Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ik ben bezig met stationsbordjes verzamelen op het noordelijk deel van de hoofdas Parijs - Lyon - Marseille. Tussen Parijs en Lyon rijdt de regio BFC sneltreinen met stammen van 8/9 Corail-rijtuigen en al deze treinen zitten zover ik kan zien steeds echt goed vol. Is er dan niemand die denkt: kom, laten we meer van die treinen laten rijden? :/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Lukt dat een beetje, stationsbordjes verzamelen vanuit volle treinen, of krijg je vooral veel rare blikken? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Sneltreinen zijn niet zo praktisch om stationsbordjes te verzamelen, dus die gebruik ik vooral om bij treinen te komen die wel (bijna) overal stoppen. En soms heb je dan een overstap van 80 minuten waarbij zo’n sneltrein voorbij komt.

Rare blikken ben ik wel enigszins gewend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: za 30 okt 2021, 08:43 Ik ben bezig met stationsbordjes verzamelen op het noordelijk deel van de hoofdas Parijs - Lyon - Marseille. Tussen Parijs en Lyon rijdt de regio BFC sneltreinen met stammen van 8/9 Corail-rijtuigen en al deze treinen zitten zover ik kan zien steeds echt goed vol. Is er dan niemand die denkt: kom, laten we meer van die treinen laten rijden? :/
Misschien is er geen capaciteit meer op het baanvak?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Om 17:25 stipt op tijd vertrokken met Thalys uit Parijs. Na iets van twintig minuten kwam er een omroepbericht dat als er een arts aan boord was, deze naar de bar moest komen. Enige minuten daarna kwam er een omroepbericht dat als iemand een apparaatje had om het bloedsuikerspiegel te meten, deze ook naar de bar moest komen. Daarna volgde nog twee keer het alarm dat de conducteur contact moest opnemen met de machinist. Voorbij de aftakking waar de treinen die een tussenstop maakten in Arras er weer bij komen ging de trein langzamer rijden, niet veel later gevolgd door een bericht dat de trein een extra stop zou maken waarbij de deuren gesloten moesten blijven. En die extra stop bleek op Lille Europe te zijn.

In Lille-Europe moesten de ordediensten erbij komen, het slachtoffer bleek namelijk een barmedewerker die was aangevallen door een boze klant. Eerst kwamen er spoedartsen, en daarna volgde de politie om de dader af te voeren naar het bureau. Ook waren er nog zo'n dozijn ander SNCF-personeel aanwezig, want dat is klaarblijkelijk ruim voldoende aanwezig in Lille en die hebben blijkbaar geen andere dingen te doen :|

Na een stilstand van ruim een half uur in Lille-Europe waren we circa 50 minuten te laat in Brussel, waar we een zeer lange stop maakten omdat het voorste stel eerst leeg naar Brussel-Centraal moest vertrekken, waarna we achter de trein van een uur later uit Parijs naar Nederland werden gestuurd. Dit had ook wel anders gekund, maar ons stel stond toevallig verkeerd om bij vertrek uit Parijs, dus in die zin was het kopmaken in Lille wel weer nuttig :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Ik kan begrijpen dat iemand boos wordt van het aanbod van de Thalys bar, maar dit is dan toch wel weer erg triest -0-
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dennenboom »

ICE11 schreef: vr 25 jun 2021, 16:26
dennistd schreef: vr 18 jun 2021, 22:32 Het treinverkeer bij Wiesbaden ligt plat omdat een autobaanbrug over het spoor aan het afbrokkelen is: https://www.hessenschau.de/wirtschaft/s ... 6-100.html
De brug zal nu worden opgeblazen en na verwachting over +- 2 maanden kunnen dan weer treinen naar Wiesbaden Hbf.
Dat opblazen gaat a.s. zaterdag gebeuren:
https://www.swr.de/swraktuell/rheinland ... t-100.html
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

In Hessen (geen idee of het daarna ook in andere deelstaten verder gaat) rijdt vanaf aanstaande vrijdag de "Fairtrade Zug" van REWE en DB, met o. a. een focus op duurzaamheid: https://supermarktzug.de/

Overigens zal er geen 111 voor de trein hangen zoals afgebeeld maar 110 292 (welke eigendom van GfF is en dus niet van DB): https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 59,9872533
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Soms zijn er nog steeds dingen die mij doen verbazen. _O- Vanochtend neem ik de RE5 richting Wesel, om 11:20 vanaf Duisburg Hbf. In Dinslaken staan we een vrij lange tijd stil, vertrekken vervolgens met bijna +8, nadat we ingehaald zijn door de ICE. Uiteindelijk op tijd aangekomen in Wesel, want 12 minuten rijtijd, is vrij aan de ruime kant (zonder stop in Friedrichsfeld). :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De Nightjet naar Amsterdam/Brussel is inmiddels rond drie uren later onderweg (ik volg hem omdat er vandaag een bonte Taurus ervoor hangt). Om half zeven was het volgens DB vanwege "Bauarbeiten", een uur later vanwege "Stellwerksstörung" en nu is het "Bereitstellung weiterer Wagen". Ik denk er zit bij de DB weer iemand te gokken.... _O-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Het is toch gewoon knap, hoe vaak de NJ 420 wel niet te laat is. Gisteren was het +2,5 uur in Amsterdam, maandag +3,5 uur. _O-
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ZO6176 »

ICE11 schreef: wo 10 nov 2021, 07:52 De Nightjet naar Amsterdam/Brussel is inmiddels rond drie uren later onderweg (ik volg hem omdat er vandaag een bonte Taurus ervoor hangt). Om half zeven was het volgens DB vanwege "Bauarbeiten", een uur later vanwege "Stellwerksstörung" en nu is het "Bereitstellung weiterer Wagen". Ik denk er zit bij de DB weer iemand te gokken.... _O-
Maar voor een foto is de vertraging wel weer beter.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Dat klopt, en als er nu nog wolken komen kan ik ook mijn favoriete fotoplek opzoeken (anders heb je daar namelijk door de laagstaande zon schaduwen van de bomen op het spoor).
ZO6176
Donateur
Berichten: 5977
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ZO6176 »

Ik zie de foto graag tegemoet
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Gisteren van Sinsheim Museum/Arena naar Gronau gereisd. Eerste stuk tot Heidelberg ging prima met de S42 (tram) en S5 (Siemens Mireo).

Vanaf Heidelberg met ICE 1518 (ICE-T, umgekehrte Reihenfolge waardoor ik dus achteruit zat in de 1e klas Lounge....) naar Münster, deze vertrok al met +5. Onderweg langs de Rijn liep het steeds verder op, in Köln al +15. Naar Düsseldorf ging het niet via de normale route (over Leverkusen) maar via Opladen. In Düsseldorf was de vertraging inmiddels +22. Met flink doorrijden in Gelsenkirchen nog +8, maar op Wanne-Eickel Hbf kwamen we tot stilstand: een aanrijding met persoon of een defecte goederentrein was de oorzaak, dat verschilde per informatiebron. Uiteindelijk omgeleid via Dortmund en Hamm. Aankomst in Münster met +25, best netjes nog als je je beseft dat wel al +8 hadden. Uiteindelijk heeft de hele omleiding vanaf vertrek uit Wanne-Eickel dus maar een kwartiertje geduurd. Blij dat er zoveel sporen liggen in het Ruhrgebiet *O*

Overstap in Münster was oorspronkelijk drie kwartier, daar had ik dus nog steeds een mooie 20 minuten om even wat warms te halen bij de REWE to Go in de stationshal. Mooi op tijd om 1.05u in Gronau aangekomen, uiteindelijk om 1.15u thuis :D
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Vanochtend in Tsjechië een aansluiting gemist, ik wist ook niet dat het mogelijk was. -0-

Eens kijken wat de CD gaat doen met mijn GTBV.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DPDelft »

Dat is inderdaad wel heel bijzonder :X .
Veel vertraging daardoor opgelopen?
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

In Tsjechië hebben ze net als in België normen voor aansluitingen en welke treinen hoe lang waarop blijven wachten. Bij sneltreinen zie je vaak ook een tekentje in de dienstregeling staan dat ze op bepaalde stations nergens op wachten. Dat alles altijd goed gaat is helaas een illusie. Maar vaak is er veel meer mogelijk dan hier, dat wel. :Y

@Tom024: veel plezier daar! :D
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

In dit geval had een Exprestrein een kwartier moeten wachten op een onbeduidende stoptrein, dat gaat natuurlijk niet gebeuren. En het gaat zeker niet altijd goed, maar veel vaker wel dan niet. Eigenlijk precies het tegenovergestelde van wat NS klaarspeelt.
DPDelft schreef: ma 15 nov 2021, 16:58 Dat is inderdaad wel heel bijzonder :X .
Veel vertraging daardoor opgelopen?
De volgende trein had ook nog eens 25 minuten vertraging, daardoor 1,5u later in Praag. Wel uitgebreid de opdruklocs in Hranice na Morave kunnen bekijken. :pos: :neg:
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DPDelft »

Oh slechts 1,5 uur later. Dat valt toch reuze mee :p
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Tom024 schreef: ma 15 nov 2021, 18:46 In dit geval had een Exprestrein een kwartier moeten wachten op een onbeduidende stoptrein, dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Exact, maar grote kans dat andersom de onbeduidende stoptrein wel een kwartier zou hebben gewacht op de Exprestrein. Hoewel dat ook van de frequentie op die lijn afhangt natuurlijk.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Na een aanbesteding rijdt sinds gisteren Arriva het regionale busvervoer in de omgeving van Bratislava voor de komende 10 jaar, na 72 jaar Slovak Lines. Het is een enorme chaos, Arriva heeft een tekort van 100 chauffeurs omdat ze onaantrekkelijke voorwaarden en lonen bieden en ca. 30% van de verbindingen valt uit. :') (zie bijvoorbeeld hier)

Deze overname heeft overigens ook geleid tot een knap staaltje lijnnummeresthetiek bij het stadsvervoer van Bratislava (waar verder niets wijzigt). Omdat men de nummers in de 200 voor de regionale bussen wil gebruiken, heeft iemand bedacht dat de trolleybussen niet langer nummers tussen 201 en 212 mogen hebben (alsof er daar überhaupt een probleem zou zijn), en dus zijn deze nu na een jaar of 70 aangepast en willekeurig tussen de buslijnen in genummerd. :') Of ja, willekeurig? Er is een hele uitleg waarbij het principe wordt uitgelegd, waarbij het eerste cijfer voor de belangrijkste wijk staat die de (trolley)buslijn aandoet.

Mijn favoriete argument is toch wel "volgens het principe "het busstation wordt bediend door lijn 40, 50, 60, 70" is het logisch dat lijn 210 lijn 40 wordt", waarbij ze even vergeten dat de wijken die tot eerste cijfer "4" leiden (Kramáre, Patrónka, Koliba) helemaal niet door deze lijn bediend worden. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Wacht wat, zit er logica in de lijnnummering? Zoals dat je voor de enorme uitdunning van het tramnet de lijnen 1 t/m 9 had, en dan spitslijn :') 17 :') ?
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Die 17 was een variant op spitslijn 7. De lijnen 11 t/m 16 hebben ook bestaan, dus in dat opzicht valt het nog wel mee. ;) Maar de bussen hebben dus schijnbaar al sinds 1997 stapsgewijs "logica" gekregen. :mrgreen:

Ze hebben wel meerdere rare acties de laatste tijd trouwens; ze hebben laatst een hoop haltes "oorspronkelijke" namen gegeven in plaats van commerciële, niet zelden lokaal totaal onbekende namen die ze van kaarten van 100 jaar geleden hebben geplukt. :') En ook hebben ze 30 haltes door 30 verschillende bekende Slowaken laten inspreken (hier een lijst), waaronder de halte voor het presidentieel paleis door de president, de halte Sokolská door Ondrej Sokol ( :') :') ), ... Het is echt heel vreemd als je die mensen niet kent en er dan dus in het centrum iedere halte iemand anders omroept, heb ik zelf ervaren.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Ah ja, commerciële namen. Bij de halte Vysoka / Tchibo Outlet had ik wel wat verwacht, maar er zit gewoon toevallig een Tchibo vlak bij die halte. Geen heel grote ook of zo. Een beetje zoals in Amsterdam een halte Leidseplein / Albert Heijn noemen.
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten