Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

In Helsinki toont een tram een toepasselijke boodschap als deze langs de Russische ambassade rijdt. Klik :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Vandaag afscheid genomen van de Vogelfluglinie Lübeck - Puttgarden, aangezien die ten noorden van Neustadt in Holstein per 31 augustus voor een periode van minimaal 5 jaar tijdelijk gesloten wordt wegens verbouwing in aanloop naar de tunnel naar Denemarken.

Het is natuurlijk al een beetje een curieuze spoorlijn, met station Neustadt dat aan een zijtakje ligt en station Burg-Fehmarn dat met een spoordriehoek bereikbaar is. Ik heb de lijn vanaf Lübeck in een LINT41 van DB Regio gedaan, maar er rijden op de lijn op weekend- en feestdagen ook twee RE's tussen Hamburg en Puttgarden en een intercity-slag Hamburg - Burg-Fehmarn - Hamburg.

Vanuit Lübeck vertrok de RB met twee stellen, naar Puttgarden en Neustadt. Op Neustadt Gbf (geen mogelijkheid tot in- en uitstappen) worden de stellen van elkaar ontkoppelt, het voorste stel gaat dan naar Neustadt en het achterste naar Puttgarden. Op Burg-Fehmarn maakt de trein kop, rijdt daarna naar Puttgarden, daarna weer terug naar Burg-Fehmarn en maakt daar vervolgens weer kop om naar Lübeck te rijden. Aangekomen op Neustadt Gbf bleek dat er geen trein naar Neustadt was geweest, dus besloten ze om met onze trein uit Puttgarden nogmaals kop te maken, het station van Neustadt in te rijden om de reizigers op te pikken en na kopmaken weer verder te gaan naar Lübeck. De hele actie leverde slechts vier minuten vertraging op. Uiteindelijk heb ik met het treinstel vijf keer kopgemaakt tussen vertrek en terugkomst in Lübeck Hbf :lol:

Vanaf Lübeck Hbf heb ik de intercity genomen naar Hamburg. Het intercity-paar Hamburg - Burg - Hamburg is een trek-duwtrein met een dieselloc serie 218, vandaag was het een gehuurd exemplaar van RP Railsystems :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Gaat de spoorlijn naar Puttgarden echt dicht? Ik wilde er nog eens naar toe. Dan moet ik dus opschieten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ja, het gaat echt gebeuren dit jaar. En waarschijnlijk zal Puttgarden ook geen nieuw station meer krijgen op het tunneltraject.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Dank voor de tip. Ik ben er een paar keer geweest, maar alleen met de Deense bootintercity. De driehoek bij Burg-Fehmarn heb ik dus nog niet gehad.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Hoezo gaat die lijn dan al vanaf Neustadt 5 jaar dicht? Fehmarn ligt pas meer dan 40 kilometer verderop..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Er komt in ieder geval vanaf Ratekau een nieuwe spoorlijn met een tunnel tussen het vasteland en Fehmarn, die grotendeels de A1 volgt, maar ten noorden van Neustadt tot vlak voor Oldenburg in Holstein het oude tracé blijft gebruiken. Bij Oldenburg wordt het spoor verlegd, bij Großenbrode wordt het spoor ten noorden van het dorp gelegd. Bij Haffkrug blijft het station op ongeveer op dezelfde plek, zodat de zijtak naar Neustadt in gebruik kan blijven. Door dat gedeeltelijke hergebruik van het tracé kunnen er boven Neustadt dus geen treinen meer rijden, er komen daarom dubbeldeksbussen.

Over de spoorlijn tussen Lübeck en Haffkrug is nog geen toekomstbesluit genomen of die behouden blijft na de nieuwbouw, want Timmendorfer Strand en Scharbeutz zijn voor toerisme erg afhankelijk van de spoorlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Is er ergens een kaartje beschikbaar van het nieuwe tracé?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Als je wat meer wil kunnen inzoomen dan op die kaart, kun je ook kijken op: https://openrailwaymap.org
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Ik zie vooral dat de dorpen hun station buiten de kern krijgen,ipv in de kern.Scharbeutz komt ten noorden van de plaats,Lensahn ten zuiden,Oldenburg een heel stuk ten zuiden ervan,Grossenbrode een heel stuk ten noorden(als "Grossenbrode/Heiligenhafen")
Ratekau zou dan Timmendorfer Strand/Ratekau gaan heten.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Er wordt dan ook veel goederenvervoer voorzien op deze lijn, met daarbovenop ook nog de internationale intercity's. Ik denk dat die dorpen dan ook blij zijn dat dat niet allemaal door hun centrum moet.

Het had me op zich wel mooi geleken als het oude tracé in dienst kon blijven voor de lokale treinen (nahverkehr en IC-uitlopers), maar dat zal wel te veel kosten qua extra kunstwerken etc.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Maar het huidige station Puttgarden zal dan ook niet meer bediend worden door regionale treinen? :shock:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De gemeente waarin Puttgarden lag voordat het eiland één gemeente werd in 2003 had 720 inwoners. En die gemeente bestond uit 15 dorpen/gehuchten. Daarvoor heb je geen station nodig. En de veerhaven wordt overbodig door de tunnel.

Het station is nu al een behoorlijke “lost place”.

Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Over die veerhaven gesproken, is er eigenlijk een goede/vlotte/veilige wandelroute tussen het station en de incheckbalie voor voetpassagiers? Nu de trein niet meer zelf de boot op gaat, zou dat nog een handig alternatief kunnen zijn voor treinreizigers die daar de boot willen nemen (althans zolang de regionale treinen nog tot Puttgarden gaan).
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Alleen komt op Rødby ook geen trein meer.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

In 2008 heb ik eens een nachtreis Hamburg-Kopenhagen gedaan. Met RE naar Lübeck daarna RB naar Puttgarden waar ik rond 1.00 aankwam. Er was een brug tussen station en boot maar die was gesloten. Ik en nog een paar anderen moesten onder begeleiding via de begane grond naar het autodek van het schip lopen om zodoende in de boot te komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ja. Op de foto achter mijn rug zit het toegangsgebouw voor de veerverbinding. Daar moet je doorheen om het station te verlaten. Op de begane grond zit een loket en een toilet, op de eerste verdieping een loopbrug naar de boot.

Alleen rijden er in Denemarken geen treinen meer naar Rødby en ik kan niets vinden over een vervangende busdienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Lijn 720R rijdt ieder half uur (weekdagen) of ieder uur (weekend) tussen Rødby Færge St. en Maribo St.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

En dan mag je in Nykøbing F nog een keer overstappen van de Lollandsbanen (of hoe die maatschappij tegenwoordig heet daar) naar de DSB. Dan zijn de nu nog tweemaal daagse RE’s van Hamburg naar Puttgarden (met Dosto’s en 218) een stuk comfortabeler :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Maar als je vanuit Hamburg verder wilt dan Nykøbing F is het over het algemeen sneller en comfortabeler om via Jylland en Fyn te reizen.
F.k.a. Bollenstad
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

De SBB/CFF/FFS maakt reclame voor de trein bij de tankbeurt van je auto. Twitter :mrgreen:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

SBB mag eerst eens iets aan die absurde prijzen doen. -0-
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

De prijzen bij de SBB vallen voor de Zwitsers zelf best mee. Bijna iedere Zwitser die het OV gebruikt heeft "Halbtax" en de lonen in Zwitserland liggen over het algemeen ook hoger dan in Nederland.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Best apart dat in de RE19 nog steeds de Abellio berichten worden omgeroepen, we zijn inmiddels zo'n 4 maanden verder dan zou je denken dat het is aangepast.
Verder is de reisinfo ook niet up-to-date, in Sterkrade roept de hc om dat we niet via Oberhausen hbf gaan, net na vertrek de omroep: het volgende station is Oberhausen hbf ......tsja..
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten