Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Suus schreef: wo 09 aug 2023, 20:26 Ja, die vrij hoge stoelen vond ik comfortabel voor twee-drie uur, maar op mijn laatste rit was ik het toch wel zat. Daar komt nog bij dat die hoge stoelruggen wellicht comfortabel zijn, maar inderdaad nogal het gevoel van een cocon geven. Daar moet je van houden, maar ik houd graag een beetje een overblik door de coupé om afwijkende activiteiten tijdig waar te nemen. En er zijn echt teveel stoelen waar je niet uit het raam kan kijken, terwijl er bagagerekken zijn die wel prachtig uitzicht hebben.
Ergens snap ik dat wel een beetje, maar het moet ook weer niet zo worden als bij de eerste klasse in Flow-VIRM's. Daar heb je nauwelijks privacy door de veel te grote open ruimte tussen de indviduele stoelen. (Dat is misschien ook wel mijn grootste probleem met dat interieur.) Wandfensterplätze zijn inderdaad waardeloos.
hauptbahnhof
Berichten: 3932
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

Ik heb er zelf 1 keer in gezeten en vond het meevallen. Vond niks echt storend. Maar misschien omdat ik vaker met de Eurostar e320 heb gereisd en ik die trein echt het toppunt van slechte comfort vind. Dan valt de ICE4 echt wel reuze mee.
MaartenD
Berichten: 720
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

umbusko schreef: wo 09 aug 2023, 12:16
Oh, dat lijkt me nog beter inderdaad. Of nou ja, beter, ik hoop dat het nog wel even duurt voordat NRW-Berlijn volledig ICE 4 wordt, want ik heb het niet zo op die dingen. :p Al is het wel handig dat er een paar fietsplaatsen in zitten.
Toevallig net op de Drehscheibe gelezen, als het halfuursconcept NRW-Berlijn ingaat (is dat eind dit jaar al?) dan zou het einde oefening ICE 2 zijn en een combinatie van ICE 1 LDV, ICE 4 en IC worden.
Sowieso staat de toekomst van de ICE 2 op losse schroeven, blijkbaar willen ze geen ETCS in de stuurstanden inbouwen. Er wordt een configuratie gelijk aan ICE 1 LDV overwogen (2 triebwagen met 9 mittelwagen).
Mdk
Berichten: 1255
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Mdk »

Als lang persoon zou ik toch even een lans willen breken voor hoge stoelen. Er is weinig zo vervelend als een te korte stoel op een lange afstandsvlucht, - treinrit of -busrit. Helemaal nu er steeds vaker gevormde hoofdsteunen in stoelen te vinden zijn, waar je je schouders maar tussen moet zien te frotten als deze zich voor jouw lichaam te laag bevinden (wat overigens mijn grootste probleem is met de stoelen in de SLT en SNG).
Bij twijfel altijd klagen
Nitein-Repart
Berichten: 3585
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Misschien ligt het aan mij, maar ik vind dat zowat alle ICE-types, maar ook bijvoorbeeld de Stadler Giruno relatief smalle ramen hebben, waardoor je minder prettig naar buiten kan kijken dan bij een Stadler GTW of Flirt met grote ramen. Is dat verbeelding, is dat specifiek voor hogesnelheidstreinen of bestaat er ook 200 km/h-materieel met grote ramen?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50938
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Grote ramen verminderen de stabiliteit van de cabine, wat vooral gevaarlijk kan zijn als er bij hoge snelheid ongewenste aanrakingen plaatsvinden. Daarom hebben hogesnelheidstreinen gemiddeld kleinere ramen, maar is het geen probleem dat bergspoorlijnen waar toch vrij langzaam wordt gereden juist enorme panoramaramen in de treinen hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5343
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Mdk schreef: do 10 aug 2023, 12:08 Als lang persoon zou ik toch even een lans willen breken voor hoge stoelen. Er is weinig zo vervelend als een te korte stoel op een lange afstandsvlucht, - treinrit of -busrit. Helemaal nu er steeds vaker gevormde hoofdsteunen in stoelen te vinden zijn, waar je je schouders maar tussen moet zien te frotten als deze zich voor jouw lichaam te laag bevinden (wat overigens mijn grootste probleem is met de stoelen in de SLT en SNG).
Dat ben ik met je eens. Daarom reis ik ook onprettig in DDZ, waar (in de 2de klas) mijn hoofd net geen steun vindt aan de (lage) rugleuning en dus als het ware achterover klapt als ik probeer te leunen. In de gereviseerde VIRMm-1 (waar naar verluidt dezelfde stoelen in zitten) heb ik dat probleem dan weer niet. Misschien hangt het er net van af hoe die stoelen op de vloer staan, want het scheelt hoogstens een centimeter, die dan bij de VIRM net goed uitpakt.

En ja, voorgevormde stoelen in het algemeen... Ik begrijp ook de tendens niet zo goed om banken te vervangen door stoelen, wanneer comfort niet zo'n rol speelt (in metro's bijvoorbeeld). Op banken kunnen reizigers zich veel beter aan de situatie aangepast verdelen. Hier in Berlijn bijvoorbeeld hebben de A3-metrostellen banken waar vijf personen op passen. Maar als het niet zo druk is, verdeelt men zich zo dat men er met zijn vieren op zit. Die flexibiliteit ben je volledig kwijt bij voorgevormde stoelen. Als er bij vier stoelen twee mensen aan de uiteinden zitten, ga je als derde persoon vaak noodgedwongen tussen twee voorgevormde stoelen in zitten (ze zitten wel volledig vast aan elkaar, zoals een bank) wat heel oncomfortabel is, maar anders moet je kiezen tegen welke persoon je je krap aan gaat nestelen. En dat is ook oncomfortabel. Als er een vierde persoon komt, is het krap voor iedereen, maar dat is dan weer acceptabel.
dennistd
Berichten: 5553
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

PHS schreef: do 10 aug 2023, 14:25 Ik denk dat dit iets genuanceerder ligt: er bestaan immers panoramarijtuigen die geschikt zijn voor 200 km/u, namelijk die van de SBB die op de Eurocity's naar Duitsland rijden.
Maar ook die hebben hun beperkingen, zo mogen ze alleen getrokken worden en niet geduwd (behalve bij rangeren uiteraard).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door reisthijs »

PHS schreef: do 10 aug 2023, 14:25 Ik denk dat dit iets genuanceerder ligt: er bestaan immers panoramarijtuigen die geschikt zijn voor 200 km/u, namelijk die van de SBB die op de Eurocity's naar Duitsland rijden.
Ja, dat maar dat zijn dus geen hogesnelheidstreinen. Dan kan de bewering dat hogesnelheidstreinen gemiddeld kleinere ramen hebben nog steeds kloppen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
henrivanderweijden
Berichten: 746
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Is dat de reden dat ze niet in de EC 6/7 van naar Interlaken rijden,?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39213
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Lijkt me aannemelijk: die trein maakt kop in Bern en rijdt op Interlaken - Basel met een trekduwcompositie. De stuurstand gaat er in Basel af en daar komt de Duitse loc voor in de plaats, vandaar ook dat de EC8/9 (die ook kopmaken, maar alleen gelijktijdig met de locwissel) wel met panoramarijtuig kunnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door reisthijs »

Suus had het wel over hogesnelheidstreinen en beweert ook niet dat grote ramen alleen mogelijk zijn op 'bergspoorlijnen waar toch vrij langzaam wordt gereden', dat is immers slechts een voorbeeld van het andere uiterste...
"Laat je ledematen bewegingen maken"
henrivanderweijden
Berichten: 746
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Vanmiddag rond 12.45 uur zijn er enkele wagons van een goederentrein ontspoort in de Gotthard basistunnel. De tunnel is minimaal gestremd tot einde dienst. Reizigerstreinen worden omgeleid via de Gotthard panorama route en lopen minimaal een uur vertraging op. Cargo wordt beperkt omgeleid via de Simplon en anders tegengehouden tot de tunnel weer open is.
rooddolfijn
Berichten: 785
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

Ondertussen is de stremming van de Gotthard-Basistunnel verlengd tot volgende week woensdag einde dienst.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
umbusko
Donateur
Berichten: 5343
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik weet niet of ik de Hongaren of de Duitsers de schuld moet geven, maar ze hebben me alvast een moeilijke dag bezorgd. :evil:

Het plan was zo mooi: met de Hungaria van Berlijn naar Kúty, drie medereizigers erbij vanaf Praag, reservering in een vierzits vanaf Praag en een van die stoelen ook tot Praag.

De praktijk daarentegen… de Hungaria staat nog in Hamburg met een deurstoring. In plaats daarvan zit ik nu in een licht vertraagde ICE 2 van Berlijn naar Dresden. Zonder bistro weliswaar, want het Hongaarse personeel is nog in Hamburg. In Dresden keert de 176 op de 173 en neemt onze ICE de reizigers van de 176 mee tot Berlijn, dus met wat geluk komt het nog goed. Dat hoop ik althans, want onze kaartjes vanaf Praag hebben Zugbindung. (A)
In Berlijn had ik me strategisch opgesteld met als resultaat dat ik als vijfde bij een deur in kon stappen (gelukje, want de trein zit bomvol). Straks maar eens kijken wat me in Dresden lukt. Omdat ons rijtuig straks een Tsjechisch coupérijtuig is, bestaat één van de gereserveerde plaatsen niet, maar dat is een probleem voor later.
umbusko
Donateur
Berichten: 5343
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Jeeminee, DB. :') We werden omgeleid via Jüterbog en Falkenberg (Elster) door geplande werkzaamheden. Dat is deels enkelsporig, dus dat ging niet zo snel. Daarnaast hebben we een kwartier stilgestaan bij Jacobsthal… omdat de verkeersleiding zich klemgereden had, er was geen spoor meer vrij … :') :') :') Een nieuw vakje voor mijn bingokaart.

In Dresden was ons een crossplatformoverstap beloofd van spoor 1 naar 2. Maar dat bleek door werkzaamheden niet te kunnen (al stond er wel een ICE op spoor 2), dus had men de trein naar Budapest op spoor 12 gezet. Oftewel: voor de tweede zomer op rij de Dresden-marathon gedaan. Deze was wel een stuk minder stressvol, omdat ik wist dat de trein zou wachten.

Door achteraan de rij uitstappers bij Dresden-Neustadt aan te sluiten, was ik de allereerste en kon ik een raamplek claimen in een coupé met stoelen die in de Hongaarse trein niet bestaan. Dat leek me de beste kans op vier zitplaatsen samen. (Wel met uitzicht aan de “verkeerde kant” voor mij nu, maar ach.) Deze Tsjechische trein heeft weliswaar evenveel rijtuigen, maar minder zitplaatsen (66 i.p.v. 80 voor de meeste rijtuigen). En er is een familie uit de UK ingestapt die tot Praag gaat, dus ideaal. “Het lijkt wel Hogwarts”, aldus een Brit die nog nooit in een coupérijtuig gezeten had. In het gangpad staan mensen.

Vertrokken met +44, eens zien of we de aansluiting van 42 minuten in Kúty halen. 8-)
en-es
Berichten: 4496
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Groeten uit de IC Bristol Temple Meads-London Paddington van 12.00 die behoorlijk vol zit omdat de trein korter is dan normaal. Mijn rijtuig K ontbreekt maar heb in rijtuig C een plek kunnen vinden. Geen goede beurt van GWR.
en-es
Berichten: 4496
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Net vertrokken uit Bath. Trein zit mudvol waaronder mijn 1e klasse rijtuig. Kan echt niemand meer bij terwijl we nog een aantal tussenstations krijgen. Benieuwd hoe dit afloopt!
Cas
Berichten: 886
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

De reis terug uit Kopenhagen gaat een stuk soepeler, groeten uit de IC 201 naar Osnabrück.

Uiteindelijk besloten vroeg op te staan en om 7 uur de ICL voor de IC Aarhus-Hamburg te pakken. Die eerste trein had een paar minuutjes vertraging, en dan wordt een overstap van 7 minuten toch wel erg stressvol... De trein naar Hamburg wachte echter gewoon op ons, er stroomden zoveel mensen toe dat er netjes gewacht werd met fluiten. Voor de rest een verrassend lege trein, allerlei gereserveerde stoelen bleven leeg dus had zonder zoeken een kant van een vierzits voor mezelf.

Na een franzbrötchen en hoognodige koffie joeg een bomvol perron me even schrik aan, maar er passen veel mensen in een ICE, dus ik kon makkelijk een vrij plekje vinden. Al m'n reserveringen zijn nog steeds voor twee uur later, en had geen zin om 5 euro te betalen alleen voor Hamburg-Osnabrück. Straks nog even 40 min wachten op de boemel en dan 28 min in Hengelo, maar dan zijn we weer thuis.

Overigens valt het me op dat ik in/vanuit Hamburg altijd heel veel militairen in uniform zie reizen, dat merk ik eigenlijk nergens anders. Nou is dit het enige Duitse traject dat ik vaak doe, dus misschien is het gewoon Duits.

Edit: DB, gaat het wel goed? We komen zowaar 3 minuten te vroeg aan in Bremen! Geef liever wat van die speling aan umbusko, ik heb meer dan genoeg buffer (A)
請勿靠近車門
en-es
Berichten: 4496
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

In Swindon en Didcot Parkway achterblijvers op het perron. Zojuist uit Reading vertrokken waar wat mensen uitstapten. Ook een vertraging van 10 minuten.
en-es
Berichten: 4496
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Met ongeveer 7 minuten vertraging aangekomen in Paddington. Het kan nog leuk worden tussen Bristol en Londen want de IC van 13.00 van Bristol naar Londen is gecanceld. In Paddington waren de IC naar Penzance en Cardiff ook gecanceld. De laatste vanwege een curieuze reden: passengers causing disturbance on an earlier train. In de stationshal sprak een politieagent mensen erop aan om altijd bij hun bagage te blijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50938
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Er wordt morgen toch weer gestaakt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4496
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Niet dat ik weet. Ik weet wel dat ze tot of tot en met 12 augustus geen overwerk doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten