Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Goedemorgen vanuit de RB1 van Vogtlandbahn die me van Klingenthal naar Zwickau brengt. De vriendelijke conducteur was nogal verbaast over mijn ticket naar Baarn. Kort na Klingenthal stond het treintje stil. De machinist liep toen naar de andere cabine om een zaag op te halen. Na een minuut of 6,7 rijden we weer.
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Zwickau Hbf is nog heerlijk DDR retro. Ook een sleep rijtuigen van de DR ontbreekt niet. Mijn S-Bahn naar Leipzig is daarentegen niet retro. Een nieuw treinstel met een behoorlijke 1e klasse.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MarkNL »

Meltrain schreef: za 17 feb 2024, 10:46 De S-trein Roosendaal - Antwerpen - Puurs rijdt met 8 bakken, maar zit bij Kijkuit al zo vol dat mensen moeten staan. :o
Misschien moeten ze de frequentie (in het weekend) toch maar verhogen naar 2x/uur.
Liggen wel al wat jaren plannen voor (voor de zaterdag) maar personeelsproblemen bij de NMBS hebben daar steeds een stokje voor gestoken. En NMBS wilt graag ook elk halfuur in Roosendaal komen maar daar zeggen ProRail en ILT 'nee' (wegens geen ATB).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De tweede trein naar Roosendaal komt misschien al in 2028 :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gamma
Berichten: 315
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Waarop baseer je dat?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Op hetzelfde kamervragen waarover elders op dit forum discussie is over de verbouwing van station Roosendaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door isadora »

en-es schreef: ma 19 feb 2024, 09:29 De vriendelijke conducteur was nogal verbaasd over mijn ticket naar Baarn.
Zeker toen je hem vertelde dat je "nachbarn" ging.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

en-es schreef: ma 19 feb 2024, 09:29 De vriendelijke conducteur was nogal verbaast over mijn ticket naar Baarn.
Zo te zien heb je mijn zpelfaut gecorrigeerd. :shock:
Momenteel met IC2442 in Magdeburg Hbf. Vlak voor Magdeburg reden we langs een opstelterrein waar allemaal ICNG's van NS stonden. De meesten in zwart/geel.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

en-es schreef: ma 19 feb 2024, 15:59
en-es schreef: ma 19 feb 2024, 09:29 De vriendelijke conducteur was nogal verbaast over mijn ticket naar Baarn.
Zo te zien heb je mijn zpelfaut gecorrigeerd. :shock:
Je klinkdt verbaastd.
🗣
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Ik ben vooral verbaast dat jij dat niet eerder opmerkte. Zojuist Eilsleben voorbij gereden.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door TffpaA »

Ik zag hed al, maar dachd: laad ik zo'n vaak gemaakde d/t-foud maar lekker laten voor wad-ie is.
🗣
en-es
Berichten: 4471
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Keurig op tijd in Hannover Hbf aangekomen met IC2442 ondanks een paar minuten vertraging in Magdeburg. Even een hapje eten bij Pizza Hut voordat ik de IC Berlijn nieuwe stijl uitprobeer.

Met IC140 vertrokken uit Hannover Hbf, wel met 4 minuten vertraging. En de rijtuigen zijn in omgekeerde volgorde. In mijn compartiment zitten nog twee reizigers.

Bij Wissingen ongeveer 5 minuten stil gestaan en daarna langzaam gereden. Nu 10 minuten vertraging. Benieuwd of ik een half uur later thuis ben.
Laatst gewijzigd door Tom024 op di 20 feb 2024, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Berichten samengevoegd
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Dan heb je bij Bünde net te veel vertraging gekregen en ben je daardoor achter de RB 61 beland (die planmatig vanaf Bünde 5 minuten achter de IC Berlijn zit)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Gamma schreef: ma 19 feb 2024, 14:48 Waarop baseer je dat?
Het wordt ook hier genoemd.
Ook is het nog even wachten op een tweede trein Roosendaal-Antwerpen. Die verbinding is tien jaar geleden al beloofd ter vervanging voor het verdwijnen van de IC Brussel op het station Roosendaal. Die trein kan er pas komen als het automatische treinbeveiligingssysteem is gerealiseerd en dat is pas in 2028. Nederland en België kijken of dat systeem toch sneller aangelegd kan worden. Onderzoek daarnaar is dit jaar klaar.
Met "het automatische treinbeveiligingssysteem" zullen ze dan geen ATB bedoelen. Komt er dan ETCS van België tot in Roosendaal?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ja, vanaf Kijkhoek tot de Belgische grens zelfs.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Er stond een ICE 4 gepland, maar er kwam een ICE 2 voorrijden. Gelukje. *O*

Voor een reis van meer dan 5,5 uur, minder dan 6 dagen geleden geboekt voor €18,65 kan ik toch niet klagen.
MaartenD
Berichten: 702
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door MaartenD »

Suus schreef: di 20 feb 2024, 08:50 Ja, vanaf Kijkhoek tot de Belgische grens zelfs.
In 2028 al? Is dat niet wat erg voortvarend? 2026 zou in Friesland ERTMS aangelegd moeten worden, dat wordt volgens mij de eerste in situ (nou ja, met een grote buitendienststelling) ombouw van ERTMS.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bemined »

Er zijn vanaf deze zomer al een partij weekenden gereserveerd voor voorbereidende werkzaamheden tussen Kijfhoek en de Belgische grens. De kans op vertraging blijft natuurlijk aanwezig, maar omdat het een belangrijke goederencorridor is moeten treinvrijeperioden ruim van te voren gereserveerd worden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Er zijn volgens mij zelfs treinvrije weken, als ik mij niet vergis gaan ze ook meteen de bovenleiding vervangen aangezien de betonnen masten in Brabant einde levensduur zijn. Het is te hopen dat het allemaal niet zo slordig gaat als in 2023.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bemined »

Dat kan best, ik filterde de TCR lijst op het ERTMS project en heb verder niet naar andere werkzaamheden gekeken. De laatste voortgangsrapportage houd het trouwens op tussen 2028 en 2030. Zover ik begrijp blijft ATB overigens in eerste instantie liggen, maar wel uitgeschakeld. De fysieke sanering volgt later, hierdoor zullen er na 2030 mogelijk nog meer treinvrijeperiodes nodig zijn.
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DovaModaal »

MaartenD schreef: di 20 feb 2024, 11:21
Suus schreef: di 20 feb 2024, 08:50 Ja, vanaf Kijkhoek tot de Belgische grens zelfs.
In 2028 al? Is dat niet wat erg voortvarend?
Op het Belgische deel ligt er al ETCS (rood en blauw op het kaartje) ;-)
https://infrabel.be/nl/project/etcs
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bemined »

De Belgen lijken een wat pragmatischere aanpak gekozen te hebben waarbij ETCS bovenop de bestaande beveiliging aangelegd is. In Nederland wordt ook de hele detectie en overwegaansturing vervangen en worden vrije banen bediend gemaakt. Dat kost flink wat extra tijd, zowel in de voorbereiding als uitvoering.
iamthedutchdude
Berichten: 990
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door iamthedutchdude »

DovaModaal schreef: di 20 feb 2024, 18:04
MaartenD schreef:
Suus schreef: Ja, vanaf Kijkhoek tot de Belgische grens zelfs.
In 2028 al? Is dat niet wat erg voortvarend?
Op het Belgische deel ligt er al ETCS (rood en blauw op het kaartje) ;-)
https://infrabel.be/nl/project/etcs
Een meer actuele kaart is hier te vinden. (Hetzelfde kaartje, maar deze wordt regelmatiger bijgewerkt doordat deze aan de actuele data gekoppeld is.)
Bemined schreef: di 20 feb 2024, 12:53 Dat kan best, ik filterde de TCR lijst op het ERTMS project en heb verder niet naar andere werkzaamheden gekeken. De laatste voortgangsrapportage houd het trouwens op tussen 2028 en 2030. Zover ik begrijp blijft ATB overigens in eerste instantie liggen, maar wel uitgeschakeld. De fysieke sanering volgt later, hierdoor zullen er na 2030 mogelijk nog meer treinvrijeperiodes nodig zijn.
Wat ik ervan begrepen heb, is dit inderdaad het geval. Wel leek de bedoeling te zijn om (voor zover mogelijk) de TVP's voor het verwijderen van ATB en seinen te combineren met regulier onderhoud e.d. (waarvoor al TVP's nodig zijn).
DovaModaal
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 30 okt 2023, 14:38

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DovaModaal »

Bemined schreef: di 20 feb 2024, 18:31 De Belgen lijken een wat pragmatischere aanpak gekozen te hebben waarbij ETCS bovenop de bestaande beveiliging aangelegd is.
Dat is deels zo, zeker de ETCS L1 LS (geel op de kaart). Maar ook deze heeft een veiligheidsvoordeel en voldoet aan de Europese standaard.

Maar het grootste stuk van lijn 12, van de Antwerpse grens tot aan Kapellen heeft sinds 20 maart 2022 volwaardige ETCS L2 Full Supervision (rood op de kaart). Ik meen me te herinneren dat het installeren van ETCS gerelateerd was aan grotere en langdurige werken aan dezelfde spoorlijn gedurende vele weekends. Er heeft ook nog een (omgeleide) Thalys wat problemen mee gehad.

Merk op dat voorlopig de oude treinbeïnvloeding niet systematisch wordt verwijderd, bepaalde ouder materieel heeft nog tijdelijk de mogelijkheid om op de oude treinbeïnvloeding te rijden.

België zat in augustus op 641 km actieve ETCS2 Full Supervision, en dat zou tegen eind 2025 2361 km moeten worden:
https://infrabel.be/nl/project/etcs

Afwachten of de deadline gehaald wordt om eind 2025 alle 3635 kilometer (hoofd)spoor op ETCS te zetten, en of alle rollend materieel aangepast raakt. Het ouder materieel zoals de klassiekjes, M4-stuurrijtuigen en oudere locs verdwijnt dan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

M4 wordt nu al gecombineerd met M7-motorwagens in sandwich gecombineerd om ze nog wat langer dienst te laten kunnen doen. Rijden al rond in de IC Brussel - Kortrijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten