Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Of zelfs in Karlsruhe.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ook vandaag heeft mijn ICE uit Brussel Frankfurt niet gehaald.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

cassie127 schreef: vr 24 jun 2022, 16:54 Of zelfs in Karlsruhe.
Karlsruhe is vaak eindpunt bij geplande werkzaamheden.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Een grote chaos vandaag bij de DB in en om Berlin.
Een nfl heeft er ruim 10 minuten over gedaan om zo rond half 5 vanaf de hal op spoor 14 te komen. Zijn gereserveerde ICE 554 was er niet maar de 754 van 15.57 uur stond er nog en is daar maar in gestapt ri Hannover omdat ie bang was daar de 140 te missen.
De 554 stond toen nog met +10 aangekondigd maar dat is meer geworden, zie in de app nu +80.

De 140 heeft inmiddels ruim +60 dus de overstap gaat ie halen.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Wat is een nfl?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

NietForumLid, dus iemand die niet actief is hier.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Dus ik sta met een nfl en enkele tientallen anderen op Duisburg Hbf spoor 9 voor de RE19 naar Arnhem van 21:44+5. Op het moment dat die het station binnen komt rijden zien we dat-ie op spoor 10 wordt binnengenomen. Hee, en de TBP op dat perron geeft hem ook ineens aan. Omroep zweeg in alle talen maar de hele meute verhuisde dus door de gang van het ene naar het andere perron. Waar dat nou voor nodig was..
Ik doe ook maar wat
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Dat zonder omroep spoorwijzigen is iets wat in Duisburg wel vaker voorkomt. Tijd terug van 10 naar 3/4, dat is toch een stuk rennen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Vlak voor de RE19 binnen had moeten rijden reed er een Turmtriebwagen over spoor 9, die niet ver buiten het station tot stilstand kwam. Dat nam ik waar uit de ICE op spoor 10, die vertraagd was omdat er op reizigers uit de trein uit Klagenfurt werd gewacht in Düsseldorf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Tom024 schreef: za 25 jun 2022, 07:40 Dat zonder omroep spoorwijzigen is iets wat in Duisburg wel vaker voorkomt. Tijd terug van 10 naar 3/4, dat is toch een stuk rennen.
Inderdaad… soms is het dagelijkse kost…

Soms is er ook een verschil tussen de DB app en de displays op het perron. Waarbij meestal de app toch gelijk blijkt te hebben. Handig als je dan met je fiets op het verkeerde perron staat… -0-
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Gisteravond inderdaad ook heerlijk in rheine...
De 20386 rijdt 12 minuten eerder onder een ander nummer om zo Bh tegelijk aan te komen met de 20389 om van materiaal te wisselen.
De app wist dit precies, de borden in Rheine niet.... De rit van 22:37 was nergens te bekennen en de "normale" rit van 22:49 stond gewoon op de borden. Benieuwd hoeveel mensen daardoor uiteindelijk in Rheine gestrand zijn :roll:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik had gisteren overigens de indruk dat ergens halverwege de dag DB Fernverkehr al het personeel kwijt wat. Mijn IC 118, die ik van Mainz naar Düsseldorf wilde nemen, had een vertraging van meer dan 60 minuten door ontbreken van personeel. Dan neem je toch de volgende trein, maar die was ook ernstig vertraagd en reed 3 minuten voor de trein waarvoor ik gereserveerd had. Ja, dan neem ik wel de trein waarvoor ik gereserveerd heb :') In Bingen waren er spoorlopers, de ellende was ondertussen dusdanig dat de conducteur het had over "Personen in Gleis und weitere Umstanden" en liep vanwege de 90 minuten vertraging met vertragingsformulier door de trein. Toen de trein dan eindelijk in Düsseldorf was, had ik al gezien dat de RE13 naar Venlo van 20:48 niet verder reed dan Mönchengladbach. Aangezien ik niet de behoefte had pas om kwart voor één op Rotterdam Centraal te zijn maar een kaartje voor de ICE gekocht.

De IC 118 reed overigens met rijtuigen van de ÖBB, bijna volledig met vierzitters met banken, en ik had een zitplaatsreservering gekregen in een van de twee driezitters in het midden van het rijtuig. Helaas hebben alle vierzitters twee stopcontacten, en de driezitters door de grote tafel aan de wand niet. Dus toen in Bonn een vierzitter vrij kwam toch maar verhuisd voor een stopcontact.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Groeten uit de S-bahn Unna-Dortmund Stadthaus. Tot nu toe geen grote problemen met het 9 euro dagje.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Oh, Deutsche Bahn -0-

Voor eind augustus heb ik een heel voordelig kaartje Ostrava - Emmerich gekocht (€35,50 in 1e klasse met BC25). Het begon er al mee dat DB mij een verbinding verkoopt met een trein met reserveringsplicht zonder dat dat aangegeven is. De argeloze reiziger kan daardoor toch behoorlijk verrast worden.

Nu zijn er schijnbaar werkzaamheden rondom Nürnberg waardoor de Zugbindung vervalt. In principe is dat mooi, maar de alternatieven zijn ook niet echt geweldig.
* Mijn ticket gaat via Cheb, daar is SEV. Daarmee haal ik echter wel nog steeds mijn overstap in Nürnberg, maar mijn ervaringen met SEV in Duitsland zijn niet heel positief
* Via Furth im Wald is eigenlijk geen alternatief, want daar zullen ook dan waarschijnlijk nog wel grenscontroles zijn me de daarbij horende vertraging, waardoor mijn aansluiting in Nürnberg niet haalbaar is.
* Met een vroegere trein vertrekken uit Ostrava durf ik niet aan, want hoewel je in Tsjechië geen Zugbindung hebt met zo'n ticket denken veel conducteurs dat dat wel zo is. Geen zin in de discussie en bijbehorende dingen.
* Omreizen via Dresden zou ook nog een alternatief zijn, maar zie bovenstaande.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Oh ja, SEV tussen Pegnitz en Nürnberg... :') In de trein: "Pegnitz, alle raus!". Juist. Komt er na een tijdje een bus voorgereden met een heel onooglijk mannetje als chauffeur die voor het station op een bankje gaat zitten. Een mevrouw vraagt heel vriendelijk of het de bus naar Nürnberg is, mannetje bot: "Steht doch drauf!". _O-

Ik zou gewoon lekker de Pendolino nemen en dat stukje Duitse bus voor lief nemen. Of je zou, liefst de dag van tevoren, even bij het loket langs kunnen lopen om de situatie uit te leggen. Wie weet willen ze je wel een nieuw reisadvies aan je kaartje vastnieten met een stempel erbij, hangt een beetje van de persoon af, maar wil nog wel eens lukken. ;)

Overigens zou ik even goed op het kaartje checken hoe het met die Zugbindung zit. Bij ČD-tickets hebben inmiddels alle treinen Zugbindung i.p.v. alleen grensoverschrijdende, maar bij DB mogelijk dus nog niet.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Gisteren dus een 9 euro dagje gedaan vanaf Hengelo. Op één trein na kon ik overal een zitplaats vinden. Alleen in de RE15 van Rheine naar Münster moest ik staan. Ben in Münster, Unna en Dortmund geweest. Probleem was vooral de RE7 van National Rail. Zowel heen als terug. De S-bahn van Unna naar Dortmund Stadthaus vond ik wel leuk. Jammer dat vanwege werkzaamheden niet doorgereden kon worden naar Lütgendortmund.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Ik ben vanochtend uit Arnhem vertrokken met het 9-euro ticket en heb vandaag als bestemming Lindau.

Momenteel zit ik in de RE5 naar Koblenz. Ik neem de hele rit want ik was al ingestapt in Wesel. Na Keulen alle gangpaden vol met staande mensen. Bij tussenliggende stations valt het me ook op dat mensen op het perron naar andere rijtuigen rennen want kennelijk passen er bij sommige rijtuigen echt geen mensen meer bij.

Ik zit nu prima en lijk ondanks tien minuten vertraging wegens de drukte mijn overstap te halen in Koblenz naar Frankfurt.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Vandaag de 10.05 uur genomen vanuit Venlo. Overstap in Mönchengladbach. Probleemloos in een kalme RB27 meegereisd tot Bonn Beuel. Na een wandeling vanuit het plaatselijke Hbf doorgegaan naar Euskirchen. Alles op tijd, terug met RE22 naar Köln Hbf. Vrij kalme rit en hooguit enkele minuten in de plus. Met wat wandelen en een tramrit weer beland in Köln Hbf. Vervolgens RE7 snel naar Neuss (nog steeds rustig). Zo meteen via RE4 en RE13 terug naar Venlo.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

In Mainz blijk ik een uur sneller in Lindau te kunnen aankomen door een stoptrein naar Karlsruhe te nemen ipv verder te gaan naar Frankfurt. De overstap was daar kort, maar omdat ik zag dat ik een andere stoptrein, de RB75, naar Darmstadt een halfuur later zou kunnen nemen en dan op dezelfde tijd zou aankomen in Lindau, probeerde ik het erop.

Aansluiting niet gehaald; dus die RB75 naar Darmstadt waar ik weer zou kunnen aantakken op mn oorspronkelijke schema. Voor Darmstadt krijgen we een seinstoring en ik haal de overstap hierdoor niet op de RB68 naar Heidelberg. Nu dus juist een uur later dan gepland daar.

Was ik nou maar gewoon via Frankfurt gereisd... Maar ach, ik betaal geen drol voor zo een lange reis en ik kan tot nu toe elke keer zitten.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Hans »

Afgelopen 2 weken in Villingen aan de Schwarzwaldbahn vakantie gevierd samen met de vrouw.
Naast wat uitstapjes met de auto hebben we ook diverse uitstapjes per trein gedaan met het 9 euro ticket.

De RE2 Schwarzwaldbahn Karlsruhe-Konstanz wordt gereden met 4 dubbeldeksrijtuigen en dat blijkt op delen van het traject toch erg krap te zijn. Een deel van het traject is enkelspoor en met korte keringen (Konstanz 23 minuten en Karlsruhe 17 minuten) zeer vertraging gevoelig. We hebben wel geteld 1 x een op tijd rijdende RE2 gehad.

De vertragingen varieerde van 5 tot 30 minuten. Volgens de app om diverse redenen: vooruitrijdende trein, treinpersoneel uit een verlate trein, boom op het spoor, defecte / reparatie aan trein en drukte. Kortom... plan je een tripje met de RE2, neem voldoende tijd. De rit die we maakten naar Karlsruhe, afgelopen vrijdag vertrek 9.49, was 10 minuten te laat ivm omgevallen boom. Tot aan Offenburg ging het goed, iedereen had een zitplek en er was nog plek over. In Offenberg zag het perron zwart van de mensen.... de vertraging bij aankomst in Karlsruhe was 31 minuten! En daar stond het perron ook weer zwart van de mensen. Dus uitstappen ging niet echt vlot.... met het strookje wat bij de deur werd vrijgehouden voor uitstappers kon je net doorheen lopen.

Ook geinig trouwens het traject Trossingen Bahnhof - Trossingen Stadt (slechts een paar kilometer), daar hangt bovenleiding. Alleen er wordt gereden met diesels. De bovenleiding is voor de museumtrein die in Trossingen Stadt zit en een paar keer per jaar heen- en weer rijdt.

Ook nog Zwitserland (Schaffhausen/Neuhausen) met het 9 euro ticket aangedaan.

En voor hen die houden van materieel variatie, neem (een stukje) de stoptrein tussen Engen en Konstanz. Geheel via Duitsland, maar uitgevoerd door de SBB (ook in SBB kleurstelling).
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Tom024 schreef: zo 26 jun 2022, 08:22 Oh, Deutsche Bahn -0-

Voor eind augustus heb ik een heel voordelig kaartje Ostrava - Emmerich gekocht (€35,50 in 1e klasse met BC25). Het begon er al mee dat DB mij een verbinding verkoopt met een trein met reserveringsplicht zonder dat dat aangegeven is. De argeloze reiziger kan daardoor toch behoorlijk verrast worden.
Waar bij de DB heb je dat kaartje gekocht dan? Als ik namelijk in de DB app kijk dan staat er als je een verbinding opvraagt keurig bij dat er een trein in zit met verplichte reservering. Als je dan de details van de verbinding opvraagt staat er bij de desbetreffende trein een R van verplicht reserveren.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Ik ben vandaag onderweg van Östersund (Zweden) via Trondheim naar Oslo. Treinen zijn mooi op tijd, en ook het TVV op Enafors-Storlien en Storlien-Trondheim was goed geregeld. Alleen jammer dat de chauffeur van die tweede op een gegeven moment zijn voordeur niet meer dicht kreeg. Heb maar even wat collegiale hulp verleend, samen lukte het wel ;)

Ook de reis Trondheim-Oslo (met een BM73) ging op een paar minuten vertraging na prima. Wel vond ik de kantelbakinstallatie nogal luid. Gratis koffie/thee/chocolademelk in de Premium-klasse was wel dik in orde :pos:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Volgend mij hebben wij aardig dezelfde plannen. :p
Dat TVV was erg irritant, want die spoorlijn wilde ik graag doen. :cry: Volgend jaar terug dan maar. *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Hans schreef: zo 26 jun 2022, 21:24De RE2 Schwarzwaldbahn Karlsruhe-Konstanz wordt gereden met 4 dubbeldeksrijtuigen en dat blijkt op delen van het traject toch erg krap te zijn. Een deel van het traject is enkelspoor en met korte keringen (Konstanz 23 minuten en Karlsruhe 17 minuten) zeer vertraging gevoelig. We hebben wel geteld 1 x een op tijd rijdende RE2 gehad.

De vertragingen varieerde van 5 tot 30 minuten. Volgens de app om diverse redenen: vooruitrijdende trein, treinpersoneel uit een verlate trein, boom op het spoor, defecte / reparatie aan trein en drukte. Kortom... plan je een tripje met de RE2, neem voldoende tijd. De rit die we maakten naar Karlsruhe, afgelopen vrijdag vertrek 9.49, was 10 minuten te laat ivm omgevallen boom. Tot aan Offenburg ging het goed, iedereen had een zitplek en er was nog plek over. In Offenberg zag het perron zwart van de mensen.... de vertraging bij aankomst in Karlsruhe was 31 minuten! En daar stond het perron ook weer zwart van de mensen. Dus uitstappen ging niet echt vlot.... met het strookje wat bij de deur werd vrijgehouden voor uitstappers kon je net doorheen lopen.
De RE2 rijdt sinds zaterdag tussen Offenburg en Konstanz weer 1x/2 uur vanwege problemen met de wielen van de dubbeldeksrijtuigen :roll:

https://www.deutschebahn.com/pr-stuttga ... an-7792148
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

umbusko schreef: zo 26 jun 2022, 10:57 Overigens zou ik even goed op het kaartje checken hoe het met die Zugbindung zit. Bij ČD-tickets hebben inmiddels alle treinen Zugbindung i.p.v. alleen grensoverschrijdende, maar bij DB mogelijk dus nog niet.
Op dit DB-kaartje geldt kennelijk geen Zugbindung:

<1154>Prerov*C.Trebova*Praha*Plzen*Cheb(Gr)<1080>
henrivanderweijden schreef: zo 26 jun 2022, 21:46
Tom024 schreef: zo 26 jun 2022, 08:22 Oh, Deutsche Bahn -0-

Voor eind augustus heb ik een heel voordelig kaartje Ostrava - Emmerich gekocht (€35,50 in 1e klasse met BC25). Het begon er al mee dat DB mij een verbinding verkoopt met een trein met reserveringsplicht zonder dat dat aangegeven is. De argeloze reiziger kan daardoor toch behoorlijk verrast worden.
Waar bij de DB heb je dat kaartje gekocht dan? Als ik namelijk in de DB app kijk dan staat er als je een verbinding opvraagt keurig bij dat er een trein in zit met verplichte reservering. Als je dan de details van de verbinding opvraagt staat er bij de desbetreffende trein een R van verplicht reserveren.
Gewoon via bahn.de geboekt. Bij boeking wordt inderdaad aangegeven dat een reservering voor een buitenlandse trein inclusief is, maar op het ticket staat vervolgens dit:

Afbeelding
Dus zonder rijtuig- en zitplaatsnummer zoals normaal het geval is. Ik heb al eerder van deze verbinding gebruik gemaakt en moest toen bijbetalen, daarom nu maar een losse reservering gekocht. ;)

De heenreis van dit reisje gaat via Polen en daar had ik een zelfde dingetje: in de boeking kwam ik tot de laatste stap, totdat bleek dat reservering voor die trein niet mogelijk was. Wat bleek: hoewel de Polen-EC's in Polen reserveringsplichtig zijn, kon DB geen doorgaande reservering Berlin - Polen verkopen, dat schijnt een al langer spelend probleem te zijn. Ik wilde echter wel een doorgaand ticket, want Fahrgastrechte.
De truc was boeken met tussenstop in Fürstenwalde, waardoor je tussen Berlin en Frankfurt met de RE wordt gestuurd. Vervolgens stap ik Frankfurt in dezelfde EC, inclusief zitplaatsreservering. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten