Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

ICE 124 vertrekt 20 minuten te laat van station Köln Messe/Deutz en vertrekt vervolgens weer op tijd vanaf het volgende station, Düsseldorf Hbf.

Moet ik hier nou blij mee zijn, of is dit vooral heel treurig dat het zo ruim gepland is?
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Heeft het lange halteren van de 124 te Düsseldorf Hbf niet te maken met het pad over de Hollandstrecke? De 124 rijdt immers via Köln Messe/Deutz en niet via Köln Hbf, die reistijdwinst moet (helaas) ergens gecompenseerd worden om de trein weer in het klokvaste interval te krijgen tussen Duisburg en Amsterdam.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De bijzonder bij toeristen populaire buslijn 100 in Berlin rijdt voortaan niet meer mit dubbeldekkers. Reden hiervoor is een oude tramtunnel onder de boulevard Unter den Linden die dreigt in te storten en dus rijden er nu gelede bussen want deze hebben een lagere aslast.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

Een in Zwitserland woonachtige Oostenrijker die toevallig ook Nederlands en Engels spreekt en een beetje Frans en wat andere talen, heeft bij wijze van hobby de dienstregeling van (bijna) alle TGV's in een PDF gezet. Niet printen zonder vergrootglas.
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Dit is prachtig, dank! :D
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

50 minuten vertraging omdat de machinist van een vertraagde tegentrein moet komen en nu een kapotte trein op het spoor waardoor er maar één spoor beschikbaar is. Ik voorspel een hotel op kosten van de Deutsche Bahn. *O*
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

En, is het inderdaad een hotel op kosten van DB geworden?
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

:N

De trein waar ik op moest overstappen zat zelfs nog achter ons. Uiteindelijke vertraging 115 minuten en aankomst midden in de nacht. -0-
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Hainje »

KudtDB :|
🍉
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Krijg je ook net niet 50% terug, bij 120 minuten vertraging of meer :N
Mijn Flickr account.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3424
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Gisteren is er in Oost-Polen, op de lijn Rzeszów – Kolbuszowa een behoorlijk heftig ongeluk gebeurd tussen een trein en een busje, waarbij de bestuurder van dat busje om het leven is gekomen. Ook waren er diverse gewonden.

https://www.nakolei.pl/tragiczny-wypade ... w98LcURT0Q
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Hainje »

Dayum, als je daar levend uitkomt ben je een goeie inderdaad. :(
🍉
Kalil Nieuw
Berichten: 1471
Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
Locatie: Charlois
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Kalil Nieuw »

Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

De SNCF heeft een nieuwe website: https://www.sncf-connect.com

Het ziet er heel gelikt uit, maar erg overzichtelijk oogt het niet. Er is niet eens een gewone reisplanner meer, je moet in een algemene zoekbalk intypen wat je wil...
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bart »

Frontaal op de homepage een man zonder mondkapje die in het gangpad moet staan. *O*
umbusko
Donateur
Berichten: 5272
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

In Trnava is gisteren een 73-jarige vrouw onder een rijdende trein gevallen, nadat ze (met tas!) probeerde in te stappen terwijl de trein al wegreed. De deuren waren al gesloten, maar omdat ze onder de 5 km/u niet automatisch vergrendeld worden kon een vrouw nog vrolijk de deur openen en instappen. Toen ook haar vriendin nog kwam aanrennen en wilde instappen, ging het mis. Gelukkig kon de trein op tijd worden stopgezet en is de vrouw ongedeerd gebleven, maar dat is meer geluk dan wijsheid als je de beelden ziet... De trein liep 30 minuten vertraging op en de vrouwen kunnen een boete tot 500 euro tegemoet zien. Video hier.
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Voor onderzoek omtrent een reisje naar Zweden zit ik wat te neuzen bij Snälltaget. Blijkt het jongerentarief 25% duurder dan het volwassenentarief _O- :')
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door AppleMoose »

Zweedse logica (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gamma
Berichten: 305
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Vorige week een rit Utrecht - Keulen en Keulen - Utrecht gedaan. Wat mij opviel:

- Op de heenweg stond de ICE 123 om 11:28 (!) al stil voor een rood sein te Arnhem om spoor 9 binnen te komen, die nog bezet werd door de stoptrein naar Winterswijk. Geplande aankomst is 11:35. Daar zit dus flink veel speling. Tussen Arnhem en Zevenaar had de ICE duidelijk last van de stoptrein naar Winterswijk (die op tijd reed).

- Op de terugweg vertrok ICE 104 met een +8 te Keulen, werd +10 te Düsseldorf. Te wesel was er een geplande inhaling van de stoptrein naar Arnhem door de ICE. De stoptrein werd vastgehouden met minstens 7 minuten.
- Aankomst Arnhem +1, vertrek Arnhem op tijd. Aankomst Utrecht op tijd.

Enkele gedachtes:
- Enerzijds zie je enorm veel speling in de dienstregeling. Zou er bijv. bijna voor pleiten om de ICE vóór de stoptrein naar Winterswijk te plannen, zodat de stoptrein niet meer met -4 hoeft te vertrekken uit Arnhem als de ICE rijdt. En ook vanuit Düsseldorf wordt er gewoon 10 minuten uitgereden tot Arnhem.
- Anderzijds zie je nog steeds veel vertraagde ICE's, wat wel degelijk pleit voor robuuste rijtijden en paden. Hoewel die robuuste en grote buffers dus in de praktijk nog onvoldoende zijn gezien veel vertragingen.
- De ICE haalt de stoptrein naar Arnhem in te Wesel. Tikkeltje onhandig dat dat moet gebeuren, je zou er voor pleiten om de stoptrein Düsseldorf - Arnhem een half uur op te schuiven. Dan heb je die kwetsbare inhaling niet. Een half uur vervroegen zou ook nog een mooie laatste aansluiting vanuit Düsseldorf te Arnhem richting Utrecht opleveren. Maar er zijn ongetwijfeld voldoende argumenten tegen. :)
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Dat inhalen gebeurt alleen bij trein 105/104, omdat die een halfuur verschoven rijdt ten opzichte van de andere ICE's. Zelf hoop ik op een nieuwe dienstregeling met de vervanging van het huidige materieel, dat nogal storingsgevoelig en daardoor vertragingsgevoelig is.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Timon91 schreef: wo 15 sep 2021, 12:43
Bollenstad schreef: za 11 sep 2021, 16:50 Wat mij dan nu bezighoudt: waar is die trein nu? En de reizigers?
Ik kan hier nog wel een update over geven: ik zat namelijk in die trein.... Keurig op tijd vanuit Utrecht vertrokken en tot na Helmond ging het allemaal goed. Vervolgens eerst ca. 20 minuten stil gestaan bij Deurne. Er was daar iets aan de hand, geen idee wat, maar we reden over het linkerspoor verder. Het perron in Deurne richting Venlo was erg druk, ik heb het vermoeden dat daar enkele treinen uitgevallen zijn. Met een slakkengangetje zijn we naar Blerick gereden, waar we langs het perron werden gezet.

In Blerick hebben we lang gestaan,... (lang verhaal)
Lang geleden, in september 2021, had ik samen met mijn vriendin en mijn ouders een niet zo fortuinlijke reis met de NightJet. Na die reis heb ik een Fahrgastrechteformular ingevuld en een begeleidende brief geschreven aan de ÖBB en daarna was het wachten op een reactie. Na ongeveer een maand kreeg ik een mail, waarin stond wat ik vergoed ging krijgen (75% van de ritprijs plus alle extra gemaakte kosten). In november heb ik die extra gemaakte kosten inderdaad gerestitueerd gekregen (ca. 100 euro), alleen de 75% restitutie van de treinkaartjes liet nog op zich wachten. In december maar een mail gestuurd, na een maand antwoord: de boekhouding heeft het erg druk, even geduld. Afgelopen week toch maar eens gebeld met de ÖBB, hun advies: stuur maar een mail. Aangezien het gemiddeld zo'n 4 weken duurt voordat er een reactie komt en ik vermoed dat het antwoord in de trant van "wir bitten Sie um etwas Geduld" gaat zijn, vraag ik me af: is er een maximum termijn waarin spoorwegmaatschappijen verplicht zijn om restituties uit te keren? Een aangetekende brief sturen en dreigen met een incassobureau heb ik ook al als tip gehad, maar ik betwijfel of dat zin gaat hebben. Op de site van de ÖBB staat alleen dat ze "hun best doen om het binnen 6 weken af te handelen". Het bedrag wat ik nog terug moet krijgen gaat om enkele honderden euro's, dus dat wil ik echt wel terug krijgen.
Mijn Flickr account.
Casper
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 18 sep 2020, 18:26
Locatie: Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Casper »

Timon91 schreef: za 05 feb 2022, 19:09 Aangezien het gemiddeld zo'n 4 weken duurt voordat er een reactie komt en ik vermoed dat het antwoord in de trant van "wir bitten Sie um etwas Geduld" gaat zijn, vraag ik me af: is er een maximum termijn waarin spoorwegmaatschappijen verplicht zijn om restituties uit te keren?
Volgens de Europese verordening binnen een maand nadat je een verzoek tot schadevergoeding indient (artikel 17, lid 2). Maar of je daar ook daadwerkelijk wat mee kan afdwingen is een vraag die ik niet zo snel kan beantwoorden. Toch leuk om te weten als je je volgende mail wat kracht bij wil zetten. (A)
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Dat lijkt me toch wel? Ik zou ze eens een mailtje sturen met het te vorderen bedrag, de wettelijke rente hierover na die maand en een nog nader te bepalen bedrag aan invorderingskosten, en erin zetten dat je de vordering binnen tien werkdagen uitbesteed aan een incassobureau. Wellicht heeft de boekhouding dan opeens wèl tijd.

De vordering is erkend, dus ÖBB is simpelweg nalatig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Dank voor jullie reacties! :D Ik wacht even het antwoord van de huidige mail af, daarna wordt het denk ik tijd voor een aangetekende brief (waarvan ik de kosten uiteraard ook bij de ÖBB neerleg), waarin ik verwijs naar artikel 17, lid 2 van de Europese verordening. Ik heb alleen een donkerbruin vermoeden dat wat voor schrijven dan ook waarin ik ga dreigen met een incassobureau ook gewoon onbeantwoord blijft en dat een incassobureau ook maar bar weinig uit een organisatie als de ÖBB gaat kunnen trekken.

Wat ik me nog steeds afvraag is waarom het wél mogelijk was om de ~100 euro aan extra gemaakte kosten binnen een afzienbare termijn af te handelen, terwijl de restitutie van de treintickets nog enkele maanden langer op zich laat wachten. Is er voor uitbetalingen boven de 300 euro een handtekening van een hogere pief nodig die permanent geen tijd heeft ofzo? :')
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten