Twee nieuwsberichten uit Barcelona:
Allereerst zal per eind april lijn 10 Sud (lichtblauw) verlengd worden met drie stations, te weten Port Comercial – la Factoria, Ecoparc en Zal – Riu Vell. Al deze stations liggen in het havengebied en zijn bedoeld om werkers te voorzien van betrouwbaar en snel vervoer. Het is voorzien dat 1 miljoen reizigers per jaar van deze stations gebruik zullen maken. Meer informatie in
dit artikel (Catalaans, sorry).
Verder heeft Adif (zeg maar het Spaanse Prorail) het project 4+4 van station Sants afgerond. Barcelona Sants is het hoofdstation, en alle HSL treinen en bijna alle voorstadstreinen en regionale treinen stoppen hier. Het station beschikt over 14 perronsporen, waarvan de sporen 1-6 normaalspoor zijn, en bestemd zijn voor de AVE. De overige sporen zijn Iberisch breedspoor. In Barcelona zijn er twee treintunnels die regionale verbindingen dwars door de stad mogelijk maken, via station Plaça Catalunya en via station Passeig de Gracia. De eerste verbinding kent zo'n 600 treinen per dag en had slechts twee perronsporen op station Sants tot beschikking, de tweede verbinding kent bijna 400 treinen per dag en had 6 perronsporen ter beschikking. Met het project 4+4 is het aantal perronsporen nu gelijk verdeeld over beide verbinding, en kunnen treinen beter afgehandeld en vertragingen beter opgevangen worden In
dit meer informatie (ook in het Catalaans, sorry).