Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Nitein-Repart
Berichten: 3427
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

DB Bingo:

RE9 Aachen->Siegen van 11:18 uit Aachen was uitgevallen

En de RE1 Düren->Aachen van 15:39 uit Düren had 55 minuten vertraging en de RE9 Düren->Aachen van 16:15 uit Düren had 15 minuten vertraging. Drie kwartier op Düren zitten te wachten door het geklungel van DB Regio en Abellio.

En Agillis besteld 23 4-delige Mireo's voor Nürnberg-Regensburg-Plattling (RE en RB).

Bron: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 02,9858134
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

In Stuttgart woed in deze ogenblik een uitslaande brand in een busdepot:

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... t-100.html
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Lijkt me zo te zien ook een museumbus bij betrokken te zijn, hier links in beeld? :|

Afbeelding
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

In Winsen (Niedersachsen) is een trein in botsing gekomen met een auto op een overweg nadat de 87-jarige bestuurster de rode lichten en slagbomen genegeerd had. Voor haar liep het goed af (niet eens gewond), de auto raakte total loss, maar voor de machinist waren de gevolgen groter: de politie liet hem blazen en daarbij bleek hij op 1,6 promille te zitten :X

https://bahnblogstelle.net/2021/09/30/a ... millewert/
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk dat de SSB geluk heeft dat de brand al om 20:00 uitbrak en om 22:45 geblust was. Dan zijn weliswaar waarschijnlijk al wat meer bussen in het depot dan overdag, maar nog niet alle. Beelden van na de brand geven mij de indruk dat het bij een stuk of 20 gelede Citaro's is gebleven (wat in theorie al veel is, maar in verhouding tot de gehele vloot van SSB waarschijnlijk meevalt). De museumbussen in de beelden lijken direct door de brandweer gespaard te zijn maar er zal ongetwijfeld wel enige rook- en waterschade aan dat rijtje zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Twee museumbussen, een O322 uit 1961 en een O307 uit 1981 zijn helemaal vernield. Een O317 en een O317G hebben herstelbare schade opgelopen, een O305, O405 en O405G zijn ongedeerd omdat men ze op tijd konde afvoeren: https://www.shb-ev.net/web/

Hier zijn op enkele fotos ook de historische bussen te zien: https://www.bild.de/regional/stuttgart/ ... .bild.html

Het is overigens, na Hannover en Düsseldorf, de derde brand in een stalling in Duitsland binnen enkele maanden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Dat laatste viel me ook al op ja. Hebben we hier weer te maken met een brandgevoelig bus type (zoals bv ooit de 1e generatie Citaro) of is het toeval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De oorzaak van de brand schijnt een elektrische bus te zijn geweest, als ik dat SWR-artikel lees.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Bij de Rheinbahn in Düsseldorf en de Üstra in Hannover was de oorzaak inderdaad een storing in een elektrische bus, maar wel twee verschillende types. De Rheinbahn reed met 10 bussen van Irizar en in Hannover heeft de Üstra een paar eCitaro's. SSB had voor de brand slechts vier volledig elektrische bussen op een vloot van bijna 300 (Gelede Volvo 7900 en eCitaro G). Het valt mij wel op dat grote branden met elektrische bussen in Duitsland vaker lijken voor te komen dan in Nederland (tot nu toe alleen vier Ebusco's van Connexxion). Kan dat komen door inferieure batterijen of trekken Duitse rechercheurs te snel de conclusie dat een elektrische bus de veroorzaker is?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Selivio
Berichten: 405
Lid geworden op: za 30 apr 2016, 12:02

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Selivio »

Ik weet niet of er enig verband heeft, maar een nadeel van elektrische bussen is dat ze in principe nooit "uit" staan zoals een dieselbus 's nacht's. Een E-bus staat altijd aan de lader, en als die niet aan de lader staat, is die bezig de accu's op temperatuur te houden. Gecombineerd met dat alle 3 de bovenstaande branden gebeurt zijn in overdekte remises, en dan wil een eventuele kortsluiting in een E-bus zich wel makkelijk verspreiden... Ik dacht ook ooit ergens gehoord of gelezen te hebben dat hier in Nederland daarom ook E-bussen niet, of zo min mogelijk overdekt gestald mogen worden, maar of dat waar is weet ik niet.
Grt. Stefan
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Overdekt gebeurt wel. Onder meer in de oude stalling in Utrecht was dat het geval.
Wel zijn de eisen streng: de reden dat U-OV een extra busstalling aan de Remiseweg in Nieuwegein heeft was meen ik dat er door de verplichte brandgangen tussen de elektrische bussen onvoldoende ruimte was om alle bussen bij Westraven te stallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5526
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Volgens mij staan ze in Dedemsvaart ook binnen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

U-OV stalt ook in Zeist binnen, in de bestaande ex-Connexxion loods (nog steeds eigendom van Transdev).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

De machinist van ICE1011 heeft er zin in. We zijn net met -9 Frankfurt Flughafen binnengereden. :shock:
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Bij Flixtrain worden de tickets toekomstig niet meer actief door het personeel gecontroleerd. Flixtrain noemt het "Auto Check-In", hoe dat precies werkt kan ik aan de hand van de kleine letters maar raden. Het lijkt alsof men via camerabewaking bekijkt of een gereserveerde zitplaats ook daadwerkelijk bezet is. Dus niet Big Brother maar Big Mikos! :mrgreen:

https://www.flixtrain.de/service/autocheck-in
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Afgelopen woensdag reed, 2 1/2 maanden na de watersnoodramp, weer de eerste goederentrein tussen Stolberg Hbf. en Stolberg-Altstadt. Omdat de overwegen allemaal nog defect zijn, blijven voor de Euregiobahn wel nog steeds bussen rijden.
Etienne
Donateur
Berichten: 7893
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Etienne »

Gisterenavond was IC 140 niet verder gekomen dan Hannover en aldaar ruim 4 uur na vertrektijd opgeheven; dientengevolge reed vanochtend ook de 141 dus niet.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Niks af kunnen vinken op de DB-bingokaart gisteren.
Alle treinen reden in normale volgorde en op tijd, en ik heb zelfs mijn op papier onmogelijke overstap in Basel gehaald.

De SBB is een puinzooi, maar dat terzijde. :')
DDietzen
Berichten: 1300
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Is het andersom-dag ofzo? _O_
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Mijn trein van Odessa naar Lviv kwam vanochtend ook netjes op tijd aan! Onderweg hadden we ergens wel bijna +10, maar is allemaal weer goed gekomen dus.

Wel bizar weinig mensen in ons rijtuig, slechts 2 andere coupes waren bezet.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

De oorzaak voor de brand in Stuttgart lijkt gevonden, volgens de politie gebeurde het bij het laden van een e-bus.

https://www.swr.de/swraktuell/baden-wue ... t-100.html

De MVG in München heeft haar gelede E-Citaros daarom meteen voor de zekerheid buiten dienst genomen:

https://www.tz.de/muenchen/stadt/hallo- ... 40710.html
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Ik las in een ander artikel van de SWR wat over een terugroepactie van deze bussen vanwege de batterij. Zijn deze wagens dan nog niet behandeld geweest voor dat euvel?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2806
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

In totaal omvatte deze terugroepactie vanwege een mogelijke fout aan de isolatie van de batterijen rond 30 bussen, daarvan rond 20 in Wiesbaden en enkele in München. Ik weet echter niet of de bussen in Stuttgart ook bij deze serie horen. De eCitaro G bij ons in Aachen zijn vanwege deze actie wel ook later geleverd dan gepland.

https://www.electrive.net/2021/03/08/ru ... stoffakku/
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

Mijn TGV naar Parijs is met 16 minuten vertraging uit Bordeaux vertrokken en de machinist probeert in te lopen. We tikten zojuist 318 km/uur aan.
CASB
Berichten: 22
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 18:03

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door CASB »

@diederickx Mooi he, die lijn. De topsnelheid bedraagt 320 km/u. Dat hij 318 km/u reed is dus planmatig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten