Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

En dat is alweer nadat Willem Alexander en Maxima met de trein van Wenen naar Graz zijn gegaan.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door AppleMoose »

Voor het staatsbezoek aan België gaan zij ook met de trein :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

De FEVE maakt er ook een mooi potje van: eerst vanmorgen al onaangekondigd maar blijkbaar wel gepland SEV van Gijon naar El Berron (overigens werden de overstappers ri Santander wel netjes daar opgewacht en naar de trein begeleid), daarna nog ineens overstappen op de tegentrein in Carancos en tenslotte bleek er ook nog eens SEV te zijn tussen Llanes en Cabezon de la Sal, waarbij de minibus doorreed naar Puente San Miguel om daar aansluiting te geven op de trein die voor onze aankomst weg was in Cabezon. Ze wisten ook nog niet of de trein morgen wel ging rijden of niet. Totale 'schade' -9 maar wel een hoop gedoe....
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik dacht, ik neem de RE4, dat is het snelst. :')

Op Düsseldorf Hbf begonnen we met +2, op Düsseldorf-Bilk was het +25. Na nog 5 minuten stilstand kwam pas het eerste omroepbericht: trein ging niet verder. Vervolgens met een overvolle S8 naar Mönchengladbach, waar ik nu sta te koekeloeren. Blijkbaar kurzfristige Personalausfall bij het Stellwerk Düsseldorf-Bilk, geeft last van 20:00 tot 6:00 zeggen ze nu. :') Maar waarom de ene trein dan wel kan rijden en de andere niet? :X
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

AppleMoose schreef: do 01 jun 2023, 09:36 Voor het staatsbezoek aan België gaan zij ook met de trein :Y
Toch niet met de Benelux hoop ik?
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door AppleMoose »

Dat is niet bekendgemaakt. Ik gok op hun eigen koninklijke trein, al weet ik niet of de vaste begeleidingsrijtuigen toelating hebben buiten Nederland. In het geval dat ze de HSL willen nemen, zal er wel een Benelux-stammetje gecharterd worden of een Thalys...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

umbusko schreef: do 01 jun 2023, 20:03 Ik dacht, ik neem de RE4, dat is het snelst. :')

Op Düsseldorf Hbf begonnen we met +2, op Düsseldorf-Bilk was het +25. Na nog 5 minuten stilstand kwam pas het eerste omroepbericht: trein ging niet verder. Vervolgens met een overvolle S8 naar Mönchengladbach, waar ik nu sta te koekeloeren. Blijkbaar kurzfristige Personalausfall bij het Stellwerk Düsseldorf-Bilk, geeft last van 20:00 tot 6:00 zeggen ze nu. :') Maar waarom de ene trein dan wel kan rijden en de andere niet? :X
Tussen Düsseldorf en Neuss liggen vier sporen. De twee sporen van de S-Bahn worden door een ander seinhuis bediend dan de hoofdsporen. De hoofdsporen hadden tot vrij recent voor de opening van station Düsseldorf-Bilk voor regionale treinen nog armseinen. Als het goed is moet alles de komende jaren overgezet worden naar het DSTW Düsseldorf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Vraag aan mij en een medereiziger door de hc van de RE2 tussen Erfurt en Kassel: of het een probleem is, als het nog drukker wordt, dat dan 2e klasse reizigers in de 1e klasse mogen plaatsnemen?
Dat is voor het eerst dat ik zo'n vraag van een hc krijg in al die jaren.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Wel netjes, toch?

Ik had bij Deutsche Bahn een ticket gekocht wat om een of andere reden enkel per post verstuurd kon worden. Zo'n echt, papieren ticket is toch eigenlijk veel leuker dan een simpel e-ticket. *O* Helaas wel een reservering op een stoel die volgens Vagonweb helemaal niet bestaat.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

dennistd schreef: do 01 jun 2023, 16:10 De FEVE maakt er ook een mooi potje van: eerst vanmorgen al onaangekondigd maar blijkbaar wel gepland SEV van Gijon naar El Berron
Heb je de prachtige rolstoelhelling daar nog gezien? Die hebben ze *op* de sporen gebouwd.
Die treinwissel in het midden had ik ook. Normaal wisselt de machinist daar en rijdt die terug, maar wij hadden een aspirant mee die blijkbaar niet op dat andere treintype mocht.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

De computersystemen in Noorwegen werken ook niet altijd naar behoren: gistermiddag leek het op de website of er niets reed tussen Oslo en de luchthaven en er bussen zouden worden ingezet, maar eenmaal op het station reed alles gewoon. Nunet wil ik de lokale trein van Oslo S richting Spikkestad nemen, maar die staat op de schermen met 20 minuten vertraging. Ik naar een ander perron, zie ik op het oorspronkelijke spoor die trein netjes op tijd aankomen en vertrekken.

Maar goed, alles rijdt dus tenminste wel.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Het gaat nog steeds niet lekker met ICE 225. In Arnhem stomd op de reisinfo borden een verkeerde samenstelling, gelukkig was de CTA wel goed. Na Zevenaar 2 x stilgestaan omdat er een goederentrein voor ging, in Emmerich hier voorbij.
Bij Dinslaken moesten we wachten op een tegen ICE vanwege enkelspoor rijden vanwege bovenleiding problemen.
Een Duisburg een tijd stilgestaan vanwege werkzaamheden en nu eindelijk met +22 op spoor 18 in Düsseldorf ipv spoor 16.
Maar we zijn nog niet weg. (Vertrek om 10.48 uur en dat valt niet tegen)
De aansluiting op EC 9 is niet gehaald en mensen wordt geadviseerd met deze ICE met te rijden tot Flughafen (waar de 9 dan niet komt...)
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Die worden dan in de 917 gestopt die normaal om 12:09 in Flughafen vertrekt maar ook 8 minuten vertraging heeft (en dus zeker achter de 225 rijdt), naar Mannheim waar de 73 misschien wacht (met vertraging is de overstaptijd 0), maar zo niet heb je daar om 13:23 toch de 9 weer (en die rijdt ook al met +9).

Misschien weet niet iedereen dit, maar vanwege de gemiste aansluiting is een eventuele Zugbindung voor die reizigers al opgeheven en zij mogen elke DB trein nemen om op hun bestemming te komen. Dit hoef je zelfs niet door de conducteur te laten bevestigen.
Dus als je die 73 haalt mag je die gewoon nemen en eerder in Basel zijn.
Nou ja "durch Verschulden der DB", daar kunnen ze misschien vervelend over doen als "verspätung im Ausland".
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Sterker nog, DB heeft recent de regels gewijzigd waardoor je altijd een eerdere aansluiting mag nemen als je die haalt. Dus stel je hebt een kaartje met Zugbindung met de 917 naar Mannheim en de 9, maar je haalt in Mannheim de 73, dan mag je die toch nemen. De facto geldt Zugbindung dus alleen nog voor de eerste trein, behalve dan dat je geen pauze mag inlassen.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Ik zou zelf voor de overstap op Frankurt (M) hbf kiezen. Hier pak je dan ICE 279 naar Basel SBB, is maar één keer overstappen. Minder "gedoe" dus.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

umbusko schreef: di 06 jun 2023, 12:04 Sterker nog, DB heeft recent de regels gewijzigd waardoor je altijd een eerdere aansluiting mag nemen als je die haalt. Dus stel je hebt een kaartje met Zugbindung met de 917 naar Mannheim en de 9, maar je haalt in Mannheim de 73, dan mag je die toch nemen. De facto geldt Zugbindung dus alleen nog voor de eerste trein, behalve dan dat je geen pauze mag inlassen.
Wat nu als je zelf een pauze in een overstap inplant, of een stuk zonder ICE/IC inplant, dat kan vaak goedkoper zijn. Mag je dan ook gewoon de snellere verbinding pakken?

DB doet niet moeilijk, dat weet ik. Ik had een keer een 1e klas sparpreis Nürnberg - Viersen via Aschaffenburg - Groß-Gerau - Mainz. Waren daar werkzaamheden (wist ik, maar ik kreeg wel een verbinding). Mocht ik in Nürnberg een eerdere ICE rechtstreeks naar Düsseldorf nemen, 3 uur eerder thuis. En zo heb ik nog wel meer voorbeelden waaruit lijkt dat DB denkt "als je maar een ticket hebt maakt het niks uit met welke trein je reist".
Uitgezonderd dingen als Ländertickets of Deutschlandticket natuurlijk.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

En soms kan juist vertraging ook nog eens positief uitpakken. Ik heb begin mei nog een overstap in Düsseldorf naar München gehaald die daar bij vertrek +70 gehad en bij aankomst was er nog maar +21 over.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Zit er dan 50 minuten speling in de dienstregeling van een ICE? :shock:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

henrivanderweijden schreef: di 06 jun 2023, 10:48 De aansluiting op EC 9 is niet gehaald en mensen wordt geadviseerd met deze ICE met te rijden tot Flughafen (waar de 9 dan niet komt...)
Maar het idee was toch sowieso om van de ICE225 over te stappen naar ICE105? Waarom zou je de trage EC9 pakken? ICE279 lijkt me al helemaal niet logisch, dat is flink om.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Gamma schreef: di 06 jun 2023, 14:18 Zit er dan 50 minuten speling in de dienstregeling van een ICE? :shock:
Over de HSL Köln - Frankfurt zit altijd wel wat speling. En vanuit Stuttgart is de trein over Wendlingen - Ulm gestuurd wat ook 15 minuten bespaart. https://bahn.expert/details/ICE%20611/2 ... on=8002553
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

MaartenD schreef: di 06 jun 2023, 13:08 Wat nu als je zelf een pauze in een overstap inplant, of een stuk zonder ICE/IC inplant, dat kan vaak goedkoper zijn. Mag je dan ook gewoon de snellere verbinding pakken?
Zelf een pauze inplannen lijkt me een grijs gebied, maar in theorie denk ik dat je inderdaad ook eerder weg mag. Maar daar moet je dan het personeel van kunnen overtuigen. Bij een stuk zonder ICE of IC heb je op je kaartje staan dat je met Nahverkehr moet reizen, dan kun je niet zomaar een ICE of IC pakken.

Er zullen vast randgevallen zijn, maar in essentie is de regel simpel. Stel je reist naar Frankfurt, komt daar om 10:00 aan en hebt dan Zugbindung voor de ICE van 10:30 naar Nürnberg. Deze is op tijd. Dan mag je toch ook de ICE van 10:05 naar Nürnberg nemen als je die haalt, of die van 09:30 + 40 ;) . (Fictieve tijden.) Maar als je reis in Frankfurt begint, dan niet.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

cassie127 schreef: di 06 jun 2023, 14:39
Gamma schreef: di 06 jun 2023, 14:18 Zit er dan 50 minuten speling in de dienstregeling van een ICE? :shock:
Over de HSL Köln - Frankfurt zit altijd wel wat speling. En vanuit Stuttgart is de trein over Wendlingen - Ulm gestuurd wat ook 15 minuten bespaart. https://bahn.expert/details/ICE%20611/2 ... on=8002553
Zie wel dat Keulen Hbf is overgeslagen, maar hoe zie je dat het een andere route is geworden? En waarom rijdt de ICE dan niet normaal al via Wendlingen - Ulm?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Er zijn niet genoeg vrije paden tussen het andere treinverkeer door beschikbaar tussen Stuttgart en Webdlingen. Daardoor rijden enkele ICE's nog over de oude tragere route. Je kunt het zien aan de rijtijden. Stuttgart - Ulm via Wendlingen doe je ongeveer 40 tot 45 minuten over. De oude route eerder 60 minuten. Verder heb ik zelf in deze ICE gezeten.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

RE 19 van 18.26 uur uit Düsseldorf rijdt tot Emmerich. Vandaar per bus naar Arnhem wordt er gezegd.
Bij Millingen blijven we ruim 10 minuten staan en gaan daarna langzaam verder. Na de overweg staan 2 Br 189 van DB met 10 erts of kolen wagons. Iets verder lopen 2 mannen in oranje vesten in het spoor. Nog iets verder staat de rest van de trein. Lijkt me niet de bedoeling, ik heb het niet goed gezien maar gok een gebroken koppeling.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten