Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Raar volk blijf je overal houden, maar op zich vind ik het ook wel prettig dat men in Duitsland niet alles zomaar wegwuift. De meeste mensen gedragen zich dan ook gewoon normaal, omdat het abnormale gedrag niet getolereerd wordt.

Het kan inderdaad wel vervelend worden als ze principieel worden "om niets". Toen ik laatst met de ICE een kwartier stilstond in Wolfsburg om te wachten op de politie die een zwartrijder moest verwijderen, ging in Berlijn de aansluiting op de twee-uurlijkse EC naar Praag de mist in. Je vraagt je af of zo'n figuur dat wel allemaal waard is.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Hier durven passagiers elkaar ook sneller aan te spreken op gedrag, zoals mondkapjes of muziek uit de speaker. In Nederland doet niemand dat uit angst voor een ram op je bek. En ja, daar ben ik er zelf ook een van.

Het resultaat is wel hetzelfde: de aso doet niets. Óf hij doet of hij je niet hoort, of hij zegt "is het jouw probleem? Haal er maar iemand bij hoor".
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Herkenbaar, ja. In de Flixtrain, reiziger tegen twee andere reizigers: "Zeg, wilt u een mondkapje opzetten?" Een van de aangesproken reizigers: "Wat?!! IK!!? Mund-Nasen-Schutz, is toch nergens voor nodig!!1! Als je bang bent, moet je maar thuis blijven. Wat een onzin." Uiteindelijk kwam ze ermee weg, omdat ze zat te eten terwijl de conducteur langsliep.

Maar inderdaad: als je verwacht medestand te krijgen van personeel of andere reizigers (indien nodig) zul je sneller geneigd zijn iets te zeggen.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Aan het wel of niet gebruiken van mondkapjes stoor ik me niet.

Men mag in Duitsland wat meer doen aan mensen die overal en op elk moment van de dag maar alcohol nuttigen.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Ardan schreef: di 05 jul 2022, 00:12 Hier durven passagiers elkaar ook sneller aan te spreken op gedrag, zoals mondkapjes of muziek uit de speaker.
Hm, die ervaring heb ik niet zo hard. Ik zat zaterdag in de RB26 Köln-Koblenz en iemand voor me vond het ook leuk zijn muziek via de speaker af te spelen. Trein was druk maar ik was toch de enige die hem er op aansprak. Fysiek werd hij niet maar hij liet mij toch duidelijk weten dat hij het maar onzin vond en dat ik niet zo moest zeuren.
Na Remagen werd het achterste stel afgekoppeld en werd het nog drukker maar kwamen er ook twee DB-servicepersonen aan boord, hij probeerde het nog en keer. Een van die servicetypes kwam vrij snel naar voren "musik aus! Wo ist das!". Vaak is zulke muziek slecht te lokaliseren, hij dacht dat het uit een tas in het bagagerek achter me kwam.
Die gast voor me deed schielijk zijn muziek uit...

Maar het is schering en inslag dat mensen hoorbaar hun muziek aan hebben. Nochtans heb je in verschillende treinen pictogrammen waar duidelijk op staat dat het niet de bedoeling is.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Precies, de andere reizigers hoeven niet mee te genieten van jouw muzieksmaak.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Precies dat argument heb ik ook gebruikt. Maar dat soort types is daar natuurlijk niet gevoelig voor. Ik ben nog altijd een keer van plan om dan zelf ook maar mijn muziek aan te zetten, maar ik ben nog altijd niet asociaal genoeg daarvoor.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Commercie bij de staatsspoorwegen kunnen ze in Denemarken wel: in de trein naar Hamburg werd net omgeroepen dat je in Duitsland een medisch mondkapje nodig hebt, en dat als je er geen hebt je bij de crew sets van 5 of 20 kan kopen, MasterCard of Visa only :') Op zich blij met de service, fijn dat ze het aanbieden, maar meteen hele pakketten aansmeren ipv gewoon eentje om je door Duitsland te loodsen vind ik wel mooi gevonden.

Daarnaast werd er ook heel duidelijk omgeroepen dat een stoelreservering verplicht is in de trein, dus het lijkt er op dat ze er nu wel strikt op controleren. Op zich logisch, want toen ik een paar weken geleden een reservering voor de trein van 09:18 wou maken was die al uitverkocht.
請勿靠近車門
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jef400 »

Zijn alle IC-treinen in Denemarken niet reserveringsplichtig?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Nee, alleen voor Lyn+-treinen volgens mij, dat zijn de allersnelste treinen tussen Aarhus en Kopenhagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Jef400 schreef: do 07 jul 2022, 12:00 Zijn alle IC-treinen in Denemarken niet reserveringsplichtig?
Dat was alleen de afgelopen Corona-tijd zo.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

'Tijdens corona' was een reservering inderdaad overal verplicht, zelfs in (sommige?) regionale treinen zoals de Øresundståg. Daar ben ik eens nog fijntjes op gewezen op weg naar een museum in de richting Helsingør, je kreeg niet eens een zitplaats toegewezen maar moest wel reserveren...

Tegenwoordig is het inderdaad weer alleen in de Lyn+-treinen, en dus als je naar Hamburg gaat (die in het systeem staan als standaard ICs). Of het ook verplicht is als je de trein alleen binnenlands gebruikt zijn ze in de omroepen niet helemaal duidelijk over.
請勿靠近車門
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Die treinen tussen Kopenhagen en Hamburg schijnen propvol te zitten met vooral Zweden die het evangelie van Gretha willen verspreiden.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Laten we voorop stellen dat die verbinding al jaren een drama is. 5 retour ritten per dag is veel te weinig. Laatste keer dat ik m had , in dec 2019 , moesten er zelfs mensen de hele rit staan.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

en-es schreef: do 07 jul 2022, 13:32 Zweden die het evangelie van Gretha willen verspreiden.
En die verkondigen het Woord door vijf uur lang met een dieseltrein onder de bovenleiding te rijden :X
Cas schreef: do 07 jul 2022, 12:57 Of het ook verplicht is als je de trein alleen binnenlands gebruikt zijn ze in de omroepen niet helemaal duidelijk over.
Ik vermoed van niet: in de HAFAS staat dat reserveren alleen verplicht is tussen Schleswig en Padborg. Ook kan ik bij de DSB een kaartje kopen zonder reservering voor het Deense traject.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Ben hier inderdaad wat Zweden tegengekomen, maar zeker ook veel Duitsers en Denen, en zelfs onverwacht veel Nederlanders. Inderdaad bijna altijd wel vol, en soms een drama om te plannen met vervolgtreinen, dus een hogere frequentie zou top zijn.

Daarnaast: dit zou natuurlijk een elektrische trein moeten zijn, maar deze afstand dieselen in een volle trein lijkt me nog steeds beter voor het milieu dan de zwaartekracht bevechten door kerosine af te fakkelen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Volgend jaar rond deze tijd rijden er langere en elektrische treinen op de dienst Hamburg - Kopenhagen. DB og DSB i samarbejde :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Niet dat ze nieuw zijn trouwens, dat duurt nog even. Er worden IC-rijtuigen van DB in sandwich met twee Vectrons van DSB ingezet.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Goed genoeg, toch? Misschien dan ook iets meer beenruimte dan in die IC/3's van DSB...
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Waarom sandwich? Vanwege de hellingen in de storebaeltstunnel? Of om in Hamburg en Kopenhagen aan het perron te kunnen keren?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door AppleMoose »

Zo hoeft de loc ook niet om te lopen in Hamburg en Kopenhagen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Elke keer als ik de trein naar Hamburg neem realiseer ik me weer hoe tergend traag ie door Schleswig-Holstein rijdt... Zoveel plekken waar ogenschijnlijk om niks 30 wordt gereden, en blijkbaar kan dat ook niet sneller want ze hebben de vertraging uit Denemarken er niet uit kunnen rijden.

Vanaf Elmshorn is het al helemaal een en al drama, volgens mij rijden we nu al minstens een half uur met een slakkengang door Hamburg. Aansluiting natuurlijk de mist in, maar daar rekende ik al op. Stiekem hoop ik dat er een sneller pad kan komen met de elektrische treinen, maar dat zal wel niet. Kom maar door met die tunnel!
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Willem »

Zou dat langzame rijden niet met de slechte staat van de infrastructuur te maken hebben?
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ov'tje »

Hmm, in april met die trein gereisd en toen in Hamburg een kwartier voor een rood sein gewacht omdat de trein te vroeg was, dus op tijd rijden kan wel
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jef400 »

Het gaat er natuurlijk ook om hoe je in de treinenfile op de Verbindungsbahn in Hamburg terecht komt natuurlijk. Je hebt daar maar 2 Fernbahngleise en dat is veel te weinig voor de drukte die het daar ook is.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten