Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

henrivanderweijden schreef: ma 18 apr 2022, 10:11 De prijzen bij de SBB vallen voor de Zwitsers zelf best mee. Bijna iedere Zwitser die het OV gebruikt heeft "Halbtax" en de lonen in Zwitserland liggen over het algemeen ook hoger dan in Nederland.
Bovendien doen de Zwitsers aan vroegboekkorting, dat kan behoorlijk schelen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

henrivanderweijden schreef: ma 18 apr 2022, 10:11 De prijzen bij de SBB vallen voor de Zwitsers zelf best mee. Bijna iedere Zwitser die het OV gebruikt heeft "Halbtax" en de lonen in Zwitserland liggen over het algemeen ook hoger dan in Nederland.
Nou... Door dat hele halbtaxsysteem jaag je de incidentele reiziger weg, en door dat vroegboeksysteem is alleen handig als je al weet dat je op een bepaalde tijd ergens moet zijn.

Ik had een paar keer een afspraak in Zürich, toen heb ik vanaf Lausanne gewoon een DB supersparpreis naar Singen geboekt, dat was veel goedkoper dan de SBB-tarieven. :')
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Vroeg boeken past inderdaad niet bij het reispatroon van iedereen. Soms wel, soms niet.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

henrivanderweijden schreef: ma 18 apr 2022, 10:13 Best apart dat in de RE19 nog steeds de Abellio berichten worden omgeroepen, we zijn inmiddels zo'n 4 maanden verder dan zou je denken dat het is aangepast.
Verder is de reisinfo ook niet up-to-date, in Sterkrade roept de hc om dat we niet via Oberhausen hbf gaan, net na vertrek de omroep: het volgende station is Oberhausen hbf ......tsja..
Vermoedelijk is dat systeem niet zo 1-2-3 te updaten, dat zal hoogswaarschijnlijk fysiek moeten. Daarbij moet dan eerst nog alles nieuw ingesproken worden wat voor 1 of 2 zinnetjes erg duur is. Gok dat de aandacht in eerste instantie ergens anders ligt. De Reisinfo zal ook statisch zijn, als er onverwacht een routewijziging is (wat in het Ruhrgebiet nog wel eens wil gebeuren) zit dat dus ook niet zo eenvoudig in het GSP-systeem.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Minder leuk, tijdens zijn dienst is de treindienstleider in Bruchmühlen overleden. Daardoor was vanmorgen het baanvak Osnabrück-Bünde een aantal uur gestremd...
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Het Japanse JR West moet van de rechter een machinist alsnog 40 cent betalen nadat ze dat eerder op zijn loon hadden ingehouden. Hij had zich namelijk in het perron vergist waardoor zijn trein een minuut vertraging opliep.... https://bahnblogstelle.com/180647/lohnk ... ss-zahlen/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Nou, grenscontrole in Furth im Wald ook weer overleefd. Ze gaan met meer dan 10 man politie door de trein en noteren de nummers van buitenlandse paspoorten. Daarna pas laten ze reizigers instappen. Dat grapje heeft ons +20 opgeleverd.

Wat ik niet begrijp is a) waar het voor nodig is (in Cheb heb ik niet zoiets gezien) en b) waarom die politie niet naar Domažlice kan reizen (waar de treinen kruisen) om vanaf daar in een rijdende trein te controleren.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Na vertrek uit Schwandorf is de schade inmiddels +24. Het treindeel uit Hof hadden ze met reizigers en al naar een opstelspoor gereden, en hebben ze vervolgens achter ons aangekoppeld (en is dus nu, na het wisselen van rijrichting, het voorste deel). Mijn overstap van 10 minuten in München kan ik wel vergeten. :')
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Is het dan wellicht niet sneller om in Schwandorf over te stappen naar Nuernberg, of dat eventueel nog in Regensburg te doen? Zugbindung aufgehoben, immers. *O*

Is men in Zuid-Duitsland trouwens op alle grote stations tegelijk aan het bouwen? In München Hbf is een deel van de stationshal afgezet, waardoor je er niet meer kunt eten (behalve een broodje ofzo), in Augsburg is men bezig, over Stuttgart wil ik eigenlijk niet eens beginnen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ja, achteraf gezien was dat beter geweest. :') Maar we hadden geen trek in een kantelbak en alle ICE's in Regensburg kwamen uit Wenen met een "sehr hohe Auslastung". We zitten nu in een ICE van München naar Köln Messe/Deutz en de uiteindelijke schade is maar een half uur t.o.v. het oorspronkelijke, langzame reisplan.

Over twee weken nog een keer geboekt via Furth im Wald, maar dan wel met overstap in Schwandorf. Die is maar 3 minuten, dus daar kan ik nu ook al rekening houden met een uur vertraging...
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Tom024 schreef: di 19 apr 2022, 15:31 Is men in Zuid-Duitsland trouwens op alle grote stations tegelijk aan het bouwen? In München Hbf is een deel van de stationshal afgezet, waardoor je er niet meer kunt eten (behalve een broodje ofzo), in Augsburg is men bezig, over Stuttgart wil ik eigenlijk niet eens beginnen.
Stations verbouwen was nog niet al te lang gelegen een vakgebied waar men ook in NL druk met bezig was.... ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ja, maar behalve op Amsterdam Centraal worden die verbouwingen ook een keer afgerond ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

De DB-bingo is weer begonnen: ICE 800 (München - Berlin - Hamburg) blijft in Nürnberg waarschijnlijk 10 minuten langer staan vanwege een medisch noodgeval. Voor de betrokkene natuurlijk vervelender dan voor de reiziger.
(Bingo wordt waarschijnlijk vervolgd, het is vrijdag..).

De eerste op de kaart was trouwens een donker-grijs rijder tussen München en Ingolstad: met een 2e klasse Bayern ticket 1e klasse ICE reizen gaat natuurlijk niet, persoon moest naar Nürnberg maar werd er in Ingolstadt uitgezet, +1 dus verwaarloosbaar.

Bingo 2: Nürnberg met slechts +2 verlaten. Snel werk van het ambulance personeel.

Bingo 3: we gaan extra stoppen in Coburg omdat de vorige trein hier niet kon stoppen vanwege een storing aan de trein? Euh...storing aan de trein ? Waren de remmen kapot ofzo?
Vertraging bij aankomst in Erfurt waarschijnlijk 15 minuten.

Bingo 4: de koffiemachine in de bistro is kapot, alleen filterkoffie te verkrijgen, geen cappuccino o.i d.

Bingo 5: IC 2152 (Gera - Düsseldorf) is rijtuig 11 een Avmz ipv een Bpmbz, rijtuig 12 is dan weer een Apmz ipv een Avmz, derhalve wel 5 rijtuigen maar een 1e klasse teveel en een 2e klasse te weinig.

Bingo 6: IC 2152 is te lang voor het perron in Gotha, reizigers in rijtuig 12 die willen uitstappen worden verzocht dit in rijtuig 11 te doen.

Bingo 7: Wegens een technische storing doet het reserveringssysteem in IC 2152 het niet.

Ik denk dat ik de bingo kaart wel vol krijg vandaag.

Niet op de kaart: met slechts 3 minuten vertraging aan in Duisburg hbf dus helaas de kaart niet vol.
Maar valt me niet tegen er zijn wel wat treinen vertraagd vandaag maar voor een vrijdag valt t alleszins mee.
Nou ben ik nog niet in Arnhem maar dat is geen DB dus mag niet op de bingokaart.
Laatst gewijzigd door henrivanderweijden op vr 22 apr 2022, 18:25, 3 keer totaal gewijzigd.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

In Vlaanderen is er een vakbondsactie waardoor bijna niks van De Lijn rijdt. :') En personeelstekort waardoor enkele S32-treinen uitvallen, maar ik heb een trein naar Roosendaal gevonden die rijdt.
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

Alle treinen naar Roosendaal rijden gewoon in de planning. Alleen de S32 Puurs - Essen die zorgt voor een halfuursdienst op deze route rijdt niet, maar de S32 Puurs - Roosendaal wel. :-)
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik snap hem. :Y Ik wist even niet zeker of Puurs-Essen en Puurs-Roosendaal in Puurs altijd op zichzelf keren, maar dat blijkt inderdaad zo te zijn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Één ICE, de 104, vandaag en meteen weer doffe ellende.

- Mankement aan het treinstel, kon niet op volledige snelheid over de HSL Frankfurt - Keulen.
- Geen servies aanwezig, alles moest in wegwerpverpakkingen geserveerd worden.
- In Keulen moest de gehele trein verwisseld worden. Tot op de brug was onduidelijk of we van 4 naar 5 of van 5 naar 4 moesten, het werd van 5 naar 4.
- Ruim een half uur vertraging bij vertrek in Keulen.
- In het nieuwe treinstel is de bistro defect, er is geen catering.

En dan zijn we nog niet in Düsseldorf *O*
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Ik heb t idee dat die defecte bistro echt een dingetje is van de ICE 3. Komt zovaak voor dat daar wat mis mee is.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Zijn die wegwerpverpakkingen niet steeds nog vanwege dat !"§$%&-virus?
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Nee, laatst gewoon servies gehad in zowel de ICE als IC Berlijn.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Jammer, had zo'n fijn relletje kunnen zijn -0-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

In Italië heeft het hooggerechtshof geoordeeld dat Trenitalia een overijverige conducteur die in twee jaar tijd meer dan 5.000 boetes (!) had uitgeschreven niet mocht ontslaan :o

Het probleem was dat tussen de duizenden boetes ook 175 onterechte boetes zaten, maar aangezien dat slechts 3,5% van het totale aantal boetes was, vond de rechter dat niet was gebleken dat de man zijn werk niet goed deed. De man werkt inmiddels weer als conducteur.

Corriere della Sera.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jef400 »

3.5 procent onterecht boetes is vrij laag. Ik zou er voor tekenen als we dat percentage eens in Nederland zouden halen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Goedemorgen, ik wil graag een vakje aan de DB Bingo toevoegen. In de categorie dingen die defect kunnen gaan heb ik vandaag iets nieuws ontdekt. :mrgreen:
Afbeelding
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Je hebt ICE's met een rode band, ICE's met een groene band voor het milieu, dan de ICE Europa met een blauwe band... en blijkbaar ook al een ICE met een regenboogband, die ik hier zojuist in het wild tegenkom.
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten