Daar ben ik weer: hoezo wordt dat niet verwacht van Nederlandse conducteurs?
Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Verwacht wel, maar het gebeurt naar mijn mening lang niet altijd.
🍉
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Al gebeurt dat daar ook lang niet altijd. Een paar weken terug had ik op Gent Sint Pieters een trein waarvan in eerste instantie de deuren niet open wilden en toen er eenmaal ingestapt kon worden bleef de trein nog lange tijd langs het perron staan met de deuren inmiddels weer dicht.PHS schreef: ↑do 08 sep 2022, 18:55In België wordt van treinbegeleiders verwacht dat zij de reiziger actief informeren. Een ander voorbeeld: bij een recente reis in België werd de trein opgeheven wegens de grote vertraging. De treinbegeleider riep dat niet alleen om, maar liep vervolgens door de trein om in iedere bak te vragen of ze zijn omroep hadden gehoord en of er nog vragen waren. Ja, de gemiddelde NS-conducteur kan heel wat leren van zijn Belgische collega's.
Ik keek daarna eens in de reisplanner, die de betreffende trein als afgeschaft toonde. Uitstappen ging echter niet, want de deuren waren vergrendeld. En net nadat ik dus trachtte weer uit te stappen vertrok de trein alsnog richting Antwerpen.
Die hele tijd was er echter sprake van een doodse stilte via de omroep.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
En jij was onderweg naar Antwerpen?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Goed punt. Ik verwacht eerlijk gezegd helemaal niets meer van NS-conducteurs, dan kun je ook niet teleurgesteld worden, bijvoorbeeld over het feit dat ik deze week elke dag drie uur per NS-trein forens en nog niet één keer ben gecontroleerd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ja met dat doel was ik in die trein gestapt ja... van de oorspronkelijke reden daarvoor bleef alleen niet veel meer over zo
Ik nam die dag namelijk een route met één overstap meer van Knokke naar Antwerpen om iets eerder op Antwerpen-Centraal te zijn, zodat ik tijd had om wat te eten te halen voor ik in de Benelux stapte terug naar Nederland. Het werd echter in plaats daarvan even snel rennen op Antwerpen-Berchem (naar het naastgelegen perron i.p.v. twee verdiepingen omlaag) om de Benelux nog te halen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Veel beter voor De Lijn de lijn.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ben nu weer op pad met de trein en het valt me op dat de stationsafroep (dus wanneer we een station naderen etc) hier op z'n zachtst gezegd matig is.Hainje schreef: ↑do 08 sep 2022, 10:48 Zit nu in de intercity van Antwerpen (v. 10:37u) naar Poperinge. Deze rijdt met slechts drie rijtuigen in plaats van zes. Dat wordt gewoon netjes gemeld door de conducteur. Zou echt fijn zijn als ze dat in Nederland ook gingen doen. Nu snap ik wel dat het wat drukker is in de eerste klasse(, sowieso blij dat ik een klasverhoging heb gekocht nu).
Waar het in Nederland nog netjes "het volgende station is Berghem Piekenhoef. Station Berghem Piekenhoef" is. Is het in België vaak eenmalig met microfoon half opgegeten "station Deinze".
🍉
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Mijn gevoel is dat je in België al blij moet zijn als stations überhaupt omgeroepen worden. Behalve natuurlijk in de Desiro's.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
De MS75 hebben tegenwoordig ook automatische omroep
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Zelfs die antieke Belgische varkens hebben een automatische omroep, maar voor het Nederlandse IC-materieel (dat allemaal nieuwer is dan de MS75) moeten we het nog doen met een handmatige omroep?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Nee hoor, "Onze" treinen hebben ook als ze als IC rijden een automatische omroep
-
- Berichten: 3941
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Bewuste keuze. De reiziger heeft aangegeven liever een echte omroep te horen dan de automatische omroep. Dus die staat uit in de IC's.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Ik kan me nog voorstellen dat reizigers liever een perfect verstaanbare handmatige omroep horen dan een perfect verstaanbare automatische omroep. Maar met handmatige omroepen zit er veel meer variatie en verstoring in de verstaanbaarheid; de ene HC praat op een andere manier in de microfoon/telefoon dan de andere, sommigen praten sowieso veel zachter of meer binnensmonds of zijn de Engelse taal niet machtig op stations waar een Engelstalige omroep wel wenselijk is, bij veel omroepen wordt de HC overstemd door de ATB-belletjes (in de achterste cabine) of het gekreun en gepiep van draaistellen, wissels en remmen (op het balkon)... Bij een automatische omroep haal je heel veel van die problemen weg doordat het afgespeelde audiobestand altijd en overal van dezelfde kwaliteit is.
Is dat ook meegenomen in die bevraging van reizigers over de omroep?
Is dat ook meegenomen in die bevraging van reizigers over de omroep?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
En als het daadwerkelijk zo veel meerwaarde heeft voor de reiziger, waarom wordt er in de sprinters dan wel automatisch omgeroepen?
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In Zweden zijn vandaag verkiezingen. Kennelijk kun je als partij daar een heel metrostel van de metro van Stockholm laten bestickeren met jouw boodschap, zelfs als je van de Zweden Democraten (Twitter) bent.
Voor zover ik weet gebeurt dat (gelukkig) niet in Nederland.
Voor zover ik weet gebeurt dat (gelukkig) niet in Nederland.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In Duitsland krijg je soms 3 omroepen. De conducteur (aansluitingen), de machinist (station en uitstapkant) en automatisch (alles nog een keer).hauptbahnhof schreef: ↑vr 09 sep 2022, 14:06
Bewuste keuze. De reiziger heeft aangegeven liever een echte omroep te horen dan de automatische omroep. Dus die staat uit in de IC's.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Een positief nieuwtje over de RB 73 en RB 74. Deze zullen in dienstregeling 2023 toch blijven rijden.Etienne schreef: ↑di 23 aug 2022, 21:15 Vandaag ook de RB73 en RB74 van de lijst gevinkt. Tussen Kyritz en Meyenburg slechts twee reizigers in de ochtendrit. Bij het oponthoud in Pritzwalk vroeg de machinist of ik en een andere reiziger een petitie tegen de sluiting wilden ondertekenen.
Van Meyenburg naar Pritzwalk ging ik echter met bus 903 en dat was zo'n vreemde bus die Umbusko eerder beschreef, die leek op een Tsjechisch model. Gisteren had ik ook zo'n bus van Strausberg naar Alt-Rüdersdorf.
https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.266278
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
En inmiddels heeft DB Netz details bekend gemaakt. De procedure is voorlopig geldig tot 28.02.2023 en treinpaden moeten minstens tien dagen tevoren aangevraagd worden, het moeten bloktreinen zijn, leegmaterieel-ritten zijn ook toegestaan en er zijn aangewezen lijnen (zie kaarten in onderstaande link) voor kolen- en olietransporten. In ieder geval krijgt zo een trein een "expres-pad", wat betekent dat ie altijd voorrang heeft, dus zelfs hogesnelheidstreinen moeten aanschuiven of verliezen helemaal hun pad.ICE11 schreef: ↑zo 14 aug 2022, 16:27 Misschien wordt reizen per trein in Duitsland nog onbetrouwbaarder, want volgens plannen van de regering moeten treinen welke olie, gas of kolen vervoeren toekomstig altijd voorrang krijgen voor alle (!) andere treinen. Dus dan moet zelfs een ICE achter een trage goederentrein aanschuiven.
https://www.tagesschau.de/inland/energi ... n-101.html
https://www.dbnetze.com/resource/blob/8 ... o-data.pdf
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Op sommige grote Engelse stations (nou ja, in elk geval Londen King's Cross en Leeds) is er geen enkele afvalbak te vinden. Er lopen wel schoonmakers rond in wier karretje je de verpakking van je Upper Crust-sandwich kan gooien, maar ik vind het toch wel erg onpraktisch. Ook in de LNER-trein geen prullebak, maar wel regelmatig iemand die langskomt met een gigantische plastic zak.
Als welopgevoede Nederlander heb ik er toch problemen mee als ik mijn afval nergens kwijt kan en dan in arren moede maar van het station mee de trein in neem. Is het echt de bedoeling dat je het dan maar ergens op de grond neerzet?
Als welopgevoede Nederlander heb ik er toch problemen mee als ik mijn afval nergens kwijt kan en dan in arren moede maar van het station mee de trein in neem. Is het echt de bedoeling dat je het dan maar ergens op de grond neerzet?
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Besef je dan niet dat afvalbakken de perfecte plek zijn om je bom te verstoppen! En je kan er ook nog over struikelen als ze niet fluoriserend geel zijn! Levensgevaarlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
In die LNER-treinen zitten toch gewoon prullenbakken tussen de stoelen?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Prullenbakken is nog één ding, maar wat ik in Londen ook wel miste: kluisjes op het station. Op King's Cross / St. Pancras is er alleen een bemensde balie, met een lange rij, een ingewikkelde scanner en hoge tarieven per stuk bagage. Uiteindelijk zijn we uitgeweken naar een commercieel bedrijf in de buurt dat allemaal containers verhuurt, waar je je spullen dan zelf in kunt zetten. Wat een gedoe om je bagage even 7 uur kwijt te kunnen. Overigens was dat bedrijf 's avonds en in het weekend dicht, maar onze Eurostar vertrok om 16:00 uur dus dat was oké.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland
Wat mij opvalt in dat onderste document is dat DB Netz er zelfs gesloten en verdwenen spoorlijnen op de kaart zelf heeft staan. Gelukkig zie ik geen kolen of olieroutes via zo'n lijnICE11 schreef: ↑ma 19 sep 2022, 19:44En inmiddels heeft DB Netz details bekend gemaakt. De procedure is voorlopig geldig tot 28.02.2023 en treinpaden moeten minstens tien dagen tevoren aangevraagd worden, het moeten bloktreinen zijn, leegmaterieel-ritten zijn ook toegestaan en er zijn aangewezen lijnen (zie kaarten in onderstaande link) voor kolen- en olietransporten. In ieder geval krijgt zo een trein een "expres-pad", wat betekent dat ie altijd voorrang heeft, dus zelfs hogesnelheidstreinen moeten aanschuiven of verliezen helemaal hun pad.ICE11 schreef: ↑zo 14 aug 2022, 16:27 Misschien wordt reizen per trein in Duitsland nog onbetrouwbaarder, want volgens plannen van de regering moeten treinen welke olie, gas of kolen vervoeren toekomstig altijd voorrang krijgen voor alle (!) andere treinen. Dus dan moet zelfs een ICE achter een trage goederentrein aanschuiven.
https://www.tagesschau.de/inland/energi ... n-101.html
https://www.dbnetze.com/resource/blob/8 ... o-data.pdf
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten