Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Tijdens het korte ritje tussen Newark Penn en Newark Airport met NJ Transit kwam de conducteur mijn kaartje controleren. Met $11 ook een duur ritje.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Heerlijk de nieuwe snelbussen vanaf Wesel naar Goch en Kleve die per december 2022 zijn geïntroduceerd. Kan ik mooi mijn treinminuten in de RE19 inwisselen voor extra busminuten. *bus*

Nu is ook de RE5 een aantrekkelijke optie naast de RE19. Helaas was het weer chaos rond Köln waardoor de trein +30 opliep en werd ingekort tot OB-Sterkrade.

Ik kijk nu al uit naar de nieuwe snelbus tussen Nijmegen, Goch, Weeze Airport en Kevelaer en de opwaardering van de SB58.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: vr 30 dec 2022, 14:02
Overigens morgen, zondag en maandag een staking in Noord-Frankrijk :roll:
Staken in het weekend, en zelfs op nieuwjaarsdag? Vallen de franse spoormensen van hun geloof af? :shock:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef: vr 30 dec 2022, 19:52 Heerlijk de nieuwe snelbussen vanaf Wesel naar Goch en Kleve die per december 2022 zijn geïntroduceerd. Kan ik mooi mijn treinminuten in de RE19 inwisselen voor extra busminuten. *bus*
Ik vind het grote nadeel van bussen dat je niet naar het toilet kunt en in de trein (meestal) wel.
Bij langere reizen (> 30 minuten) vind ik de aanwezigheid van een toilet toch wel erg prettig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Maar op de meeste grotere stations is gewoon een toilet. Onder andere in Wesel op het busstation.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Groeten uit ICE 26. We moesten met de trein uit Cheb in Pegnitz 8 minuten extra wachten op het treindeel uit Hof, maar de ICE had ook +10 dus de overstap van 9 minuten ging goed. *O*

Ruime zitplaatsen dit keer in plaats van staanplaatsen. Wagen 38 is nu wel de goede keus want in het andere treinstel is het Bordrestaurant gesloten, maar hier is verse koffie. Wel zijn er minstens twee van de vijf toiletten defect. :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Toch te vroeg gejuicht, ICE International maakt er weer een potje van. :')

Om 18:05 stond ICE 10 (v. 18:28) al klaar met open deuren in Frankfurt op spoor 19, inclusief info op de trein. Wel stond er op het bord dat de trein een kwartier later zou vertrekken, vreemd. Toch maar de trein langsgelopen en in Wagen 29 ingestapt.

Vervolgens de omroep: dit is niet ICE 10. Wat blijkt: deze zal gaan keren van ICE 17 (a. 18:24 +20), waarschijnlijk aan de overkant van het perron maar dat weet hij ook niet zeker; het stel waar we uit moeten gaat later als ICE 120 naar Amsterdam. ICE 127 (a. 18:31) wordt ook al aangekondigd met +25 wegens een Reparatur am Zug, die zal wel defect zijn en niet verder mogen? Wellicht is dat de oorzaak van het gegoochel.

Nou goed, ICE 17 afwachten dan maar. Die rijdt andersom dus de hele trein maar weer teruggelopen in afwachting van een aankomst op spoor 18. Maar de borden blijven spoor 19 aangeven... en pas bij het binnenrijden realiseer ik me dat er twee ICE's aan het perron passen. Shit. :') De hele menigte naar voren, want ze zetten hem dus gewoon voor het stel waar we uitmoesten. Uiteindelijk vertrokken met +28, straks nog een omleiding van Köln naar Aachen. *O*

De informatie op het perron laat nog wel flink te wensen over...
IIVQ
Berichten: 851
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door IIVQ »

Gisteren is in Charleroi zonder poespas het nieuwe "Gare Centrale" voor de tram thv Charleroi Sud geopend. De kortste looproute van trein- naar busstation is nu over (in de lengte) van de tramsporen, en er staan beveiligers druk te gebaren dat iedereen om moet lopen.

Ook geopend is een nieuwe, tijdelijke tramhalte (perrons op straatniveau), ter hoogte van het tijdelijke busstation "A", ten oosten van het voormalige postcorteercentrum, (tegenover Rue Duprèt).

De TEC verkoopt tegenwoordig dagkaartjes op een wegwerpmobib, i.p.v. op een kassabonnetje. Het verkoopkantoor zit in een keet helemaal aan de noordwestelijke kant van busstation B, dichter bij Vilette dan bij de ingang van het treinstation.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

De 105 reed vanochtend van Amsterdam naar Basel, maar de 104 lijkt gepland te rijden van Basel tot Oberhausen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ik had die 105 tot Frankfurt Flughafen, waar we 20 minuten te laat aankomen.

De aansluitende ICE27 naar Wenen was ook 20 minuten te laat en reed slechts met een treinstel in plaats van twee, dus ik werd de hele tijd van mn stoel gegooid door mensen met een grappig accent. :')

Slechts 4 minuten te laat aangekomen in Nürnberg en de overstap op de RE33 naar Cheb ruim gehaald. Lijkt erop dat ik op tijd in Cheb aan te komen vandaag. :shock:
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

De aansluitende ICE27 naar Wenen was ook 20 minuten te laat en reed slechts met een treinstel in plaats van twee, dus ik werd de hele tijd van mn stoel gegooid door mensen met een grappig accent.
Welk treinstel was er niet? Klopte de theorie dat de 31-38 het stel was die niet mee was?
En was dan een reservering niet handig? Of heb je er vrede mee steeds te moeten verkassen? 8-)
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ik heb geen moeite met die stoelendans elke keer, vind zo'n reservering zonde van het geld.

Station Cheb is ook leuk, als je niet oplet loop je zo de trage trein naar Praag in.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

hauptbahnhof schreef: wo 04 jan 2023, 16:17
De aansluitende ICE27 naar Wenen was ook 20 minuten te laat en reed slechts met een treinstel in plaats van twee, dus ik werd de hele tijd van mn stoel gegooid door mensen met een grappig accent.
Welk treinstel was er niet? Klopte de theorie dat de 31-38 het stel was die niet mee was?
En was dan een reservering niet handig? Of heb je er vrede mee steeds te moeten verkassen? 8-)
Het meest logische is dat 31-38 er niet is want dat is het versterkingsstel van Frankfurt tot Passau. Als 21-29 er niet zou zijn dan rijdt de trein niet vanaf Dortmund tot Frankfurt en niet van Passau tot Wien.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Gamma schreef: wo 04 jan 2023, 15:35 De 105 reed vanochtend van Amsterdam naar Basel, maar de 104 lijkt gepland te rijden van Basel tot Oberhausen.
Waar heb je dat gezien? Zowel de DB-app als de NS-app geven aan dat de 104 (gewoon) naar Amsterdam gaat.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

In de DB-app stond alleen Oberhausen. Maar was wellicht een tijdelijke bug?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Er zit een fout in de Nederlandse Hafas data. Daardoor lijken sommige internationale treinen te eindigen op het laatste station voor de grens terwijl dit in de praktijk niet zo is.

Zo mist op zaterdag bijvoorbeeld het volledige treinverkeer van en naar Eijsden, maar die rijden wel. Bij de IC Berlijn kloppen de tijden niet (versnelde ipv normale pad). Ook bij de IC Brussel lijken sommige ritten midden op de dag te eindigen op Noorderkempen. En missen er vrij veel binnenlandse ritten.

De dienstregeling voor komende zaterdag is ook met fouten ingeladen en toont de vertrektijden zoals op zondag.

Speelt alleen met treinen binnen Nederland.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

henrivanderweijden schreef: wo 04 jan 2023, 16:54
Gamma schreef: wo 04 jan 2023, 15:35 De 105 reed vanochtend van Amsterdam naar Basel, maar de 104 lijkt gepland te rijden van Basel tot Oberhausen.
Waar heb je dat gezien? Zowel de DB-app als de NS-app geven aan dat de 104 (gewoon) naar Amsterdam gaat.
Hier lijkt de 105 ook weer tot Oberhausen te rijden: https://reiseauskunft.bahn.de/bin/train ... n_type=dep&

Er is dus iets mis met de digitale reisinformatie bij DB/Hafas.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Heel specifiek is er een incorrecte/incomplete dataset geleverd aan Hafas vanuit NS/andere partij die hiervoor verantwoordelijk is. Hafas wordt vervolgens weer gebruikt voor de reisplanners van bijna alle vervoerders om ons land heen, waardoor daar de informatie ook niet klopt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Op 14. januari vinden speciale ritten plaats in verband met de laatste inzet van treinstellen serie DT1 bij de U-Bahn Nürnberg. Op planmatige ritten zijn deze stellen al niet meer te zien.

En nog een informatie voor iedereen met plannen om eind deze maand in Duitsland op pad te zijn: Vanaf kalenderweek 4 dreigen stakingen van het overheidspersoneel, inclusief streekvervoer.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ZO6176 »

Vandaag een dagje Dortmund gedaan. Wat trams en treinen aldaar gefotografeerd. Tijdens het overstappen bij de halte Stadtgarten nog een tram/metro gefotografeerd staat de bewaking achter me. Ze vroegen naar mijn fotovergunning. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Die had ik uiteraard niet. Gevraagd naar het waarom want het is voor eigen gebruik. Antwoord gekregen dat het gewoon regel is. Ik kreeg een telefoonnummer waar ik die kon aanvragen. De man kon me niet helpen want degene die daar overgaat Is er op maandag pas weer en volgens hem kon ik het weten want op ieder station hangen de regeltjes. En inderdaad staat erbij dat beeld- en geluidsmateriaal verzamelen op terrein van DSW21 en in de voertuigen niet toegestaan is. Wel kennelijk op straat dus toen maar alleen bovengrondse foto's gemaakt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

ICE11 schreef: za 07 jan 2023, 19:29 Op 14. januari vinden speciale ritten plaats in verband met de laatste inzet van treinstellen serie DT1 bij de U-Bahn Nürnberg. Op planmatige ritten zijn deze stellen al niet meer te zien.
Blij dat ik er nog op tijd was, in augustus waren ze nog wel planmatig in dienst op de U1. Zo veel oldies zijn er niet meer in de metro's in onze buurlanden, hooguit Brussel nog met zijn vele U's. De opvolger voor de Berlijnse A3L en F gaat er over niet al te lange tijd aankomen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 302
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ThatPCDude »

IIVQ schreef: wo 04 jan 2023, 09:13 Gisteren is in Charleroi zonder poespas het nieuwe "Gare Centrale" voor de tram thv Charleroi Sud geopend. De kortste looproute van trein- naar busstation is nu over (in de lengte) van de tramsporen, en er staan beveiligers druk te gebaren dat iedereen om moet lopen.
Toen ik er afgelopen woensdag was, waren er geen beveiligers meer te bekennen en reden de voertuigen claxonnerend/luid bellend onder die metalen constructie door :lol:

'Tis ook wel wat vaag dat die looproute zo'n enorme omweg is over wat - hopelijk - weer een mooi stationsplein gaat vormen.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

ZO6176 schreef: zo 08 jan 2023, 00:17 En inderdaad staat erbij dat beeld- en geluidsmateriaal verzamelen op terrein van DSW21 en in de voertuigen niet toegestaan is.
Gek genug is de reden daarvoor. Volgens https://www.bus-und-bahn.de/foto-und-dr ... migungen-1 is dat namelijk omdat in verband met corona het verblijf op stations, in voertuigen, op stallingen en toegangen alleen maar nog "uit operationele redenen" is toegestaan. En zij willen ook geen vragen voor vergunningen meer, want "in afzienbare tijd komen er bijzondere voorschriften voor gevoelige infrastructuur om onnodige contacten te vermijden". Misschien is de informatie dat inmiddels zelfs in Lauterbachistan de regels versoepeld zijn nog niet in Dortmund aangekomen? :')
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

ThatPCDude schreef: zo 08 jan 2023, 08:34een mooi stationsplein
't Is België hè, "mooi" is daar een zéér relatief begrip.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Ardan schreef: zo 08 jan 2023, 01:27
ICE11 schreef: za 07 jan 2023, 19:29 Op 14. januari vinden speciale ritten plaats in verband met de laatste inzet van treinstellen serie DT1 bij de U-Bahn Nürnberg. Op planmatige ritten zijn deze stellen al niet meer te zien.
Blij dat ik er nog op tijd was, in augustus waren ze nog wel planmatig in dienst op de U1. Zo veel oldies zijn er niet meer in de metro's in onze buurlanden, hooguit Brussel nog met zijn vele U's. De opvolger voor de Berlijnse A3L en F gaat er over niet al te lange tijd aankomen.
Waarbij de F allereerst de F74,F76,F84 en F87 betreft,de F90 en F92 zullen nog wat langer in dienst blijven
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten