Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Reizen tijdens een staking is wel een avontuur, zeg. Gelukkig was mijn overstap van 10 minuten op de laatste trein naar Berlijn in Aschersleben succesvol. De treindienstleider maakte het even spannend door de (bijna 10 minuten vertraagde) trein één minuut voor aankomst nog even te spoorwijzigen van 1 naar 4. :') Gelukkig was er automatische omroep. _O_
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Nu dreigen stakingen in de Duitse stad- en streekvervoer. Vakbond Verdi wil vanmiddag nadere uitleg geven: https://www.schiene.de/news-6078/Verdi- ... ieren.html
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Morgen richting Tsjechië. Vandaag toch maar even vooruitkijken of een plaats reserveren handig is. Wat blijkt: trein rijdt zonder restauratie en mist een rijtuig. Dus toch nog maar even een reservering gemaakt. Helaas geen svickova en Gambrinus dus, maar dat overleef ik wel. ;)
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 648
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DPDelft »

Ervaring had ik bij de vorige staking op de dag voor de staking. Blijkbaar houden ze dan de bordrestaurants buiten Duitsland bij een staking.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Tom024 schreef: ma 29 jan 2024, 18:18 Helaas geen svickova en Gambrinus dus, maar dat overleef ik wel. ;)
Waarom zou je Gambrinus drinken als je Plzeň van de tap kunt krijgen? (A)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

:Y

Ik vrees alleen dat er geen speciaal Plzen-rijtuig mee zal gaan voor de gelegenheid -0-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

Wel een Plzeň-rijtuig?

(A)
🗣
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Ik heb geen zin om een Tsjechisch toetsenbord aan te zetten voor een handeling die in een heel ander topic verricht zou moeten worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

Ik denk dat dat omgekeerde dakje op die n anders wel heel goed mierenneukt, heur *O*

Goed, terug op toppik.
🗣
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

ICE11 schreef: ma 29 jan 2024, 11:37 Nu dreigen stakingen in de Duitse stad- en streekvervoer. Vakbond Verdi wil vanmiddag nadere uitleg geven: https://www.schiene.de/news-6078/Verdi- ... ieren.html
In Berlijn staakt de BVG op vrijdagochtend van begin dienstregeling tot 10 uur. Daar word ik als avondmens niet ongelukkig van, kan ik met een goed excuus wat langer slapen voordat ik naar het werk ga. (A)
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Het ziet er wat omineus uit… maar dit is gewoon een railjet waar de stuurstand van defect is zodat ze de loc aan de voorkant aan de stuurstand hangen in plaats van waar hij normaal zit. Zijn die dingen ook wel eens niet defect, trouwens? :')
Afbeelding
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Defecte stuurstanden heb ik nog nooit gezien. Maar de locomotief zit aan het juiste uiteinde negen van de tien keer wel verkeerd om. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Net terug van een rondje vriendenbezoek, schoonfamilie en een paar dagen bijkomen. Wat bevindingen:

Reisdag 1, Arnhem-Deventer-Berlin-Wrocław:
- De snellere IC Berlin is best prima en voelt ook een stuk sneller. Wel hoop ik dat in Duitsland de stops in Bentheim en wellicht in Bünde en in Nederland in Hilversum en Apeldoorn eruit kunnen, dat zou ook nog wat kunnen schelen - hierbij ben ik niet gehinderd door enige kennis over treinpaden en dingen, dus cancel me a.u.b. niet hierover :mrgreen:
- Daarbij wel gezegd hebbende dat er maar iets hoeft te gebeuren en de trein vertraging heeft. Op de heenweg reden we na Osnabrück even achter een licht vertraagde stoptrein en moesten we bij Rathenow kort wachten om een ICE voorbij te laten snellen. In combinatie met stops die net even iets te lang duren heb je dan toch nog +25 op Berlin Hbf. Voor de DB ruim op tijd, maar dan nog.
- Om redelijk zeker te zijn van de overstap op de volgende trein hadden we 3 uur overstaptijd in Berlin gepland, die we gebruikt hebben om wat rond te lopen en even wat te eten.
- De nieuwe EuroCity "Odra" Berlin-Kraków werd goed gebruikt. Het perron in Berlin stond behoorlijk vol en bij vertrek uit Frankfurt waren in elke coupé in het rijtuig minstens 4 van de 6 stoelen bezet - op een donderdagmiddag in februari. De trein was ook mooi op tijd, alleen ontbrak jammer genoeg het restauratierijtuig.

Reisdag 2, Wrocław-Jarosław:
- Met IC "Siemiradzki" zijn we van Wrocław naar Jarosław gereisd. Dit was een bijzondere rit, want bij letterlijk elk tussenstation zijn we op de minuut op tijd vertrokken :shock: De trein was helemaal vol, maar ik heb de laatste jaren in Polen eigenlijk niet anders gezien.

Reisdag 3, Jarosław-Praha:
- Vervolgens met de directe EuroCity "Cracovia" van Jarosław naar Praha, wat ook een behoorlijk gladde rit was. In Polen zat de trein steeds helemaal vol, pas na Bohumín werd het rustiger. In Bohumín is een stop van bijna een uur om te rangeren en hier gingen we uiteindelijk met +10 weg. In Bohumín worden de treinen vanuit Warszawa en Przemyśl gehusseld en rijden dan door naar Praha en Budapest. Één van de twee rijtuigen in mijn deel van de trein (vanuit Przemyśl) richting Budapest had geen verwarming en reed leeg. Aankomst in Praha was uiteindelijk bijna op tijd. Tussen Zebrzydowice en Bohumín is in de berm van de spoorlijn nog een locomotief en een rijtuig te zien, van het ongeval met een vrachtwagen pas geleden.

Reisdag 4, Praha-Berlin-Hengelo-Zutphen-Arnhem:
- EuroCity "Berliner" Praha-Berlin was zeer mooi op tijd, het was lang geleden dat ik deze route heb afgelegd en voor het eerst had ik het gevoel dat het tussen Dresden en Berlin echt opschoot. Zeker als de Dresdner Bahn tussen Berlin Südkreuz en Blankenfelde straks klaar is kan er nog wel 10 minuten van de reistijd af. De trein was tussen Praha en Dresden matig gevuld, daarna helemaal.
- Met de IC Berlin terug reden we voor m'n gevoel steeds heel hard door, maar was uiteindelijk de trein toch "gewoon" precies op tijd. Lang geleden dat ik zo'n gladde rit gehad heb dwars door Duitsland.... Aankomst in Hengelo was met +5, omdat de overstap in Deventer van 4 minuten op de IC richting Arnhem alleen in theorie bestaat zijn we maar via Hengelo en Zutphen teruggereisd, wat prima ging.

Al met al een pluim voor de Duitse, Poolse en Tsjechische spoorwegen deze vakantie :pos: (A) Oh, en een beetje voor de Nederlandse, want er hoeft maar iemand in Holten een scheet te laten en de IC Berlin rijdt niet, aangezien er ten oosten van Deventer geen alternatieve routes zijn voor deze trein.... :')
Laatst gewijzigd door Timon91 op ma 12 feb 2024, 06:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik neem aan dat je niet afgelopen donderdag bedoelt, maar de week ervoor, maar ik kan bevestigen dat ik ook afgelopen donderdag erg veel mensen de Odra in Berlijn in zag klimmen. De Berliner (179) van 17:16 was ook goed bezet, maar na Dresden viel het wel mee. Vlak voor Děčín heb ik mijn 2 coupégenoten gedag gezegd en ben ik verhuisd naar een privécoupé (er waren er toen 2), bij het uitstappen in Holešovice waren ook twee andere al leeg. Voorlaatste rijtuig scheelt wellicht, dat is ver van de perrontoegang dus daar stappen geen Tsjechen meer in.

Hetzelfde kan ik niet zeggen van de Berliner (170) op zondagavond de andere kant op, die zit helemaal vol. Maar ja, wat wil je ook als de laatste trein om 16:28 vertrekt? Wat een blamage... Ik had itt de heenreis maar een plekje gereserveerd, in een van de Großraumrijtuigen, dus mijn nieuwe stofzuiger ( :') ) en ik groeten u vanuit de 170.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Klopt, dat was inderdaad vorige week donderdag (1 februari)! Anders zou het wel een heel intensieve reis zijn geworden :')

Veel plezier met de nieuwe stofzuiger :mrgreen: Heb je voor dat lieve apparaat ook een plekje gereserveerd, of moet die het met een staanplaats doen? ;)
Mijn Flickr account.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dank je. Die heeft netjes, inclusief doos en geïmproviseerd handvat van plakband, een plekje in het bagagerek gekregen. (A) Gelukkig is hij vrij compact, aangezien het een draadloze steelstofzuiger is. Hij was bijna de helft goedkoper in Tsjechië dan in Duitsland of Nederland, dus dat was een makkelijke keus. :')
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Timon91 schreef: zo 11 feb 2024, 16:27 want er hoeft maar iemand in Holten een scheet te laten en de IC Berlin rijdt niet, aangezien er ten oosten van Deventer geen alternatieve routes zijn voor deze trein.... :')
In principe kan de trein nog vanaf Hengelo via Nijverdal en Zwolle naar Amsterdam rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Karl »

EuroCity "Odra" Berlin-Kraków
Aldus hetzelfde bericht.


^^ dit was een reactie op een nu verdwenen bericht -0-
Het is een spectrum.
verfmeer
Berichten: 784
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door verfmeer »

Meltrain schreef: zo 11 feb 2024, 23:11
Timon91 schreef: zo 11 feb 2024, 16:27 want er hoeft maar iemand in Holten een scheet te laten en de IC Berlin rijdt niet, aangezien er ten oosten van Deventer geen alternatieve routes zijn voor deze trein.... :')
In principe kan de trein nog vanaf Hengelo via Nijverdal en Zwolle naar Amsterdam rijden.
Is nog de kortste route ook. Het enige probleem is dat Zwolle-Wierden nog grotendeels enkelsporig is. Als je dat oplost kan je de IC Berlijn goed versnellen door enkel nog in Amsterdam, Zwolle en Hengelo te stoppen.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Nee, het grootste probleem is dat Zwolle-Wierden is uitgerust met ATB-NG, en er zijn (bijna?) geen elektrische locs die dat hebben, sowieso niet locs voor een langeafstandstrein die 200 km/u moet kunnen.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

6400 van DB er voor, de 193 kan gewoon tegen de draad blijven voor de HS voorziening...
Zit je alleen een beetje met je pad, maar zonder stops zou je met 100 redelijk in het IC pad moeten kunnen meekomen...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

DDietzen schreef: zo 11 feb 2024, 23:30 Nee, het grootste probleem is dat Zwolle-Wierden is uitgerust met ATB-NG, en er zijn (bijna?) geen elektrische locs die dat hebben, sowieso niet locs voor een langeafstandstrein die 200 km/u moet kunnen.
Wordt de Baureihe 105 daar niet mee uitgerust?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

De "eenvoudigste" optie is een STM ATB-NG, maar die is er momenteel (nog) niet. Een hele aparte NG module inbouwen lijkt me niet erg voor de hand liggen. Met de uitrol van ERTMS is het ook nog maar de vraag hoe rendabel zo'n STM ontwikkelen nog is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door reisthijs »

Het gaat nog wel een tijdje duren voor ERTMS landelijk is uitgerold.
Een STM ATB-NG is wel handig voor de overgangsperiode dan wil je materiaal kunnen uitrusten met ERTMS én ATB-NG
In 2026 zal in het Noorden het eerste baanvak, dat nu nog is voorzien van ATBNG, stapsgewijs worden voorzien van ERTMS. Voor het materieel dat al is omgebouwd naar ERTMS is het dan noodzakelijk dat deze treinen zijn voorzien van de STM ATBNG.
https://www.ertms.nl/topics/stm-atb/nie ... 34070.aspx
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Wubbo »

De enige baanvakken met ATB-NG en bovenleiding zijn Zwolle - Wierden en Zwolle - Kampen. Dan lijkt een investering in ATB-NG in je Eloc al snel niet te verantwoorden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten