Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

De U1 en U3 rijden samen een regelmatige dienst, daardoor rijdt de U3 op zijn eigen traject een irritante 6/4-dienst. Vaak met 6 rijtuigen trouwens. En de G1/1 rijden ook vrij veel op het andere deel van de U2, veel op de U1 en heel soms een omloop van de U3.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Ik zag op de U3 slechts 1 omloop met 6 rijtuigen,de rest allemaal met 4.En ik kwam ook 2 omlopen G1/1 tegen op de U2 Ruhleben.
Nu kan natuurlijk via het enkelspoor bij Alexanderplatz nog steeds uitgewisseld worden waardoor andere dagen wellicht meer G1/1 aan de westkant zit.Maar van de week zag ik de oostkant(Pankow) allemaal G1/1 op 1 omloop A3L na.
Overigens merkte ik wel in Warschauer Str dat de huidige verdeling erg vertragingsgevoelig is,ik had een U1 naar Uhlandstr en in de 5 minuten voor ons vertrek moest er nog 2x een U3 vertrekken.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Het permanent doortrekken van de U3 is wel de beste zet van de BVG in jaren geweest. Alleen de U1 kon het echt niet aan door Kreuzberg, maar die kon pas versterking krijgen toen er voldoende Ickes ingestroomd waren. A3L rijdt ook nog steeds, al gaan er langzaam steeds meer deelseries uit. De J en Jk komen eraan.
Ik doe ook maar wat
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Ja,alleen vind ik de serienummering een beetje verwarrend:In de serie 1000 zit van alles:G1/1,HK,IK.
Hadden ze hier nou echt niet een andere nummering aan kunnen geven(de IK zit zelfs in 2 series:1000 en 5000)
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

RobertT schreef: vr 12 mei 2023, 23:35 Ik zag op de U3 slechts 1 omloop met 6 rijtuigen,de rest allemaal met 4.En ik kwam ook 2 omlopen G1/1 tegen op de U2 Ruhleben.
Nu kan natuurlijk via het enkelspoor bij Alexanderplatz nog steeds uitgewisseld worden waardoor andere dagen wellicht meer G1/1 aan de westkant zit.Maar van de week zag ik de oostkant(Pankow) allemaal G1/1 op 1 omloop A3L na.
Overigens merkte ik wel in Warschauer Str dat de huidige verdeling erg vertragingsgevoelig is,ik had een U1 naar Uhlandstr en in de 5 minuten voor ons vertrek moest er nog 2x een U3 vertrekken.
Het verschilt een beetje van dag tot dag, ik reis vrijwel iedere werkdag met de U3 dus ik kan het weten. ;) Met name de laatste 1-2 weken rijdt er inderdaad vrij veel kort spul, in de spits (met 1 vierdelige Hk of Ik) leidt dat nog weleens tot achterblijvers. Maar de U3 wordt nog voornamelijk gereden door A3E/A3L, meestal 6 rijtuigen maar de laatste tijd ook vaker 4.

Op de U2 heb ik in de meer dan 3 maanden dat ik nu in Berlijn ben nog nooit A3L gezien, dus dat is dan een zeldzame toevalstreffer. Die Gisela's rijden ook echt wel aan de westkant, vaak in blokken: heel veel achter elkaar en dan heel veel niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De conductrice in de t141 raadt tussen Deventer en Almelo via de omroep iedereen aan de Delta Bravo Navigator app te downloaden om te zien of hun trein rijdt tijdens de staking.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

De omroep vlak voor Bad Bentheim vond ik ook al wat raar in elkaar zitten...
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

RobertT schreef: za 13 mei 2023, 00:51 (de IK zit zelfs in 2 series:1000 en 5000)
Is dat niet omdat er Ickes zijn voor het Kleinprofil én met treeplanken voor op de U5?

Vanmiddag zag ik trouwens ook een A3L op de U2.
Ook ben ik eindelijk in het U-Bahnmuseum geweest, maar het is eigenlijk een beetje een bij elkaar geraapt zooitje kaartjes, borden en wat technische materialen. Er is als blikvanger ook een groot seintableau van Bw Olympiastadion. Ach, het kostte ook maar 2 euro, best prima zo.
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Nee, die series lopen door elkaar heen voor beide soorten Ickes.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Bij mijn weten werden die in de 5000 genummerd,omdat ze anders tegen de 1000 nummering van de G1/1 aanliepen.
De bedoeling is dan ook ze in 1000 om te nummeren als de G1/1 weg zijn
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

umbusko schreef: za 13 mei 2023, 03:59
RobertT schreef: vr 12 mei 2023, 23:35 Ik zag op de U3 slechts 1 omloop met 6 rijtuigen,de rest allemaal met 4.En ik kwam ook 2 omlopen G1/1 tegen op de U2 Ruhleben.
Nu kan natuurlijk via het enkelspoor bij Alexanderplatz nog steeds uitgewisseld worden waardoor andere dagen wellicht meer G1/1 aan de westkant zit.Maar van de week zag ik de oostkant(Pankow) allemaal G1/1 op 1 omloop A3L na.
Overigens merkte ik wel in Warschauer Str dat de huidige verdeling erg vertragingsgevoelig is,ik had een U1 naar Uhlandstr en in de 5 minuten voor ons vertrek moest er nog 2x een U3 vertrekken.
Het verschilt een beetje van dag tot dag, ik reis vrijwel iedere werkdag met de U3 dus ik kan het weten. ;) Met name de laatste 1-2 weken rijdt er inderdaad vrij veel kort spul, in de spits (met 1 vierdelige Hk of Ik) leidt dat nog weleens tot achterblijvers. Maar de U3 wordt nog voornamelijk gereden door A3E/A3L, meestal 6 rijtuigen maar de laatste tijd ook vaker 4.

Op de U2 heb ik in de meer dan 3 maanden dat ik nu in Berlijn ben nog nooit A3L gezien, dus dat is dan een zeldzame toevalstreffer. Die Gisela's rijden ook echt wel aan de westkant, vaak in blokken: heel veel achter elkaar en dan heel veel niet.
Wonen in Berlijn?
Ik voel een gevoel van jaloersheid opkomen. ;)
Ga er graag naartoe.
Overigens heb ik wel de indruk dat de BVG momenteel op het kleinprofil echt alles door elkaar inzet(muv U4)
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Complimentje aan DB: ze staken niet én we arriveren 7 minuten te vroeg. :mrgreen:
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

NOS: Hitler te horen via intercom Oostenrijkse trein
Reizigers van een trein naar Wenen hebben gisteravond via het omroepsysteem delen uit een toespraak van Adolf Hitler te horen gekregen. Ook 'Heil Hitler' en 'Sieg Heil' kwamen langs. De Oostenrijkse politie heeft twee verdachten aangehouden; het personeel van de trein treft waarschijnlijk geen blaam.

De verdachten zouden met een sleutel de kastjes van de intercom hebben geopend en een telefoon bij de microfoon hebben gehouden. Op de telefoon speelden ze de bewuste opnames af. Voor de Hitler-fragmenten waren al versprekingen te horen van de stemacteur die alle omroepberichten van de Oostenrijkse spoorwegen heeft ingesproken. In totaal duurde het volgens de omroep ORF meer dan tien minuten.
:')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Hainje »

Tien minuten ook echt....
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Gisteren kaartcontrole gehad in de metro in Berlijn, mijn vriend en ik hebben een papieren 7-dagen-kaart. De conducteur vroeg bij de controle waar we het kaartje hadden gekocht, bij welke automaat. Tsja ik wist dat nog wel maar hoezo was dat relevant? Ons kaartje klopte toch gewoon? Maar het was dus of we dat even bij de BVG konden melden omdat de inkt bijna op was :') Ja, de opdruk staat er inderdaad niet heel duidelijk op maar het lijkt me toch dat het vervoersbedrijf zulke zaken zelf in de gaten moet houden :')
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

In het verleden tegelijk met een vriend van me die slechtziend is ook in Berlijn geweest. Hij was er een paar dagen eerder. Ook hij had een 7 Tages-karte gekocht en daarna gestempeld. Inkt was best licht. Hij als slechtziende zag helemaal niks dus in een andere automaat toen gestempeld. Uiteraard gaf dat bij controle de nodige drama. :')
Ik ben maar overgestapt op de BVG-ticketsapp. Geen gezeik meer het veelste brede kaartje wat niet in mijn portomonee past en ik dus los in mn zak heb zitten en dus makkelijk kwijtraak.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

De trein van Antwerpen naar Kortrijk viel uit (beschadiging aan de bovenleiding in de buurt van Kortrijk), dus dan maar via Maubeuge naar Parijs. Daardoor had ik in Antwerpen tijd over in plaats van in Lille, dus daar de reservering voor de Intercité de nuit van Parijs naar Briançon geregeld. Eigenlijk had ik naar Marseille gewild, maar die nachttrein was vol. (Uiteindelijke bestemming na nog een dagje rondrijden wordt Die op woensdag.)

Maar eenmaal in Maubeuge viel daar de TER naar Parijs uit, waardoor ik de nachttrein niet meer kon halen. Men raadde mij aan om in Parijs Nord naar de ontvangstbalie te gaan, maar zowel die als de kaartverkoop waren gesloten. Iemand aangeschoten en na enig wachten uiteindelijk een hotelboeking en een handgeschreven kaartje (maar zonder specifieke zitplaatsreservering) voor een heel vroege TGV gekregen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Ardan schreef: ma 15 mei 2023, 22:51 Gisteren kaartcontrole gehad in de metro in Berlijn, mijn vriend en ik hebben een papieren 7-dagen-kaart. De conducteur vroeg bij de controle waar we het kaartje hadden gekocht, bij welke automaat. Tsja ik wist dat nog wel maar hoezo was dat relevant? Ons kaartje klopte toch gewoon? Maar het was dus of we dat even bij de BVG konden melden omdat de inkt bijna op was :') Ja, de opdruk staat er inderdaad niet heel duidelijk op maar het lijkt me toch dat het vervoersbedrijf zulke zaken zelf in de gaten moet houden :')
Ik had maandag controle in de bus in Berlijn. Zat een vrouw in waarvan de kaart 2x gestempeld was. Ja, de eerste keer was het nauwelijks leesbaar geweest dus had ze hem nog maar een keer gestempeld. Het was dat ze haar dit keer geloofden, anders had ze een boete gekregen. En of ze dat maar nooit meer wou doen: liever een vrijwel onzichtbare stempelafdruk dan 2 stempelafdrukken.
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ZO6176 »

Ardan schreef: ma 15 mei 2023, 22:51 Gisteren kaartcontrole gehad in de metro in Berlijn, mijn vriend en ik hebben een papieren 7-dagen-kaart. De conducteur vroeg bij de controle waar we het kaartje hadden gekocht, bij welke automaat. Tsja ik wist dat nog wel maar hoezo was dat relevant? Ons kaartje klopte toch gewoon? Maar het was dus of we dat even bij de BVG konden melden omdat de inkt bijna op was :') Ja, de opdruk staat er inderdaad niet heel duidelijk op maar het lijkt me toch dat het vervoersbedrijf zulke zaken zelf in de gaten moet houden :')
In Nederland ook regelmatig meegemaakt dat in de stempelautomaten de inkt zo goed als op was. Ooit nog gehad dat de chauffeur op de bus gewoon op een andere stempel stempelde omdat deze nauwelijks zichtbaar was.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Toch grappig wat voor dagelijks wel en wee is verdwenen met de invoering van de OV-chipkaart; papieren kaartjes, stempelen, inkt op. Gelukkig hoeven we voor een beetje nostalgie alleen de oostgrens over te steken :mrgreen:
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dennenboom »

ZO6176 schreef: di 16 mei 2023, 07:01
Ardan schreef: ma 15 mei 2023, 22:51 Gisteren kaartcontrole gehad in de metro in Berlijn, mijn vriend en ik hebben een papieren 7-dagen-kaart. De conducteur vroeg bij de controle waar we het kaartje hadden gekocht, bij welke automaat. Tsja ik wist dat nog wel maar hoezo was dat relevant? Ons kaartje klopte toch gewoon? Maar het was dus of we dat even bij de BVG konden melden omdat de inkt bijna op was :') Ja, de opdruk staat er inderdaad niet heel duidelijk op maar het lijkt me toch dat het vervoersbedrijf zulke zaken zelf in de gaten moet houden :')
In Nederland ook regelmatig meegemaakt dat in de stempelautomaten de inkt zo goed als op was. Ooit nog gehad dat de chauffeur op de bus gewoon op een andere stempel stempelde omdat deze nauwelijks zichtbaar was.
Je moest aan de andere kant ook oppassen bij een al te uitbundig gestempelde strip. Als je dan de strippenkaart verkeerd vouwde, werd meteen de strip ertegenover ook "gestempeld". Was weliswaar spiegelbeeld, maar andersom vouwen voorkwam veel uitlegkunde. Je had ook nog fraudeurs die een dun laagje kaarsvet op de kaart aanbrachten en zo het stempel er weer af konden schrapen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

PHS schreef: di 16 mei 2023, 07:31 Toch grappig wat voor dagelijks wel en wee is verdwenen met de invoering van de OV-chipkaart; papieren kaartjes, stempelen, inkt op. Gelukkig hoeven we voor een beetje nostalgie alleen de oostgrens over te steken :mrgreen:
Toch grappig wat voor dagelijks wel en wee ik kwijt ben nu ik de oostgrens ben overgestoken. Kaart voortdurend uit de portemonnee halen, inchecken, uitchecken, paaltje defect, saldo te laag, versleten opdruk. Voor reizen met een abonnement is het veel fijner zo. ;)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

PHS schreef: di 16 mei 2023, 07:31 Toch grappig wat voor dagelijks wel en wee is verdwenen met de invoering van de OV-chipkaart; papieren kaartjes, stempelen, inkt op. Gelukkig hoeven we voor een beetje nostalgie alleen de oostgrens over te steken :mrgreen:
De leukste die ik ooit had was een stempel van zone 536 in week 03, in plaats van zone 5360 in week 30.
Ben ik van Dordrecht tot Nieuwegein mee gekomen voordat een chauffeur het opviel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

umbusko schreef: di 16 mei 2023, 11:31 Toch grappig wat voor dagelijks wel en wee ik kwijt ben nu ik de oostgrens ben overgestoken. Kaart voortdurend uit de portemonnee halen, inchecken, uitchecken, paaltje defect, saldo te laag, versleten opdruk. Voor reizen met een abonnement is het veel fijner zo.
Touché, als je een abonnement hebt, is het misschien gemakkelijker reizen in Duitsland. Maar voor incidentele reizigers is het toch echt een stuk makkelijker in Nederland, zeker nu met je bankpas kunt betalen. (Al zouden Duitsers dat waarschijnlijk helemaal niet gemakkelijk vinden :mrgreen: )
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Is dat zo? Weet die incidentele reiziger dat je met een bankpas kan betalen en hoe dat werkt? Ik heb mij er zelfs als regelmatig OV gebruiker nog niet in verdiept hoe dat werkt.
Ik denk dat een incidentele reiziger een kaartje op de site van NS koopt ( en dan zie ik ze vaak genoeg bij een paaltje staan en niet snappen waarom dat paaltje geen PIEP zegt als ze de QR-code ervoor houden) of een kaartje koopt bij automaat of loket.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten