Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

henrivanderweijden schreef: zo 25 dec 2022, 09:39
umbusko schreef: do 22 dec 2022, 10:50 Omdat dat het tweede treinstel is en dat wil nog wel eens ontbreken. Zoals vandaag. En dat is niet voor het eerst, heb het met deze specifieke trein al vaker gehad. Het zijn altijd de nummers in de 30 die ontbreken als het tweede stel mist.
In de 105 is het juist andersom is mijn ervaring, als daar een stel ontbreekt is het altijd de wagens 21 - 29.
Maar het kan toeval zijn, ik zit er niet dagelijks natuurlijk.
Kan dit ergens teruggekeken worden?
Ik boek wel vaker die 105 (gelukkig altijd dubbeltractie gehad) maar wil kijken wat ik het beste kan reserveren de (qua rijtuig) volgende keren.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ik reserveer nooit voor de ICE's naar Zwitserland en kan altijd gewoon zitten. Zonde van die paar euro.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Omdat zij niet zo vaak op tijd zijn worden de EC München-Zürich in de reisplanner van de SBB voor binnenlandse trajecten niet meer getoond: https://www.blick.ch/politik/schweigete ... 74086.html
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door hauptbahnhof »

Chrysa schreef: ma 26 dec 2022, 10:35 Ik reserveer nooit voor de ICE's naar Zwitserland en kan altijd gewoon zitten. Zonde van die paar euro.
Ik ben best kieskeurig waar ik zit dus ik wil wel reserveren en ik reis met ICE alleen in Duitsland en meestal 1e kl dus kost me ook niks extra’s.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Chrysa schreef: ma 26 dec 2022, 10:35 Ik reserveer nooit voor de ICE's naar Zwitserland en kan altijd gewoon zitten. Zonde van die paar euro.
Reserveren voor de ICE is gewoon gratis als je bij de DB boekt (1e klasse dan).
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

ICE11 schreef: ma 26 dec 2022, 15:08 Omdat zij niet zo vaak op tijd zijn worden de EC München-Zürich in de reisplanner van de SBB voor binnenlandse trajecten niet meer getoond: https://www.blick.ch/politik/schweigete ... 74086.html
Dan mogen ze de EC's uit Italië en de EC en ICE uit Duitsland ook wel schrappen voor de binnenlandse reizigers. Al schijnt de laatste categorie vaak in Basel te worden opgeheven bij te grote vertragingen.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Ferdinand »

Wat een ellende vandaag;

Om 10u vanochtend de Eurocity gepakt van Salzburg naar Frankfurt. Drie rijtuigen ontbreken, er is geen eerste klas en geen restauratie. Daarnaast is de verwarming defect in een rijtuig.

Vertrek uit Salzburg is een kwartier te laat en tot aan Frankfurt loopt het langzaam maar zeker steeds verder op. Zo komen we ondanks dat je tien minuten kan winnen in Darmstadt 37 minuten te laat aan in Frankfurt hbf waardoor ik mijn overstap van maar liefst 31 minuten niet haal. En met mij vele wintersporters.

Advies is om een S-Bahn trein te nemen naar Frankfurt regional. Hele zoektocht naar spoor 103, blijkt dat ondergronds te zijn. Vervolgens op de gigantische luchthaven een speurtocht doen van Regionalbahnhof naar Fernbahnhof.

Aldaar blijken vrijwel alle treinen flink vertraagd en rijden er in 10 minuten drie verschillende ICE's naar Dortmund. De ICE naar Amsterdam wordt twee minuten voor aankomst gewijzigd van spoor. Al snel blijkt waarom; er kan niets vertrekken vanwege een storing op de HSL.

45 minuten later kunnen we dan eindelijk naar het Ruhrgebied. Aankomst in Nederland twee uur te laat.

Duitsland heeft nog een lange weg te gaan. Laat ze vooral die infrastructuur eens op orde brengen, voordat ze met goedkope tickets komen. Daar heeft de reiziger veel meer aan.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Spijtig genoeg is jouw ervaring de regel. Duitsland piept en kraakt aan alle kanten qua achterstallig onderhoud en versleten en ontoereikende infrastructuur.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

En het gaat er niet beter op worden vrees ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Nouja, het wegennet is er in Duitsland niet heel veel beter aan toe…

Ik denk dat iedereen die er toe doet bij DB ondertussen ook door heeft dat het beter moet, zie bijvoorbeeld maar het offensief om het kernspoorwegnet aan groot onderhoud te onderwerpen. Maar de reiziger moet dat nog wel doorstaan, en dat zal niet leuk worden. Niet tijdig onderhouden levert 20 jaar aan ellende op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Ik vraag mij altijd af in hoeverre de problemen bij DB nu echt liggen aan achterstallig onderhoud van de infrastructuur, wat wel het probleem is bij het wegennet. Ik heb eerder de indruk dat er domweg te weinig infrastructuur is voor de hoeveelheid treinen, althans op sommige trajecten. Dat zijn dan toevallig ook de trajecten waar de treinen volgens mij doorgaans vertraging oplopen, al is mijn laatste indruk van DB een paar jaar geleden. Sinds de koffiefilterplicht heb ik niet meer met DB Fern gereisd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

DB heeft nog honderden seinhuizen die niet computergestuurd zijn. Die vallen meer dan eens uit, en het is ook lastig om genoeg personeel te hebben om al die seinhuizen te bemensen.

De Riedbahn Frankfurt - Mannheim heeft bijvoorbeeld nog seinhuizen in Frankfurt Stadion, Dornberg, Walldorf, Goddelau, Gernsheim, Biblis, Lampertheim en Mannheim-Waldhof. Als daar problemen zijn, is het meteen bal met de langeafstandstreinen in half Duitsland. Er rijden meerdere ICE’s per uur over deze lijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ik wilde over Maubeuge - Charleroi naar Nederland, maar de trein van 13:07 uit Gare du Nord is zomaar verdwenen. Dan maar over Amiens en Lille, hoewel die trein een half uur voor vertrek bomvol zit.

Ook is er een bedelaar met papiertjes in de trein. In Nederland en België krijg je dan tenminste nog een pakje zakdoekjes, hier niet. -0-
Gamma
Berichten: 307
Lid geworden op: zo 06 jul 2014, 15:44

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Gamma »

Een half uur voor vertrek bomvol is wel bijzonder, komt dat door die uitgevallen trein of is dit standaard?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Standaard neem ik aan, deze trein is alleen richting België een logisch alternatief, en de vorige trein was ook zo vol.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De trein van 13:07 naar Maubeuge is opgeheven vanwege gebrek aan personeel:

“En conséquence de l'absence de certains agents dont la présence est indispensable pour assurer la circulation de votre train, votre TER du 30 décembre est supprimé. Le TER Hauts-de-France vous présente ses excuses.”

Overigens morgen, zondag en maandag een staking in Noord-Frankrijk :roll:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Wel vreemd dat zo'n trein compleet van de borden verdwijnt.

Weer een staking? Ze zijn net 4 dagen aan het werk. _O-
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Bart »

Suus schreef: vr 30 dec 2022, 11:31 DB heeft nog honderden seinhuizen die niet computergestuurd zijn. Die vallen meer dan eens uit, en het is ook lastig om genoeg personeel te hebben om al die seinhuizen te bemensen.

De Riedbahn Frankfurt - Mannheim heeft bijvoorbeeld nog seinhuizen in Frankfurt Stadion, Dornberg, Walldorf, Goddelau, Gernsheim, Biblis, Lampertheim en Mannheim-Waldhof. Als daar problemen zijn, is het meteen bal met de langeafstandstreinen in half Duitsland. Er rijden meerdere ICE’s per uur over deze lijn.
Het valt nog te bezien of computergestuurde seinhuizen dit gaan oplossen. Ik denk eerder dat het net zo afloopt als een plan om meer rijstroken te bouwen zodat er minder files zijn: op de korte termijn werkt het even maar op de lange termijn niet.

Computergestuurd betekent overigens niet dat er geen treindienstleider meer aan het werk is, alleen dat die treindienstleider naar een andere plek verhuist en daar naar de voorgenoemde computer kijkt.

Maar stel dat er inderdaad x% minder treindienstleiders nodig zijn op een computergestuurd seinhuis. Op de lange termijn zal denk ik dat DB Netz de payroll met x% verkleint en uiteindelijk dezelfde bezettingsgraad realiseert als nu. Dat wordt nu immers geaccepteerd zonder al te veel morren en ik zie niet echt waarom dat zou veranderen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13108
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Een computergestuurd seinhuis werkt vele malen efficiënter, in plaats van één of meerdere seinhuisbedienden om een enkel station te runnen kan één medewerker een hele lijn managen. Fysiek handgrepen draaien om een sein te bedienen kost gewoon meer tijd, zie anders deze video van Tom Scott, over een opleidingscentrum voor seinhuisbedienden in Darmstadt:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Voor de feestdagen ben ik met vriendinlief naar Jarosław (Polen) heen en weer gereisd met de trein. Aangezien de nachttrein Berlin-Przemyśl helaas is opgeheven, ontkom je er nu niet aan om het in twee dagen te doen. Heen 's middags vanuit Arnhem naar Berlin, daar overnachten bij het Hbf en de volgende dag met EuroCity "Wawel" Berlin-Przemyśl mee tot het één na laatste station. De terugweg ging volgens dezelfde tactiek, ditmaal met overnachting bij het Ostbahnhof. Terug zou je het in theorie op één dag kunnen halen, via Jarosław-Berlin-Duisburg-Arnhem (vertrek 07:33, aankomst 00:14), maar dat vonden we behoorlijk riskant gezien de punctualiteit van het Fernverkehr. Wat indrukken:
- Op 22 december was de spoorlijn Deventer-Almelo door een ongeval bij Holten het grootste deel van de dag gestremd. Aangezien er geen alternatieve route is voor de IC Berlin om dit stuk te vermijden, vielen er enkele treinen uit. Onze trein reed als eerste wel weer, maar vanaf Hengelo stonden de gangpaden helemaal vol. Echt een chille rit naar Berlin was het niet, maar goed, het reed :') We waren maar wat blij met onze reserveringen :') Alternatief vervoer voor de internationale reizigers (bussen naar Bentheim?) was er niet, die mochten alles zelf uitzoeken. Pech voor de reizigers van die eerdere treinen: meerdere uren vertraging en dan ook nog eens de hele reis moeten staan.
- De EuroCity Berlin-Przemyśl op 23 december was helemaal volgereserveerd vanaf Berlin, gezien de feestdagen niet zo gek. Verder was het geen onprettige rit, al stonden de gangpaden tussen Wrocław en Kraków helemaal vol (PKP verkoopt voor reserveringsplichtige treinen ook kaartjes zonder reservering als de trein al vol zit). De dames van het restauratierijtuig hebben de hele rit ontzettend hard gewerkt, petje af voor ze. Aankomst in Jarosław met +8, dus heel prima. Het is een lange zit, maar je hebt een zee aan beenruimte in het open rijtuig en de stoelen zitten heel prima.
- De terugweg naar Berlin gisteren volgde een gelijk beeld. Ditmaal zat de trein vol met Polen die na de feestdagen teruggingen naar huis in Duitsland, plus een hoop jongeren die voor de jaarwisseling naar Berlin op pad waren. Aankomst in Berlin was pünktlich!
- De eerste IC vanuit Berlin vandaag was smerig, het rijtuig waar we in gereserveerd hadden was niet schoongemaakt, stonk en was tot Wolfsburg behoorlijk koud. De reserveringsaanwijzingen klopten niet, wat de nodige verwarring opleverde - na Stendal heeft de conducteur ze maar uit gezet... Ook deze trein was helemaal vol, o.a. de nodige toeristen richting Amsterdam. Vertrek uit Almelo met -½, aankomst in Deventer met +6 - precies genoeg om de IC naar Roosendaal uit te kunnen zwaaien.... Hoe krijgen ze het voor elkaar? :') De laatste paar keren dat ik deze overstap geprobeerd heb, is het steeds mislukt om deze te halen, ondanks dat de trein steeds op tijd uit Almelo is vertrokken. Zit er standaard een goederentrein voor ofzo?

Verder viel het op dat de mondkapjesplicht in de EuroCity's naar Polen niet bestaat. Zelfs het DB personeel, wat van Berlin tot Frankfurt op de trein zit, droeg er geen of droeg het onder de kin. De IC Berlin op de heenweg was veel te vol om überhaupt te controleren, dus daar droeg ook zeker 75% geen mondkapje. De boeking voor de treinen naar Polen in de nieuwe dienstregeling werd geheel in traditie pas een week voor de nieuwe dienstregeling open gezet, maar uiteindelijk is het gelukt om op de dag dat de boeking opende (30 november) te boeken. Het is al heel wat dat je een doorgaand ticket Arnhem-Jarosław kunt boeken (met een zelf gekozen 13 uur overstap in Berlin).
Mijn Flickr account.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Dat zijn toch flinke reisjes om even voor de feestdagen te doen!

Ik ben onderweg naar België, en in de reisplanner staat al de hele dag dat de IC Brussel bomvol zit en dat je maar beter via Roosendaal kan reizen. Weet niet waar ze dat vandaan halen, want het is momenteel in Breda rustiger dan ik tijden heb gezien in de trein...
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Oh. Ik had een iets andere ervaring vanmiddag.

Afbeelding

De trein was zelfs zo druk dat besloten werd om Breda over te slaan, het zou onverantwoord zijn geweest er te stoppen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Cas »

Wow, dat is andere koek inderdaad. Zo druk heb ik het maar een keer gezien in de Brusselaar, en dat was ook richting Nederland.
Hier is voor iedereen een eigen tweezitter beschikbaar, dus ik heb niks te klagen.
請勿靠近車門
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Timon91 schreef: vr 30 dec 2022, 15:10 Terug zou je het in theorie op één dag kunnen halen, via Jarosław-Berlin-Duisburg-Arnhem (vertrek 07:33, aankomst 00:14), maar dat vonden we behoorlijk riskant gezien de punctualiteit van het Fernverkehr.
Als je het op een doorgaand ticket hebt geboekt krijg je toch gewoon een hotel van die Bahn wanneer het fout gaat? Lijkt me het riskeren waard.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Timon91 »

Dat klopt, alleen in de ultralange reisdag hadden we niet echt zin, vooral na de eerdere ervaring van Arnhem-Duisburg-Berlin-Warszawa-Lublin op één dag. Op deze manier konden we nog vrij relaxed wat eten in Berlin en daar de avond spenderen :) Ook qua kosten maakte het niet uit, want op deze manier kostte de trein + hotel net zoveel als dat we nog geprobeerd hadden het op één dag te doen.

Overigens was een vliegticket Eindhoven-Lublin op 23 december met de bekende roze zuurstokkenmaatschappij, enkele reis met enkel kleine bagage voor één persoon, al bijna net zo duur als het treinretourtje nu met z'n tweeën :')
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten