Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Klaasje »

Ik heb mij het laatst laten vertellen dat alle Siemenstreinen die in Nederland rijden een ATBL-NL installatie aan boord hebben. Als ze een bakenlezer en een toelating voor het gebruik hebben dan kunnen ze onder ATB-NG rijden. Dat betreft dan de ICE3M, Eurostar E320, Vectron etc.. Als je hier kijkt dan zie je een en ander over de toelating van een bepaald type Vectron. Hoewel NG er in theorie misschien wel in zit staat hier niets over in de toelating behalve dat de loc daar niet mag rijden onder ATB-EG, dan zal de NG-bakenlezer ook wel ontbreken.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Goedemorgen uit de NJ421 die nu in Augsburg Hbf is. Gisteren Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf voorbij gereden zonder stop. In Keulen een stop in Messe/Deutz en vervolgens via Siegen richting zuiden. Gisteravond heb ik me buitengesloten en moest de conducteur met de sleutel mijn compartiment openen! Zojuist ontbeten, nu nog het laatste stuk tot München.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Een route via SIegen, bijzonder. Dat zal niet al te vaak voorkomen.
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MetroRET »

De 421/[trein=NightJet (diverse bestemmingen)|400|2024|Amsterdam Centraal - Arnhem Centraal - Wien Hauptbahnhof]420[/trein] rijden in dienstregeling 2024 standaard via Siegen.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Het gedeelte uit Hamburg bestond uit spiksplinternieuwe rijtuigen, waarschijnlijk het allernieuwste materiaal van Nightjet. Wel bijzonder dat middenin de trein een stuurstandrijtuig mee ging.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De nieuwe Nightjet-stammen hebben net als de gewone Railjet-stammen standaard een stuurstandrijtuig. Wel rijden de Nightjet-stammen volgens mij nog altijd getrokken en niet in trek-duw-formatie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Beeldverslag van het wegslepen van een tussen de grens en Emmerich gestrande ICE:

https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 4,10710183

Best opmerkelijk dat men hiervoor niet de eigen wegsleeplocs van DB Fernverkehr uit Köln gebruikte, maar een gewone dieselloc van DB Cargo uit Oberhausen. Een dergelijke samenwerking tussen verschillende dochterondernemingen van DB was tot nu toe over jaren heen ongekend.....
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Meestal komt dit doordat men sleepmaterieel gaat vorderen indien de vervoerder zelf niets heeft/tijdig kan leveren om de trein af te slepen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Köln ligt wel twee keer zo ver van de gestrande trein af als Oberhausen. Alleen maar slim dat ze in die laatste stad een locomotief hebben opgetrommeld om het baanvak zo snel mogelijk weer vrij te kunnen geven.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Polizeieinsatz tussen Berlin Ostbf en Berlin Hbf. Wat een chaos. :') Sommige treinen vertrekken vanuit Berlin Hbf (tief), zoals de mijne die met +30 staat aangekondigd, en worden dan omgeroepen met “stopt vandaag op Berlin Hbf” omdat men het niet meer tief noemt, maar dat komt wel bijzonder knullig over. :')

De ICE naar Basel is er erger aan toe, want die vertrekt hier net met +77 en rijdt maar tot Frankfurt. En de IC 240 naar Amsterdam ook: die vertrekt straks met +80.

Edit: Ik zeg al niks meer, we zijn vertrokken met +105. :') En ik moet nog een keer extra overstappen ook…
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Groeten uit ICE680 die klaar staat in de immense bouwput van München Hbf om te vertrekken. Een deel van het stationsgebouw is inmiddels afgebroken. Op hetzelfde perron werden twee reizigers uit de ICE uit Keulen opgewacht door de Bupo en meegenomen. We hadden al moeten vertrekken en ik vraag me af of ik mijn krappe aansluiting in Neurenberg haal.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

ICE105 gaat ook weer lekker.

Een treinstel mist, we staan stil door mensen op het spoor bij Köln en tussen Kffenburg en Freiburg gaan we omgeleid worden. Ben benieuwd of we Basel gaan halen. -0-
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Het zit ook wel eens mee. Ondanks een vertraging toch in Neurenberg mijn aansluitende RE31 naar Hof gehaald. De 1e klasse bereiken was een uitdaging aangezien een asociaal jong stel al hun bagage voor de ingangsdeur heeft neergezet.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Chrysa schreef: vr 16 feb 2024, 10:52 ICE105 gaat ook weer lekker.

Een treinstel mist, we staan stil door mensen op het spoor bij Köln en tussen Kffenburg en Freiburg gaan we omgeleid worden. Ben benieuwd of we Basel gaan halen. -0-
Omleiding tussen Offenburg en Freiburg? Dat kan toch alleen door de Schwarzwald?
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

Via Wörth am Rhein en Strasbourg? (A)
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Momenteel in de RE3 van de MRB waarmee ik nonstop van Hof naar Plauen reis. Een behoorlijk modern treinstel. De 1e klasse heeft echter geen bagagerekken.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Toen we uit Dortmund vertrokken, zei de HC nog: “nächster Halt ist Essen.” Maar nu rijden we opeens door Oberhausen. :shock: Kurzfristige Umleitung. Ook Mülheim vervalt. Ik dacht dat ik alles wel had meegemaakt. _O-

Positieve bijkomstigheid is dat ik nu misschien in Köln de ICE International naar Aachen haal omdat we net iets eerder zijn. :mrgreen: (Eigenlijk had mijn trein door moeten rijden maar hij wordt in Köln opgeheven.)

Edit: ik had een overstap van 3 minuten, één perron verder maar gehaald! *O* Nu maar met de 350 verder, want de eerstvolgende RE18 bestaat niet en die daarna valt uit. :')
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

In de lijst vervallen stations en vergane glorie mag Zwotental ook absoluut niet ontbreken. Hier kruisen treinen in beide richtingen en wordt van machinist gewisseld. Mijn RB1 van de Vogtlandbahn gaat verder naar Kraslice. Het treinstelletje is zeer matig bezet.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Chrysa schreef: vr 16 feb 2024, 10:52 ICE105 gaat ook weer lekker.

Een treinstel mist, we staan stil door mensen op het spoor bij Köln en tussen Kffenburg en Freiburg gaan we omgeleid worden. Ben benieuwd of we Basel gaan halen. -0-
Zo te zien wordt Basel Bad Bf wel gehaald maar Basel SBB niet. Standaard versperringsmaatregel.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ik weet het, ik neem deze route vrij regelmatig. Ik ben nu een paar keer via Frankrijk gegaan en dat was toch een prettige afwisseling, wat een rust.
ICE11 schreef: vr 16 feb 2024, 11:55
Chrysa schreef: vr 16 feb 2024, 10:52 ICE105 gaat ook weer lekker.

Een treinstel mist, we staan stil door mensen op het spoor bij Köln en tussen Kffenburg en Freiburg gaan we omgeleid worden. Ben benieuwd of we Basel gaan halen. -0-
Omleiding tussen Offenburg en Freiburg? Dat kan toch alleen door de Schwarzwald?
Leek mij ook, maar het stond echt op de borden. We hebben wel gewoon de normale route gereden. Tussen Frankfurt Flughafen en Mannheim zijn we wel ongeleid via Worms.
henrivanderweijden
Berichten: 737
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Hoe gaat jou route via Frankrijk dan? Stap je dan in Parijs over van Eurostar op TGV? Of is er ergens een route buiten Parijs om?
Ik ben, om de DB te mijden, over gestapt op Swiss en dat is op zich prima maar mijn voorkeur gaat uit naar treinvervoer.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

De S-trein Roosendaal - Antwerpen - Puurs rijdt met 8 bakken, maar zit bij Kijkuit al zo vol dat mensen moeten staan. :o
Misschien moeten ze de frequentie (in het weekend) toch maar verhogen naar 2x/uur.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

henrivanderweijden schreef: za 17 feb 2024, 05:23 Hoe gaat jou route via Frankrijk dan? Stap je dan in Parijs over van Eurostar op TGV?
Breda - Brussel - Luxemburg - Metz - Strasbourg - Basel, dat kan zonder reserveringen. Met de Thalys en de TGV Lyria zou sneller zijn, maar dan ben ik nog 50 euro aan reserveringen bovenop mijn interrail kwijt, terwijl Brussels airlines BRU - GVA me 40 euro kost...
en-es
Berichten: 4473
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Dan ben je wel heel lang onderweg. Jammer dat de treinen Brussel-Basel niet meer rijden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Op de A5 nabij Heidelberg is vrijdagavond een gelede bus van treinvervangend vervoer via de afrit de snelweg opgereden en de chauffeur heeft dan geprobeerd vanuit de afrit rechtsaf te slaan om toch nog de juiste rijrichting te bereiken. Dat ging mis.... https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... g-100.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten