Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

TER Alsace richting Basel SNCF?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Correct en tevens juist. Voor vertrek in Strasbourg werd het perron met hekken afgezet. Ben benieuwd waarom dat was.

Dank je Suus, ik vermoedde al dat het Corail was maar wist het niet zeker.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Ik zit in een VIRM en ben jaloers. -0-
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Comfortabeler dan de ICRm worden de binnenlandse treinen helaas niet. Maar die zetels in de Corail zien er erg goed uit. :D
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Corail Téoz zit nog beter trouwens, dat rijdt op Parijs - Limoges - Toulouse en Parijs - Clermont-Ferrand. Ik dacht door de kleurstelling even dat dit dat ook was, maar de stoelen hebben maar een klaptafeltje in plaats van twee dus nee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

ArrivaBas schreef: wo 02 jun 2021, 21:17 Comfortabeler dan de ICRm worden de binnenlandse treinen helaas niet. Maar die zetels in de Corail zien er erg goed uit. :D
ICM zul je bedoelen :X (A)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik herkende die foto van het Corail rijtuig omdat ik in juli 2013 in dit soort rijtuig van TER Alsace een treinreis maakte van Luxemburg naar Saint Louis (Haut Rhin) en ik was ook verrast door het comfort. Dit is wel eerste klasse, ik weet niet hoe het comfort in de tweede klasse is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Tweede klas Vtu (met middengangpad) is ook prima, twee stoelen hebben samen een gedeelde hoofdsteun en middenleuning. Normale kleurstelling is mintgroen-bruin, maar in de Elzas vermoedelijk blauw. De normale kleurstelling voor de eerste klas is bij Corail namelijk donkergrijs-rood en dat is op de foto van Chrysa ook niet te zien. In de Vu (met compartimenten) is het in de tweede klas allemaal wat minder, daar hebben de compartimenten acht stoelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Dennenboom »

Heul lang geleden (1979 - 1984) reden die Corail A10tu-tjes toch ook in de 500/501 Groningen - Den Haag?
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ja. Maar toen zagen ze er van binnen heel anders uit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

In Corail is ooit het skai vervangen door stoffen bekleding inderdaad, het meubilair zelf is meestal niet gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Ik ben in 2015 met de trein van Paris naar Caen geweest en toen had ik ook corail-rijtuigen, maar wel met andere stoelen. Ze waren wel erg comfortabel.
cassie127 schreef: wo 02 jun 2021, 21:29
ArrivaBas schreef: wo 02 jun 2021, 21:17 Comfortabeler dan de ICRm worden de binnenlandse treinen helaas niet. Maar die zetels in de Corail zien er erg goed uit. :D
ICM zul je bedoelen :X (A)
Ik vind ICM dus echt niet meer comfortabel. Dan heb ik liever VIRM 2/3.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Chrysa schreef: wo 02 jun 2021, 18:27
Ik weet niet waar ik in ben beland, maar wat een heerlijk interieur. *O*
Ooh. Ik heb wel eens gezegd dat I11 het comfortabelste materieel is, maar ik ben Corail vergeten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Ik ben in 2015 met de trein van Paris naar Caen geweest en toen had ik ook corail-rijtuigen, maar wel met andere stoelen. Ze waren wel erg comfortabel.
Deze waarschijnlijk:

Afbeelding

Het interieur voor de Intercités Normandie was gebaseerd op het TGV-meubilair ontworpen door Christian Lacroix voor de TGV Réseau, TGV POS en TGV Atlantique.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Nee, zo kleurrijk waren de stoelen zeker niet. :lol:
Volgens mij waren het deze:
Afbeelding
Bron: Wikipedia

O, dat is vermoedelijk dus "gewoon" dit :') :
Suus schreef: do 03 jun 2021, 10:43 Tweede klas Vtu (met middengangpad) is ook prima, twee stoelen hebben samen een gedeelde hoofdsteun en middenleuning. Normale kleurstelling is mintgroen-bruin, maar in de Elzas vermoedelijk blauw.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jay20
Berichten: 141
Lid geworden op: za 08 okt 2011, 23:11
Locatie: Station Amsterdam Lelylaan

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jay20 »

Deze had ik vorig jaar in oktober tussen Nice en Cannes
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

Op 2 mei vergat de machinist van de IC Kortrijk - Welkenraedt te stoppen op Ans, en mocht iedereen mee naar Liège-Guillemins.
Vandaag vergat de machinist van de IC Charleroi-Sud - Essen te stoppen op Ekeren. Maar met een noodstop konden mensen langs de achterste deur nog net de trein op/af.

Ik kan me echt niet herinneren eerder zoiets gehad te hebben, en nu twee keer in een week dat een station (bijna) overgeslagen werd. Hebben de machinisten de zomer ineens in hun bol? :D
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Het tramnet in en om Karlsruhe ligt sinds een uur of twee helemaal plat. Oorzaak is schade aan het spoor op verschillende plekken in de stad, ontstaan door de hitte (overdag hadden ze daar 30 graden, overmorgen zal het zelfs oplopen tot 35 graden). Er kunnen niet overal vervangende bussen rijden omdat er niet genoeg bussen zijn.

https://www.ka-news.de/region/karlsruhe ... 66,2665627
Laatst gewijzigd door ICE11 op di 15 jun 2021, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Maar het is daar toch wel vaker 30+ graden geweest? Hoe kan het dan dat dit nu ineens een probleem is?
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Dat vraag ik me ook, want Karlsruhe is altijd een van de warmste regios in Duitsland en 30 graden in de zomer is daar bijna normaal. Blijkbaar gaat het om bitumen, dat aan de wielen vastplakt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Blijkbaar houden de problemen daar nog tot woensdagmiddag aan, alsof alle rails van rubber zijn en smelten onder de zomerse hitte... _O- (bnn.de)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Er is dus op één plek (bij Städtischen Klinikum) bitumen vloeibaar geworden, dat is aan de trams gaan plakken en heeft zich zo over het hele net verspreid :X
Laatst gewijzigd door dennistd op di 15 jun 2021, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Niet de rails smelten, maar de bitumen waar ze in vast liggen wordt vloeibaar (het betreft hier expliciet geen smelten) en die loopt vervolgens in de rails.

Lijkt erop dat bij onderhoud een verkeerd type bitumen gebruikt is ofzo. Dat spul is viscoelastisch onder invloed van temperatuur, maar de temperatuur waarbij het overgaat van elastisch (gedragend als vaste stof) naar viskeus (gedragend als vloeistof) verschilt afhankelijk van de precieze samenstelling van het mengsel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Hier zijn inmiddels fotos te vinden: https://www.ka-news.de/region/karlsruhe ... 66,2665627
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Twee nieuwtjes uit Bratislava.

Eén minder leuk: vanmiddag hebben een tram en een bestelbusje nader kennis met elkaar gemaakt. Geen gewonden gelukkig, maar de voorste tram is toch behoorlijk ontspoord en het bestelbusje mag vervangen worden... Foto's hier (Facebooklink).

Nummer twee is leuker: een oude Karosa-bus is omgebouwd tot cabriobus en rijdt op zomerse zondagen gratis ter versterking van de populaire lijn 43, vanuit de stad de natuur in. Foto's hier.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten