
Volgens mij bedoel je: raam-x1-x3-gang-x7-x5-raam en raam-x2-x8-gang-x4-x6-raam. Zo kom ik hem in Tsjechië tenminste tegen. Dat is nou net het rare: dat 1, 2, 3, 8 bij elkaar in een vierzits zitten en 4, 5, 6, 7 ook.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Wellicht dat deze plattegrondjes het helpen visualiseren? (In dit geval van de rijtuigen in de IC Berlijn)
Lijkt er daarmee in elk geval sterk op dat 7 en 8 in de nummering dus altijd wegvallen als er maar drie stoelrijen zijn (en daarom in het midden zitten), maar dat verklaart het kruislings nummeren van x7 en x8 nog niet.

Edit: nummering is gebaseerd op oude rijtuigen (met 6-persoonscoupés), waarbij x1-x3-x5 en x2-x4-x6 de nummervolgorde is gebleven nadat de gang van de zijkant naar het midden verlegd werd. x7 en x8 werden vervolgens in het midden toegevoegd in rijtuigen met 8 zitplaatsen over de breedte.
Maar waarom x7 en x8 dan niet tegenover elkaar liggen kom ik in alle verklaringen van de nummering geen sluitende verklaring voor tegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Wat ik me nog bedenk: op deze manier tellen stoelnummers van stoelen tegenover elkaar altijd op tot 3 modulo 8. Namelijk 1 + 2 = 3, 3 + 8 = 11, 7 + 4 = 11 en 6 + 5 = 11 (en 11 = 8 + 3). Misschien dat dat handig was voor het boekingssysteem om makkelijk te kunnen bepalen welke plaatsen tegenover elkaar liggen. Maar dat werkt natuurlijk alleen als er ook 8 stoelen zijn, dus ik weet het niet zeker.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Daniel schreef: zo 25 jul 2021, 23:15 Edit: nummering is gebaseerd op oude rijtuigen (met 6-persoonscoupés), waarbij x1-x3-x5 en x2-x4-x6 de nummervolgorde is gebleven nadat de gang van de zijkant naar het midden verlegd werd. x7 en x8 werden vervolgens in het midden toegevoegd in rijtuigen met 8 zitplaatsen over de breedte.
Waar de gang precies ligt doet er niet toe, in 8-persoonscoupés wordt die nummering ook toegepast. Voorbeeldje van een Pools rijtuig:
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten