Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DPDelft »

Via https://www.cdnostalgie.cz/ zijn de evenementen met historische treinen van CD te vinden. De poster staat vaak op de gewone CD website gehost.
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

diederickx schreef: vr 31 mar 2023, 22:23 De eigen logica van buitenlandse chipkaartsystemen weet me telkens te verrassen. Ik nam in Gent de tram (lijn 1) naar Evergem op een 10-rittenkaart. Aangekomen te Evergem bleek deze plaats mij minder te bekoren dan de captives; ik nam dezelfde tram terug naar Gent. Volgens de regels is dit een nieuwe rit en moest ik dus opnieuw inchecken. Maar dat weigerde het systeem. Een ontwerpfout? Of was de bestuurder vergeten het ritnummer om te zetten?
Ik citeer vanaf de website: "geldig: 60 minuten + rit uitrijden" houdt in dat je binnen 60 minuten zoveel mag overstappen als je wil. Ook als dat terug reizen betreft. Zit je na die 60 minuten nog in het voertuig, dan mag je die rit nog afmaken.

Opnieuw je kaart aanbieden kan alleen in de eerste 2 minuten nadat je kaart hebt aangeboden, maar dat is voor als je nog iemand meeneemt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ZO6176 »

Dit klopt. Ik ben vorig jaar aan de Belgische kust geweest. Een tienriiten kaart kan dan soms beter zijn. Ik denk dat jouw situatie inderdaad een ontwerpfout is.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PatrickM »

diederickx schreef: vr 31 mar 2023, 22:23 De eigen logica van buitenlandse chipkaartsystemen weet me telkens te verrassen. Ik nam in Gent de tram (lijn 1) naar Evergem op een 10-rittenkaart. Aangekomen te Evergem bleek deze plaats mij minder te bekoren dan de captives; ik nam dezelfde tram terug naar Gent. Volgens de regels is dit een nieuwe rit en moest ik dus opnieuw inchecken. Maar dat weigerde het systeem. Een ontwerpfout? Of was de bestuurder vergeten het ritnummer om te zetten?
Het systeem lijkt het inderdaad niet heel leuk te vinden als je binnen 60 minuten nog eens je kaart scant op dezelfde ontwaarder. Ik heb het zelf ook wel een keer gehad, maar de chauffeurs vinden het allemaal niet zo’n probleem volgens mij (de helft boeit het überhaupt niet of je wel scant bij het opstappen). Waar die beperking aan ligt geen idee, maar ik vermoed dat dat systeem niet kijkt naar ritten maar naar de hele loop van de bus.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Bij de Nordwestbahn is opnieuw personeelstekort omdat ruim de helft van de machinisten in opleiding voor het eindexamen gezakt zijn. Volgens de minister van verkeer van Niedersachsen, Olaf Lies, is de oplossing voor dit probleem heel simpel: De eindexamens moeten makkelijker worden..... _O-

https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... hn334.html
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

De 140 naar Asd is lekker vol in Berlijn, met een hoop staanplaatsen toen hij net door Berlin Zoologischer Garten heen kwam tuffen. Ik ga zelf mijn geluk beproeven met de 179.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Paasweekend!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik heb vorig jaar op Witte Donderdag en Goede Vrijdag met DB FV gereisd. Op Witte Donderdag was de IC Berlijn stampvol, de ICE Osnabrück - Bremen rustig, maar uiteraard zat er iemand op mijn gereserveerde zitplaats :')

Op Goede Vrijdag was het FV zeer rustig, de IC Lübeck - Hamburg zelfs zo goed als leeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

De (Duitse) conducteur dreigt net over de omroep dat als het treinpersoneel nog één keer ontdekt dat er gerookt wordt op de toiletten (e-sigaretten of normale), dat de trein dan niet verder zal rijden naar Praag. :shock: Dat lijkt me een enigszins overtrokken reactie...

Overigens zit hier ook iemand op mijn plaats aan het raam, maar goed dat gezin gaat er in Dresden uit dus binnen een 6-persoonscoupé doe ik daar niet zo moeilijk over.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: do 06 apr 2023, 17:21 Op Goede Vrijdag was het FV zeer rustig, de IC Lübeck - Hamburg zelfs zo goed als leeg.
Dit niet alleen omdat Goede Vrijdag in Duitsland een feestdag is, maar het is ook qua wet een zo genoemde "stille feestdag". Dat betekend, dat publieke evenementen en sportmanifestaties verboden zijn, pretparken mogen wel openen maar zonder muziek, schouwburgen en bioscopen mogen alleen bepaalde programmas tonen en discos, kroegen etc. zijn meestal gesloten. Dus over het algemeen geen dag met veel uitgaanspubliek.
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Ik zat net in een zeer goed gevulde IC 149 waar in Bad Bentheim iedereen van spoor 2 naar spoor 1 moes toverstafje omdat de tegentrein met vervangend materieel onderweg was, welke geen toelating heeft om in Nederland te mogen rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5313
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Tot Dresden was volle bak, maar sindsdien heb ik een privécoupé. Er zijn weliswaar 4 plaatsen gereserveerd, maar aangezien IC 2049 +60 had heb ik een idee waar die mensen zijn...

Dus licht uit, kopje koffie van de ČD Minibar (alleen cash vandaag) en uitzicht op de Elbe Labe. 8-)
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Er is een eerste onderzoek naar het effect van het 9-Euro-Ticket. In het kort: Het gewenste effect van het vervangen van autoritten werd nauwelijks bereikt en in plaats van woon-werkverkeer werd het ticket vooral gebruikt voor extra ritten in de vrije tijd of voor korte afstanden die anders met de fiets of te voet zouden worden afgelegd. De onderzoekers komen tot de conclusie dat een goed en betrouwbaar aanbod belangrijker is om het OV langdurig aantrekkelijk te maken dan een goedkope prijs en vooral op het platteland is er geen echte alternatief voor de auto.

https://www.br.de/nachrichten/deutschla ... nv,TaXYfyt
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Precies wat iedereen al dacht. _O_
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Wel een belangrijke kanttekening lijkt me dat forenzen hun vaste reispatroon niet gaan omgooien (met bv een switch van auto naar ov) voor een goedkoop treinkaartje waarvan van tevoren al bekend is dat 't maar tijdelijk is. Als lage prijzen zoals het 9-Euro-Ticket standaard en permanent werden ingevoerd, gok ik dat dat een stuk meer effect zou hebben.

Daarnaast heb je dan ook gelijk minder 'extra' pretreisjes omdat er geen deadline zit op de aanbieding, aangezien een einddatum mensen toch vaker pusht om op stap te gaan. Zie maar eens de altijd bijna aflopende Soldaat van Oranje als voorbeeld :p
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

En laat nou precies daarvoor het €49-ticket bedoeld zijn ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Gisterenavond kwam ik om 20:35 aan met de Thalys op Gare du Nord en om 20:40 vertrok ik al met metrolijn 4 richting Montparnasse. Nieuw persoonlijk record :)

Eveneens had ik het geluk dat de gecommuniceerde avondsluiting van metro 13 vanwege de staking was uitgesteld van 20:00 naar laatste rit 21:20 vanaf de eindpunten, waardoor ik ook nog met de metro in Vanves kwam voor mijn nachttreinvervangende hotel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

DDietzen schreef: vr 07 apr 2023, 00:15 Als lage prijzen zoals het 9-Euro-Ticket standaard en permanent werden ingevoerd, gok ik dat dat een stuk meer effect zou hebben.
Zoals ik boven al schreef en ook vaker al las: Voor forenzen is betrouwbaarheid nog belangrijker dan de kosten. En inmiddels is het OV hier in Duitsland uit verschillende redenen alles maar zeker vooral niet betrouwbaar.
en-es
Berichten: 4458
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik denk dat forenzen niet zitten te springen om in propvolle treinen te zitten die ook nog eens hun eindstation niet halen omdat het personeel ermee kapt om veiligheidsredenen. Ik ben dan ook benieuwd wat voor effecten die 49 euro ticket heeft.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

49 euro houdt natuurlijk een hoop gelukszoekers tegen die het treinsysteem overbelasten.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Misschien handig voor wie alleen binnen NRW op pad is en geen abo wil: Vanaf 01.05. heeft het eezy.nrw-tarief (https://eezy.nrw/de/) een prijsplafond van 49,- Euro. Wel is deze tarief alleen via app beschikbaar.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3463
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

In de trein naar Duitsland stappen en bedenken dat je geen mondkapjes bij je hebt.

Om vervolgens te bedenken dat die helemaal niet meer verplicht zijn. *O*
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

De museumstoomtrein van Saint-Jean-du-Gard naar Anduze, die dit weekend weer zou starten voor het jaar, rijdt dit (Paas)weekend niet vanwege een probleem met een brug op het traject. Ze verwachten volgend weekend wel weer te rijden.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Afgelopen donderdag probeerde ik door de stakingen heen met niet-TGV-treinen van Beaune naar een dorp in de buurt van Alès te komen. Tot Lyon geen probleem, trein was rustig. De trein naar Avignon bleek maar tot Valence te rijden, had +20 en was goed gevuld, maar in Valence hoefde ik maar een uur te wachten op de volgende, bijna lege, trein. Ik zag op een scherm dat de uitval tussen Valence en Avignon de enige van die dag was op die verbinding, dus het leek allemaal mee te vallen. Dat had ik misschien niet te hard moeten denken, want de verbinding maar Nîmes viel alsnog uit en er reden alleen nog maar bussen. De bus van 16.10 bleef maar wachten en plots kwamen er zo'n 50 wachtenden bij. Dat ging niet meer passen. De oplossing was dat iedereen die niet verder dan Nîmes hoefde de volgende bus moest nemen om 17.40, en de tussenstops van onze bus zouden ook vervallen behalve Nîmes Pont du Gard (TGV). Daardoor reed de bus, die met +38 vertrok, stevig door en was om 18.04 in Nîmes. Er zou een bus om 18.00 naar Alès zijn, maar uiteraard was die al weg, zo goed denkt de SNCF ook weer niet niet met je mee. Alternatief was volgens de SNCF-site de 112 om 18.10. In Alès was dan geen bus meer naar mijn eindbestemming, maar ik was dan tenminste in de buurt. Gelukkig spotte ik die bus nog net op tijd (een scherm met welke bus van welk perron zou vertrekken kon ik niet snel vinden), en wat bleek, die bus ging helemaal niet naar Alès, maar wel naar het dorp waar ik moest zijn. Dus toen kwam toch nog alles goed. Hoe die bus fout op de SNCF-site kwam is me een raadsel, maar ik heb maar een kort dankgebedje gedaan.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Gelukkig pakte het goed uit. Maar dit soort ervaringen maakt mij niet enthousiast om te treinen in Frankrijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten