Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

Ik plaats het maar hier; het had net zo goed in Humor in een draadje gekund. Het Londense station Bond Street is een paar dagen geleden geopend.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Afgelopen week weer naar Berlijn geweest:De heenreis op dinsdag met IC 143.
Op wat kleine probleempjes in de binnenlandse aanreis(defecte trein bij Oss)na,gewoon mijn IC Berlijn gehaald.trein was goed vol en de reis ging verder prima tot Stendal...
Ik had al gezien in de app dat veel ICE's en IC's uit de richting Berlijn fors vertraagd waren(+90,+100),en net voor Stendal kwam dan ook de mededeling dat door een kapotte bovenleiding tussen Berlijn en Stendal wij zouden worden omgeleidt via Magdeburg(goederensporen)
Net voor Potsdam gingen we via de buitenring en Wustermark weer naar ons oorspronkelijk traject naar Berlin Spandau.In Priort stonden maar liefst 4 goederentreinen te wachten en daarna nog 2 goederentreinen in de file.
Uiteindelijk Berlin Spandau bereikt met +114!In de trein werd gratis water uitgedeeld,de bordbistro was inmiddels leeggekocht.
Ook werden geld-terug formulieren uitgedeeld.
Overigens,kwam veel Ludmillas tegen rond Magdeburg,ook particuliere.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Propvolle IC Brussel vandaag, bij m'n instap in Brussel-Noord was het al staan in de gangpaden. Nu na Antwerpen is het pas echt proppen, er past gewoon niemand meer bij...

Wel voor de eerste keer tijd gehad om rond te kijken op Brussel-Noord, positief verrast - nooit iets goeds over gehoord, maar het was verrassend modern en verzorgd.
請勿靠近車門
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Dan heb je de vuilnisbelt tussen het treinstation en de metro/tram nog niet gezien :X
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

De Rhätische Bahn doet vandaag een recordpoging voor de langste reizigerstrein. Nu live: https://www.youtube.com/watch?v=qjvz52iJafA
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Vandaag een wandeling gemaakt van Elten naar Praest. Heen nam ik vanaf Arnhem de RE19 van 9.45 naar Elten. De conducteur hoefde alleen mijn chipkaart te zien, hij keek niet of ik ingecheckt was. Een Engelstalig stel kreeg van hem te horen dat ze in Duitsland een mondkapje op moesten. Toen de man vertelde dat hij en de dame geen mondkapjes bij zich hadden toen kregen ze een preek van de conducteur over rekening houden met anderen. Vervolgens ging de man mensen vragen of ze mondkapjes over hadden en een reiziger was zo vrijgevig. Later kwam nog een jongedame vragen of iemand een mondkapje over had. De wandeling van Elten naar Praest verliep vooral langs het spoor en ik zag behoorlijk wat goederentreinen voorbij rijden. In Emmerich wordt het stationsplein onder handen genomen. Praest is zo'n stationnetje die over het hoofd is gezien door de moderniseringen. Ik nam de RE19 van 14.39 naar Arnhem. In Duitsland ging alles goed maar vlak voor Zevenaar stond de trein zo'n 10 minuten stil om vervolgens langzaam verder te gaan met als gevolg 15 minuten vertraging bij aankomst in Arnhem. Met als gevolg een zeer krappe aansluiting op de IC richting Utrecht.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Het VIAS personeel heeft geen apparatuur om de chipkaart mee uit te lezen dus dat klopt. Die apparatuur gaan ze ook niet krijgen en zover ik begrepen heb ook niet in de nieuwe concessie
Laatst gewijzigd door cassie127 op za 29 okt 2022, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Cas schreef: za 29 okt 2022, 10:53 Propvolle IC Brussel vandaag, bij m'n instap in Brussel-Noord was het al staan in de gangpaden. Nu na Antwerpen is het pas echt proppen, er past gewoon niemand meer bij...

Wel voor de eerste keer tijd gehad om rond te kijken op Brussel-Noord, positief verrast - nooit iets goeds over gehoord, maar het was verrassend modern en verzorgd.
Het treingedeelte van Brussel-Noord is de afgelopen jaren uitvoerig opgeknapt, het is nu wachten tot het Communicatiecentrum Noord tegen de vlakte gaat.

De Benelux was vandaag zeer druk tussen Antwerpen-Centraal en Breda ja, zo erg als vandaag heb ik het al een tijd niet meer gezien. Echter, mijn geheim om zeer comfortabel in de tweede klas te reizen werkte alsnog tussen Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal 8-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
erka
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 11 apr 2016, 21:13
Locatie: Groningen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door erka »

gpvos schreef: za 29 okt 2022, 13:38 De Rhätische Bahn doet vandaag een recordpoging voor de langste reizigerstrein. Nu live: https://www.youtube.com/watch?v=qjvz52iJafA
En gelukt! Prachtige beelden.

https://www.youtube.com/watch?v=p_rM3GcYp4U
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

AD.nl:
Zwaargewonde in trein tussen Brussel en Amsterdam na flinke vechtpartij groep jongeren

Bij een vechtpartij in een trein, die van Brussel naar Amsterdam onderweg was, is vanavond een jongere zwaargewond geraakt. Hij zou zijn aangevallen met een mes. De jongen is buiten levensgevaar. De politie heeft meerdere verdachten aangehouden.

Een tiental jongeren kreeg het rond 18.30 uur met elkaar aan de stok in de trein, ter hoogte van Brussel-Zuid. De trein, met als eindbestemming Amsterdam, stopte op Antwerpen Centraal, waar de jongeren door de politie werden opgewacht. Een onbekend aantal is meegenomen naar het politiebureau.

De jongen die werd neergestoken werd op het station behandeld aan zijn verwondingen en is vervolgens naar het ziekenhuis gebracht. Het treinverkeer op de sporen 23 en 24, waar vooral internationale treinen aankomen en vertrekken, werd een uur onderbroken.
'jongeren'
jensch_
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 13:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door jensch_ »

Geen idee welke bronnen die journalisten hebben gebruikt, maar het ging over trein 9252 van Amsterdam richting Brussel waar er in de trein problemen zijn ontstaan tussen Noorderkempen en Antwerpen Centraal.....
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Gisteren etappe 15 van mijn wandeling naar alle stations tussen Roosendaal en Paris-Nord van de vroegere Étoile du Nord. Inmiddels is dat in Noord-Frankrijk, en een overnachting is noodzakelijk.

Vrijdag dus na het werk met de bus naar Breda, en daar de zoals eerder ervaren erg drukke Internationale ICD naar Brussel van 14:42. De trein was echter in Rotterdam begonnen door een aanrijding en zodoende kon iedereen mee zonder te staan. Na Antwerpen waren er staanplaatsen tot het vliegveld, waarschijnlijk doordat we midden in de herfstvakantie zitten. In Brussel-Noord was de trein zo goed als op tijd.

Normaal is de trein naar Mons direct de volgende op hetzelfde perron in Brussel-Noord, maar omdat er vijf minuten vertraging waren ging ik even snel koffie halen in een zeer trage koffiezaak. De trein naar Mons was zeer druk, want reed met slecht drie Breaks in plaats van de geplande vier. De trein liep wat te slabakken rondom Tubize, maar kwam niet eens zo heel erg te laat aan in Mons, waar zich echter een bijna ondoordringbare menigte mensen had opgehoopt bij de schermen bij spoor 1a vanwege kabeldiefstal bij St.Ghislain.

Na een rondje door de binnenstad van Mons en een bezoekje aan de Match in het centrum (waar bijna alle koelingen leeg waren - voorbode op een verbouwing naar een Louis Delhaize?) voor een zak pittige geitenkaaschips, teruglopen naar het station voor bus 41 naar Maubeuge. Die was iets te vroeg bij het station, maar door gedoe met de Mobib-ontwaarder vertrok hij iets te laat. Gedurende de gehele rit waren er geen instappers meer, alleen maar uitstappers. Dankzij de verstelbare stoel en Radio Contact in de luxe bus van SMTUS een aangename rit. Bij het station van Maubeuge was ik de enige en laatste uitstapper. De bushalte is direct voor de ingang van het hotel, dus ideaal 8-)

Zaterdagochtend vroeg bij het ontbijt in het hotel werd ik door vijf personen van het aanwezige SNCF-personeel dringend gevraagd hun collega te feliciteren met zijn verjaardag, wat ik dan ook maar heb gedaan :') De trein naar Aulnoye van 7:11 reed net zoals de vorige keer met de stokoude dubbeldeksrijtuigen, die gelukkig als voordeel hebben dat het raam open kan. In de trein naar Landrecies zat een andere reiziger, die met mij ook daar uitstapte.

Na bijna 40.000 stappen aangekomen op het station van Busigny, waar de snackautomaat het gelukkig deed en mij een koud flesje water verstrekte. De kaartautomaat was wel defect, dus bij het loket een enkeltje naar Lille gekocht. Ik heb een kortingskaart voor Noord-Frankrijk, dus voor de rit van een uur was ik maar € 8,10 kwijt. Na een comfortabele rit door het Noord-Franse landschap in Lille even naar de reisplanner gekeken, die het advies gaf om via Kortrijk en Brussel naar Rotterdam te gaan. Dus na een hele discussie bij de bakker over een flesje Cola Zero (blijkbaar begrijpen ze het niet als je dat op zijn Engels zegt :roll: ) net de trein naar Kortrijk gehaald. In Kortrijk dan 20 minuten wachten op de trein naar Brussel, die ook nog werd gespoorwijzigd van 2 naar 1 zonder omroep maar wel met een knipperende tekst op het aankondigingsbord op het perron. In Brussel even snel wat te eten gehaald en in de trein naar Nederland gestapt. Die vertrok iets te laat in Brussel, en reed na Brussel-Noord via Muizen naar Mechelen-Nekkerspoel richting Nederland. Loeidruk tussen Antwerpen-Centraal en Breda, maar de trein bleef op tijd rijden.

Thuis geen puf meer om te fietsen, dus de tram naar Eendrachtsplein gepakt om daar de metro richting huis te nemen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

jensch_ schreef: zo 30 okt 2022, 09:21 Geen idee welke bronnen die journalisten hebben gebruikt, maar het ging over trein 9252 van Amsterdam richting Brussel waar er in de trein problemen zijn ontstaan tussen Noorderkempen en Antwerpen Centraal.....
Vanuit de 9259 deze trein gisteren ontruimd zien worden op Antwerpen-Centraal, waar hij toen al zo'n 30 minuten te laat was denk ik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

NOS: Man in Polen steelt tram en vervoert nietsvermoedende reizigers
Een 25-jarige man in Polen heeft een wel heel bijzonder voertuig gestolen. In de nacht van vrijdag op zaterdag vertrok hij met een tram bij een remise in Katowice. De man is inmiddels gearresteerd.

De man gaf de tram het niet bestaande lijnnummer, 33, en reed vanuit Katowice naar het naastgelegen Chorzów. Onderweg stopte hij bij meerdere haltes, waar hij nietsvermoedende reizigers oppikte.

In Chorzów trok de tram de aandacht van een echte tramchauffeur, die vond dat de tram wel erg langzaam reed. Ook werd de chauffeur argwanend door het niet voorkomende lijnnummer. Hij alarmeerde zijn werkgever, die besloot om de elektriciteit van de tram uit te schakelen. Op een marktplein kwam de tram tot stilstand.
:') _____!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

De financiering voor het "Deutschlandticket" (de naam voor het 49 euro ticket) zou inmiddels rond zijn. Voor €49,- in de vorm van een (maand)abonnement geldig in alle regionale treinen, bussen, trams, schwebebahnen en metro's.
https://www.suedkurier.de/ueberregional ... 4,11347335
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Rikkel »

cassie127 schreef: za 29 okt 2022, 20:36 Het VIAS personeel heeft geen apparatuur om de chipkaart mee uit te lezen dus dat klopt. Die apparatuur gaan ze ook niet krijgen en zover ik begrepen heb ook niet in de nieuwe concessie
Ik heb wel eens een arrivaploegje gehad die meelopen met de conducteur.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Vandaag bij de SNCF: als je telefoon is ingesteld op Engels, betaal je meer voor je tickets dan wanneer 'ie Franstalig is ingesteld. Bron op Twitter

:|
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Rikkel schreef: do 03 nov 2022, 17:51
cassie127 schreef: za 29 okt 2022, 20:36 Het VIAS personeel heeft geen apparatuur om de chipkaart mee uit te lezen dus dat klopt. Die apparatuur gaan ze ook niet krijgen en zover ik begrepen heb ook niet in de nieuwe concessie
Ik heb wel eens een arrivaploegje gehad die meelopen met de conducteur.
Die schijnen aldus een VIAS conducteur niet meer te mogen controleren in hun treinen omdat er bij aanvechten van boetes is gebleken dat het niet rechtsgeldig zou zijn wat hij als reden vertelde.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Omdat Arrivapersoneel geen autoriteit heeft in een VIAS-trein, neem ik aan? En als dat ploegje nou meepassagiert, maar een apparaatje uitleent aan de VIAS-conducteur die zelf controleert en eventuele boetes oplegt? Dan gaat het alleen nog om het uitlenen van apparatuur, en daar kunnen Arriva en VIAS best (rechtsgeldige) afspraken over maken lijkt me.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Waarschijnlijk kan die VIAS-conducteur in Nederland weer geen boetes uitdelen omdat ie geen BOA is.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Hoe moeilijk is het om een VIAS controleur hier een BOA examen te laten afleggen? Verder hebben enkele posts een van horen zeggen gehalte...
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Wat levert het op voor die 20 minuten per rit dat die trein in Nederland onderweg is? Net zoals de apparatuur. Ook in de nieuwe concessie zal er geen verplichting zijn voor de vervoerder om apparatuur aan te schaffen om de ov-chipkaart mee te kunnen controleren. Ook VIAS investeert niet in controle apparatuur (vernomen van het personeel op de trein), waarschijnlijk omdat de kosten daarvoor hoger zijn dan de uiteindelijke baten.

In Internationale treinen is het in i.c.m. een ander geldig Duits vervoersbewijs met een ov-chipkaart met 100% korting ook niet altijd verplicht om in te checken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Moet wel zeggen dat die conducteur een of ander apparaatje bij zich had. Waarvoor dat is weet ik echter niet.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

In Duitsland en Oostenrijk hebben nog niet alle stations kaartautomaten en is het daarom mogelijk om losse kaartjes bij de conducteur te kopen. Grote kans dat het apparaatje voor de wagenverkoop dient. Hoe de dekking van de kaartautomaten op de stations in het VRR-gebied is weet ik niet uit mijn hoofd.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Volgens mij heeft elk station waar VIAS komt een kaartautomaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten