Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

NOS.nl: Trein defect, mensen moeten te voet verder in Kanaaltunnel
In de Kanaaltunnel tussen Engeland en Frankrijk is gisteren een grote groep reizigers gestrand. Een trein van het Franse Calais naar het Engelse Folkestone kon door een technisch probleem niet verder. Daardoor kwamen de inzittenden zo'n vijf uur lang vast te zitten in de tunnel.
Ik snap dat het lastig evacueren is vanuit een tunnel, maar dat dat vijf uur moet duren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

henrivanderweijden schreef:Er zat een man met camera bij mij in de trein, geen idee of t een Nederlander was maar waarschijnlijk wel een hobbyist.
Ook Duitse hobbyisten gaan die kant op, vooral Streckensammlers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik ben daar heel pragmatisch in: mijn doel is wel altijd om ieder traject bereden te hebben, maar dat is natuurlijk door sluitingen en openingen een steeds veranderend doel. Als er iets obscuurs op mijn pad komt (of met wat passen en meten mogelijk is), dan grijp ik mijn kans. Maar al die sluitende spoorlijnen bewust opzoeken, dan wordt het zo'n ramptoerisme. :p

Kortom, ik maak het niet tot hoofddoel maar als het past ga ik. Net zoals mijn hele OV-/reishobby eigenlijk: mensen gaan altijd voor. :)
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ZO6176 »

henrivanderweijden schreef: di 23 aug 2022, 22:30 Er zat een man met camera bij mij in de trein, geen idee of t een Nederlander was maar waarschijnlijk wel een hobbyist.
En dan spreek je hem niet aan? Locals hebben vaak best interessante info over wat rijdt en mooie fotostekjes.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

umbusko schreef: di 23 aug 2022, 19:24 Ik heb al veel in het ov meegemaakt, maar nog nooit dat voor een ritje met de stadsbus even op de halte een wiel wordt gewisseld. :mrgreen: We vertrokken maar met +8. :Y

Ook wel treffend dat net dit rammelding reclame maakt voor Flixbus. :lol:
Een optimale inzet waarbij de het productiemiddel zoveel mogelijk beschikbaar is en zo min mogelijk in de garage staat, de natte droom van ieder commercieel bedrijf. *O*
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Ik heb een ruime maand geleden helaas mijn vakantie moeten annuleren, maar behalve treinkaartjes bij de DB had ik gelukkig nog niet veel geboekt. Zowel heen als terug had ik een Sparpreis Europa en heb ik voor de eerste dag van geldigheid geannuleerd. De terugreis (Tantow-Arnhem) annuleren ging probleemloos online en binnen enkele minuten had ik een voucher. De heenreis (Arnhem-Warszawa) ging helaas niet goed en die bevindt zich sindsdien in "Clearing". Ik heb wat rondgekeken op internet en na een paar dagen de DB gebeld, want het bleef maar in "Clearing" staan. Na 45 minuten in de wacht wist de telefonist mij te vertellen dat "Clearing" betekent dat er iets mis is gegaan bij het storneren (vermoedelijk door de Berlin-Warszawa Express, volgens mij de nachtmerrie is van elk boekingssysteem) en dat het dan handmatig verwerkt moet worden. Iets in die trant had ik ook al van mijn zoektocht op internet begrepen. Het verwerken zou "slechts enkele werkdagen" duren, maar tot op heden staat het nog steeds in "Clearing". Heeft iemand van jullie er ervaring mee hoe lang dit kan duren? Het is inmiddels al een week of 5 geleden dat ik de tickets geannuleerd heb en wil die voucher nu echt wel een keer krijgen.

Wat ik overigens niet begrijp is dat een ticket wat ik online kan boeken, schijnbaar niet probleemloos online kan storneren. Ik had al het gevoel de loterij gewonnen te hebben door online een ticket + reservering voor de Berlin-Warszawa Express geboekt te hebben, maar in de aftermath viel dat dus toch tegen :')
Mijn Flickr account.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

In de RB60 van Frankfurt (Oder) naar Zernsdorf (wegens werkzaamheden bij Konigs-Wüsterhausen) zat vanmiddag een dronken vrouw, 2x viel een fles wijn om en bij het uitstappen in Buckow viel ze voor de verandering in de trein, daarbij de halflege fles wijn en een pakje sigaretten achterlatend.

In Bad Saarow haalde ik vanmiddag net aan de trein vanaf de bus. Deze blijken precies een aansluiting van 0 minuten te hebben op elkaar, ware het niet dat de bus door veel smalle straten rijdt en de dienstregeling daar niet echt op gemaakt is.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
henrivanderweijden
Berichten: 715
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

ZO6176 schreef: wo 24 aug 2022, 10:25
henrivanderweijden schreef: di 23 aug 2022, 22:30 Er zat een man met camera bij mij in de trein, geen idee of t een Nederlander was maar waarschijnlijk wel een hobbyist.
En dan spreek je hem niet aan? Locals hebben vaak best interessante info over wat rijdt en mooie fotostekjes.
Nee, daar pendelen de hele dag twee dezelfde railbussen heen en weer, veel info is daar ook door een local niet over te geven.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Op 16. en 17. September is de eerste "Tag der Schiene" (dag van het spoor) met evenementen in heel Duitsland: https://www.tag-der-schiene.de/
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Timon91 schreef: wo 24 aug 2022, 19:36 Ik heb een ruime maand geleden helaas mijn vakantie moeten annuleren, maar behalve treinkaartjes bij de DB had ik gelukkig nog niet veel geboekt. Zowel heen als terug had ik een Sparpreis Europa en heb ik voor de eerste dag van geldigheid geannuleerd. De terugreis (Tantow-Arnhem) annuleren ging probleemloos online en binnen enkele minuten had ik een voucher. De heenreis (Arnhem-Warszawa) ging helaas niet goed en die bevindt zich sindsdien in "Clearing". Ik heb wat rondgekeken op internet en na een paar dagen de DB gebeld, want het bleef maar in "Clearing" staan. Na 45 minuten in de wacht wist de telefonist mij te vertellen dat "Clearing" betekent dat er iets mis is gegaan bij het storneren (vermoedelijk door de Berlin-Warszawa Express, volgens mij de nachtmerrie is van elk boekingssysteem) en dat het dan handmatig verwerkt moet worden. Iets in die trant had ik ook al van mijn zoektocht op internet begrepen. Het verwerken zou "slechts enkele werkdagen" duren, maar tot op heden staat het nog steeds in "Clearing". Heeft iemand van jullie er ervaring mee hoe lang dit kan duren? Het is inmiddels al een week of 5 geleden dat ik de tickets geannuleerd heb en wil die voucher nu echt wel een keer krijgen.

Wat ik overigens niet begrijp is dat een ticket wat ik online kan boeken, schijnbaar niet probleemloos online kan storneren. Ik had al het gevoel de loterij gewonnen te hebben door online een ticket + reservering voor de Berlin-Warszawa Express geboekt te hebben, maar in de aftermath viel dat dus toch tegen :')
Dit loopt waarschijnlijk via Servicecenter Fahgastrechte? Daar is de achterstand in de verwerking momenteel erg hoog. Gisteren heb ik bericht gehad over een claim van 15 juli. Voor 61 euro van Marseille naar de Nederlandse grens, eerste klasse. Hoera. *O*
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Geen idee, het duurt in ieder geval erg lang :') En tsja, waar is er momenteel geen achterstand/vertraging/personeelstekort/etc.? :') Nog maar even wachten, vrees ik dus -0-
Mijn Flickr account.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Vandaag ben ik vanuit Berlijn het verst weggegaan de afgelopen week. Ervaring leerde me dat ik in de RE al beter vanaf het Hbf kon instappen in plaats van Gesundbrunnen en inderdaad. Ik had gelukkig een zitplek tot Rostock.

s Middags ben ik eerst met de S3 naar Gustrow gereisd, om aldaar op de RE5 te stappen. Maar dat had ik beter niet kunnen doen; de trein was al bijna zitvol en het moesten vooral staanplaatsen worden. Op elk tussengelegen station liep de trein alleen maar voller en vanaf Neustrelitz (inclusief extra oponthoud van 6 minuten om te wachten op een vertraagde aansluiting) mochten geen fietsen meer mee genomen worden. Uiteindelijk van Gustrow tot Oranienburg moeten staan in een hal bij een deur. :')

Morgen weer terug naar Nederland en geheel met het Nahverkehr. De enige overstap die me zorgen baart zijn de 5 minuten in Herford van de RE70 naar RB61.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik weet niet precies wat je route is, maar de overstap van de RE1 op de RB40 heb ik ook wel eens zien mislukken in Magdeburg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Inderdaad Magdeburg - Braunschweig - Herford - Hengelo.

Overstap in Magdeburg is 40 minuten en in Braunschweig 39 minuten. Ook begint de RE1 morgen in Zoologischer Garten en wordt omgeleid via Golm (werkzaamheden bij Furstenwalde en werkzaamheden bij Potsdam)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Goede reis, ik reis morgen ook terug naar Nederland maar grotendeels met het Fernverkehr en hopelijk niet via Berlijn. Hoewel je het met de Deutsche Bahn nooit weet. :')

Ik zeg morgen maar ik moet al over 5,5 uur van huis. -0-
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Etienne schreef: vr 26 aug 2022, 21:59 Inderdaad Magdeburg - Braunschweig - Herford - Hengelo.

Overstap in Magdeburg is 40 minuten en in Braunschweig 39 minuten.
Toen ik die route half juli pakte had ik een uur extra te pakken omdat de RE1 Berlijn maar niet door kwam en steeds erger vertraging kreeg.
Die overstap in Herford is me daarentegen juist elke keer nog wel gelukt, in beide richtingen. Maar als de 9-euro-ticket-Hölle me iets geleerd heeft, is dat je niet op de laatste aansluiting moet gokken.
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Als alles mee zit, zal ik om 17:26 in Hengelo aankomen. :fingers crossed:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Groeten uit de RE20 "Letní kometa" (Zomerkomeet) van Ústí nad Labem naar Dresden, een kwartier voor de ongetwijfeld bomvolle Eurocity. Oude Tsjechische 8-persoonscoupé, bijna geen mensen, met open raam door de Sächsische Schweiz. *O*

Als alles meezit ben ik om 19:42 in Maastricht.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Groeten terug uit de RE80 in de normale Schweiz, die al 20 minuten stilstaat in een weiland vanwege personen op het spoor. -0-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ook groeten uit de ICE 720, die al te laat uit München vertrok omdat pas drie minuten voor vertrektijd het tweede treinstel werd aangekoppeld :roll:

Als alles goed gaat om 19:16 in Rotterdam, vooral omdat NS slechts een trein per uur tussen Venlo en Eindhoven laat rijden :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik zeg al niks meer. :') Tsjechië, droog en op tijd. Aan de Duitse grens: 10 minuten stilstand. In Bad Schandau: 25 minuten stilstand. Geen info en stortregen. We zijn zelfs ingehaald door de EC die 22 minuten na ons moest vertrekken!

In Dresden had ik nog 2 minuten over om van spoor 2 naar spoor 12 te rennen (van de hoge sporen links omlaag, een stuk over een vol perron want ik was te ver naar voren, een stuk langs de perrons en op de hoge sporen rechts omhoog). Gelukt, dat wel, maar mijn koffer weegt echt 80 kilo, mijn gymnastiek voor vandaag heb ik weer gehad...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Zonder jou te beschuldigen of zo want je zult vast niet voor niets zo veel meuque hebben meegenomen, maar ik merkte wel dat bagage echt debet is aan de punctualiteit van de treinen. Iedereen neemt zo ongelofelijk veel zooi mee dat je een minuut per persoon nodig hebt om in te stappen. Enorme koffers, fietsen, kinderwagens en zelfs huisraad...
Persoonlijk heb ik voor een weekje weg aan een (okee, flink volle) rugzak genoeg :@
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

In de BRB München - Bayrischzell/Tegernsee/Lenggries wordt ook elke rit omgeroepen om vanwege het 9-Euro-Ticket fietsen en grote bagage thuis te laten. Ja, dat heeft ook zin nadat de trein al vertrokken is :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4399
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Mij is ook opgevallen dat in de RE en RB mensen reusachtig veel bagage hebben. Soms enorme koffers die bijna net zo groot zijn als de reiziger zelf. En wat te denken van die enorme kinderwagens.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ardan schreef: za 27 aug 2022, 11:46 Zonder jou te beschuldigen of zo want je zult vast niet voor niets zo veel meuque hebben meegenomen, maar ik merkte wel dat bagage echt debet is aan de punctualiteit van de treinen. Iedereen neemt zo ongelofelijk veel zooi mee dat je een minuut per persoon nodig hebt om in te stappen. Enorme koffers, fietsen, kinderwagens en zelfs huisraad...
Persoonlijk heb ik voor een weekje weg aan een (okee, flink volle) rugzak genoeg :@
Ik ben nu de 23ste dag van huis, dus dat maakt de zaken wat ingewikkeld. Kleren voor warm/koud/netjes, een kleine slaapzak (die ook in mijn koffer zit). Allemaal niet heel spannend, maar het telt allemaal op.

Wat het zwaar maakt zijn een enorme oude camera inclusief filmrolletjes (die ik ongevraagd als cadeau heb gekregen, weet ook niet wat ik ermee moet :') ), een pot Slowaakse honing van 950 gram en zes blikken Tsjechisch bier die vanavond als verjaardagscadeau dienen bij een feestje dat ik hoop te halen. :')

Maar goed, ik heb dus één wat grotere koffer en een normaal rugzakje. En een stoffen tasje met proviand, dat in de loop van de dag in mijn rugzak zal gaan passen.

En ja, ik vrees dat ik precies de persoon ben die je bedoelt. :') Ik heb ook al wel eens een doos met nieuwe schoenen, een keramieken waterkoker, een vierdelige encyclopedie, een Remoska en zelfs de andere kant op ooit twee ingelijste prenten meegenomen. Dus het valt nog best mee. (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 11 gasten