Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

umbusko schreef: do 16 jun 2022, 10:37 Herford
Ik denk altijd dat die plaats in Engeland ligt, maar dat is Hereford. (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Inmiddels in Wolfsburg ingehaald door de 141. We wachten op de Landespolizei omdat er zich mensen zonder kaartje in onze trein bevinden die niet uit willen stappen. :') :') :')
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door marvinkok »

Landespolizei is ruk... Dat duurt echt lang voor die er een keer zijn.
Ongeschreven regel onder het personeel is dan ook meestal alleen politie laten komen op plekken waar de Bundespolizei zit, die zijn veel sneller _O-
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

We hebben uiteindelijk 17 minuten stilgestaan. :')
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Ik heb een tijdje terug voor een groepsreis slaapcoupé's bij Vy geboekt voor de nachttrein Oslo-Bergen eind juli, die toen gewoon als doorgaande trein werd gepresenteerd. Vertrek 23:02 en aankomst 5:48 is niet veel slaap, maar nog wel te doen, en ik geloof dat je tot 7:00 mag blijven liggen in een slaapcoupé na aankomst in Bergen.
Nu zie ik ineens in de reisplanners van Vy en Entur dat de trein al om 4:38 in Voss eindigt en dat er een treinvervangende bus om 4:43 naar Bergen vertrekt. Even blijven liggen is er niet bij, want volgens Entur gaat de eerstvolgende bus pas om 12:08 weer.

Ik heb hier totaal geen communicatie over ontvangen vanuit Vy en mag toch hopen dat dit een slechte grap is, want ik heb geen kapitalen uitgegeven om midden in de nacht uit m'n bed getrapt te worden.
De andere nachttrein van de reis lijkt ook al weinig slaap op te gaan leveren, gezien de verhalen die ik hoor over consequente grenscontroles in Padborg rond 2:00 's nachts bij Snälltaget. Zo wordt deze reis bepaald geen goede reclame voor nachttreinen voor de groepsgenoten, die grotendeels nog nooit met een nachttrein hebben gereisd... :X :neg:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

Ik stond net op Köln Messe Deutz en zag dat de RE7 uitviel. Gauw in de RE5 naar Düsseldorf gestapt waar ik alsnog de RE10 naar Kleve zou kunnen halen, ware het niet dat er een omleiding op onze route is, MAAR vandaag rijdt die allerlaatste RE10 wel dus dat maakt niet uit.

Maar dit ga je niet menen. "Unbesetztes Stellwerk im Raum Kempen", treinen vallen een deel van de route van de RE10 uit. Ik ga nooit meer via Kleve na vandaag :evil: :evil: :evil: weer een hele puzzel hoe ik in godsnaam thuis ga komen. Ik ga in ieder geval niet weer een taxi van 150 euro betalen waarvan ik er misschien maar 60 terugkrijg. Zo veel geld heb ik ook niet bij me.

Edit 23:30: op advies van de servicemedewerker op Düsseldorf Hbf iig maar naar Krefeld komen met de Stadtbahn. SEV wordt niet geregeld omdat het op zo'n korte termijn is uitgevallen. Zoek het zelf maar uit dus. Daar gaan we weer... gelukkig denk ik dat er nu meer getroffenen zijn dus kunnen we de taxikosten eventueel delen.

Edit 1:40: we hebben ons met zijn zevenen in een taxi gewurmd en zijn naar Geldern gereden. Zelfde chauffeur als vorige week, maar kostte me nu zo maar een tientje :') En er staat hier een trein gereed en heb bij de machinist nagevraagd dat die om 2:30 daadwerkelijk volgens dienstregeling naar Kleve rijdt. Schade: +150, maar ik kom in ieder geval thuis.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door regenmaker »

De RE7 zou ik niet op gokken. Ik heb al meerdere dagen gezien waarbij meerdere ritten compleet uitvielen. Geen idee wat er aan de hand is met de RE7.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Waarom zou je vanuit jouw contreien überhaupt voor Kleve kiezen, ligt Emmerich niet makkelijker?
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Emmerich is dit weekend niet bereikbaar per trein.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Kleve is vanuit Deventer gezien het meest handig als je rondjes maakt in het (zuid)westen van NRW. Vooral als je rond Krefeld, Aachen en Euskirchen onderweg wil zijn kan het lonen om Kleve als startpunt te kiezen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Vinny »

Maar een slechte verbinding met Duitsland, dat kleeft toch wat aan die optie...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

ArrivaBas schreef:Kleve is vanuit Deventer gezien het meest handig als je rondjes maakt in het (zuid)westen van NRW. Vooral als je rond Krefeld, Aachen en Euskirchen onderweg wil zijn kan het lonen om Kleve als startpunt te kiezen.
Euskirchen? Dan heeft Kleve echt geen voordeel als startpunt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

ArrivaBas schreef: za 18 jun 2022, 19:02 Kleve is vanuit Deventer gezien het meest handig als je rondjes maakt in het (zuid)westen van NRW. Vooral als je rond Krefeld, Aachen en Euskirchen onderweg wil zijn kan het lonen om Kleve als startpunt te kiezen.
Ik bekeek het eigenlijk als geheel: als je vanuit Deventer naar Kleve wilt moet je helemaal om Ernem heen en vervolgens vanaf Nijmegen helemaal binnendoor. Naar Emmerich ga je bij knoppunt Waterberg linksaf.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

En je kan bij Emmerich van de autobaan af, rij je zo binnendoor naar Kleve. Is veel sneller dan via Nijmegen - Beek. Maar t snelste is natuurlijk gewoon in Emmerich opstappen.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Voor het eerst in een Flixtrain. De trein verschijnt wel op de borden, maar zonder aanduiding waar hij stopt. Dat was op het lange perron van Berlin Südkreuz nog maar de vraag. Ook werd hij aangekondigd als "Achtung, ein Zug fährt durch", dus opeens was hij er. :lol:

Ik had een reservering in Wagen 100, maar die bleek er helemaal niet te zijn, en ook het personeel was onvindbaar. :') Eerst helemaal naar achteren gelopen, toen er geen 100 bleek maar ingestapt, vervolgens binnendoor naar voren gelopen samen met nog iemand anders omdat we niet gezien hadden of het rijtuig niet toevallig voorin zat. Uiteindelijk dan maar gaan zitten in rijtuig 1, ... om vlak na vertrek via de omroep te horen dat Wagen 100 vandaag vervangen wordt door Wagen 8 en dat de trein verder is volgeboekt. Juist, je raadt het al, dat is het allerlaatste rijtuig. :') Uiteindelijk maar op Berlin Hbf uitgestapt en ons door een enorme mensenmassa naar achteren gewurmd. :')
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

DDietzen schreef: do 16 jun 2022, 21:42 Ik heb een tijdje terug voor een groepsreis slaapcoupé's bij Vy geboekt voor de nachttrein Oslo-Bergen eind juli, die toen gewoon als doorgaande trein werd gepresenteerd. Vertrek 23:02 en aankomst 5:48 is niet veel slaap, maar nog wel te doen, en ik geloof dat je tot 7:00 mag blijven liggen in een slaapcoupé na aankomst in Bergen.
Nu zie ik ineens in de reisplanners van Vy en Entur dat de trein al om 4:38 in Voss eindigt en dat er een treinvervangende bus om 4:43 naar Bergen vertrekt. Even blijven liggen is er niet bij, want volgens Entur gaat de eerstvolgende bus pas om 12:08 weer.

Ik heb hier totaal geen communicatie over ontvangen vanuit Vy en mag toch hopen dat dit een slechte grap is, want ik heb geen kapitalen uitgegeven om midden in de nacht uit m'n bed getrapt te worden.
De andere nachttrein van de reis lijkt ook al weinig slaap op te gaan leveren, gezien de verhalen die ik hoor over consequente grenscontroles in Padborg rond 2:00 's nachts bij Snälltaget. Zo wordt deze reis bepaald geen goede reclame voor nachttreinen voor de groepsgenoten, die grotendeels nog nooit met een nachttrein hebben gereisd... :X :neg:
Ik denk niet aan een slechte grap maar meer aan werkzaamheden. De dagtreinen rijden vanuit Oslo ook niet verder dan Voss. Vervelend voor jou en alle andere reizigers dat je nu vroeg moet overstappen. Ronduit slecht vind ik dat er wel tickets zijn verkocht voor een rechtstreekse trein die nu niet blijkt te rijden.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

umbusko schreef: zo 19 jun 2022, 08:43 Voor het eerst in een Flixtrain. De trein verschijnt wel op de borden, maar zonder aanduiding waar hij stopt. Dat was op het lange perron van Berlin Südkreuz nog maar de vraag. Ook werd hij aangekondigd als "Achtung, ein Zug fährt durch", dus opeens was hij er. :lol:

Ik had een reservering in Wagen 100, maar die bleek er helemaal niet te zijn, en ook het personeel was onvindbaar. :') Eerst helemaal naar achteren gelopen, toen er geen 100 bleek maar ingestapt, vervolgens binnendoor naar voren gelopen samen met nog iemand anders omdat we niet gezien hadden of het rijtuig niet toevallig voorin zat. Uiteindelijk dan maar gaan zitten in rijtuig 1, ... om vlak na vertrek via de omroep te horen dat Wagen 100 vandaag vervangen wordt door Wagen 8 en dat de trein verder is volgeboekt. Juist, je raadt het al, dat is het allerlaatste rijtuig. :') Uiteindelijk maar op Berlin Hbf uitgestapt en ons door een enorme mensenmassa naar achteren gewurmd. :')
Tsja, zo zie je maar weer , de Deutsche Bahn is de laatste jaren (m.i.) steeds slechter gaan presteren maar ook de concurent presteert niet beter of soms nog slechter.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Wegens een Streckensperrung kunnen we niet stoppen op Stendal Hbf. Reizigers naar Stendal moeten maar in Hannover overstappen op de Flixtrain terug en komen dan zo'n 4,5 uur later aan. Reizigers uit Stendal hebben pech waarschijnlijk. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ardan »

henrivanderweijden schreef: zo 19 jun 2022, 06:43 En je kan bij Emmerich van de autobaan af, rij je zo binnendoor naar Kleve. Is veel sneller dan via Nijmegen - Beek. Maar t snelste is natuurlijk gewoon in Emmerich opstappen.
Dit, het station van Kleve is uitstekend bereikbaar (alleen maar rechtdoor vanaf de A3) met een ruime parkeerplaats. En elk half uur een trein in plaats van slechts elk uur in Emmerich. Bovendien was ik al zo vaak via Emmerich gegaan, nu koos ik eens wat anders. Dat is wel lekker makkelijk zo met een auto.

Bij mijn laatste rondje NDS koos ik voor Hörstel als beginpunt. Ook lekker makkelijk bereikbaar met ruime gratis parkeergelegenheid. Bevalt me prima zo.
Ik doe ook maar wat
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Uiteindelijk ben ik op dat akkefietje in het begin na helemaal niet ontevreden over Flixtrain.

Volgens mij is in Hannover de conducteur gewisseld, daarna was er een stuk meer (en humoristische) info. Er is dus wel maar één conducteur voor 8 rijtuigen. Toen we ongepland even stilstonden langs het perron in Köln Messe/Deutz riep hij ook actief om dat mensen gerust mochten uitstappen als dat ze beter uitkwam, en daar maakten toch wel de nodige mensen gebruik van.

Op meerdere plaatsen kwamen we te vroeg aan. In Köln stroomde de trein leeg, het laatste stukje naar Aachen zaten nog maar 3 passagiers in mijn rijtuig, en 2 smoezelige schoonmakers die in Köln waren ingestapt. Eentje wilde al rijdend het tapijt al gaan stofzuigen. :') (Maar heeft dat toch maar uitgesteld tot in Aachen.)

Wat ze met de dienstregeling hebben gedaan weet ik niet, want op mijn ticket en in de actuele reisinfo van Flixtrain stond een aankomst van 14:41, maar de DB-app toonde een aankomst om 14:54. In de actuele Flixinfo verscheen toen een actuele "vertraging" van 12 minuten terwijl we met -1 reden. En we kwamen dus precies om 14:41 aan, "14 minuten te vroeg" riep de conducteur nog om. Raar. :')

Verder is het wel een enorm geratel de hele tijd met die ramen open en is de omroep daardoor ook lang niet altijd te horen, maar de trein rijdt behoorlijk door, de stoelen zijn echt meer dan prima (comfortabeler dan ze eruitzien) en stopcontacten (1 per 2 stoelen, heel goed eronder verstopt) en wifi deden het ook goed. Tot slot een groot voordeel dat het ding soms helemaal tot Aachen rijdt, waardoor je niet nog zo'n stuk met een RE of RB moet. Zou ik dit nog eens doen? Bij goed weer en een goede prijs waarschijnlijk wel. :Y
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

ICE 278 rijdt tussen Olten en Basel via Frenkendorf en Prateln. Opvallend, dacht dat de nieuwe afsnijding tussen Olten en Basel wel gebruikt zou worden.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Er zijn werkzaamheden bezig op die lijn. Goed dat je het zegt, kan ik morgen weer een stukje spoorlijn afstrepen. *O*
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Ja, umbau Liestal. Maar het leek niet gepland, we liepen tussen Liestal en Basel SBB +5 op.
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Ik kwam er gisteren ook achter dat de IC Amsterdam - Basel in ongeveer 25 minuten keert op de trein Basel - Amsterdam. Zo’n korte kering had ik niet verwacht voor zo’n lang en verstoringsgevoelig traject, maar efficiënt is het natuurlijk wel.

De trein uit Amsterdam kwam gisteren op vertrektijd binnen in Basel. Daarom vertrokken we met +10 uit Basel en met de (tevergeefse) hoop dat de Duitsers dit nog wel zouden inhalen. Vertrek uit Freiburg en Offenburg waren ook met +10, maar vanaf Karlsruhe werd het +19. Ondanks dat er rond Karsruhe nog wel een stopper langs de kant werd gezet. Vertrek uit Mannheim +10 vanwege geplande lange haltering daar, maar in Frankfurt werd het +19, Siegburg/Bonn +20. En dan mochten we het overvolle Keulse nog door. Vertrek Keulen Hbf +31, vertrek Mönchengladbach +29.

Tussen Viersen en Venlo reden we strak achter de stopper aan. Toen werd het wel interessant: in Venlo was trein 13580 opgeheven en konden we in het pad van die IC naar Eindhoven knallen. Hiermee werd het risico dat we achter de IC Eindhoven - Venlo aan zouden hobbelen voorkomen.

Tweede geluk: trein 2978 reed met +4, waardoor we voor die trein uit mochten naar Den Bosch. In Den Bosch vertrok de ICE met +18 tot aan Utrecht en Amsterdam,

Enerzijds interessant dat een +10 uit Basel er niet uitgereden wordt, anderzijds blijft de speling tussen Duitsland en Nederland fascinerend.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Voor zover ik weet keren alle ICE's van de lijn Köln - Basel in 25 minuten op Basel SBB. Als de vertraging te hoog is wordt er in Basel Bad bf of Freiburg gekeerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten