Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Die reed dit weekend überhaupt niet vanaf Amsterdam, dus dat lijkt me sterk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Bij een brand in het ondergrondse station Ebertplatz in Köln zijn minstens zes gewonden gevallen. De Stadtbahn rijdt ter plaatse tot nu toe niet, de oorzaak van de brand is nog onbekend.

https://www.welt.de/vermischtes/katastr ... perrt.html
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10593
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

gpvos schreef: za 08 okt 2022, 19:20 Volgens Teletekst "werd de trein tussen Amsterdam en Berlijn omgeleid via Limburg, maar rijdt nu weer het gewone traject." Dat lijkt me een interessante omleiding. Ik kan er inmiddels niets meer over terugvinden op de reisplanners.
Dat viel mij ook op, ja. De NOS is onwaarschijnlijk goed in dat soort schimmige geografische aanduidingen (ik ben een groot liefhebber van "het Oekraïense leger heeft vandaag twee dorpen in oost Oekraine bevrijd"...) maar Venlo ligt in Limburg, en dat lijkt me de meest waarschijnlijke route.

...en lees nu pas Daniels bericht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Misschien heeft de journalist wel een tweet gezien van iemand die zei "onderweg naar Berlijn, storing in Duitsland, we gaan nu via Limburg", terwijl die iemand dat op eigen houtje deed.

Of misschien wel via Duisburg, waar ergens in het proces Duis is vervangen door Lim. Leuk raadsel wel.
rooddolfijn
Berichten: 774
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door rooddolfijn »

Of via de stad Limburg :lol:
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Intercity 9255 moest in Antwerpen vele reizigers achterlaten, omdat de vorige 9251 niet gereden heeft. De trein staat nu van voor tot achter propvol.....
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Er waren al langer waarschuwingen, maar vanwege de direct ernaast gelegen bouw van een flat is de tunnel van de U2 aan het Alexanderplatz in Berlin nu om meerdere centimeter verzakt. Voor onbeperkte tijd is er alleen maar nog een spoor beschikbaar en er rijden geen doorgaande treinen meer, maar pendeltreinen tussen Klosterstraße en Senefelderplatz:

https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.275167
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bart »

Het is wat te kort om er een heel reisverslag voor te openen, maar stomtoevallig kwam ik na een wandeling dit fantastische stukje ov tegen.

In een dorp van 90 inwoners staat een houten hut met daarin een kabelbaancabine die eruit ziet alsof hij nog origineel uit de jaren '50 komt.
Afbeelding

Je kunt geen 50 meter ver kijken in de mist.
Afbeelding

Als je naar beneden wilt, moet je met de aanwezige vaste draaitelefoon het dalstation bellen. Je krijgt dan te horen wanneer de kabelbaan vertrekt.
Afbeelding

Tot die tijd moet je zelf instappen en de deur van de cabine goed achter je dicht doen (geen centrale deurvergrendeling).
Afbeelding

Beneden, 10 minuten later en 500 meter lager, reken je dan 8 Zwitserse frank af.

Toen ik meer te weten wilde komen over deze kabelbaan las ik wel dat hij helaas over 3 maanden gesloten wordt voor renovatie. https://www.wirzweli.ch/de/info/fahrpla ... iesenberg/
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door IIVQ »

Ik moet van Middlebury in Vermont (maar vlak bij Whitehall (NY)), naar Montreal, dus ik dacht, ik neem de op Amtrak.com geadverteerde Adirondack.
Ik kon hem online niet boeken. In Moynihan gevraagd waarom niet, en die trein blijkt al sinds het uitbreken van Covid niet naar Montreal te rijden. Wanneer wel (Canada heeft per 1 oktober alle Coronainreisveperkingen opgeheven, de VS officieel al veel eerder)? Dat weten we niet. Je kan wel via Toronto reizen (Wat 2 extra overstappen en twee dagen extra is). Ik neem wel de Greyhound vanaf Burlington.

Overigens ben ik van NY naar Middlebury (Een treinverbinding die pas 3 maanden bestaat na >50 jaar afwezig te zijn) gestrand in Albany-Renselaer, wegens defecte spoorbrug over de Hudson, die ze met breekijzers in de tandwielen dicht aan het draaien waren. Dat duurde eerst een half uur, toen nog eens drie kwartier, toen nog eens een uur, en toen adviseerden ze de bus die ook nog een half uur vertraging had. ipv 8:48p was ik 11:55p in Middlebury, maar van GTBV hebben ze hier nog nooit gehoord.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door IIVQ »

Bart schreef: di 11 okt 2022, 22:05
Ge-Wel-Dig!
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Tijdens een weekje Scandinavië viel me op dat er in de langeafstandstreinen van SJ en Vy geen kaartjes gecontroleerd worden, men kijkt gewoon of de plaatsen die gereserveerd zijn bezet zijn en spreekt je aan als er voor de plaats waar je zit geen reservering is. An sich een fijn systeem, maar lijkt me wel fraudegevoelig? Ik was met Interrail onderweg en ben enkel in lokale treinen gecontroleerd.

De X 2000-stellen vond ik erg comfortabel, ondanks hun leeftijd. Gratis koffie, thee en water in zowel Denemarken als Zweden was ook prettig.

De laatste keer dat ik in Zweden was, zeker tien jaar geleden, had men ook al geen loketten meer maar had elk station nog wel een automaat waar je kaartjes kon afdrukken. Ook die automaten zijn (behalve op de echt grote stations) verleden tijd, alles gaat papierloos via telefoon, top. :pos: Wel opvallend dat ik zelfs op Stockholm Centraal geen infopunt/Tickets & Service heb gezien, wellicht is het er wel, dit is nu eigenlijk gewoon een winkelcentrum met spooraansluiting.

Leuke week, alleen jammer dat alles zo vreselijk duur is.
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Ik vermoed dat die focus op plaatsreserveringen ook bij Go-Ahead het geval is, hoewel in een iets andere vorm. Toen ik met een groep van Stavanger naar Kristiansand interrailde eind juli werden alleen onze zitplaatsreserveringen gecontroleerd, niet onze passen zelf. Ook een vreemde strategie in mijn ogen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6035
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door AppleMoose »

De mentaliteit in die landen is wat anders dan bij ons. Veel gaat daar op goedvertrouwen en verreweg de meesten zullen daar geen misbruik van maken. (hoewel er wel een verschil is tussen stad en platteland) Wellicht ligt daar (een deel van) de verklaring van de manier waarop er (niet) gecontroleerd wordt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Bij Regiojet in Tsjechië controleren ze ook zo. Ieder kaartje heeft een zitplaats, dus op zich is dat ook niet heel erg gek.

Overigens viel me 11 jaar geleden in Zweden al op dat kaartjes alleen vlug bekeken werden maar niet gestempeld.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door IIVQ »

In de VS gebruiken ze een systeem wat me nog niet helemaal duidelijk is: bij de eerste controleronde schuiven ze kaartjes (niet je treinkaartje maar een kartonnen kaartje van 2 bij 8 cm, soms voorbedrukt met een aantal aan te kruisen stations, maar die aankruisingen heb ik ze niet zien gebruiken) in een speciaal daarvoor bedoelde rail boven de stoelen. De kaartjes hebben elk de bestemming erop staan, maar dat kan een lettercode zijn maar ook een vouw of een scheur. Voor elk station gaat de controleur al die kaartjes langs en haalt degene weg van het eerstvolgende station.
en-es
Berichten: 4472
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Als het goed is staan op zo'n kartonnetje drie letters die de code vormen voor de bestemming van de desbetreffende reiziger.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Ja, in Duitsland is het nog steeds mogelijk om in een DB-trein te reizen welke

- stipt op tijd is waarvoor desnoods andere treinen terzijde moeten
- in beste technische staat en van binnen en buiten grondig is schoongemaakt
- van alle nodige consumptiemiddelen is voorzien
- de rijtuigen in juiste volgorde heeft
- met genoeg personeel onderweg is
- en waar je van de reis kunt genieten zonder voortdurend enerverend omroepen te horen:

Je moet alleen maar de aan de eisen voldoen om van het "VIP-Reiseservice" te mogen genieten!

Immers houdt de raad van toezicht zich nu met de vraag bezig, of dergelijke privileges voor "VIPs" aangezien de prestatie welke DB tegenover de gewone klant afleverd nog van deze tijd zijn.

https://www.spiegel.de/politik/deutschl ... b9375fe507
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Ik was gisteren in Aulnoye Aymeries (trein naar Mons doen voordat die weer geschrapt wordt) en het viel me op dat de automatische omroep in Frankrijk wel heel erg goed is. De trein terug naar Mons werd op het vertrekscherm op spoor 1 aangekondigd terwijl die de hele tijd op spoor 4 stond te wachten. Dus ik spreek de stationsschef aan "oh, il bouger". Om even later toch te zeggen "wacht, ik kijk toch even na" (want een kwartier is ook in Frankrijk wel kort om te rangeren). En jawel, vertrek van spoor 4.
En vrij kort daarna de standaard omroepstem die in net Frans zegt "De trein naar Mons vertrekt van spoor 4, en niet spoor 1 zoals aangekondigd".
Dat zullen wel allemaal bouwstenen zijn voor de automatische omroep, maar het klonk zo verschrikkelijk natuurlijk voor een erg specifieke situatie, daar kon Tuffie nog een puntje aan zuigen.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Vandaag gegokt op een overstap van - 29 minuten (en nog geslaagd ook.)

Ik wist dat de trein waarop ik wilde overstappen vertraging zou hebben, de vraag was alleen hoeveel. Afgelopen week schommelde dat tussen de 30 en 65 minuten. Met de 35 minuten van vandaag was het alsnog krap aan, maar soit. Uiteraard was er ook een plan B, maar toch liever het oorspronkelijke plan.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Met een speciale rit voor DB-medewerkers vanuit Heidelberg via Mannheim en Saarbrücken naar Trier en terug neemt DB Regio aanstaande zondag afscheid van de n-Wagen.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Het Verkehrsverbund Vorarlberg gaat per 11 december 2022, oftewel dienstregelingjaar 2023, alle lijnnummers in de meest westelijke deelstaat van Oostenrijk herzien. Alle buslijnen krijgen lijnnummers uit drie cijfers, in plaats van de huidige twee cijfers (en een letter). Reden hiervoor is dat er in de afgelopen jaren regelmatig nieuwe lijnen bijgekomen zijn. Bij doublures kreeg een nieuwe lijn met hetzelfde nummer als een bestaande lijn een suffix (bijvoorbeeld 40a of 22g). Nummer 82 in Montafon spande hierin de kroon met vier lijnen die een suffix hadden.

De nieuwe verdeling met voorloopnummers is als volgt:
1xx: Landbus Unterland, Stadtbus Bregenz
2xx: Stadtbus Dornbirn
3xx: Ortsbus am Kumma (Götzis, Altach)
4xx: Stadtbus Feldkirch, Landbus Oberes Rheintal
5xx: Landbus Walgau, Landbus Grosses Walsertal, Landbus Brandnertal, Stadtbus Bludenz
6xx: Landbus Montafon, Ortsbus Schruns-Tschagguns
7xx: Landbus Klostertal, Landbus Arlberg, Ortsbus Lech
8xx: Landbus Bregenzerwald, Ortsbus Damüls

Bron: https://www.vmobil.at/100er
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Timon91 schreef: wo 24 aug 2022, 19:36 Ik heb een ruime maand geleden helaas mijn vakantie moeten annuleren.....*Gezanik over moeilijk annuleren bij de DB*
Nou, na ruim 3 maanden is het dan toch zo ver: ik heb een bevestiging van de DB dat het ticket Arnhem-Warszawa geannuleerd is en dat ik een separate Gutschein krijg. Deze is gelukkig ook al binnen en zowaar per e-mail en niet per post :') Het gaat in ieder geval twee keer zo snel dan geld krijgen van de ÖBB na de 11 uur vertraging met de Blerick-Express :')
Mijn Flickr account.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3473
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

In Duisburg Hbf zijn sporen 1 t/m 3 buiten gebruik door (uitgelopen?) werkzaamheden. In combinatie met de gebruikelijke goede communicatie en last-minute spoorwijzigingen leidt dat tot gezellige taferelen en een trainfile vanuit Oberhausen/Essen om het station überhaupt in te kunnen rijden.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Ik citeer even mijzelf:
ICE11 schreef: ma 19 sep 2022, 19:44 En inmiddels heeft DB Netz details bekend gemaakt. De procedure is voorlopig geldig tot 28.02.2023 en treinpaden moeten minstens tien dagen tevoren aangevraagd worden, het moeten bloktreinen zijn, leegmaterieel-ritten zijn ook toegestaan en er zijn aangewezen lijnen (zie kaarten in onderstaande link) voor kolen- en olietransporten. In ieder geval krijgt zo een trein een "expres-pad", wat betekent dat ie altijd voorrang heeft, dus zelfs hogesnelheidstreinen moeten aanschuiven of verliezen helemaal hun pad.

https://www.dbnetze.com/resource/blob/8 ... o-data.pdf
Inmiddels is de eerste pad ingericht, namelijk voor kolentreinen van Rotterdam naar Neunkirchen (Saarland).
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2847
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Busvervangend vervoer per koets op het eiland Hiddensee vanwege zieke chauffeurs: https://www.spiegel.de/panorama/insel-h ... 0d042a7c27
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten