Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kort buitenlands nieuws

Bericht door ArrivaBas »

Die naleving gebeurt in Italië in elke situatie. De Italiaanse verkeersregels gelden ook voor iedereen, behalve Italianen. :') :X
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ik ben de enige reiziger in de bus, en niet geschoten is altijd mis: In mijn beste (dus niet al te beste) Duits aan de chauffeur uitgelegd dat ik heel nodig maar de wc moest. Bij een van de volgende haltes zat een hotel, en ben ik naar binnen gerend om naar de wc te gaan. Hij heeft voor me gewacht bij de halte totdat ik terug kwam.

Wat een held van een buschauffeur. _O_
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Goeie actie *bus*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Pipi machen? *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Afbeelding

Frankrijk en treinen :') Tussen 10:10 en 13:57 vertrekken er geen TER- en Intercités vanaf Paris-Austerlitz. Ter compensatie zijn er nog drie bussen naar een voorstad van Orléans, maar dit is gewoon treurig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Er wordt daar al een tijdje aan het spoor geknutseld. Dat dat dan zo moet is rottig, maar er rijden ten minste wel elke dag treinen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Tom024 schreef:Pipi machen? *O*
Zo erg is mijn Duits gelukkig niet. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Hebben de Fransen nu vanwege het Coronavirus alle prullenbakken uit hun treinen gesloopt? :shock:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bart »

Z2N schreef:Er wordt daar al een tijdje aan het spoor geknutseld. Dat dat dan zo moet is rottig, maar er rijden ten minste wel elke dag treinen.
Dat maakt het iets extremer in dit geval, maar bij al die Parijse kopstations is het aanbod echt minimaal overdag. Gare de l'Est heeft tussen 11 en 12 één trein in Hafas vandaag, en tussen 12 en 13 twee treinen.

En toch staan al die stations altijd vol met TGVs op 20 sporen. En moet je voor je eigen trein helemaal naar hal 2 of Gare de Bercy lopen vanuit de stationshal van Gare de Lyon, of naar Montparnasse 3. Ik vraag me wel eens af hoeveel het kost om vastgoed in hartje Parijs te gebruiken als reinigingsperron en opstelterrein.

/rant
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Gare de l’Est en Gare de Lyon hebben op het hoofdstation nog redelijk wat voorstadsverkeer. Dat is sinds een paar maanden om onbegrijpelijke redenen uit Hafas gehaald*, maar daar worden een deel van de sporen nog redelijk gebruikt. Austerlitz heeft al het voorstadsverkeer op de ondergrondse sporen, dus dit scherm is letterlijk alle activiteit op de bovengrondse sporen.

* Ongeveer in dezelfde periode besloot de SNCF ook de dienstregelingstabellen op Transilien.com voor de meeste lijnen te verwijderen en de Reisplanner op die site is voor twee van de voorstadslijnen ook al weken kapot. Het is niet de bedoeling dat je de dienstregeling te weten komt blijkbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Suus schreef:Hebben de Fransen nu vanwege het Coronavirus alle prullenbakken uit hun treinen gesloopt? :shock:
De Zwitserse Postautos in elk geval wel. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Ik vraag me eigenlijk af waarom daar nog steeds zo godsgruwelijk veel van die kopstations zijn, zoals Nord en Est of Kings Cross en St Pancras die praktisch tegen elkaar aan liggen. In Nederland en ik denk ook Duitsland zouden we dat toch allang hebben gesloten en over een centrale baan hebben geleid om de boel aan elkaar te knopen?
Ik doe ook maar wat
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

In Parijs was ook zo'n centrale baan: de ceinture.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Alle treinen in de regio Parijs naar één centraal station? Dat wordt dan wel de grootste mierenhoop van Europa. Parijs en de petite couronne samen hebben al 6,6 miljoen inwoners.

Voor goederentreinen is er een niet meer volledig in gebruik zijnde grande ceinture. Een deel in het noorden is verdubbeld voor tramlijn 11, een deel in het zuiden wordt door de RER C bereden, maar op het moment deels omgebouwd voor tramlijn 12. De TGV’s hebben ook een route om Parijs heen (LGV Interconnexion), maar die is niet volledig. Tussen station Massy TGV en de LGV Interconnexion rijden de TGV’s tussen treinen van de RER C.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:In Nederland en ik denk ook Duitsland zouden we dat toch allang hebben gesloten en over een centrale baan hebben geleid om de boel aan elkaar te knopen?
In Nederland en Duitsland hebben we geen centrale megahoofdstad waar alle hoofdlijnen uit het hele land op gericht zijn.
Parijs en Londen zijn gewoon veel te groot voor centrale stations.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door teun »

En hoe klaren ze dat in Japan of China dan?
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Ardan schreef: In Nederland en ik denk ook Duitsland zouden we dat toch allang hebben gesloten en over een centrale baan hebben geleid om de boel aan elkaar te knopen?
In Parijs is er een heel wild en niet zo serieus plan plan om het Gare de l'Est te sluiten en dan een nieuw, doorgaand station bij La Villette te bouwen. De sporen van/naar het oosten zouden deels dan worden doorgetrokken naar de sporen van/naar het noorden. De huidige sporenbundel richting het Gare de l'Est zou dan als grond voor projectontwikkelaars worden verkocht, wat vele miljarden zou opleveren. Maar Parijs was, zoals is te verwachten, niet zo enthousiast :P
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Suus schreef:Alle treinen in de regio Parijs naar één centraal station? Dat wordt dan wel de grootste mierenhoop van Europa. Parijs en de petite couronne samen hebben al 6,6 miljoen inwoners.
Parijs is toch niet veel groter dan Berlijn? (Londen is wel wat groter.)
In Berlijn is er immers wel een Hauptbahnhof.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De deelstaat Berlijn heeft 3,6 miljoen inwoners, en behalve bij Potsdam kom je al snel in de steppe terecht als je de stad verlaat. Daar komt nog bij dat veel treinen meerdere keer stoppen in Berlijn.

Als het goed is gaat Gate de l’Est in de komende jaren het vervoer naar CDG overnemen van Gare du Nord. Dat moet voor de Olympische spelen van 2024 het geval zijn.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 31 jul 2020, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Nee, 'Parijs' is véél groter 'Berlijn'. De regio Île-de-France, dat is de stad Parijs plus alle gezellige en minder gezellige banlieues en wat rijkeluisdorpen, telt ruim 12 miljoen inwoners. De deelstaat Berlijn telt 3,6 miljoen inwoners. Met de steden in de omgeving als Potsdam kom je misschien net aan 4 miljoen inwoners.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

reisthijs schreef:In Nederland en Duitsland hebben we geen centrale megahoofdstad waar alle hoofdlijnen uit het hele land op gericht zijn.
Parijs en Londen zijn gewoon veel te groot voor centrale stations.
Zit het in Londen niet ook voor een flink deel in de historie: Engeland heeft immers nogal wat verschillende spoorwegmaatschappijen gehad die natuurlijk allemaal hun eindpunt dicht op het centrum wilden.
Door de uiteenlopende liggingen van de stations daar kan je ze sowieso al niet allemaal samenvoegen, al is dat deels nog wel gebeurd. Kijk bijvoorbeeld naar eens de video van Geoff over Blackfriars station, daar is in de historie nog best wat geschoven met stations.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

PHS schreef:Nee, 'Parijs' is véél groter 'Berlijn'. De regio Île-de-France, dat is de stad Parijs plus alle gezellige en minder gezellige banlieues en wat rijkeluisdorpen, telt ruim 12 miljoen inwoners. De deelstaat Berlijn telt 3,6 miljoen inwoners. Met de steden in de omgeving als Potsdam kom je misschien net aan 4 miljoen inwoners.
Als ik Wikipedia mag geloven heeft de stad Berlijn meer inwoners dan de stad Parijs.
Als je het metropolitane gebied meeneemt (en daar had ik eerst niet naar gekeken), dan is Parijs inderdaad wel een flink stuk groter. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Suus schreef: Als het goed is gaat Gate de l’Est in de komende jaren het vervoer naar CDG overnemen van Gare du Nord. Dat moet voor de Olympische spelen van 2024 het geval zijn.
De CDG Express is naar de huidige stand van zaken pas eind 2025 klaar.

Overigens is het de vraag hoeveel mensen er gebruik van gaan maken, want een enkele reis Gare de l'Est - Charles de Gaulle kost straks maar liefst 24 euro :')
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bart »

Parijs is inderdaad groot, maar je gaat niet met de TGV of de IC naar de buitenwijken toe. De grootte van de stad of de stadsregio zelf zegt dus maar deels iets over de hoeveelheid vervoer op die kopstations. En ook niet waarom die stations de hele dag vol met materieel staan voor relatief weinig treinen.

Londen heeft ook veel stations, maar daar heb ik zelf een stuk meer de indruk dat ze efficiënt met de ruimte omgaan.
Ardan schreef:In Nederland en ik denk ook Duitsland zouden we dat toch allang hebben gesloten en over een centrale baan hebben geleid om de boel aan elkaar te knopen?
Dat lijkt me wel ja: corridors uitdenken en dan "Doorstroomstation Parijs" bouwen. Internationale treinen naar Marne-la-Vallee (net zoals ze die hier naar Amsterdam Zuid gaan sturen). Om maar een paar dingen te noemen.
Daniel schreef:Zit het in Londen niet ook voor een flink deel in de historie: Engeland heeft immers nogal wat verschillende spoorwegmaatschappijen gehad die natuurlijk allemaal hun eindpunt dicht op het centrum wilden.
Voor Parijs en Londen zal er zeker ook historie in zitten. En dat is niet meer makkelijk te repareren. Maar als je bv. naar Spanje kijkt, dan hebben ze in de jaren '90 nog midden in Madrid station Atocha gebouwd dat minstens 2x te groot is - ze hebben namelijk een apart aankomst- en vertrekgedeelte naast elkaar gebouwd. Efficiënt stations bouwen is gewoon (nog?) niet echt doorgedrongen, lijkt het wel.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

teun schreef:En hoe klaren ze dat in Japan of China dan?
In de grootste agglomeraties zijn daar meerdere stations waardoor reizigers gespreid worden. Tokyo heeft bijvoorbeeld een gelijknamig station nabij het paleis, maar ook stations in voorsteden als Ueno, Shibuya etcetera.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten