Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Je had beter op zaterdag of afgelopen zondag kunnen gaan dan was de laatste trein rond 2:00 vanuit Krefeld gegaan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Ardan schreef: di 07 jun 2022, 00:05 Okee. Gestrand in Krefeld. Er gaat geen trein meer naar Kleve. Geen personeel, geen infozuil, geen niks. Wat moet ik nu doen..
Als ik dit rond die tijd gezien had, had ik even naar Krefeld gekomen en je naar Kleve gebracht…. Had je een bak geld gescheeld.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Ardan schreef: di 07 jun 2022, 01:26 Taxi genomen inderdaad. Die kostte 150 euro. Eens zien wat er gebeurt met dat terugclaimen, ik verbaas me erover dat er dus een bovengrens is..
Edit 2:30: ben weer thuis, bedankt nog voor het meedenken trouwens! Gauw bedje in.
Dat zijn ruim zestien 9-euro-tickets. Tot zover goedkoop reizen in Duitsland :')
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5822
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

Nou ja reizen? Meer stilstaan, als ik de reeks berichten zo gelezen heb.
En een super-spreading-event, voor welke apepokkencoronavariant dan ook.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

150 euro voor een taxi van Krefeld naar Deventer vind ik nog best een koopje eigenlijk.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Ik denk dat Ardan naar Kleve gegaan is, aangezien daar de auto stond. (A)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
MaartenD
Berichten: 687
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

DDietzen schreef: zo 05 jun 2022, 13:54
Jef400 schreef: zo 05 jun 2022, 13:21 Een lijn RE13 noemen is dan ook vragen om problemen.
Conclusie: kort de RE13 in tot Hamm-Mönchengladbach, verleng de RB27 naar Venlo, en alle problemen zijn opgelost *O*

(Zou me oprecht nog geen slecht idee lijken, de overstap Venlo-Keulen is nu immers korter dan de kopmaaktijd Venlo-Düsseldorf, dus als je de bestemmingen omwisselt heb je een robuustere overstap :) )
Dat is dan de RE8 die je moet doortrekken en dat was vroeger ook de verbinding. Alleen is die Verbundoverschrijdend en dat vinden ze maar lastig.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Stefan schreef: di 07 jun 2022, 09:21 Ik denk dat Ardan naar Kleve gegaan is, aangezien daar de auto stond. (A)
Ik moet duidelijk weer eens verder teruglezen. (A) Naar Kleve is 150 euro wel erg aan de prijs.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
DDietzen
Berichten: 1318
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

MaartenD schreef: di 07 jun 2022, 09:31
DDietzen schreef: zo 05 jun 2022, 13:54
Jef400 schreef: zo 05 jun 2022, 13:21 Een lijn RE13 noemen is dan ook vragen om problemen.
Conclusie: kort de RE13 in tot Hamm-Mönchengladbach, verleng de RB27 naar Venlo, en alle problemen zijn opgelost *O*

(Zou me oprecht nog geen slecht idee lijken, de overstap Venlo-Keulen is nu immers korter dan de kopmaaktijd Venlo-Düsseldorf, dus als je de bestemmingen omwisselt heb je een robuustere overstap :) )
Dat is dan de RE8 die je moet doortrekken en dat was vroeger ook de verbinding. Alleen is die Verbundoverschrijdend en dat vinden ze maar lastig.
U gaat niet door voor de Kühlschrank, de RE8 en RB27 zijn enige tijd terug omgewisseld qua tijdligging en nu is het dus de RB27 die op de RE13 aansluit. Als je de RE8 doortrekt, zit je dus een halfuur verschoven van het huidige pad op M'gladbach-Venlo en naast dat je dan dus geen aansluiting op de RE13 hebt (wel op de RE4 ri Düsseldorf, maar die overstap is dan een stuk krapper) vermoed ik zomaar dat je dan tegen een conflicterend goederenpad aanloopt ;)

Natuurlijk wil je liever vandaag dan morgen uitbreiden naar een halfuursdienst naar Vl (en dan zal de RE8 wél de uitverkoren treinserie zijn daarvoor), maar naar het schijnt past dat momenteel nog niet tussen alle goederenpaden door over het enkelspoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Wisselen van de RB27 en RE13 tussen Mönchengladbach en Venlo maakt inderdaad geen fluit uit, er kan amper een andere tijdligging voor de trein komen dankzij het enkelspoor tussen Dülken en Kaldenkirchen, de marge is misschien 3 minuten. In het geval van een afsluiting via Emmerich kom je met de RE13 vaak al twee kruisende goederentreinen tegen in Breyell en Boisheim, waarmee je de capaciteit van die lijn ook wel bereikt hebt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

regenmaker schreef: di 07 jun 2022, 07:08 Je had beter op zaterdag of afgelopen zondag kunnen gaan dan was de laatste trein rond 2:00 vanuit Krefeld gegaan.
Ik dacht eerlijk gezegd dat er om 0:35 nog een trein zou gaan, want dat had ik die ochtend nog op de vertrekstaat in Krefeld gecheckt. Het plan was om die van 23:35 te nemen maar daar kwam ik dus te laat voor aan door de vertraagde RE7. Ik had de conducteur dus niet gewaarschuwd omdat ik dacht die van 0:35 dan wel te kunnen nemen maar eenmaal in Krefeld zag ik dat die dus niet reed. Want in Nederland rijdt de trein die om 0:35 op zondag rijdt eigenlijk op maandag want de nieuwe dienstregelingsdag begint om 4 uur, maar in Duitsland is dat niet zo. 0:35 op zaterdag en zon en feestdagen is dus echt die dag die om middernacht begint :')

Oh trouwens, de trein in Köln die aansluiting gaf op nóg een trein eerder in Krefeld (22:35) zag ik nog wel in Köln en had ik nog mee gekund, maar die had 20 minuten vertraging en liet ik schieten want die aansluiting zou ik toch missen. Ik sta liever in Köln lang te wachten dan in Krefeld. Had ik dat nou maar gedaan :')
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5312
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ardan schreef: di 07 jun 2022, 10:49 Want in Nederland rijdt de trein die om 0:35 op zondag rijdt eigenlijk op maandag want de nieuwe dienstregelingsdag begint om 4 uur, maar in Duitsland is dat niet zo. 0:35 op zaterdag en zon en feestdagen is dus echt die dag die om middernacht begint :')
Dat zijn van die fouten die je maar één keer maakt. Geen zorgen, hebben we allemaal wel eens. :') Vervelend dat het net nu een dure fout was...
ZO6176
Donateur
Berichten: 6034
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ZO6176 »

Maar hoe staat dan in de dienstregeling?
Trein x vertrekt alleen op zaterdag om 23.58.
Dan volgende stop om 00.10. dit is dus bij de Duitsers dus zondag maar als je een tabel in een dienstregelingenboekje hebt dan wisselt het symbooltje dus ook.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dennenboom »

Dat klopt. Een aantal voorbeelden kun je vinden in deze tabel:
http://kursbuch.bahn.de/hafas/kbview.ex ... df&orig=sS
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Zie ook de dienstregeling van de RE10 op https://www.nordwestbahn.de/de/niederrh ... rs-express

De weekenddienstregeling begint in Kleve om 00:51, en in Düsseldorf om 00:08 :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Volgens een eerste inschatting van DB Regio waren er tijdens het pinksterweekend rond 400 meldingen van overvolle treinen en in totaal nog eens 300 meldingen van problemen met reizigers of verstoringen. Dat is "aanzienlijk" meer dan normaal. Vooral het extra werk veroorzaakt door "veel klanten zonder ervaring met treinreizen" wordt benadrukt.

https://www.focus.de/reisen/9-euro-tick ... 46588.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Ardan schreef: di 07 jun 2022, 10:49
regenmaker schreef: di 07 jun 2022, 07:08 Je had beter op zaterdag of afgelopen zondag kunnen gaan dan was de laatste trein rond 2:00 vanuit Krefeld gegaan.
Ik dacht eerlijk gezegd dat er om 0:35 nog een trein zou gaan, want dat had ik die ochtend nog op de vertrekstaat in Krefeld gecheckt. Het plan was om die van 23:35 te nemen maar daar kwam ik dus te laat voor aan door de vertraagde RE7. Ik had de conducteur dus niet gewaarschuwd omdat ik dacht die van 0:35 dan wel te kunnen nemen maar eenmaal in Krefeld zag ik dat die dus niet reed. Want in Nederland rijdt de trein die om 0:35 op zondag rijdt eigenlijk op maandag want de nieuwe dienstregelingsdag begint om 4 uur, maar in Duitsland is dat niet zo. 0:35 op zaterdag en zon en feestdagen is dus echt die dag die om middernacht begint :')
Je kan er in NRW vanuit gaan dat alleen op vrijdag, zaterdag en de dag vóór feestdagen extra late ritten rijden zowel per bus als trein. Ik vind dat logischer dan hoe dat in NL is geregeld waar eigenlijk nooit op vrijdag een extra late rit wordt aangeboden. Maar zoals al gezegd die fout maak je maar 1x.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Zowieso vind ik het Duitse systeem om aan te geven wanneer een trein rijdt handiger.
Een trein om 0.12 uur op zondag rijdt in Duitsland op zondag, in Nederland op maandag......
Vertel mij maar wat de Nederlandse logica hierin is voor de gemiddelde treinreiziger.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Het Nederlandse systeem werkt aan de hand van je slaapcyclus. Je neemt een trein om 00:15 aan het eind van je dienstregeling om naar bed te gaan (of een nacht te gaan dansen) en je neemt een trein aan het begin van de dienstregeling nadat je uit bed bent gekomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Mijn kalender zegt alleen wat anders, om 0.00 uur begint de volgende dag ;) Ik moet zeggen, ik reis al heel wat jaren en heb er soms nog steeds moeite mee hoe NS werkt. Niet alleen met die treinen na 0.00 uur maar ook met aanduidingen voor feestdagen.
Maar zal aan mij liggen hoor, wat voor de één makkelijk is, is voor de ander lastig.
henrivanderweijden
Berichten: 736
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

De DB-bingo begint weer: in HH-hbf komt de IC 2214 binnen met giga vlakke plaatsen op de wielen onder rijtuig 8. Trein gaat dan ook niet verder naar Westerland, geen omroep niks, via de app kwam de melding binnen. Personeel op t perron geeft wel info.
De hele kudde via de S-bahn naar Altona om daar de IC 2074 te pakken. Die is nu dus overvol en planmatig 62 minuten later in Westerland.
Gelukkig zit er een vrouw in de 1e klasse die reist met 2 kinderen van een jaar of 6 die vind dat die kinderen mogen blijven zitten ...... tsja, er is geen regel dat ze op moeten staan maar t zou wel zo netjes zijn.
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 644
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DPDelft »

Waarom zouden de kinderen van 6 moeten opstaan?
Juist voor de jonge kinderen is het veiliger, zeker in grote drukte, om te zitten.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8839
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

henrivanderweijden schreef: wo 08 jun 2022, 10:12 Mijn kalender zegt alleen wat anders, om 0.00 uur begint de volgende dag ;) Ik moet zeggen, ik reis al heel wat jaren en heb er soms nog steeds moeite mee hoe NS werkt. Niet alleen met die treinen na 0.00 uur maar ook met aanduidingen voor feestdagen.
Maar zal aan mij liggen hoor, wat voor de één makkelijk is, is voor de ander lastig.
Voor de biologische klok van het menselijk lichaam is de datumgrens niet zo arbitrair als dat de kalender hem schetst. Meestal valt dat moment ergens binnen het moment dat een mens slaapt. Voor mij is het logischer dat alle ritten tot het einde van de dienstregeling, ook ritten die na 0:00 doorlopen of beginnen, bij dezelfde dag horen. Als ik op vrijdagavond uit de kroeg de laatste bus naar huis zou nemen verwacht ik die niet in de zaterdagdienstregeling, ook al vertrekt die laatste bus na 0:00 en dus de facto op zaterdag. Dienstregelingen met een datumgrens op 0:00 werken alleen als die dienstregeling ook 24 uur per dag doorgaat.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

DPDelft schreef: wo 08 jun 2022, 11:06 Waarom zouden de kinderen van 6 moeten opstaan?
Juist voor de jonge kinderen is het veiliger, zeker in grote drukte, om te zitten.
Volledig mee eens! Je zou kunnen overwegen als moeder om op te staan en die twee kinderen samen op één stoel te laten zitten, maar jonge kinderen moet je echt niet in een drukke trein laten staan. Ik snap de sneer van henrivanderweijden dan ook echt niet.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2838
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

ArrivaBas schreef: wo 08 jun 2022, 11:23 Voor mij is het logischer dat alle ritten tot het einde van de dienstregeling, ook ritten die na 0:00 doorlopen of beginnen, bij dezelfde dag horen.
Dat wordt bij ons in het busvervoer ook zo gehendeld. Dus er zijn geen kalenderdagen maar zo genoemde "Betriebstage". En een Betriebstag begint op het moment dat de eerste bus `s morgens de garage verlaat tot dat de laatste `s nachts weer binnenkomt. Wel kunnen Betriebstage elkaar overlappen, bij voorbeeld komt de laatste, volgens Betriebstag bij vrijdag horende bus pas om 4:26 uur zaterdagochtend weer terug naar de garage, terwijl de eerste bus van Betriebstag zaterdag deze al om 4:11 uur verlaat.

En bij voorbeeld zijn er bepaalde dagkaarten ook geldig "bis Betriebsschluss" en niet tot middernacht, dus kan men altijd nog met "de laatste bus van de dag" terug naar huis.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten