Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Dan zaten wij in dezelfde trein, Waldo.
Ik keerde om 13:30 alweer terug uit Düsseldorf (moest nog werken vanavond en wilde eens proberen of zo'n half dagje weg ook leuk en zingevend is), maar die trein vertrok al met staanplaatsen uit Düsseldorf. Kon zelf gelukkig nog zelfs aan het raam zitten. Het viel me op de luchthaven van Düsseldorf op dat er echt veel Nederlanders via daar vliegen. Toen ik in Emmerich uitstapte bleven er nog heel veel Nederlanders met koffers zitten.
Ik doe ook maar wat
RobertT
Berichten: 585
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Eigenlijk zou je de RE19 als echte sneltrein moeten rijden,en tussen Emmerich en Wesel een aantal haltes overslaan.Daar zou dan een nieuwe RB kunnen worden ingelegd.Een snellere RE19 zou denk ik nog meer reizigers van/naar Nederland trekken
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Echt raar dat er een paar decennia lang geen verbinding Arnhem-Emmerich heeft gereden.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ja, dat kan ik me ook niet voorstellen. Maar is de trein vooral vol omdat er treinen uitvallen? De laatste keer dat ik in een echt volle RE19 zat was begin maart van Düsseldorf naar Arnhem. Trein zat vol met vooral Nederlandstalige gezinnen en bejaarden. Waarschijnlijk uitval van ICE. In de zomer bij een wandeltochtje van Elten naar Emmerich moest ik met een ICE terug uit Emmerich omdat meerdere RE's uitvielen.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

De RE voorziet in een uurdienst in theorie, bedient het vliegveld en is tegen een lager tarief toegankelijk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Ik heb ook de indruk dat het een van zichzelf populaire verbinding is. Vooral de betaalbaarheid zal meespelen. Elk half uur krijg je dat ding ook wel gevuld, maar ja Duitsland.
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Wesel - Emmerich wordt maar matig bediend nu, 1 keer per uur. Terwijl er ten zuiden van Wesel op werkdagen 3 treinen per uur rijden.

Maar in het RRX eindbeeld gaat de RE5 (Koblenz Hbf-Wesel) weer eindigen in Emmerich. Anderzijds wordt die aan de zuidkant ingekort tot Düsseldorf Hbf.

Samen met de RE19 heb je dan op Emmerich - Oberhausen een halfuurdienst.
gpvos
Berichten: 597
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Het was trouwens maar tien jaar (van 2007 tot 2017) dat er geen verbinding tussen Arnhem en Emmerich was. Althans volgens een snelle blik op Wikipedia.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door baladid »

Sinds 2000 minder treinen, sinds 2002 niet meer. 2001 bijvoorbeeld was er tussen 8:02 en 19:35 geen trein van Emmerich richting Arnhem.
Daarna allen nog een nachttrein (o ja, en eventjes zo een ding van Syntus 2 keer per weekenddag of zo).
En die treinen stopten niet tussen Arnhem en Emmerich en tussen Emmerich en Oberhausen. Iets van Wesel-Arnhem bestond al sinds 1991 niet meer, behalve een nachtelijke D-trein.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Karl »

Karl schreef: wo 11 okt 2023, 22:58 Over dupe gesproken...

Na het boeken van een ticket met treinbinding via bepaalde grenstariefpunten, kreeg ik onlangs:

"Zugbindung aufgehoben. Sie können Ihr Ticket jetzt auch für andere Züge nutzen – ohne Extra-Kosten."

Mag je dan met de ICE via Arnhem ipv de oorspronkelijk geplande boemel via Venlo? En gaat NS dan nog moeilijk doen onderweg?

Overigens heeft de Navigator een mooie knop om alternatieve verbindingen te zoeken, maar die werkt bij mij niet. Er gebeurt niets bij zowel app als Desktopsite.
Geen controle gehad tussen de Randstad en Duisburg, dus geen idee wat de stand van zaken is vanuit het oogpunt van een conducteur.

De reserveringen voor de plaatsen in ICE waren niet vermeld "Gegebengefals reserviert", dat was eigenlijk het enige irritante aan de reis... Geen idee of mensen ons gingen lastig vallen met hun reservering. Volgens de Bahn-app was de trein volgeboekt, maar dat bleek alleszins mee te vallen.

Het regende wel planmatige en onverwachte uitval in Nederland, dat maakt reizen toch minder prettig. Aangezien we aan de schoolvakanties gebonden zijn, weet ik niet of de volgende vakantie weer een treinvakantie is.
Het is een spectrum.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

ICE105 heeft vanaf de Duitse grens tot Oberhausen achter een goederentrein gehangen, net na Duisburg een noodstop vanwege een kapotte deur. Daardoor nu ongeveer op plus 50.

Maargoed, wel twee functionerende stellen BR406 met voldoende zitplaatsen. *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De opening van de nieuwe Pajares-lijn tussen León en Oviedo in Spanje staat nu gepland voor 29/30 november. Wil je de oude bergspoorlijn bezoeken, dan heb je dus waarschijnlijk nog maar een maand :!:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Tom024 schreef: vr 20 okt 2023, 11:05 ICE105 heeft vanaf de Duitse grens tot Oberhausen achter een goederentrein gehangen, net na Duisburg een noodstop vanwege een kapotte deur. Daardoor nu ongeveer op plus 50.

Maargoed, wel twee functionerende stellen BR406 met voldoende zitplaatsen. *O*
En met +81 in Freiburg opgeheven ......
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Maar de echte vraag is natuurlijk: heeft Tom024 al van zijn gulyásleves kunnen genieten of is hij toch in de nacht-IC uit Stuttgart beland? (A)
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Door de vertraging van de 105 was ICE27 natuurlijk al lang vertrokken. Dus werd het de 29, waarbij er in Frankfurt ook nog eens een Fahrzeugtausch moest plaats vinden. Uiteindelijke schade in Wien was daardoor +77 (of voor mij +197) waardoor er een, hopelijk gratis, hotelovernachting in Wien was.

Door dit hele gedoe wel lekker Indiaas kunnen eten in Frankfurt en een zitplaats Frankfurt-Wenen. *O*
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Maar met het uitdelen van tegoedbonnen en hotelovernachtingen gaat DB toch de bietenbrug op qua financiën :?:
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Ik vermoed dat er zat reizigers zijn die überhaupt niet weten dat reizigersrechten bestaan en dus niet weten dat ze recht hebben op vergoeding, overnachting en wat al niet meer. Die regelen hun maaltje en hun bedje op eigen kosten en bellen desnoods een familielid of vriend om hen met de auto te komen ophalen voor de laatste paar honderd kilometer wanneer ze stranden.

Dat scheelt al enorm in de kosten voor DB.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

waldo79 schreef: za 21 okt 2023, 10:22 Maar met het uitdelen van tegoedbonnen en hotelovernachtingen gaat DB toch de bietenbrug op qua financiën :?:
Nee hoor, ze hebben net Arriva verkocht, dus er is weer geld in kas. ;)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

DDietzen schreef: za 21 okt 2023, 10:33 Ik vermoed dat er zat reizigers zijn die überhaupt niet weten dat reizigersrechten bestaan en dus niet weten dat ze recht hebben op vergoeding, overnachting en wat al niet meer. Die regelen hun maaltje en hun bedje op eigen kosten en bellen desnoods een familielid of vriend om hen met de auto te komen ophalen voor de laatste paar honderd kilometer wanneer ze stranden.

Dat scheelt al enorm in de kosten voor DB.
Ik heb zo'n gevoel dat voor sommige mensen op dit forum het een sport is om tickets te boeken voor de meest onmogelijke reizen met overstappen korter dan 20 minuten tussen twee grensoverschrijdende ICE's. Ja, dan is de kans om op tijd je eindbestemming te bereiken minder dan 10%.

Deutsche Bahn haalt toch de grootste omzet van mensen die enkel van bijvoorbeeld het Ruhrgebiet naar Berlin/Hamburg/Nürnberg/Stuttgart/München reizen zonder tussentijdse overstappen en de kans op een vertraging van meer dan 60 minuten en dus recht op gedeeltelijke restitutie is dan vrij klein.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Definieer “vrij kleine kans”. Van mijn laatste 6 reizen tussen Berlin en Köln/Aachen (of andersom) hadden er 3 een vertraging van meer dan 2 uur. En ja, alle drie rechtstreeks. :')
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Als DB (of wie dan ook) mij een dienst verkoopt mag ik er toch vanuit gaan dat die ook geleverd wordt? Dat je tickets kan kopen op een moment dat eventuele werkzaamheden nog helemaal niet in de reisplanner verwerkt zijn is niet mijn probleem. In dit geval waren de overstappen niet eens krap.

DB verkoopt ook graag tickets Breclav - Nederland met in Praag een overstap van 7 minuten vanuit de EC Metropolitan. Dat zo'n overstap meestal onhaalbaar is weet iedereen die dit traject weleens heeft bereisd. Dat men die tickets desondanks verkoopt is eigenljjk schandalig, een incidentele reiziger zul je zo niet overtuigen om nogmaals met de trein te gaan. Maar als DB denkt dat die overstap haalbaar is, waarom zou ik dat ticket dan niet boeken?
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Lijkt mij ook. In de luchtvaart zie je dat trouwens ook. Alleen wordt je wel overgeboekt als de aansluiting fout gaat.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Ik reis vrij regelmatig met het regionale verkeer in Duitsland, maar de slechte prestaties van DB Fernverkehr weerhouden me van trips ver weg.

En het regionale verkeer rijdt evenmin punctueel, maar daarbij zijn de consequenties minder heftig.
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

umbusko schreef: za 21 okt 2023, 11:13 Definieer “vrij kleine kans”. Van mijn laatste 6 reizen tussen Berlin en Köln/Aachen (of andersom) hadden er 3 een vertraging van meer dan 2 uur. En ja, alle drie rechtstreeks. :')
Ik denk dat dat een beetje uitzonderlijk is, want hoewel de punctualiteit bij DB Fernverkehr laag ligt, zijn dit soort vertragingen behoorlijk uitzonderlijk. Van de 15 reizen van de afgelopen 2 jaar, moest ik drie keer een claim indienen, waarbij twee keer de oorzaak buiten Duitsland lag (in mijn geval Polen en Zwitserland (problemen met de Gotthardtunnel)). Maar ja, ik ben wel zo'n kneus die altijd een overstaptijd van minimaal 30 minuten in plant.

Het leuke is dat als je vanuit Arnhem met de RE19 reist, de overstappen op de ICE-lijnen in Duisburg erg lang zijn. De overstap richting Hamburg op ICE43 is 32 minuten, overstap richting Nürnberg op ICE41 is 50 minuten, overstap richting Berlin op ICE10 is 55 minuten en de overstap richting Karlsruhe op ICE43 is 58 minuten. Die aansluiting in Duisburg haal je bijna altijd, dus dam geen restitutie bij vertraging.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Als ik op een overstapstation wacht regent het omroepberichten met vertragingen van 30 minuten en meer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten