Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
April064
Berichten: 702
Lid geworden op: za 25 jun 2022, 16:59
Locatie: Oudewater
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door April064 »

Ardan schreef: wo 20 sep 2023, 23:34 Wij zitten aan de andere kant van lijn A, naast Guilio Agricola. Lijn A rijdt na 21u niet ivm werkzaamheden, elke dag wordt 70 meter spoor helemaal vervangen en zo gaan ze de hele lijn af.
We hebben bij Termini maar niet eens geprobeerd de bus in te komen, maar zijn met een rammeltremmetje en een rammelbus via Centocelle gereisd. Die bussen worden hier compleet afgeragd :')
Die bussen zijn inderdaad goed aan het rammelen, vooral op de kasseienstraatjes ja. Het verbaast mij dat ze nog niet allemaal uit elkaar vallen.
zij/haar/hen/hun
umbusko
Donateur
Berichten: 5335
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

umbusko schreef: do 21 sep 2023, 18:59 Dit keer een aanrijding tussen Hamm en Dortmund waardoor we omgeleid worden via Preußen en Dortmund-Derne. En we hadden sowieso al +27 om onduidelijke redenen (steeds een minuutje erbij).
En we hebben bingo! Groeten uit Mönchengladbach met +70 and counting. Want het spoor is dicht, i.v.m. een aanrijding bij Geilenkirchen. :X Twee aanrijdingen in dezelfde treinrit, dat gaat echt te ver.
T-hijs
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Ja, enorm balen. Hopelijk kom je nog thuis. Aan je berichten te zien zijn er een paar mensen die nooit meer thuiskomen.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50926
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

April064 schreef: do 21 sep 2023, 20:37
Ardan schreef: wo 20 sep 2023, 23:34 Wij zitten aan de andere kant van lijn A, naast Guilio Agricola. Lijn A rijdt na 21u niet ivm werkzaamheden, elke dag wordt 70 meter spoor helemaal vervangen en zo gaan ze de hele lijn af.
We hebben bij Termini maar niet eens geprobeerd de bus in te komen, maar zijn met een rammeltremmetje en een rammelbus via Centocelle gereisd. Die bussen worden hier compleet afgeragd :')
Die bussen zijn inderdaad goed aan het rammelen, vooral op de kasseienstraatjes ja. Het verbaast mij dat ze nog niet allemaal uit elkaar vallen.
Een brand is een veel gebruikelijkere methode voor een Romeinse bus om uit dienst te gaan. Daar hebben ze zelfs de term flambus voor (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5335
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

T-hijs schreef: do 21 sep 2023, 22:02 Ja, enorm balen. Hopelijk kom je nog thuis. Aan je berichten te zien zijn er een paar mensen die nooit meer thuiskomen.
En hopelijk ten overvloede: dat vind ik erg treurig; ook dat we dat als maatschappij niet weten te voorkomen.

Mijn ICE werd in Mönchengladbach opgeheven, dus ging het verder met een RE4 die ook al +60 had. Tot Geilenkirchen ging dat goed, maar daarna dook er ook nog eens een overwegstoring tussen Übach-Palenberg en Herzogenrath op, waardoor we over Geilenkirchen - Aachen Schanz (normaal 19 minuten) nog eens 51 minuten gedaan hebben. Werkelijk overal stonden we minuten stil, ook na Herzogenrath in verband met “file”. Op Schanz moest ik nog een wazig mannetje afwimpelen dat me in het Russisch vroeg of ik Russisch sprak, maar ik zit in een 350. Netto schade doordat ik nu op Schanz kon overstappen 2 uur, de schade die ik bij DB kan doorgeven is 148 minuten.
T-hijs
Berichten: 428
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

umbusko schreef: do 21 sep 2023, 23:40 En hopelijk ten overvloede: dat vind ik erg treurig; ook dat we dat als maatschappij niet weten te voorkomen.
(...)
Voor de zekerheid: Klopt allemaal.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Zeker kan men de DB niet de schuld voor dergelijke storingen geven, maar toch heb ik de indruk dat het afhandelen van storingen door de DB meer en meer chaotisch wordt, de linkerhand niet meer weet wat de rechterhand doet en de behoeftes van de klanten helemaal achteraan in de rij komen te staan. Heb het een week geleden zelf meegemaakt toen er een storing vanwegen blikseminslag tussen Bielefeld en Hamm was. Terwijl onze ICE tussen Bielefeld en Hamm maar stop-and-go onderweg was en daardoor uiteindelijk in Hamm met +50 aankwam reden op de goederensporen meerdere goederentreinen in dezelfde richting langs zonder te stoppen. Waarom was het dan niet mogelijk om de ICE ook via de goederensporen te leiden? Of bij de heenreis enkele dagen eerder toen Köln-Mülheim de hele ochtend dicht was vanwege een persoon op het spoor: Köln Hbf. stond vol met treinen, de omroep was bijna niet te verstaan door het geluid van de aircos van de treinen, en twee minuten voordat mijn trein zoude vertrekken de informatie dat ie dit niet van spoor 5 waar alle mensen stonden te wachten, maar spoor 7 doet. Uiteindelijk bleet het het treinstel te zijn wat zeker al een kwartier lang op spoor 7 gereed stond, maar DB vond het blijkbaar handig om de mensen pas op het laatste ogenblik daarover op de hoogte te stellen...
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3479
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Twee menukaarten voor een hele Speisewagen, dat lijkt me een verkeerde manier om te bezuinigen van de MAV. Maar wel heel vriendelijk personeel, dat is ook al heel wat.

Maar groetjes vanuit de Corona op weg naar Brasov, deze trein staat al heel lang op mijn lijstje. *O*
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Groeten uit de RE4 van Harburg naar Bremen. Omdat ik een lange overstap had op Hamburg Hbf (nadat ik de laatste stukjes S-Bahn voor mezelf had afgevinkt) kon ik alvast de RE3 richting Uelzen nemen tot Harburg, wat ik ook deed uit het principe altijd de eerste trein op je route te nemen, ondanks dat-'ie best vol zat en ongeveer +10 opliep. Dit bleek een verstandige zet, want mijn RE4 (oorspr. 14.15 van Hbf, 14.26 van Harburg) kwam maar niet opdagen en kreeg +30 op de schermen. Uiteindelijk kwam er een trein uit de verkeerde richting als Leerfahrt aangereden, die dus in Harburg met mijn rit aanving, +32 bij vertrek.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

En nu wordt aangekondigd dat mijn trein wordt opgeheven in Rotenburg a/d Wumme, waar ik alsnog op de RB41 mag overstappen die we zojuist in Buchholz hebben ingehaald. Kijken of mijn overstap in Bremen (was 43 minuten) nog overgenomen wordt. Die RB41 biedt een overstap van 0 minuten en zal vast ook nog wat vertraging oplopen. Nou ja, ik heb tenminste het grootste stuk in een rustige trein gezeten.

Edit: we hadden die RB blijkbaar niet ingehaald, maar bij Rotenburg halen we'm net bij.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Nou, ik had het niet verwacht, maar de RE9 naar Osnabrück vertrok met +20 en we hadden een crossplatformoverstap. De omroep suggereerde dat er meer redenen waren dan alleen op onze aansluiting wachten, maar met enig geluk haal ik zo mijn oorspronkelijke schema nog. Ik hoor van medereizigers dat de aankondiging op Hamburg Hbf op tijd kwam om daar nog de S-Bahn naar Harburg te nemen. Al met al best netjes geregeld.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Interessant in de regio Hamburg was nog dat zowel het begin als het einde van het lijntje naar Wedel voorzien was van lichtseinen, maar rond Blankenese was er een stuk met armseinen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7956
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Volgens de Deutsche Bahn een grote bovenleidingstoring in de regio Hannover. De 141 en 143 zijn alvast opgeheven tussen Bad Bentheim en Berlin, de 242 moet daar beginnen en de 245 zal omgeleid worden via Bremen. :o
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Cas
Berichten: 886
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Vandaag weer een mooie mix in de IC Brussel: een overduidelijk Franstalige HC, die dan ook 'We komen aan in Antwerp-Berkem' omroept.
De conducteurs waren dan weer overduidelijk Nederlands en van de NS, en dat tussen Mechelen en Antwerpen-Berchem. Ik zie wel vaker Nederlandse conducteurs natuurlijk, maar nooit zo diep België in.

De Duitse omroep kregen we er ook nog even bij, wat in mijn ervaring ongeveer 1/3e van de treinen gebeurt. Voor m'n gevoel vaker met een Franstalige HC, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Misschien omdat zij vanuit Brussel ook dienst zouden doen op de ICE?
請勿靠近車門
PatrickM
Berichten: 1979
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PatrickM »

Volgens mij is het volgens de taalwetten verplicht om eerst de drie landstalen te doen en daarna pas Engels. Dat men daar in de IC Brussel over het algemeen lak aan heeft is een ander verhaal.
Cas
Berichten: 886
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Ik weet niet in hoeverre de taalwetten gevolgd worden/toepassing hebben op internationale treinen, eerlijk gezegd. In nationale treinen wordt er altijd heel secuur alleen volgens de lokale taal omgeroepen, maar in internationale treinen gaat het meer om welke taalgebieden, inclusief buitenland, er bezocht worden. Het lijkt me zeker niet dat er een verplichting is om Duits in de IC Brussel om te roepen, maar ik zal het eens nazoeken.
請勿靠近車門
cassie127
Berichten: 6594
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

In het burrsels gewest wel tussen Brussel Zuid en Zaventhem moet viertalig worden omgeroepen. Daarna is Duits niet meer nodig.

In de IC naar Luxemburg roepen ze alleen maar om in de talen van het gewest waarin de trein zich begeeft.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5335
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Cas schreef: di 26 sep 2023, 11:55 Het lijkt me zeker niet dat er een verplichting is om Duits in de IC Brussel om te roepen, maar ik zal het eens nazoeken.
Het gaat niet om de verplichting om in het Duits om te roepen, maar om de regel dat er pas in het Engels omgeroepen mag worden (wat ook niet verplicht is, lijkt mij) nadat alle landstalen aan bod zijn gekomen. Duits is dus alleen nodig *omdat* men in het Engels om wil roepen. :')

Dat is ook de reden dat de omroep op stations bij internationale treinen en treinen naar Zaventem - die men graag ook in het Engels omroept - altijd viertalig is. In hoeverre een mondelinge omroep in een trein zich aan deze taalschizofrenie moet houden, geen idee, maar zolang in het binnenlandse vervoer dezelfde conducteur bij vertrek uit Luik uitsluitend in het Frans omroept en bij aankomst in Leuven uitsluitend in het Nederlands omroept, vermoed ik dat dat ook nog wel eens in de internationale trein zou kunnen gelden. Officieel dan.
en-es
Berichten: 4490
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Cas schreef: di 26 sep 2023, 09:53 De conducteurs waren dan weer overduidelijk Nederlands en van de NS, en dat tussen Mechelen en Antwerpen-Berchem. Ik zie wel vaker Nederlandse conducteurs natuurlijk, maar nooit zo diep België in.
Dat is toch al vele jaren zo? Lang geleden ook wel eens tussen Brussel en Mechelen door een NS-conductrice gecontroleerd.
Jultar
Berichten: 576
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jultar »

Er is een 'mengbedrijf' van Nederlands en Belgisch personeel op de IC Brussel. Beiden rijden de volledige lijn, dus je kan over de hele lijn zowel Belgische als Nederlandse HCs/machinisten tegenkomen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2859
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Etienne schreef: di 26 sep 2023, 07:20 Volgens de Deutsche Bahn een grote bovenleidingstoring in de regio Hannover. De 141 en 143 zijn alvast opgeheven tussen Bad Bentheim en Berlin, de 242 moet daar beginnen en de 245 zal omgeleid worden via Bremen. :o
Door een brandende goederentrein is de bovenleiding in Wunstorf beschadigd en Hannover dus vanuit de richtingen Minden en Bremen niet te bereiken. Inmiddels is er weer een spoor beschikbaar, maar nog geen prognose voor volledige heropening. https://www.ndr.de/nachrichten/niedersa ... ke416.html
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3479
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

ICE 154, midden op de dag, daar hoef je vast geen reservering voor te maken.

-0- -0-
en-es
Berichten: 4490
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Nee? Er waren veel lege plekken?
henrivanderweijden
Berichten: 745
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Tom024 schreef: wo 27 sep 2023, 13:25 ICE 154, midden op de dag, daar hoef je vast geen reservering voor te maken.

-0- -0-
Volgens mij is reserveren niet meer verplicht. Ik zou het echter wel aanraden, dan weet je zeker dat je een stoel hebt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39209
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

henrivanderweijden schreef: wo 27 sep 2023, 16:39Ik zou het echter wel aanraden, dan weet je zeker dat je een stoel hebt.
Nee hoor, afgelopen augustus nog op de vloer gezeten met m'n verplichte reservering. Tegen een missend stel helpen reserveringen niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten