Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Hans »

Suus schreef: zo 26 jun 2022, 23:51
Hans schreef: zo 26 jun 2022, 21:24De RE2 Schwarzwaldbahn Karlsruhe-Konstanz wordt gereden met 4 dubbeldeksrijtuigen en dat blijkt op delen van het traject toch erg krap te zijn. Een deel van het traject is enkelspoor en met korte keringen (Konstanz 23 minuten en Karlsruhe 17 minuten) zeer vertraging gevoelig. We hebben wel geteld 1 x een op tijd rijdende RE2 gehad.

De vertragingen varieerde van 5 tot 30 minuten. Volgens de app om diverse redenen: vooruitrijdende trein, treinpersoneel uit een verlate trein, boom op het spoor, defecte / reparatie aan trein en drukte. Kortom... plan je een tripje met de RE2, neem voldoende tijd. De rit die we maakten naar Karlsruhe, afgelopen vrijdag vertrek 9.49, was 10 minuten te laat ivm omgevallen boom. Tot aan Offenburg ging het goed, iedereen had een zitplek en er was nog plek over. In Offenberg zag het perron zwart van de mensen.... de vertraging bij aankomst in Karlsruhe was 31 minuten! En daar stond het perron ook weer zwart van de mensen. Dus uitstappen ging niet echt vlot.... met het strookje wat bij de deur werd vrijgehouden voor uitstappers kon je net doorheen lopen.
De RE2 rijdt sinds zaterdag tussen Offenburg en Konstanz weer 1x/2 uur vanwege problemen met de wielen van de dubbeldeksrijtuigen :roll:

https://www.deutschebahn.com/pr-stuttga ... an-7792148
Ben ik blij dat ik weer thuis ben. Een uursdienst was al irritant, wij zijn verwend wat dat betreft.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

umbusko schreef: zo 26 jun 2022, 10:57 [...]
Overigens zou ik even goed op het kaartje checken hoe het met die Zugbindung zit. Bij ČD-tickets hebben inmiddels alle treinen Zugbindung i.p.v. alleen grensoverschrijdende, maar bij DB mogelijk dus nog niet.
Het is nog leuker! Ik was vorige maandag met een ticket van Aachen naar Praag gegaan via Cheb, en op vrijdag weer terug met tickets via ČD. Ik had op bijna alle treinen Zugbindung, maar NIET de trein van Cheb naar Praag vv. Wel op alle treinen van Aachen naar Cheb vv., inclusief RE's Aachen-Köln. Maar daar had ik desnoods een €9-ticket voor als ze daar moeilijk over hadden gedaan aangezien ik me daar met andere treinen had verplaatst.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Inclusief RE's? :shock: Wat is dat nu weer voor gekkigheid?

Kaartjes via ČD zijn prettig, maar het is een beetje behelpen met de boekingsmodule. Als je regionale treinen in je reis hebt zitten geeft hij niet altijd een prijs, en als er regionale treinen of treinvervangende bussen (!) deel uitmaken van je reis (die staan aangegeven met "alleen 2de klas"), kun je voor de hele reis geen 1ste klas meer boeken. En laat nu net de RE1 Aachen-Köln (die notabene een 1ste klas heeft!) staan aangegeven met "alleen 2de klas". :s
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Hans schreef: ma 27 jun 2022, 14:33
Suus schreef: zo 26 jun 2022, 23:51
Hans schreef: zo 26 jun 2022, 21:24De RE2 Schwarzwaldbahn Karlsruhe-Konstanz wordt gereden met 4 dubbeldeksrijtuigen en dat blijkt op delen van het traject toch erg krap te zijn. Een deel van het traject is enkelspoor en met korte keringen (Konstanz 23 minuten en Karlsruhe 17 minuten) zeer vertraging gevoelig. We hebben wel geteld 1 x een op tijd rijdende RE2 gehad.

De vertragingen varieerde van 5 tot 30 minuten. Volgens de app om diverse redenen: vooruitrijdende trein, treinpersoneel uit een verlate trein, boom op het spoor, defecte / reparatie aan trein en drukte. Kortom... plan je een tripje met de RE2, neem voldoende tijd. De rit die we maakten naar Karlsruhe, afgelopen vrijdag vertrek 9.49, was 10 minuten te laat ivm omgevallen boom. Tot aan Offenburg ging het goed, iedereen had een zitplek en er was nog plek over. In Offenberg zag het perron zwart van de mensen.... de vertraging bij aankomst in Karlsruhe was 31 minuten! En daar stond het perron ook weer zwart van de mensen. Dus uitstappen ging niet echt vlot.... met het strookje wat bij de deur werd vrijgehouden voor uitstappers kon je net doorheen lopen.
De RE2 rijdt sinds zaterdag tussen Offenburg en Konstanz weer 1x/2 uur vanwege problemen met de wielen van de dubbeldeksrijtuigen :roll:

https://www.deutschebahn.com/pr-stuttga ... an-7792148
Ben ik blij dat ik weer thuis ben. Een uursdienst was al irritant, wij zijn verwend wat dat betreft.
De bochten tussen Hausach en St. Georgen zorgen blijkbaar voor overmatige slijtage aan de treinen. Daarom rijden er vanaf donderdag bussen in plaats van treinen tussen deze twee stations :s

https://www.deutschebahn.com/pr-stuttga ... en-7834676
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Hans »

Zo lekker dan. Het is inderdaad erg bochtig daar. En heel veel kilometers terwijl het hemelsbreed niet zo ver is. De trein moet er aardig stijgen/dalen en daardoor worden er flinke lussen gereden.
Wel mooi traject en het Bahnerlbenispfad erlangs is zeker de moeite waard. Helaas niet zo interessant als er geen trein rijdt natuurlijk.

Op zich wel gunstig dat hierdoor wel weer een uursdienst ontstaat op de delen van de RE2 die wel gereden worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Gelukkig maar dat ik begin juni nog een ritje heb gemaakt.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

In de intercity Hamburg - Aarhus: "we don't need a reservation, we have interrail passes."

Door dit forum heb ik ze gelukkig wel, en ik heb nu al zin in de conducteur die langs komt, want de trein zit vol.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Het is niet netjes van me, maar zulke mensen gun je een paar uur staan, ja.

Is de trein zitvol of overvol? Met de goedkope interrailtickets van laatst kan het op die paar treinen naar Denemarken weleens heel erg druk worden. En normaal zijn ze in de zomer ook al bepaald niet rustig.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Volgens mij is dit van alle tijden. Dertig jaar geleden stond ik ook eens in een ramvolle D-trein Fredericia-Hamburg. Zelfs amper ruimte om te staan. Opvallend veel landgenoten in de trein. Gelukkig werden in Flensburg rijtuigen bijgeplaatst.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Chrysa schreef: di 28 jun 2022, 08:57 In de intercity Hamburg - Aarhus: "we don't need a reservation, we have interrail passes."

Door dit forum heb ik ze gelukkig wel, en ik heb nu al zin in de conducteur die langs komt, want de trein zit vol.
En kwam er een conducteur en zo ja, hoe liep het af?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Conducteur was nergens te bekennen helaas. Er kwamen wel andere mensen.

Na de overstap in Fredericia was de trein ramvol met staanplaatsen in het gangpad. Ik ben ergens gaan zitten waar pas vanaf Odense gereserveerd was, maar die mensen kwamen niet opdagen. *O*
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Op 14 april 2023 zal de laatste S-Bahn van de reeks 485, nog gebouwd in de voormalige DDR, door Berlin rijden. https://prod.berliner-zeitung.de/mensch ... -li.236115
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Ik zal er eind juli in Berlijn nog eens enkele ritjes mee gaan maken,eind van een tijdperk.Nu alleen nog de 480 nog over uit die tijd
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Gisteren avond is een RB tussen Viersen en Krefeld met een werkploeg in aanvaring gekomen, gelukkig zijn de bouwers maar lichtgewond. Het wordt nu onderzoekt waarom het spoor niet gestremd was:

https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-72173759
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Het gaat hier helemaal mis in Mönchengladbach. Gelukkig rijdt er nog wel een trein naar Venlo.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Zie ook diverse ICE's uit Frankfurt naar Amsterdam dik vertraagd staan,wegens problemen in het buitenland(onweerschade tussen Duisburg en Arnhem volgens DB)
De 221 werd vanuit Arnhem omgeleidt via Ht en Vl,zag hem om 2042 door Ht rijden
En NJ 421 stond nog in Asd,zou ruim een uur vertraagd zijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Toch wel indrukwekkend. Voor de vertraging die ik op 24 juni had in Duitsland heb ik 25 juni een compensatie-aanvraag ingediend en vanochtend al lag er een brief in de brievenbus met daarin een waardebon als compensatie voor deze vertraging :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Ik zit ondertussen nog op bericht te wachten over de vertraging die ik had van mijn reis naar Puttgarden op 1 juni.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Suus schreef: do 30 jun 2022, 22:13 Toch wel indrukwekkend. Voor de vertraging die ik op 24 juni had in Duitsland heb ik 25 juni een compensatie-aanvraag ingediend en vanochtend al lag er een brief in de brievenbus met daarin een waardebon als compensatie voor deze vertraging :shock:
Had ik laatst ook, zaterdag ingediend, donderdag brief thuis.
NS had er een paar maanden terug met de NJ 8 weken (!!!) Voor nodig.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Ferdinand schreef: do 30 jun 2022, 21:14 Het gaat hier helemaal mis in Mönchengladbach. Gelukkig rijdt er nog wel een trein naar Venlo.
Helemaal mis is een vaag begrip. Heb je meer info?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

National Express heeft er bij mij drie weken voor nodig gehad om me per brief bericht te doen dat ik 60 van de 150 euro terug krijg van mijn taxirit Krefeld - Kleve op 6 juno. Ik denk dat het geen zin heeft om er moeite in te stoppen het hele bedrag terug te krijgen. Het is tenminste iets, maar ik vind het een belachelijke regel dat je hoogstens 60 euro per persoon terugkrijgt.
Ik doe ook maar wat
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

henrivanderweijden schreef: vr 01 jul 2022, 00:43
Ferdinand schreef: do 30 jun 2022, 21:14 Het gaat hier helemaal mis in Mönchengladbach. Gelukkig rijdt er nog wel een trein naar Venlo.
Helemaal mis is een vaag begrip. Heb je meer info?
Er is gisteren een trein tegen een omgevallen boom aangereden tussen Neuss en Mönchengladbach waardoor het treinverkeer daar flink verstoord was.

Ik had de gehele RB27 vanaf Koblenz naar Mönchengladbach en bij die ging het aan het einde van de rit ook verkeerd met +20 waardoor ik niet meer op de (later uitgevallen) RE13 naar Venlo kon overstappen. Die van een uur later vertrekt ook nog eens te laat waardoor ik de overstap mis in Venlo.

De storm was echt niet zo heftig, maar omdat die Duitsers zo slecht groenonderhoud doen langs de sporen gaat het snel mis. Maar ach, voor €9 mag ik niet klagen. Met de NS betaal ik voor een enkeltje Venlo-Rotterdam dan weer €16 enkele reis inclusief korting, maar ja dat gaat tenminste wel goed. Wellicht dat de Duitsers er ook verstandig aan doen wat meer te investeren in vervallen infrastructuur.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Tsja, tijdens de era van "Bahnchef" Hartmut Mehdorn was bezuinigen het belangrijkste doel en nu komen langzamerhand de gevolgen naar buiten..... Maar enkele dagen geleden heeft het ministerie van verkeer een generale sanering van het Duitse spoorwegnet voor een zeer belangrijke kwestie verklaard:

https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Artik ... hiene.html
https://www.tagesschau.de/wirtschaft/de ... g-101.html
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Goed om te zien dat Antwerpen Dam en Antwerpen Oost er nog net zo verzorgd uitzien als toen er wel nog treinen stopten. :X
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Ik vond het eind vorig jaar eigenlijk wel mooi om te zien dat beide stations nog grotendeels voorhanden zijn. Volgens mij zijn er voor Antwerpen-Oost ook plannen om er een soort van parkje van te maken, met behoud van de perrons.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten