Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Ik had natuurlijk ook gewoon moeten laten staan dat het op oude rijtuigen met 6- en 8-persoonscoupés gebaseerd was (zo las ik het elders namelijk) :p

Een verklaring die ook nog gegeven werd ergens was dat dit in het pré-computertijdperk werd gebruikt om de reizigers gelijkmatig te verdelen: eerst werden de plaatsen 1, 2, 5 en 6 vergeven (iedereen had een raamplaats met de plek naast zich leeg) en daarna 3, 4, 7 en 8. Maar dat verklaart ook nog niet het kruislings nummeren van de plaatsen in het midden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Jawel, bij nader inzien denk ik dat dat het wel verklaart. :) Je verdeelt eerst 1, 2, 5 en 6 en hebt dan alles aan het raam bezet. Daarna 3 en 4. Deze strategie werkt zowel voor 6-persoons- als 8-persoonsconfiguraties. Bij 6-persoons liggen 3 en 4 tegenover elkaar en heb je het hele compartiment bezet. Maar bij 8-persoons is het voor de bezetting van het rijtuig dan logischer om 3 en 4 diagonaal tegenover elkaar te plaatsen zodat je twee mensen krijgt met nog een lege plek tegenover zich in plaats van twee volle en twee lege stoelen tegenover elkaar. Vervolgens verdeel je nog de resterende twee plekken 7 en 8, die dus ook diagonaal tegenover elkaar liggen.

(Een andere verklaring die ik zag was nog, 3 personen konden altijd 1-2-3 of 4-5-6 toebedeeld krijgen om bij elkaar te zitten, zowel bij 6-persoons als 8-persoons. Klinkt leuk, maar dit lijkt me eerlijk gezegd gewoon een handig neveneffect. Voor 4 personen werd het er namelijk niet handiger op.)

Conclusie:
Er waren coupérijtuigen voor 6 personen genummerd 1-3-5 en 2-4-6. Men wilde daar graag een 8-persoonsconfiguratie van maken* en besloot om 1-2 en 5-6 aan het raam te laten en de verdeling even-oneven te bewaren. Men had al een systeem om plaatsen te verdelen om het rijtuig gelijkmatig vol te krijgen: "eerst 1, 2, 5, 6, daarna 3, 4". Dit systeem heeft men uitgebreid door op het einde toe te voegen: "indien van toepassing, daarna 7, 8". En de stoelen 7, 8 heeft men diagonaal in het midden toegevoegd (waardoor 3, 4 ook diagonaal kwamen te liggen) zodat het rijtuig met dit systeem van plaatsverdeling nog steeds gelijkmatig bezet werd.

(* Of misschien is het systeem voor 6 en 8 wel tegelijkertijd bedacht. In ieder geval had men een duidelijk idee voor de nummering van 6 en is daar de nummering van 8 ook uit voortgekomen.)
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ZO6176 »

Timon91 schreef: zo 25 jul 2021, 21:37 Nog een vraagje voor de kenners: in mijn reisverslag noemde ik het al, maar ik vraag me af wat de logica is van de stoelnummering in Duitsland en Polen (en vermoedelijk ook in Oostenrijk, Tsjechië, Hongarije, Slowakije en nog meer landen). In een open zitrijtuig is de volgorde raam-x1-x3-gang-x7-x5-raam en raam-x2-x4-gang-x8-x6-raam. Klinkt niet logisch, maar het wordt wel vrij consequent zo toegepast. Weet iemand wat de reden hiervan is? Het levert de reizigers nogal een gezoek op en vrij veel discussie over wie waar moet zitten. Een systeem zoals in Italië met een rijnummer en een stoelletter (15A is een raamplaats, 8C een gangplaats) klinkt al logischer.
De buurland-ICR had vroeger ook die "gekke" nummering. Ook de tweezitters in deze rijtuigen hadden deze nummering. Later zijn deze aanduidingen verdwenen toen ICR niet meer naar Köln en Siegen reed.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Dank voor de reacties! Het maakt wel het e.e.a. duidelijk en op deze manier klinkt het wel logisch inderdaad. Het is dus vooral logisch voor degene die de boekingen doet/deed. Met de computersystemen tegenwoordig zou er wel logischer voor de reiziger moeten kunnen zijn. Maar goed, voordat zoiets opnieuw is opgezet in de spoorwereld zijn we wel weer een paar decennia verder :lol:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Trenitalia heeft in hun hogesnelheidstreinen om het eenvoudiger te maken een nieuw systeem geïntroduceerd, waarbij elke rij stoelen een nummer heeft en elke stoel dan een letter. In de eerste klas zijn dat A, B en D, in de tweede klas A t/m D. In een vierzitter heb je dan bijvoorbeeld de stoelen 11A, 11B, 12A en 12B. Moet toegeven, dat maakt het zoeken wel een stuk makkelijker :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Stefan »

Zoiets had Timon91 ook al gezegd :mrgreen:
Timon91 schreef: zo 25 jul 2021, 21:37 Een systeem zoals in Italië met een rijnummer en een stoelletter (15A is een raamplaats, 8C een gangplaats) klinkt al logischer.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Overigens heeft DB in de ICE's de nummering ook al vereenvoudigd: daar zitten x7-x8 en x3-x4 aan dezelfde kant van het gangpad. Maar anders dan het niet meer kruislings nummeren van die plaatsen gebruiken ook die in de basis nog hetzelfde nummersysteem.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

In Franstalige gebieden is het vrij normaal om allerlei dingen in de eerste persoon te schrijven. Denk maar aan allerlei bussen waarop "Je monte, je valide" (Ik stap in, ik valideer mijn ticket) staat. Ik vind het in het Frans al verschrikkelijk klinken, maar SNCF doet het nu ook in het Engels. :evil:

Afbeelding

Walgelijk.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door diederickx »

Dan zal de reclameleus "dat wil ik weken" je ook wel ergeren - los van het gevaar het letterlijk te nemen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Die ken ik niet. :p
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

diederickx schreef: ma 26 jul 2021, 16:47 Dan zal de reclameleus "dat wil ik weken" je ook wel ergeren - los van het gevaar het letterlijk te nemen.
Ik vraag me dan inderdaad altijd af waarom iemand zijn telefoon zou willen weken. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

diederickx schreef: ma 26 jul 2021, 16:47 Dan zal de reclameleus "dat wil ik weken" je ook wel ergeren - los van het gevaar het letterlijk te nemen.
Dat soort zaken kan mij enorm irriteren ja, oftewel ik kan me er enorm aan ergeren. Maar ik ben dan ook een enorme taalnerd.
Laatst gewijzigd door T-hijs op di 27 jul 2021, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
F.k.a. Bollenstad
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Cojona is klaar, alle ellende van de overstromingen is gefikst en dus kunnen we weer over tot de orde van de dag:
Duitsland schrapt term zwartrijden: 'Zwart wordt met negatief geassocieerd'
:') :X
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Dat meldde ik bijna drie weken terug ook al: viewtopic.php?p=737090#p737090
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ja maar toen was corona nog niet klaar.....
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

En toen was ik op ferkansie, en ik kan natuurlijk niet alles bijhouwe hiero hè :roll: -0-
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

:N
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door trolly »

Chrysa schreef: ma 26 jul 2021, 14:02 In Franstalige gebieden is het vrij normaal om allerlei dingen in de eerste persoon te schrijven. Denk maar aan allerlei bussen waarop "Je monte, je valide" (Ik stap in, ik valideer mijn ticket) staat. Ik vind het in het Frans al verschrikkelijk klinken, maar SNCF doet het nu ook in het Engels. :evil:

Afbeelding

Walgelijk.
Er zit ergens in Californië een fruithandel die ook van die ibookdingen verkocht. Ook walgelijk natuurlijk, maar zouden ze daar nou geen mot mee krijgen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Die fruithandelaar verkoopt nog maar weinig iBooks heden ten dage.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Flinke ravage na een aanrijding tussen een trein en een vrachtwagen tussen Stettin (PL) en Tantow (D). Wonder boven wonder alleen maar acht lichtgewonden :shock:
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Over nachttreinen in exotische plaatsen: de YouTuber Chris Broad van Abroad in Japan heeft een filmpje gemaakt over de nachttrein Tokio - Tottori.

Merk de bijzondere indeling op van de nachttrein. Anders dan Europese nachttreinen die op normaalspoor rijden (1435 mm), rijden de Japanners op kaapspoor (1067 mm), waardoor hun treinen een heel stuk smaller zijn.

Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bart »

Ik ben positief verrast over de communicatie rond de tijdelijke fietsreserveringsplicht in Nederland. Dat zou typisch iets kunnen zijn wat NSR op eigen houtje zou kunnen doen. Maar NMBS en DB hebben het ook op hun websites staan, met linkje naar de reserveringspagina van NS. Bij NS International staat het ook duidelijk. En het werd zelfs aan het loket in Leer vermeld. :pos:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door AppleMoose »

PHS schreef: vr 30 jul 2021, 08:21 Over nachttreinen in exotische plaatsen: de YouTuber Chris Broad van Abroad in Japan heeft een filmpje gemaakt over de nachttrein Tokio - Tottori.

Merk de bijzondere indeling op van de nachttrein. Anders dan Europese nachttreinen die op normaalspoor rijden (1435 mm), rijden de Japanners op kaapspoor (1067 mm), waardoor hun treinen een heel stuk smaller zijn.

**Youtube-filmpje**
Ziet er prima en luxe uit, ondanks de, voor ons, wat aparte indeling. De bedden lijken mij alleen vrij kort voor de Nederlandse lange lummels, maar ik denk niet dat wij de hoofddoelgroep vormen van deze trein :mrgreen: Ik kon het niet helemaal goed volgen, maar een van die twee had last van de omroep in de nacht voor elk station. Is er geen mogelijkheid dat uit te zetten? Geen idee trouwens hoe dat bij (moderne) Europese nachttreinen is, weet alleen dat het bij de nachtboten naar Scandinavië deze wel uitgezet kan worden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Bart schreef: za 31 jul 2021, 14:00 Ik ben positief verrast over de communicatie rond de tijdelijke fietsreserveringsplicht in Nederland. Dat zou typisch iets kunnen zijn wat NSR op eigen houtje zou kunnen doen. Maar NMBS en DB hebben het ook op hun websites staan, met linkje naar de reserveringspagina van NS. Bij NS International staat het ook duidelijk. En het werd zelfs aan het loket in Leer vermeld. :pos:
Ik vind het als binnenlandse reiziger eigenlijk om te janken. Het staat in de app, bij het kopen van een fietskaartje inderdaad. Maar bij dit soort dingen kijk ik ook altijd even naar moederlief-zonder-smartphone, die in dit geval gelukkig in Arriva-gebied woont. Want verder staat het nergens, en geen omroep of niks. Hoe komt zo iemand in hemelsnaam aan die informatie? Die worden dus volledig de trein uit gepest of worden verplicht een smartphone met de app te hebben. Net zoals bij zo veel bedrijven vind ik dat er veel te snel vanuit wordt gegaan dat 100% van de bevolking vaardig is met smartphones en online handelen. Dat is niet zo. Ja, natuurlijk kan ik haar wel helpen maar zelfstandig iets ondernemen is er dan niet meer bij.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door AppleMoose »

Erger ik me al jaren groen en geel aan. Ook dat steeds meer bedrijven en instellingen hun best doen om hun telefoonnummer te verstoppen op websites. Neem contact op via dit formulier, kijk bij veelgestelde vragen, stuur een app, gebruik onze chatbot... Nee, ik wil gewoon een persoon spreken en mijn verhaal uitleggen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten