Voor de feestdagen ben ik met vriendinlief naar Jarosław (Polen) heen en weer gereisd met de trein. Aangezien de nachttrein Berlin-Przemyśl helaas is opgeheven, ontkom je er nu niet aan om het in twee dagen te doen. Heen 's middags vanuit Arnhem naar Berlin, daar overnachten bij het Hbf en de volgende dag met EuroCity "Wawel" Berlin-Przemyśl mee tot het één na laatste station. De terugweg ging volgens dezelfde tactiek, ditmaal met overnachting bij het Ostbahnhof. Terug zou je het in theorie op één dag kunnen halen, via Jarosław-Berlin-Duisburg-Arnhem (vertrek 07:33, aankomst 00:14), maar dat vonden we behoorlijk riskant gezien de punctualiteit van het Fernverkehr. Wat indrukken:
-
Op 22 december was de spoorlijn Deventer-Almelo door een ongeval bij Holten het grootste deel van de dag gestremd. Aangezien er geen alternatieve route is voor de IC Berlin om dit stuk te vermijden, vielen er enkele treinen uit. Onze trein reed als eerste wel weer, maar vanaf Hengelo stonden de gangpaden helemaal vol. Echt een chille rit naar Berlin was het niet, maar goed, het reed
We waren maar wat blij met onze reserveringen
Alternatief vervoer voor de internationale reizigers (bussen naar Bentheim?) was er niet, die mochten alles zelf uitzoeken. Pech voor de reizigers van die eerdere treinen: meerdere uren vertraging en dan ook nog eens de hele reis moeten staan.
- De EuroCity Berlin-Przemyśl op 23 december was helemaal volgereserveerd vanaf Berlin, gezien de feestdagen niet zo gek. Verder was het geen onprettige rit, al stonden de gangpaden tussen Wrocław en Kraków helemaal vol (PKP verkoopt voor reserveringsplichtige treinen ook kaartjes zonder reservering als de trein al vol zit). De dames van het restauratierijtuig hebben de hele rit ontzettend hard gewerkt, petje af voor ze. Aankomst in Jarosław met +8, dus heel prima. Het is een lange zit, maar je hebt een zee aan beenruimte in het open rijtuig en de stoelen zitten heel prima.
- De terugweg naar Berlin gisteren volgde een gelijk beeld. Ditmaal zat de trein vol met Polen die na de feestdagen teruggingen naar huis in Duitsland, plus een hoop jongeren die voor de jaarwisseling naar Berlin op pad waren. Aankomst in Berlin was pünktlich!
- De eerste IC vanuit Berlin vandaag was smerig, het rijtuig waar we in gereserveerd hadden was niet schoongemaakt, stonk en was tot Wolfsburg behoorlijk koud. De reserveringsaanwijzingen klopten niet, wat de nodige verwarring opleverde - na Stendal heeft de conducteur ze maar uit gezet... Ook deze trein was helemaal vol, o.a. de nodige toeristen richting Amsterdam. Vertrek uit Almelo met -½, aankomst in Deventer met +6 - precies genoeg om de IC naar Roosendaal uit te kunnen zwaaien.... Hoe krijgen ze het voor elkaar?
De laatste paar keren dat ik deze overstap geprobeerd heb, is het steeds mislukt om deze te halen, ondanks dat de trein steeds op tijd uit Almelo is vertrokken. Zit er standaard een goederentrein voor ofzo?
Verder viel het op dat de mondkapjesplicht in de EuroCity's naar Polen niet bestaat. Zelfs het DB personeel, wat van Berlin tot Frankfurt op de trein zit, droeg er geen of droeg het onder de kin. De IC Berlin op de heenweg was veel te vol om überhaupt te controleren, dus daar droeg ook zeker 75% geen mondkapje. De boeking voor de treinen naar Polen in de nieuwe dienstregeling werd geheel in traditie pas een week voor de nieuwe dienstregeling open gezet, maar uiteindelijk is het gelukt om op de dag dat de boeking opende (30 november) te boeken. Het is al heel wat dat je een doorgaand ticket Arnhem-Jarosław kunt boeken (met een zelf gekozen 13 uur overstap in Berlin).