Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

In de Kreis Viersen gaan per begin januari enkele nieuwe lijnbundelconcessies van start. De SWK en NEW MöBus doen afstand van hun concessies. Lijkt me niet onwaarschijnlijk dat deze amba's door onderaannemers op scholierrenritten ingezet gaan worden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Suus schreef: di 01 dec 2020, 10:47 Meerdere Citaro's die tot afgelopen jaarwisseling in dienst waren bij de RET zijn nu onderweg naar Thessaloniki in Griekenland voor een tweede inzetperiode. De ÖBB is nu bezig de bussen over de Brennerpas te vervoeren: https://www.railcargo.com/de/news/erstm ... r-die-rola
Het lijkt me logisch dat deze op de streekdiensten van KTEL gaan verschijnen. De steden Athene en Thessaloniki willen de komende jaren 1300 nieuwe bussen aanschaffen. Het grootste deel hiervan moet elektrisch zijn. Hiervoor rijdt er momenteel een Solaris Urbino Electric op proef op buslijn 2 in Athene:
https://www.linkedin.com/posts/solaris- ... 51008-N2VC
Niet dat deze proef veel helpt tegen minder uitstoot in de stad: Lijn 2 rijdt met trolleybussen. :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jay20 »

De bussen in Athene zijn echt al jaren 90 en dringend aan vervanging toe.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: di 01 dec 2020, 10:47 Meerdere Citaro's die tot afgelopen jaarwisseling in dienst waren bij de RET zijn nu onderweg naar Thessaloniki in Griekenland voor een tweede inzetperiode. De ÖBB is nu bezig de bussen over de Brennerpas te vervoeren: https://www.railcargo.com/de/news/erstm ... r-die-rola
Dat zijn zeker de bussen van welke man eerder dit jaar een foto gezien heeft op een schip op de Rijn. Kenteken "KU" is Kulmbach en dat is per schip van Rotterdam bereikbaar.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Jay20 schreef: di 08 dec 2020, 18:26 De bussen in Athene zijn echt al jaren 90 en dringend aan vervanging toe.
Dat klopt. Veel van deze oude bussen zijn overigens door Griekse bedrijven gemodificeerde modellen. Deze trend is eigenlijk pas dit millennium doorbroken, toen er vrij massaal modellen van Irisbus en Solaris zijn gaan rijden. Athene heeft overigens de grootste vloot CNG-bussen van Europa, sinds er in 2010 200 nieuwe Irisbussen in dienst kwamen. De oudste bussen zijn nog van het type Mercedes-Benz O405 en zijn over twee jaar al 30 jaar oud (bouwjaar 1993). Tot het begin van het vorige decennium hebben er in Athene ook nog Den Oudsten Alliances gereden. :D
Ik heb zelf het busnetwerk niet gebruikt tijdens mijn werkweek in oktober 2016, maar de bussen die ik heb gezien zijn over het algemeen niet in al te beste staat. Bij de trolleybussen gaat het onderhoud wat beter, maar na de Olympische Spelen zijn er geen nieuwe trolleybussen meer geleverd.
In Thessaloniki zijn de oudste bussen in dienst gebouwd in 1998. Deze stad heeft na 2000 nog wel bij Griekse fabrikanten materieel besteld, maar de jongste voertuigen zijn ook hier inmiddels al tien jaar oud.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

ICE11 schreef:Dat zijn zeker de bussen van welke man eerder dit jaar een foto gezien heeft op een schip op de Rijn. Kenteken "KU" is Kulmbach en dat is per schip van Rotterdam bereikbaar.
Ja en nee. Er zijn meerdere schepen met oude bussen van de RET richting Duitsland gegaan dit jaar, dus het kan zijn dat deze bussen op de foto stonden die je hebt gedeeld, maar het kan ook een eerder schip zijn geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Lijn 45 »

Volgens mij zijn ze allemaal naar dezelfde handelaar gegaan, de MAN's stonden laatst nog op hun site.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

ArrivaBas schreef: do 10 dec 2020, 12:08
Jay20 schreef: di 08 dec 2020, 18:26 De bussen in Athene zijn echt al jaren 90 en dringend aan vervanging toe.
Dat klopt. Veel van deze oude bussen zijn overigens door Griekse bedrijven gemodificeerde modellen. Deze trend is eigenlijk pas dit millennium doorbroken, toen er vrij massaal modellen van Irisbus en Solaris zijn gaan rijden. Athene heeft overigens de grootste vloot CNG-bussen van Europa, sinds er in 2010 200 nieuwe Irisbussen in dienst kwamen. De oudste bussen zijn nog van het type Mercedes-Benz O405 en zijn over twee jaar al 30 jaar oud (bouwjaar 1993). Tot het begin van het vorige decennium hebben er in Athene ook nog Den Oudsten Alliances gereden. :D
Ik heb zelf het busnetwerk niet gebruikt tijdens mijn werkweek in oktober 2016, maar de bussen die ik heb gezien zijn over het algemeen niet in al te beste staat. Bij de trolleybussen gaat het onderhoud wat beter, maar na de Olympische Spelen zijn er geen nieuwe trolleybussen meer geleverd.
In Thessaloniki zijn de oudste bussen in dienst gebouwd in 1998. Deze stad heeft na 2000 nog wel bij Griekse fabrikanten materieel besteld, maar de jongste voertuigen zijn ook hier inmiddels al tien jaar oud.
Toen ik eind 2016 in Thessaloniki was, vond ik de bussen ook niet echt in al te beste staat verkeren. Al kan ik er niet heel veel over zeggen, want toen ik aankwam was er een staking waardoor ik noodgedwongen met de taxi moest en toen ik terugging reed de bus naar het vliegveld met +45 en zat hij prop- en prop- maar dan ook echt propvol. :')

In Athene was ik zo nerveus voor de presentatie die ik moest houden en het zorgen dat ik op tijd op locatie zou zijn, dat ik me weinig van de bus zelf kan herinneren. Wel van het eindeloze wachten op de halte omdat er één voor mijn neus was weggereden en de volgende vertraagd was. Maar die bussen verkeerden volgens mij inderdaad ook niet in al te beste staat.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Vandaag is de nieuwe dienstregeling van start gegaan, en dus ook de nieuwe EC Zürich - München. De nieuwe EC rijdt met elektrische treinstellen van het type Astoro. Alleen gaat dat nog niet helemaal goed, in Hergatz is een trein op een spoor zonder bovenleiding beland :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik heb nog nooit van de naam Astoro gehoord? Het is toch gewoon de ETR 610?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

De SBB hebben die treinen de bijnaam Astoro gegeven (SBB).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Schijnt de nieuwe naam te zijn voor de 19 gereviseerde ETR 610 treinstellen van de SBB.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Parijs is vandaag weer een stukje metro rijker: lijn 14 is verlengd van Saint-Lazare naar het Mairie de Saint-Ouen. De verlenging moet de overbelasting op lijn 13 naar Saint-Ouen en Saint-Denis verminderen.
In 2024 wordt naar verwachting lijn 14 één halte verder verlengd naar Saint-Denis Pleyel met toekomstige overstap op de Grand Paris Express lijnen 15 en 16, die pas rond 2030 klaar zullen.

Op YouTube stond al een mooie cabinerit - lijn 14 rijdt immers zonder bestuurder.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Een bus van Marcel Cars (FHL-629) dat ingezet wordt op lijn 450 (Tilburg - Turnhout). De Lijn doet aan inhuur? :shock:

Zojuist (18-12-2020 om 15:44u) gespot op station Tilburg.
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ArrivaBas »

Lijn 450 rijdt al grotendeels door een exploitant (B&C, onderdeel van Hansea), maar dat een exploitant nog eens inhuur doet is volgens mij zeldzaam. Ik zag vorige week dinsdag ook al een touringcar met bordjes voor lijn 450 in Tilburg staan. Of dat dezelfde wagen was weet ik niet.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Dat die lijn wordt gereden door een onderaannemer wist ik inderdaad. Bus heeft blauwe en witte strepen. En twee assen achter.
🍉
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Tom024 »

Op bepaalde ritten laat De Lijn extra autocars (Standaardnederlands: touringcars) meerijden, om zo de vervoerscapaciteit te verhogen. Voor een erg overzichtelijk overzicht:

https://static.delijn.be/Images/lijst%2 ... -25664.pdf

https://www.delijn.be/nl/overdelijn/nie ... t_autocars
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Tom024 schreef: vr 18 dec 2020, 17:40 Op bepaalde ritten laat De Lijn extra autocars (Standaardnederlands: touringcars) meerijden, om zo de vervoerscapaciteit te verhogen. Voor een erg overzichtelijk overzicht:

https://static.delijn.be/Images/lijst%2 ... -25664.pdf

https://www.delijn.be/nl/overdelijn/nie ... t_autocars
De TEC doet dit ook. (Lijsten per Bassin de Mobilité via de link.)

Verder nieuws van de TEC: op lijn 48 in Luik is vandaag voor het eerst een gelede Citaro in dienst genomen. Er komen er 56, in een tempo van 12 per maand. Ze zullen ook op lijn 1 en 4 gaan rijden. Ze vervangen de bussen van het type Van Hool AG300/2.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Willem »

De lijnen 1 en 4 in Luik worden toch over enkele jaren in een tram omgezet?
Dan is het zonde om nu nog nieuw materieel in te zetten.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Ik vind het vooral bijzonder dat de TEC ervoor heeft gekozen om de luxere stoelen (model ISE) te monteren. Comfort lijkt ook in België hoger in het vaandel te gaan staan.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Willem schreef: za 19 dec 2020, 17:28 De lijnen 1 en 4 in Luik worden toch over enkele jaren in een tram omgezet?
Dan is het zonde om nu nog nieuw materieel in te zetten.
Lijn 48 reed tot aan het begin van de coronacrisis deels met dubbelgelede bussen. Die zijn uit dienst, maar als het vervoer straks weer aantrekt zal er toch weer meer capaciteit aangeboden moeten worden. Zeker nu door de coronacrisis de tram, die in oktober 2022 zou openen, voor onbepaalde tijd is uitgesteld maar geheel Wallonië een lage-emissiezone wordt per 1 januari 2023 kan de TEC niet teveel treuzelen met het vervangen van de oudste bussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ken je dat? Dat je een reisje probeert te plannen maar de boel totaal niet aansluit?

M'n trein komt om 08:14 aan, m'n aansluitende trein gaat om 08:10 of 13:45... -0-

#Kudtns! :evil:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

5,5 uur overstap klinkt niet echt als NS, of überhaupt als Nederlands OV. Dus ik ben wel benieuwd wat de casus is, en of ik de SNCF weer de schuld mag geven. :p
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Helaas, het is de CFR op de lokale boemel (Bucuresti - Timişoara - Jimbolia)

Als het die #kudtns betrof zat ik in het verkeerde draadje :Y

Maar hebben die baguetteoises ook zulke kut overstappen van trein op trein dan? :shock:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Absoluut, in Frankrijk zijn bij de regionale treinen aansluitingen gemiddeld zodanig ruk dat ik alle aansluitingen onder de 90 minuten als 'redelijk goed' ben gaan zien. Van de zomer had ik dat toen we van Avignon naar Le Grau du Roi reisden, waar we zonder aangepaste dienstregeling door werkzaamheden de keuze hadden tussen -4 minuten en vier uur aansluiting. En dat is als je ervoor wil kiezen om ook treinvervangend busvervoer te gebruiken, als je echt alleen met de trein wil reizen heb je bijvoorbeeld in het hele centraal massief enorm veel geduld nodig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten