Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Ik ben onderweg van Stockholm naar Oslo met 18 man gestrand in Kristinehamn omdat er niet genoeg vervangende bussen waren geregeld voor de geplande werkzaamheden Kristinehamn-Oslo. Wij hebben allemaal zitplaatsreserveringen voor de reis naar Oslo, maar volgens een SJ-medewerker die toevallig op het station rondloopt zitten de bussen vol met zwartrijders en hebben de chauffeurs gewoon geen zin om tickets te controleren. Mooi is dat :evil: :evil: :x

Als je SJ belt en de optie kiest voor "English" ratelt het bandje stoïcijns in het Zweeds verder. Met willekeurig doorklikken tot je doorgeschakeld wordt, beland ik op plek 158 in de wachtrij. Grrrrrr...
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Ik neem straks vrijwel de gehele route van de intercity-trein van Zürich naar Utrecht. Ben benieuwd. Nu eerst nog van Bellinzona naar Zürich.

De EuroCity waarin ik nu zit is echt heel lang :shock: . Heerlijk om de trein te nemen in Zwitserland na een vakantie aan het Lago Maggiore.
en-es
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Een dagje Emslandstrecke gedaan tussen Rheine en Norddeich Mole. In de RE15 naar Emden van 10.34 moest ik tot Lingen staan. Na Leer was de trein halfvol. In Emden ging ik de stad in. Op het stationsplein is een toilet die gratis te gebruiken is. Op het station zag ik een historische IC met een prachtig gerenoveerde 103 ervoor. Met een moderne dubbeldeks IC ging ik naar Norddeich Mole dat slechts een spoor heeft. De IC moest weg om het spoor vrij te maken voor de RE1 naar Hannover. Maar de machinist kreeg de trein niet in beweging. Reizigers moesten toen naar de volgende halte Norddeich lopen om daar de vertraagde RE1 te nemen. In Emden Hbf stapte ik uit en wandelde naar Emden Aussenhafen. Van daar uit nam ik de RE15 naar Rheine.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Bij de werkzaamheden in Antwerpen viel mij vandaag op dat de Benelux waar ik op de heenreis naar Mechelen in zat wel gewoon door de tunnel ging, zij het zonder stop, maar dat de trein die ik op de terugreis had via het ringspoor reed.

De trein was op de heenreis, zeker tussen Breda en Antwerpen-Berchem, ook heel erg vol. (9-Euro-Ticket vol.) Terugreis viel mee.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

RobertT schreef: za 23 jul 2022, 00:59 Ben inmiddels terug uit Berlijn,en nog wat ritjes met de S Bahn gemaakt,ook de 485.
Alhoewel het nostalgie is,is het comfort echt niet meer van deze tijd.Je hoort de wielen onder je bonken,je krijgt soms het idee dat ze er zo af kunnen vallen.Vooral op de S8 tussen Hohen Neuendorf en Blankenburg merk je dat.Ze voelen versleten aan.
De nieuwe serie 483/484 is daarentegen erg comfortabel,rijden zeer rustig en met airco!(was deze week ook nodig!)
De 485 rijdt vooral de S8(compleet) en de S85(grotendeels).Door verstoringen kunnen ze soms ook op andere lijnen terecht komen,zo zag ik ze woensdag op de ring S41 en ook op de S9,waarbij deze tot BER Terminal 5 reed(het oude Schönefeld Flughafen):ze mogen de tunnel niet in
Het viel mij van de week ook wel op dat de altbaureihen nog flink actief zijn in de reguliere dienst. 480'ers op de ring zijn geen zeldzaamheid.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

DDietzen schreef: za 23 jul 2022, 16:40 Ik ben onderweg van Stockholm naar Oslo met 18 man gestrand in Kristinehamn omdat er niet genoeg vervangende bussen waren geregeld voor de geplande werkzaamheden Kristinehamn-Oslo. Wij hebben allemaal zitplaatsreserveringen voor de reis naar Oslo, maar volgens een SJ-medewerker die toevallig op het station rondloopt zitten de bussen vol met zwartrijders en hebben de chauffeurs gewoon geen zin om tickets te controleren. Mooi is dat :evil: :evil: :x

Als je SJ belt en de optie kiest voor "English" ratelt het bandje stoïcijns in het Zweeds verder. Met willekeurig doorklikken tot je doorgeschakeld wordt, beland ik op plek 158 in de wachtrij. Grrrrrr...
Hoe is dit afgelopen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

RB10 langs de Mittelrhein is lekker ontspannen op de oostoever. Een dubbel treinstel draagt bij aan het comfort.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Meltrain schreef: zo 24 jul 2022, 10:57
DDietzen schreef: za 23 jul 2022, 16:40 Ik ben onderweg van Stockholm naar Oslo met 18 man gestrand in Kristinehamn omdat er niet genoeg vervangende bussen waren geregeld voor de geplande werkzaamheden Kristinehamn-Oslo. Wij hebben allemaal zitplaatsreserveringen voor de reis naar Oslo, maar volgens een SJ-medewerker die toevallig op het station rondloopt zitten de bussen vol met zwartrijders en hebben de chauffeurs gewoon geen zin om tickets te controleren. Mooi is dat :evil: :evil: :x

Als je SJ belt en de optie kiest voor "English" ratelt het bandje stoïcijns in het Zweeds verder. Met willekeurig doorklikken tot je doorgeschakeld wordt, beland ik op plek 158 in de wachtrij. Grrrrrr...
Hoe is dit afgelopen?
De conducteur van onze trein beweerde dat er een extra bus zou komen; die is nooit geweest. We hebben een conductrice aangeschoten van een andere trein die toevallig een ruim uur later in Kristinehamn stopte. Zij is gaan bellen en zei dat er binnen 10 minuten taxibusjes zouden komen. Uiteindelijk zijn er ruim een halfuur later drie taxi's komen aankakken waar wij plus al onze bagage maar net inpasten. Vertrek met meer dan 2u vertraging uit Kristinehamn.
De chauffeurs gaven flink plankgas - met blik op de telefoon met 110 door de bocht scheuren terwijl je 90 mocht :shock: - en we hebben de afstand in 2u45 afgelegd terwijl het TVV met een rijtijd van 4u was ingelegd, weliswaar met stop in Karlstad. (De drie van ons die wél nog in het TVV pasten, zeiden dat hun bus al na ruim 3u rijden was aangekomen.) We zijn zelfs netjes door de chauffeurs bij onze hostel afgezet, dus onder de streep hadden we geen vertraging.
Maar de enorme onduidelijkheid vanuit SJ gaf wel veel stress voor ons als verantwoordelijken. Klantenservice was totaal onbereikbaar - 2u wachten in positie 1 van de online chat, positie 158 voor de telefoon, geen reactie op Twitter... - dus ik vermoed dat we vanochtend nog steeds in Kristinehamn hadden gestaan als er niet toevallig een andere trein met behulpzaam personeelslid langs was gekomen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Gelukkig dat het goed afgelopen is.
Maar de SJ-medewerkers op het station konden ook niks doen? :s
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

SJ heeft geen medewerkers meer op stations. In Zweden zijn ook geen loketten meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Inderdaad, zelfs op Stockholm Central was er geen enkel personeelslid te bekennen, laat staan in het bescheiden Kristinehamn. De wachtruimte sloot tevens om 17:00 al (volgens de bordjes 17:30 maar vanaf 17:00 was de deur al op slot) dus we hadden nog geluk dat we goed weer hadden en buiten op de stoep van het stationsgebouw konden afwachten.

Ik heb na aankomst een mail naar SJ gestuurd om te vragen om tekst en uitleg, maar in het automatische 'we hebben je bericht ontvangen en het kan even duren'-antwoord hadden ze m'n naam al fout, dus dat belooft veel goeds voor de uiteindelijke respons :')
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

PHS schreef: vr 10 jun 2022, 23:04 Twitter. In Hongarije neem je straks niet de TVV-bus, maar de TVV-boot over de Donau *O*

De aanleiding is minder leuk: door een modderlawine is de spoorlijn tot naar verwachting half augustus gesloten voor treinverkeer. Dit gaat vermoedelijk voor problemen zorgen tijdens het toeristenseizoen, want over de spoorlijn lopen de EC-treinen tussen Bratislava en Boedapest.
Goed nieuws, de opruimwerkzaamheden zijn eerder klaar dan gepland. Per 30-07 rijden er weer treinen over deze lijn.
Duplex
Berichten: 20
Lid geworden op: za 05 dec 2015, 10:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Duplex »

DDietzen schreef: zo 24 jul 2022, 12:50 Inderdaad, zelfs op Stockholm Central was er geen enkel personeelslid te bekennen, laat staan in het bescheiden Kristinehamn. De wachtruimte sloot tevens om 17:00 al (volgens de bordjes 17:30 maar vanaf 17:00 was de deur al op slot) dus we hadden nog geluk dat we goed weer hadden en buiten op de stoep van het stationsgebouw konden afwachten.

Ik heb na aankomst een mail naar SJ gestuurd om te vragen om tekst en uitleg, maar in het automatische 'we hebben je bericht ontvangen en het kan even duren'-antwoord hadden ze m'n naam al fout, dus dat belooft veel goeds voor de uiteindelijke respons :')
Dat is het tegenovergestelde van wat ik begin deze maand heb gezien, genoeg vriendelijk personeel te zien op Stockholm C en ook gewoon een SJ loket aanwezig (in de centrale uitgang richting Stationsplein). :D
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10586
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Weer zo'n hogesnelkooktrein:
nu.nl schreef:Mensen voor tweede keer deze week urenlang vast in bloedhete gestrande Thalys
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
waldo79
Berichten: 7642
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

waldo79 schreef: zo 24 jul 2022, 11:44 RB10 langs de Mittelrhein is lekker ontspannen op de oostoever. Een dubbel treinstel draagt bij aan het comfort.
Om de ellende in de RB26 ben ik 's middags al hoppend terug gegaan van Mainz naar St. Goar, soms profiterend van de vertragingen.
Eerst een goed gevulde RE3 van Vlexx om van Mainz naar Ingelheim te komen, dit omdat de RE2 naar Koblenz met stevige vertraging uit Frankfurt moest komen. In Ingelheim 10 minuten gewacht op een vrij drukke RB26 waar ik in Bingen-Stadt weer ben uitgestapt.

Het stukje naar Hbf vervolgens te voet afgelegd en van daaruit al dieselend door onder de draad naar Oberwesel in de RE17.
In Oberwesel wat rondgekeken en vanwege een oplopende vertraging 50 minuten gewacht op een tot de nok toe gevulde RB26 voor het kippeneindje naar St. Goar.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2844
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Waarschuwing voor iedereen wie van plan is om aanstaande woensdag in Duitsland met de trein op pad te gaan: Door een staking van het grondpersoneel van Lufthansa zal het in vele langeafstandstreinen extra druk worden.....
Chrysa
Berichten: 8001
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

-0-
En die ICE naar Nederland was al zo druk.
Durashift
Berichten: 5654
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Durashift »


Ja, vervelend voor de moeder van de Rover voorzitster. Maar ja, denk ik dan.. je kan zelf toch ook water meenemen op reis?

Het is allemaal wel erg rap gesteld met zorg voor dit, zorg voor dat bij een (crisis) uitval. Dat mag dan nog wel wat kosten als er geen crisis is en er dus capaciteit te veel is..
en-es
Berichten: 4466
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

We hebben het wel over een spoorwegmaatschappij die mensen gewoon aan hun lot over laat. Urenlang vast laten zitten in een treinstel zonder airco.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Incidenten verlopen nooit zoals reizigers het willen, die willen een oplossing een half uur voordat het probleem is ontstaan. Het verdient natuurlijk allemaal geen schoonheidsprijs, maar er lijkt een intentie te zijn er iets aan te willen doen.

Je kan trouwens ook gaan vliegen, dat is tegenwoordig ook een groot succes :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3470
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Maar enige zelfredzaamheid mag wel verwacht worden toch? Al verbaas ik me er wel vaker over dat, zodra er iets anders loopt dan gepland, mensen totaal uit het lood geslagen zijn.

Ander nieuws: geen idee waar DB Netz mee bezig is, maar in Sachsen-Anhalt zijn er op zeer korte termijn werkzaamheden ingepland, waardoor er bij Abellio behoorlijk wat ritten uitvallen. Op deze korte termijn lukt het Abellio ook niet om voor alle ritten treinvervangend vervoer aan te bieden.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Er zit nog wel een groot gat tussen "een oplossing een half uur voordat het probleem is ontstaan" en reizigers zonder communicatie aan hun lot overlaten (en misschien na een uur of vier eens een lapmiddel proberen). Het lijkt me best terecht dat daar naar gekeken wordt.

Toen ik laatst vastzat in een ICE door een aanrijding, werd er meteen water aangeboden (dat je zelf kon ophalen bij de bistro, want er was niet genoeg om uit te delen). De vertraging was alsnog 3 uur, maar we werden goed op de hoogte gehouden, er werden Fahrgastrechtformulare uitgedeeld en wie daar behoefte aan had kon dus water krijgen. Een heel andere situatie. Er was gemopper (uiteraard), maar ook begrip.

Zelfredzaamheid vereist dat je goed geïnformeerd bent over wat er aan de hand is (verantwoordelijkheid van het bedrijf!) en over alternatieven (lang niet vanzelfsprekend voor niet-OVNL'ers), zodat je goede afwegingen kunt maken. En hoe hadden mensen in die uren stilstaande Thalys zichzelf moeten redden, behalve door (wat ze uiteindelijk gedaan hebben) een ruit in te slaan? Kun je wel zeggen, had zelf water meegenomen, maar ook dat raakt op en als je het niet bij je hebt is dat natuurlijk geen oplossing meer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50912
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Tom024 schreef: di 26 jul 2022, 11:20Anders nieuws: geen idee waar DB Netz mee bezig is, maar in Sachsen-Anhalt zijn er op zeer korte termijn werkzaamheden ingepland, waardoor er bij Abellio behoorlijk wat ritten uitvallen. Op deze korte termijn lukt het Abellio ook niet om voor alle ritten treinvervangend vervoer aan te bieden.
Naweeën van het dodelijke treinongeluk nabij Garmisch-Partenkirchen. Lijnen waar dezelfde betonnen dwarsliggers zijn gebruikt worden nu plotsklaps door DB Netz afgesloten voor reparatie. Dit is vorige week ook gebeurd op Berlin-Lichtenberg - Mahlsdorf: https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.247733
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Mikos »

Onthoud vooral goed dat men tegenwoordig heel goed is in roepen. Dingen te verdraaien in hun eigen voordeel. Een voorbeeldje heb ik zeven jaar geleden geschreven in deze column. Het nieuwsartikel dat ik daarin gelinkt heb, is niet meer terug te vinden, maar daarin werd gesteld dat mensen op een bepaald moment op de grond lagen omdat er geen zuurstof meer zou zijn. Waarvan natuurlijk geen sprake was.

Mede-forummer Hainje heeft, te lezen in de reacties op die column, toen nog aan een van de reizigers die in dat nieuwsartikel werd geciteerd voorgelegd dat het niet overeenkwam met dat wat ik had meegemaakt en beschreven. Die lezer gaf te kennen dat het artikel ook wel was aangedikt.

Terug naar de situatie met de Thalys: vervelend. Op zijn zachtst gezegd. Wat daar precies is gebeurd weet ik natuurlijk niet. Of daar informatie gegeven is, of er water is uitgedeeld. Maar het is natuurlijk wel olie voor het brandende vuurtje dat Rover heet. En ondanks dat ze af en toe wel een punt hebben met de zaken die ze aanhalen, bestaat hun bestaansrecht natuurlijk ook enkel uit dit soort situaties; als alles goed gaat, valt er weinig op te komen voor je reizigers. Dus als er dan wat mis gaat...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 gasten