Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Het zal wel aan het land liggen. Ik heb vrijwel alleen maar in Zwitserland gereisd. De meeste conducteurs kijken niet eens naar het boekje, en sommigen knippen ergens willekeurig. Zelfs de conducteur die een nieuwe collega aan het inwerken was en haar een uitleg gaf over wat een interrailpas is zei er niks van. :|
Ik heb expres een papieren pas, de batterij van mijn telefoon is niet geweldig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik heb ooit ruzie gehad met een Duitse conducteur omdat ik wel mijn naam en geboortedatum, maar niet mijn adres en telefoonnummer had ingevuld op het gedeelte van de flap dat Interrail alleen gebruikt om je pas en cadeautje terug te kunnen sturen. (Hoezo is het cadeautje afgeschaft? :evil: ) Dat had ik bewust niet gedaan; dat adres gaat niemand onderweg iets aan. En volgens mij is het ook niet verplicht, maar ik heb het ter plekke toch maar ingevuld, want anders zou ik een boete krijgen. :') Het was toch de laatste reisdag.

In de buurt zat een Nederlander die op de terugweg was vanuit Narvik en geen treinen in zijn boekje had geschreven. Die werd ook flink uitgekafferd.

Overigens heb ik vrij veel geknipte treinen gehad, maar het verschilt per land. En in een nachttrein werden er reserveringen zo aan vastgeniet dat ik het nietje de volgende dag los moest pulken omdat de pas anders niet meer opgevouwen kon worden. :')
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Toch maar wel travelreport invullen: http://worldonrails.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=10235
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik heb wel een keer gehad dat de loketmedewerker in Rotterdam de treinkaart aan beide kanten aan de flap had vastgeniet, dus dat was moeilijk de persoonsgegevens in de vakjes eronder invullen :lol:

Een conducteur van de CFL (toen je in Luxemburg nog niet gratis met de trein kon) vond het een minpunt maar begreep ook wel waarom het niet was ingevuld. En vroeg vervolgens naar mijn identiteitsbewijs in het Nederlands :p
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Op je Duitse Länderticket moet je ook altijd je naam invullen, je kent het wel.
In NRW werd er nooit een probleem van gemaakt dat ik A. [Achternaam] invulde. In Niedersachsen werd me te verstaan gegeven dat ik toch echt mijn volledige voornaam moest opschrijven. Dus dat doenik sindsdien braaf.

Op mijn eerste reisje in NRW in 2020 deed bij mijn eerste controle de kaartlezer gek, bij de tweede werd er gevraagd waarom ik mijn naam erop had geschreven en bij de derde kreeg ik een heel rare blik. Later werd nog een keer gevraagd waarom ik mijn naam erop had geschreven. Het was net alsof die regel per 2020 was afgeschaft en het heel raar was dat iemand dat eind januari nog steeds niet wist, maar een duidelijk antwoord kreeg ik niet. Op de anderhalve rit die ik verderop in het jaar nog kon maken was er weer niks aan de hand..
Ik doe ook maar wat
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jef400 »

Gewoon voorwaarden nakijken en daar naar handelen. Vind het ook wat goedkope kritiek op die World-on-rails site. Je hebt zelf je shit niet op orde.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ardan schreef: za 06 mar 2021, 21:41 Op je Duitse Länderticket moet je ook altijd je naam invullen, je kent het wel.
In NRW werd er nooit een probleem van gemaakt dat ik A. [Achternaam] invulde. In Niedersachsen werd me te verstaan gegeven dat ik toch echt mijn volledige voornaam moest opschrijven. Dus dat doenik sindsdien braaf.
In Hessen zijn ze nog strenger, daar is het Hessen-Ticket altijd voor vijf personen en alle naam-invulregels die je niet gebruikt MOET je doorstrepen :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Begrijpelijk. In het verleden is daar flink misbruik van gemaakt. Denk maar aan de SWT in de eerste jaren.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Tja in NRW gebeurt dat ook nogsteeds, getuige dit youtube filmpje. Hij start iets voor het moment omdat ik zelf al kan lachen om de uitspraak van de Fahrplanauskunft :mrgreen:
https://www.youtube.com/watch?v=pwmyr20AlpI&t=442s
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Dat mensen in Zwitserland werken en ergens anders wonen snap ik, maar ik schrok me kapot toen ik net in Brig uit wilde stappen en er een paar honderd Italianen zich met grote haast de trein in drongen. :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Wat wil je, gezien het verschil in levensstandaard tussen Zwitserland en de meeste buurlanden? Volgens het BFS zijn er 80.000 Italiaanse grenswerkers in Zwitserland, en in Brig merk je daar veel van merkte ik vorig jaar.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Z2N schreef: do 11 mar 2021, 17:33 Wat wil je
Dat ze me eerst uit laten stappen. :Y

Ik word toch wel benieuwd of ik hier kan werken terwijl ik in NL ingeschreven sta, ben hier toch vaak genoeg. :')
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Chrysa schreef: do 11 mar 2021, 17:39 Ik word toch wel benieuwd of ik hier kan werken terwijl ik in NL ingeschreven sta, ben hier toch vaak genoeg. :')
Uiteraard, het vrij verkeer van personen is ook op Zwitserland van toepassing.
Z2N schreef: do 11 mar 2021, 17:33 Wat wil je, gezien het verschil in levensstandaard tussen Zwitserland en de meeste buurlanden? Volgens het BFS zijn er 80.000 Italiaanse grenswerkers in Zwitserland, en in Brig merk je daar veel van merkte ik vorig jaar.
Bijzonder dat er meer Italiaanse dan Duitse grensarbeiders zijn, langs de Duits-Zwitserse grens wonen een stuk meer mensen dan aan de Italiaans-Zwitserse grens en het economisch hart van Zwitserland is toch echt Duitstalig :o
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

In Ticino is anders genoeg economische activiteit, al zal de regio Milaan ook Zwitserse inwoners werk bieden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Het verschil in welvaart (en dus salarisverschil) tussen Zwitserland en Italië is wel wat groter dan dat tussen Zwitserland en Duitsland. Bovendien zit er tussen Duitsland en Zwitserland meer een taalgrens dan tussen Italië en Zwitserland (Schweizerdeutsch is ook voor Zuid-Duitsers geen kinderspel).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Nou ja Lombardije is nog wel het meest welvarende deel van Italië. Zeker Milaan is vooral op de dienstverlening gericht.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

The richest of the poor can still be poor. Het gemiddelde salaris in Zwitserland ligt volgens mij nog steeds hoger dan in Lombardije, dus als je dan de keuze hebt is het vaak de moeite waard. De spoorlijn tussen Mendrisio en Varese is natuurlijk niet voor niets opnieuw geopend.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Het valt me in Italië altijd wel op dat ze bij de Zwitserse grens allemaal in BMWs rijden in plaats van de Fiat Pandas die je anders overal ziet.

Ontopic: in de trein naar Zetmatt zit iedereen aan het bier. Toch wel een beetje vroeg nog. :o
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Z2N schreef:The richest of the poor can still be poor. Het gemiddelde salaris in Zwitserland ligt volgens mij nog steeds hoger dan in Lombardije, dus als je dan de keuze hebt is het vaak de moeite waard. De spoorlijn tussen Mendrisio en Varese is natuurlijk niet voor niets opnieuw geopend.
Ik ben wel benieuwd hoe het zit met nationaliteit: de cijfers die je noemde zijn grensarbeiders zonder dat volgens mij duidelijk is hoeveel daarvan Zwitser of buitenlander zijn. Een deel van het grensverkeer zal komen door Zwitsers die goedkoop over de grens wonen, een ander deel buitenlanders die in Zwitserland meer geld willen verdienen met werken. Ik ben benieuwd hoe groot deze verschillende groepen zijn, alleen dan kan je zinnige uitspraken doen over het grensverkeer.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

De cijfers zijn mensen met een werkvergunning, zoals ook bovenaan de pagina vermeld staat (zogeheten G-bewijs). Zwitsers die in het buitenland wonen hebben zo'n vergunning niet nodig om in Zwitserland te werken, omdat ze Zwitserse staatsburger zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Aha, dat was mij niet duidelijk :pos:
Blijft wel dat ik ook benieuwd ben naar aantal Zwitserse grenswerkers die vanuit het buitenland in Zwitserland werken.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Chrysa schreef: do 11 mar 2021, 18:04 Ontopic: in de trein naar Zetmatt zit iedereen aan het bier. Toch wel een beetje vroeg nog. :o
Zes uur 's avonds vroeg? In Tsjechië zitten ze met de lunch al aan het bier. :mrgreen: (A)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Hier ook, maar dat sla ik toch over. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Chrysa schreef: do 11 mar 2021, 17:39Ik word toch wel benieuwd of ik hier kan werken terwijl ik in NL ingeschreven sta, ben hier toch vaak genoeg. :')
Je zal ergens door een administratief hoepeltje moeten springen. Iedereen uit de EER + Zwitserland mag in Nederland werken, maar ze moeten zichzelf wel eerst aanmelden bij een gemeente met een afdeling niet-ingezetenen (zoals Terneuzen of Doetinchem) voordat salaris uitbetaald kan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Heeft toevallig nog iemand decoratie voor in de tuin nodig? De oude spoorbrug over de Ems bij Weener staat te koop:

https://www.dbresale.com/verkauf/suche- ... 164131.htm
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten