Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Etienne
Donateur
Berichten: 7948
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Op de website van het Nieuwsblad staat een artikel over de tijdelijke bussen bij Multiobus in Tienen, met daarbij een tweetal foto's van forumlid Maurice Hooikammer. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Cas
Berichten: 885
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Op weg naar Leuven (via Maastricht, want de Benelux viel meerdere uren achter elkaar uit) dacht ik in Maastricht nog even snel een nieuwe Student Multi uit de automaat te kunnen halen, want m'n oude is net een paar dagen verlopen.
Blijkt dat de NMBS-automaat in Maastricht dat niet kan verkopen, want "deze moederkaart is niet geldig op grensoverschrijdende stations in het buitenland". Ja, ik weet dat een normale Student Multi hier niet geldig is, maar dit is een 'strippenkaart' die je zelf in kan vullen en niet per se nu hoeft te gebruiken...

Ik snap vooral niet waarom ze de extra moeite hebben gedaan om de automaten speciaal anders te laten werken in het buitenland.
請勿靠近車門
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

NMBS is ondoorgrondelijk :?:
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dat probleem had ik ook ooit toen ik dacht een Youth Holidays op mijn MOBIB-kaart te kunnen laden. In plaats van een kaartje Maastricht-Visé moest ik toen een kaartje Maastricht-Liège kopen en daar met de automaat aan de slag (of ik had een uur mogen wachten in Visé). :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Ik ga vandaag per trein naar Schotland, met de rechtstreekse Eurostar 9121 van Rotterdam naar Londen. Die trein is echter vanaf Amsterdam via Gouda omgeleid, waardoor in Rotterdam de beveligde rijtuigen voorop zaten.

Voor Rotterdam was gekozen voor een pragmatische oplossing: iedereen laten instappen via rijtuig 8, en door de trein laten lopen naar de eigen zitplek. Dat werkte best redelijk, met 10 minuten zat iedereen wel op de goede plek.

Voor Brussel was de gekozen oplossing minder praktisch: de rijtuignummering was gedurende de rit omgedraaid, waardoor rijtuig 1 plots weer voorop stond. Dat zorgde ervoor dat in Brussel de reizigers die daar instapten de reizigers uir Nederland op de zitplekken vonden. De 20 minuten stop tot geplande vertrektijd was door de vertraging vanuit Nederland al korter geworden, maar in theorie hadden we met +5 weg gekund. Het werd +25, waardoor ik zo in Londen mijn aansluiting ga missen. Na Brussel is de rijtuignummering weer teruggedraaid, waardoor in Lille de trein in omgekeerde rijtuigvolgorde tegenover planning aankwam.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik ben al in Schotland. Met KLM naar Glasgow. Alles ging vlot, vliegtuig kwam zelfs vroeger aan. De bus naar het stadscentrum was wel prijzig met een open return voor 16 pond.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Gisteravond bij vrienden op bezoek geweest in Elten, om 23:51 wilden we de laatste trein naar huis nemen. Een paar minuten daarvoor stonden we op het perron - spoor 1 - en kwam opeens de omroep dat de trein vanaf spoor 2 zou gaan vertrekken, de app bevestigde dit. Dat is het spoor richting Emmerich, dus een beetje verwonderd het spoor overgestoken om naar het andere perron te gaan - waar een paar minuten later werd omgeroepen dat de trein toch vanaf spoor 1 zou gaan vertrekken, wat ook weer in de app bevestigd werd :') Het enige nadeel: de trein was al in aantocht en de spoorbomen waren al dicht aan het gaan :') Tsja.... Dan toch maar onder de naar beneden gaande spoorbomen door gerend want de laatste trein missen is ook geen feest :')
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik dacht dat alle EC’s Hamburg-Kopenhagen inmiddels met Duitse stammen reden, maar blijkbaar niet, want op de Rendsburger Hochbrücke passeerde mij net toch echt EC 394 met twee DSB-diesels.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Dat is reservematerieel, de planmatige inzet is toch echt een DSB Vectron met DB IC-rijtuigen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5320
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Maar wordt dat reservematerieel structureel ingezet doordat er nog te weinig stammen zijn, ondanks de planning om dat niet te doen, of is het puur toeval dat dat vandaag zo is?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Puur toeval, er is IC3 beschikbaar als er teveel stammen en/of locs niet beschikbaar zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Stop de persen: ik zit op een rijdende Scotrail-trein! *O*
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Hopelijk val je er niet vanaf. :mrgreen:
Spoiler: show
Serieus: waarom is dat bijzonder?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Het Schotse treinverkeer heeft sinds gisterenavond stilgelegen vanwege storm Isha en de bijbehorende schade, mijn trein van 12:40 uit Glasgow Queen Street naar Aberdeen was de tweede van de dag uit Glasgow Queen Street. Praktisch probleem: we staan nu bij Croy stil achter de eerste van de dag (12:18 naar Alloa), die lijkt niet verder te rijden. :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door iamthedutchdude »

Z2N schreef: ma 22 jan 2024, 13:46 Stop de persen: ik zit op een rijdende Scotrail-trein! *O*
Je kan er beter in gaan zitten, dat is meestal wat warmer :Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13198
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

De conducteur is net persoonlijk langsgekomen, om te melden dat de (elektrische) trein voor ons een half uur geen stroom had. Tegelijkertijd doet ie een rondje om te vragen waar iedereen heen gaat, zodat er eventueel aansluitingen vastgehouden kunnen worden. Erg netjes dit! :pos:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

In de buurt van Bohumin (in het oosten van Tsjechië) is vanochtend een IC in botsing gekomen met een vrachtwagen die op een overweg was blijven steken. De machinist is daarbij om het leven gekomen.

De foto's spreken voor zich:
https://tydenikpolicie.cz/na-zeleznicni ... -kamionem/
Nitein-Repart
Berichten: 3551
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zit in de RE19 van Praest naar Zevenaar en ondanks de stakingen en het feit dat het januari is de trein ontzettend goed bezet. Wil half Nederland op een zaterdag in januari winkelen in Düsseldorf?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door verfmeer »

Is dat niet gewoon het gevolg van het uitvallen van de ICE naar Amsterdam?
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Zou heel goed kunnen. Vorig jaar begin maart ook in een RE19 naar Arnhem gezeten die vol zat met Nederlandstalige gezinnen en bejaarden.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

De RE19 kannibaliseert tussen Arnhem, Oberhausen, Duisburg en Düsseldorf rechtstreeks de ICE, hogere frequentie en veel goedkoper voor de gebruiker. Er is geen alternatief als DB niet rijdt.
verfmeer
Berichten: 785
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door verfmeer »

Zolang er in de zomer nog steeds een reserveringsplicht nodig is omdat de ICEs anders overvol raken is dat kannibaliseren helemaal niet zo erg.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

De RE19 barst anders uit zijn voegen tussen Arnhem en Wesel v.v.
en-es
Berichten: 4474
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

En dan moet je ook mazzel hebben dat de RE19 niet uitvalt. Dat wil ook wel eens gebeuren.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Ik ben wel blij met de werkzaamheden waardoor de Benelux dit weekend via de klassieke route rijdt: scheelt de helft in kosten, maar geeft voor mij amper extra reistijd. Mogen ze vaker doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 120 gasten