Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik zou Frankrijk voorlopig mijden vanwege de demonstraties en stakingen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Er wordt sinds kort alleen nog op donderdagen gestaakt, en gevoelsmatig zijn de inwoners van Occitanie altijd het beste in staken.

Kan wel weer veranderen als het hooggerechtshof de pensioenwet goedkeurt aanstaande vrijdag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Tom024 schreef: za 08 apr 2023, 07:48 In de trein naar Duitsland stappen en bedenken dat je geen mondkapjes bij je hebt.

Om vervolgens te bedenken dat die helemaal niet meer verplicht zijn. *O*
25 maart mijn eerste treinreis in Duitsland sinds eind september en het was even vreemd om zonder mondneusmasker in een Duitse trein te zitten. Te meer omdat nog best veel reizigers een mondneusmasker nog droegen (vaak de FFP2-variant), ook al was anderhalve meter afstand houden wel mogelijk.

Overigens zijn alle stikkers die wijzen op de mondneusmaskerverplichting in treinen al van de treinen verwijderd. Ik heb er geen één gezien meer. Ook in Italië is het éénrichtingsverkeer in treinen alsmede de looproutes in treinen en op stations ook allemaal verdwenen, inclusief alle stikkers. In de metro van Milano werd trouwens door best veel reizigers nog een mondneusmasker gedragen (vaak de FFP2-variant). In de trein, tram en bus geen één reiziger gezien met een mondneusmasker.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Er reden 's ochtends nog wel wat TGV's op mijn traject meen ik (ik heb er niet heel goed op gelet). Dat ik per se wat TER-trajecten af wou strepen was een zelfopgelegde beperking :-) . En als die bus 112 niet op de SNCF-site had gestaan had ik de juiste bus vast ook wel via de site van LiO gevonden.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Mooi stukje ironie: gisteren hield de ÖBB de 'Pünktlichkeitstag,' waarbij via een live persconferentie te volgen zou zijn wat er voor nodig is om een railjet op tijd van Wien in Bregenz te krijgen. Er was echter een grote storing bij de verkeersleiding in Wien, waardoor het treinverkeer voor ongeveer een uur compleet werd stilgelegd. Het resultaat laat zich raden...

https://www.diepresse.com/6275083/super ... sweit-live
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Groeten uit de NJ294 die met +20 uit Rome vertrok, met +40 aankwam in Florence Campo di Marte, en daar inmiddels een uur en twintig minuten stilstaat voor een totale vertraging van twee uur. Morgenochtend (-middag?) gaan we ook nog de Ronde van Oostenrijk doen vanwege werkzaamheden tussen Villach en Salzburg, waardoor de geplande aankomsttijd in München al ruim drie uur later was dan normaal.
Laatst gewijzigd door gpvos op di 18 apr 2023, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2843
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De HVV in en rondom Hamburg schrapt vanaf 1 mei zijn "Pünktlichkeitsgarantie", waarmee tot nu toe bij een vertraging van meer dan 20 minuten een restitutie van de helft van de ticketprijs mogelijk was. Reden is de invoering van het Deutschlandticket.

https://www.ndr.de/nachrichten/hamburg/ ... vv732.html
gpvos
Berichten: 596
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Kort na mijn vorige bericht begonnen we weer te rijden en het bleef twee uur vertraging tot Salzburg. Met een korte stop aldaar en blijkbaar veel speling op het Duitse deel van het traject kwamen we met +1h20 aan in München, zodat ik nog op een rustige ICE 624 kon springen.

Als aardigheidje kan ik nu ook de verbindingsboog ten zuiden van Linz (Ansfelden - Trauner Schleife) afkrassen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Dat is nogal kort dag.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Bij de renovatie van spoor 12/13 in Duisburg is aardig wat vooruitgang zichtbaar: inmiddels staat de basis van de nieuwe overkapping en er staan nieuwe damwanden (noem je die perronranden zo?) Ziet er best netjes uit. :pos:

Nog maar vijf perrons te gaan. :X
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik denk met weemoed terug aan mijn bed, want mijn trein heeft +55 door een "kurzfristige Erkränkung des Personals". Gelukkig rijdt er ook nog een ICE, maar ik had dus een half uur langer kunnen blijven liggen. :')
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2843
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Er is een cao-akkord voor de overheidsdiensten in Duitsland, dus geen stakingen meer in het stads- en streekvervoer (behalve als het nog iets met DB te maken heeft): https://www.welt.de/politik/deutschland ... -sich.html
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Er valt vanmiddag/vanavond een omloop uit op de RB61 door een 'kurzfristuger Personalausfall.' Daardoor ben ik, ijs en weder dienende, een uur eerder thuis. *O*

En mocht het niet zo lopen als gepland wordt het wederom een hotel op kosten van de Deutsche Bahn. (A)
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 647
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DPDelft »

De Deutsche Bahn is nog een hoop geld aan jou kwijt op deze manier....
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

ICE11 schreef: zo 23 apr 2023, 10:00 Er is een cao-akkord voor de overheidsdiensten in Duitsland, dus geen stakingen meer in het stads- en streekvervoer (behalve als het nog iets met DB te maken heeft): https://www.welt.de/politik/deutschland ... -sich.html
Maar houdt dit in dat er de komende tijd dan nog wel stakingen bij de DB mogelijk zijn? Ik heb a.s. donderdag een reisje gepland staan :|
Mijn Flickr account.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik zou met alles rekening houden.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

In het geval van staking gaan we maar met de auto. Ik neem aan dat de DB in dit geval vrij coulant is met geld teruggeven, ook voor de terugreis? Ik heb een ticket als retour geboekt, dus dat scheelt. Als de heenweg niet doorgaat en we met de auto gaan, gaat de terugweg met de trein uiteraard ook niet door. Ik mag hopen dat je in dat geval alles gerestitueerd krijgt (inclusief de reserveringen). Hoe heeft de DB dat afgelopen vrijdag met de stakingen gedaan?
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Volgens mij zou dat inderdaad zonder problemen moeten gaan.

Bij de stakingen een paar weken geleden viel mijn terugrit op zondagavond uit, maar mijn los geboekte heenreis op zaterdagochtend was nog een dag eerder dan de stakingsdagen waarvoor de geldigheid van de tickets werd verlengd. Bij het Reisezentrum deed men niet moeilijk en kreeg ik daar ook een mooie stempel "Zugbindung aufgehoben" op zodat ik uiteindelijk mijn hele retour een weekend later kon doen (vrijdagmiddag-zondagavond). Als je als retour geboekt hebt sta je al veel sterker en heb je recht op je hele bedrag terug als een van de opties.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2843
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Timon91 schreef: zo 23 apr 2023, 12:18 Maar houdt dit in dat er de komende tijd dan nog wel stakingen bij de DB mogelijk zijn? Ik heb a.s. donderdag een reisje gepland staan :|
Ja, want deze akkord is zoals ik schreef alleen voor overheidsdiensten (Duits: "öffentlicher Dienst"). Dus grofweg alle medewerkers van het rijk, de deelstaten, steden en gemeenten welke geen ambtenaren zijn. Voor de DB zijn er weer helemaal andere cao`s.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

umbusko schreef: zo 23 apr 2023, 16:59 Volgens mij zou dat inderdaad zonder problemen moeten gaan.

Bij de stakingen een paar weken geleden viel mijn terugrit op zondagavond uit, maar mijn los geboekte heenreis op zaterdagochtend was nog een dag eerder dan de stakingsdagen waarvoor de geldigheid van de tickets werd verlengd. Bij het Reisezentrum deed men niet moeilijk en kreeg ik daar ook een mooie stempel "Zugbindung aufgehoben" op zodat ik uiteindelijk mijn hele retour een weekend later kon doen (vrijdagmiddag-zondagavond). Als je als retour geboekt hebt sta je al veel sterker en heb je recht op je hele bedrag terug als een van de opties.
Ah kijk, dat is netjes! Uitstellen is niet echt een optie voor ons, maar retourneren zou dan wel moeten gaan. Hopelijk kan dat ook online :')
Mijn Flickr account.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Groeten uit nacht ICE921 waarmee ik van Duisburg naar Keulen reis. Dankzij de uitval van mijn Nightjet moet ik nu op een alternatieve wijze richting Zwitserland. En o ja ook nog een kwartier vertraging.
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Momenteel in Frankfurt Hbf waar ICE271 straks naar Chur vertrekt. Mijn vorige ICE tussen Keulen en Frankfurt zat behoorlijk vol. Vooral veel politie-agenten die als reiziger in de trein zaten en in de luchthaven uitstapten. Sinds mijn vertrek uit Utrecht ben ik trouwens nog geen conducteur tegengekomen. De ICE271 vertrekt nu met 10 minuten vertraging en het begint licht te worden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Goeie reis en-es en een fijn weekend alvast, leuk je een beetje te kunnen volgen. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4462
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Eindelijk een conductrice die mijn plaatsbewijs wil zien. Mijn Nightjet biljet en het nieuwe reisplan met blauwe stickertje. Ook de zoll kwam langs na Freiburg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten