Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Chrysa schreef: za 06 feb 2021, 10:10 Gesprek met agenten op station Brussel zuid:
ik word aangesproken in het Frans
- "Nederlands?"
"Wat is je nationaliteit?"
- "Nederlands"
"Waar kom je vandaan?"
- "Nederland"
"U moet een negatieve PCR-test hebben om Frankrijk in te reizen"
- "Vorige week hoefde dat alleen per boot en vliegtuig"
Collega's werden erbij gehaald en alles, maar ik mocht instappen zonder test. :')
Nu nog steeds geen idee wat de bedoeling is als ik uiteindelijk weer terug ga, maar tegen die tijd zullen de regels toch wel veranderd zijn.
SInds 4 februari is het inderdaad verplicht om voor álle reismodaliteiten een negatieve PCR-test te overleggen als je de Franse grens passeert (Diplomatie.gouv.fr, in het Engels), met als enige uitzonderingen grensbewoners met wegende reden, grensforenzen en vervoerders. Maar als het goed is heb je ook je attestation mee (in het Engels), waar die PCR-verplichting ook op staat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Die heb ik op mijn telefoon ingevuld ja, maar niet echt aandachtig gelezen. :') Nou je, ik ben het land ingekomen, dus het zal allemaal wel.

Bij Charles de Gaulle kwamen nog wat agenten de trein in, maar die hebben alleen de documenten gecontroleerd van de niet-witte mensen. :X

Ergens half maart weer terug naar Nederland gok ik zo, ben benieuwd hoevaak de regels veranderd zijn sindsdien. En anders maar over Duitsland terug, ook prima. Eerst maar eens lekker 10 dagen in quarantine in Zwitserland en dat schijnt gecontroleerd te worden. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Bij gebrek aan een ander geschikt topic, plaats ik het maar hier.
Via The Tim Traveler werd ik laatst weer herinnerd aan de Grand Paris Express en besloot ik die plannen nog eens te bekijken.
In een notendop komen de plannen hierop neer: de bestaande metrolijnen 11 en 14 worden verlengd en er komen vier nieuwe metrolijnen:
  • Lijn 15 wordt een soort-van-ringlijn.
  • Lijn 16 en 17 worden lijnen vanaf Saint-Denis naar het noordoosten van de stad, waarbij lijn 17 gaat naar Charles-de-Gaulle gaat.
  • Lijn 18 wordt een lijn vanaf Orly naar Versailles.
Wat ik me echter afvraag is waarom lijn 16 vanaf Noissy-Champs niet verlengd wordt naar Champigny Centre, zodat lijn 15 écht een ringlijn wordt.
Zoals ik het nu begrijp, rijdt lijn 15 vanaf Champigny Centre via Saint-Denis, Nanterre, Issy, Vitry en Champigny Centre naar Noissy-Champs.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

"Echte" ringlijnen zijn in de exploitatie niet heel handig, je wilt toch een plek hebben waar ritten kunnen beginnen en eindigen. Bovendien is Noisy (met 1 s) – Champs een halte van de RER A-tak vanuit Marne-la-Vallée, en aangezien ook lijn 11 daar naartoe verlengd wordt, wordt Noisy – Champs dan een mega-overstapknoop: vanuit Marne-la-Vallée naar Créteil, Vitry en Villejuif hoeft dan nog maar 1 keer te worden overgestapt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Een metroritje in New York en andere Amerikaanse steden blijkt ongezond te zijn, uit onderzoek blijkt dat je gevaarlijk veel kleine deeltjes/fijnstof inademt in metrostations. Dit is slecht voor je longen. Een artikel hierover in The Guardian.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De infrastructuurbeheerder in Denemarken, Banedanmark, stelt voor om het emplacement van het centraal station van Kopenhagen volledig te verbouwen naar voorbeeld van Utrecht Centraal. Daarover is een uitgebreide brochure ingediend bij het parlement.

https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/ ... 334533.pdf (PDF)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Op zich slim van de Denen, alleen zal het merendeel van de treinen over de Sont straks vanaf spoor 26 en een nieuw te bouwen naastgelegen spoor 27 vertrekken. Sporen 26 en 27 liggen echter op flinke afstand van de rest van de sporen, zo te zien komen de stootblokken op driehonderd meter van de stationshal te liggen. Het busstation is een halve kilometer lopen, heel reizigersvriendelijk is dat niet. (En ja, ik snap heus wel dat er in de stationshal geen ruimte is voor extra sporen zonder een boel te gaan slopen.)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jef400 »

Nou ja, ik ken geen enkel groot station waarbij alle afstanden kleiner zijn dan die 300 tot 500 meter.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Met het vertalen van enkele stukken tekst met Google Translate (van Deens kan ik anders weinig maken) las ik dat men zich die ligging realiseert. Om de bereikbaarheid van de stad en het busstation vanaf die perrons beter te maken wordt daarom een nieuwe tunnel aangelegd die ook op het metrostation gaat aansluiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Treinen in Zwitserland blijven een verrassing. Blijkbaar heeft de MOB een stel oude wagons rondrijden. Heerlijk comfortabel, maar was wel even schrikken toen ik instapte. _O-
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door T-hijs »

Rijden die oude rijtuigen nog steeds? Ze zitten inderdaad wel erg lekker, afgezien van de niet zo royale beenruimte...
F.k.a. Bollenstad
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Ik zit ook in een Zwitsers rijtuig *O*
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ik ook, en erg comfortabel is het niet.

In de vorige trein kwamen we in een Globiwagen terecht, een wagon die is gedecoreerd naar een mascotte van een supermarktketen waar blijkbaar allerlei stripboeken van zijn uitgebracht. Hoe krijg je het verzonnen. _O-
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

In Engelberg zit Globi-land, dan kan je in de Globiwagen naar Globiland. Maar zolang het niet zo ingericht is als de Pokémon-trein heeft de Zentralbahn nog wat werk te doen. (A)

En Globus is natuurlijk niet echt een supermarkt, maar eerder een Zwitserse Bijenkorf.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Mwah, toen ik zag dat ze 6 franc vroegen voor een komkommer stond ik vrij snel weer buiten. :')

Die strips zijn overigens behoorlijk gedateerd... Ze komen uit de jaren 80, maar de stereotype buitenlanders die erin voorkomen zouden echt niet meer kunnen tegenwoordig. :oops:
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ODRAIL »

Chrysa schreef: do 18 feb 2021, 21:11 Ik ook, en erg comfortabel is het niet.

In de vorige trein kwamen we in een Globiwagen terecht, een wagon die is gedecoreerd naar een mascotte van een supermarktketen waar blijkbaar allerlei stripboeken van zijn uitgebracht. Hoe krijg je het verzonnen. _O-
Er zijn niet alleen stripboeken van hoor. Van Globi worden talloze producten op de markt gebracht (o.a. postzegels)

En in Disentis heeft Globi zelfs zijn eigen hotel.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Chrysa schreef: do 18 feb 2021, 22:12 Mwah, toen ik zag dat ze 6 franc vroegen voor een komkommer stond ik vrij snel weer buiten. :')
Klinkt als de Manor Food (de Manor, de V&D van Zwitserland, tot op het punt dat het Manor-restaurant Manora in Lugano lettelijk La Place-ovens in de winkel heeft). Deze week: 500 gram rundergehakt, van 10,25 CHF voor maar 6,15 CHF. Mijn lokale Jumbo verkoopt dat buiten aanbiedingen voor 3,69 eur (4 CHF). :X
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

De Manor is vergeleken met de Globus prima te betalen, vind het redelijk vergelijkbaar met de Coop en ietsje duurder dan de Migros. Maar goed, daar kost diezelfde komkommer ook flink meer dan bij de Appie. Van gehakt heb ik geen verstand, dus ik zal je maar geloven. :p

Wat wel prettig is in Zwitserland is dat de stationssupermarkten niet duurder zijn dan de normale. Vanochtend een ijskoffie en een broodje gehaald voor 3.30. dat zou me in Frankrijk het dubbele gekost hebben. In Lausanne zit er ook nog een Aldi in het station, waardoor je daar dus goedkoper boodschappen kan doen dan in de rest van de stad. :')
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Ik dank daar vooral de eeuwige concurrentie tussen Migros en Coop: op Basel SBB zitten bijvoorbeeld meerdere Migros-fillialen, aan de overkant van het stationsplein dan alweer de Coop. Zo is het eigenlijk in alle grote steden: of beiden supermarkten zitten op het station (Bern, Zürich, Luzern, Genève), of een filiaal van de concurrent zit vlak bij het station (Basel, Lausanne). De enige uitzondering daarop die ik me kan bedenken is Interlaken, maar daar zit de Coop bij Interlaken Ost en de Migros bij Interlaken West. In Nederland heeft eigenlijk alleen Eindhoven een Jumbo op het station, wat toch wel een gemis is tussen de hegemonie van de Ap.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Voordat de krona begon was de koffie bij de Ap to Go in Eindhoven ook maar 1,50, in plaats van wat je er in de rest van het land voor betaalt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

3 wagons afgesloten midden in de ochtendspits. *O*
Dan maar op het balkon staan voor een uur.
Tom024
OVNL-beheerder
Berichten: 3434
Lid geworden op: zo 22 feb 2015, 09:37

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Tom024 »

Zitten is het nieuwe roken, komop! *O*
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Maar ik ben lui. -0-

Deze trein schiet ook niet echt op, blij dat ik kan zitten.
13 minuten stilstand in Luzern, 9 minuten in Arth-Goldau en straks nog 19 minuten wortelschieten in Airolo. :s
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Oh, zit je in zo'n gouden treinstel van SOB?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ja, en met dit tempo gaat dat nog wel even duren ook. :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten