Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Volgens mij heeft elk station in NRW een kaartautomaat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Nope. Op de RB 51, RB 64 hebben bijvoorbeeld alleen Gronau, Coesfeld, Dülmen en de stations vanaf Lünen tot Dortmund een automaat.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

en-es schreef: vr 04 nov 2022, 12:46 Moet wel zeggen dat die conducteur een of ander apparaatje bij zich had. Waarvoor dat is weet ik echter niet.
Die is dan weer voor het scannen van de e-tickets en het uitlezen van VRR abonnementen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

cassie127 schreef: vr 04 nov 2022, 15:24 Nope. Op de RB 51, RB 64 hebben bijvoorbeeld alleen Gronau, Coesfeld, Dülmen en de stations vanaf Lünen tot Dortmund een automaat.
Ah dat wist ik niet, maar verklaart wel dat er een kaartautomaat in de trein zit. Zijn er in de VRR wel stations zonder automaat?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Zover ik weet heeft elk station in de VRR een kaartautomaat, de concessie daarvoor is vergund aan Transdev.

NWL heeft zover ik weet niet op elk station kaartautomaten voorgeschreven, Go.Rheinland volgens mij wel, op een paar extremiteiten na zoals Geilhausen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Momenteel ben ik in Praag. Ik ben twee dagen geleden met de trein vanuit Nederland hier naartoe gereisd, o.a. met de 140. Niet heel lang na de Personalwechsel in Bad Bentheim kwam er me toch even een geïrriteerde omroep of even iedereen een FFP2-mondkapje op wilde doen, dat het nu al wel lang genoeg duidelijk zou moeten zijn dat dit in Duitsland verplicht is en dat iedereen die dit niet deed bij het eerstvolgende station de trein uitgezet zou worden. Het klonk voor mij niet alsof dit de eerste keer was. Verdomd lastig, al die Nederlanders in je trein. :D

Overigens deelde een Duitse medereizigster vervolgens mondkapjes uit in mijn rijtuig, dat was dan wel weer heel lief.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Tja, als er allemaal van die slecht geïnformeerde en/of betweterige Nederlanders in de trein zitten zonder mondkapje moet je toch wat. Die zelfde Nederlanders snappen niet dat het not done is om daar überhaupt over in discussie te gaan met (bijvoorbeeld) een conducteur. 's Lands wijs, 's lands eer. Geen gezeik, mondkapje op, anders uitstappen. Heel duidelijk, heel consequent, geen ruimte voor misinterpretatie of onderhandeling.
F.k.a. Bollenstad
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Volledig mee eens hoor. Ik had ook een Nederlands stel van mijn gereserveerde zitplaats gebonjourd en daar was een andere Nederlandse medereiziger in de zitgroep ernaast het weer niet mee eens. (Ik zou asociaal zijn, blablablablabla.)
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Dat is ook weer een mooi voorbeeld van de houding van veel Nederlanders. Groot gelijk dat je die kwiebus wegjaagt!
F.k.a. Bollenstad
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

T-hijs schreef: vr 04 nov 2022, 20:55 Tja, als er allemaal van die slecht geïnformeerde en/of betweterige Nederlanders in de trein zitten zonder mondkapje moet je toch wat. Die zelfde Nederlanders snappen niet dat het not done is om daar überhaupt over in discussie te gaan met (bijvoorbeeld) een conducteur. 's Lands wijs, 's lands eer. Geen gezeik, mondkapje op, anders uitstappen. Heel duidelijk, heel consequent, geen ruimte voor misinterpretatie of onderhandeling.
Het hoeft niet alleen maar slecht geïnformeerd of betweterig te zijn, je kunt er ook simpelweg niet aan denken. Het zou mij zo kunnen overkomen; alleen zou ik geen stennis gaan schoppen. Sterker nog, toen het nog verplicht was in Nederland ben ik ook wel een paar keer zonder me van enig kwaad bewust te zijn gewoon het OV in gestapt. Beginpunt, enige passagier, chauffeur zonder mondkapje, ik zonder mondkapje. Pas toen andere mensen met een mondkapje instapten, realiseerde ik me dat ik dat ding nog op moest zetten. En dat terwijl ik een middagje aan het reizen was en dus al in talloze treinen en bussen wél met dat mondkapje had gezeten die dag. Soms heb je het gewoon even niet door.

Dat Nederlanders die misschien wel maanden geen mondkapje hebben opgehad er geen rekening meer mee houden dat dat in Duitsland wel nog moet, is nog niet zo raar. Hoe moet je dat weten als je niet op OVNL zit en alleen half een beetje het Nederlandse nieuws volgt? Voor zo'n conducteur die dagelijks de grens passeert is dat natuurlijk anders.

Het zich bemoeien met een ander die een derde partij van een gereserveerde zitplaats verjaagt klinkt wel heerlijk stereotiep Nederlands. :mrgreen:
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Uiteraard doelde ik niet op mensen die er om welke reden dan ook niet aan hebben gedacht om een mondkapje mee te nemen. Overigens vind ik dat je in deze bizarre tijden wel jezelf moet informeren over coronaregels ter plaatse als je naar/door het buitenland reist. Die regels zijn redelijk eenvoudig terug te vinden, en niet alleen op ovnl.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Bizarre tijden? Mag hopen dat we corona inmiddels als normaal zien en iets is waar we mee moeten leven. Zodat we kunnen doorgaan met het leven. Ik vind het bizar dat sommige landen nog coronaregels hebben.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

T-hijs schreef: vr 04 nov 2022, 22:15Die regels zijn redelijk eenvoudig terug te vinden, en niet alleen op ovnl.
Mwoh, afgelopen zomer was het toch zo simpel nog niet om terug te vinden welk mondkapje je in welke deelstaat nodig had in Duitsland. Da's nu wel weer simpeler in de trein.
Her en der kwam ik destijds ook nog verouderde info tegen...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Maar met FFP2 in je hand (of op je mond) kwam je door het hele land. Dus had ik die maar gewoon bij me; dan had ik ook het minste last van een beslagen bril.
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Sowieso gewoon FFP2 gebruiken. Een stuk comfortabeler dan OP of ambachtelijke maskers en als bonus beschermen ze ook een stuk beter tegen het nog steeds flink rondwaaidende coronavirus.
regenmaker schreef:Bizarre tijden? Mag hopen dat we corona inmiddels als normaal zien en iets is waar we mee moeten leven. Zodat we kunnen doorgaan met het leven. Ik vind het bizar dat sommige landen nog coronaregels hebben.
Niet elk land heeft zulke stompzinnige regeringen zoals wij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

@T-hijs: Ja, die had ik met die reden toen ook ingeslagen inderdaad. (Ook omdat ik op de terugweg van vakantie door Wenen zou komen waar sowieso duidelijk bekend was dat er een FFP2-plicht gold).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door gpvos »

Suus schreef: vr 04 nov 2022, 22:40Sowieso gewoon FFP2 gebruiken. Een stuk comfortabeler dan OP of ambachtelijke maskers[...]
Wanneer ik in de laatste paar maanden in Duitsland met de trein reisde had ik een wasbaar en herbruikbaar niet-FFP2-mondkapje op, ook in regio's waar eigenlijk FFP2 verplicht was. Nooit wat over gehoord. (Ik had wel een reserve-FFP2-kapje bij me.) Sterker nog, een conducteur vroeg me een keer of ik nog een mondkapje over had voor een andere reiziger die er geen had, hoewel ik zelf dus een verkeerd type ophad.

Overigens zijn FFP2-maskers inderdaad wat comfortabeler, maar dat weegt voor mij niet op tegen het milieuaspect.
Laatst gewijzigd door gpvos op vr 04 nov 2022, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Suus schreef: vr 04 nov 2022, 22:40
regenmaker schreef:Bizarre tijden? Mag hopen dat we corona inmiddels als normaal zien en iets is waar we mee moeten leven. Zodat we kunnen doorgaan met het leven. Ik vind het bizar dat sommige landen nog coronaregels hebben.
Niet elk land heeft zulke stompzinnige regeringen zoals wij.
Eens op het gebied van ov, stikstof, huizenmarkt en klimaat. Oneens op het gebied van coronamaatregelingen afschalen. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Commendatore
Berichten: 254
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Ik was in elk geval wel blij met m'n FFP2-masker, want degene die mij asociaal vond, die zat dus wel doodleuk continu voor zich uit te blaffen, na een tijdje ook weer zonder mondkapje.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

Gewoon iedereen zelf laten bepalen of hij/zij een mondkapje wil dragen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door reisthijs »

gpvos schreef: vr 04 nov 2022, 22:56
Suus schreef: vr 04 nov 2022, 22:40Sowieso gewoon FFP2 gebruiken. Een stuk comfortabeler dan OP of ambachtelijke maskers[...]
Overigens zijn FFP2-maskers inderdaad wat comfortabeler, maar dat weegt voor mij niet op tegen het milieuaspect.
Dat is jullie mening waar ik het echt niet mee eens ben. Ik ga daarom voorlopig dus niet meer met de trein naar Duitsland.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door RobertT »

Commendatore schreef: vr 04 nov 2022, 20:34 Momenteel ben ik in Praag. Ik ben twee dagen geleden met de trein vanuit Nederland hier naartoe gereisd, o.a. met de 140. Niet heel lang na de Personalwechsel in Bad Bentheim kwam er me toch even een geïrriteerde omroep of even iedereen een FFP2-mondkapje op wilde doen, dat het nu al wel lang genoeg duidelijk zou moeten zijn dat dit in Duitsland verplicht is en dat iedereen die dit niet deed bij het eerstvolgende station de trein uitgezet zou worden. Het klonk voor mij niet alsof dit de eerste keer was. Verdomd lastig, al die Nederlanders in je trein. :D

Overigens deelde een Duitse medereizigster vervolgens mondkapjes uit in mijn rijtuig, dat was dan wel weer heel lief.
Anderhalve week geleden met de 143 naar Berlijn gereisd en alhoewel er vaak werd omgeroepen dat een FFP2 masker verplicht was,werd er bij de locwissel in Bad Bentheim door de duitse polizei niet op gecontroleerd,alhoewel verschillende mensen hem niet op hadden.Ze liepen gewoon door de trein zonder iets te zeggen.
Verder Duitsland in werd zelfs tegen een reiziger gezegd,volgende keer wel opzetten aub
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Nitein-Repart »

Suus schreef: vr 04 nov 2022, 22:40 Sowieso gewoon FFP2 gebruiken. Een stuk comfortabeler dan OP of ambachtelijke maskers en als bonus beschermen ze ook een stuk beter tegen het nog steeds flink rondwaaidende coronavirus.
regenmaker schreef:Bizarre tijden? Mag hopen dat we corona inmiddels als normaal zien en iets is waar we mee moeten leven. Zodat we kunnen doorgaan met het leven. Ik vind het bizar dat sommige landen nog coronaregels hebben.
Niet elk land heeft zulke stompzinnige regeringen zoals wij.
In Duitsland is het na 7 april 2023 ook afgelopen met de mondneusmaskerverplichting in het openbaar vervoer, tenzij er een forse opleving komt van het coronavirus of er nieuwe varianten komen die toch een stuk gevaarlijker zijn dan de huidige omicrom-varianten. Tegen die tijd zou Spanje, Griekenland en Wien ook de mondneusmaskerverplichting afgeschaft hebben en is heel Europa maskerplichtvrij.

Ja, maskers (en zeker FFP2) helpen ook tegen griep, verkoudheid en pollen.

Verder zie je in Duitsland dat steeds meer mensen de mondneusmaskers niet correct of zelfs helemaal niet meer dragen, dus dat draagvlak daalt ook bij de oosterburen als een baksteen. Ja, je mocht wel met duizenden anderen gaan hossen op het Oktoberfest of andere bierfeesten, zonder beperkingen, maar in het openbaar vervoer moet je persé een mondneusmasker op en niet iedere trein, bus, tram of metro is bommetje vol. Sterker nog, er rijden heel veel treinen, bussen, trams en metro’s in Duitsland die maar matig gevuld zijn. Vind je het gek dat het draagvlak en de naleving dan steeds minder wordt?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Rikkel
Berichten: 70
Lid geworden op: ma 08 jul 2019, 13:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Rikkel »

en-es schreef: vr 04 nov 2022, 13:48 Volgens mij heeft elk station waar VIAS komt een kaartautomaat.
Elten onderhand ookal? Ben er niet geweest, maar weet dat deze eerst miste.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ja, ook Emmerich-Elten heeft een kaartautomaat, op het perron richting Wesel.

Afbeelding

Bron: eigen foto gemaakt tijdens een SpoorLangsWandeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten