Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Chrysa schreef: di 23 feb 2021, 09:07 3 wagons afgesloten midden in de ochtendspits. *O*
Dan maar op het balkon staan voor een uur.
Dat valt nog mee, ik heb ooit twee uur op het balkon gestaan van een overvolle ICE van Nürnberg naar Frankfurt. Dat was ook niet zo'n pretje. :')

In ander buitenlands nieuws: vanaf donderdag is in Tsjechische treinen een FFP2-mondmasker verplicht. Althans, ze zeggen: een respirator, een nanomondkapje of twee op elkaar geplaatste chirurgische mondkapjes zijn toegestaan, stoffen mondkapjes niet. Wat precies de juiste Nederlandse termen zijn weet ik niet, ik ben niet helemaal thuis in het mondkapjesjargon. :X
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Z2N »

Bedoelen ze niet een tweelaags mondkapje, zoals een chirurgisch mondkapje (die blauwe)?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
umbusko
Donateur
Berichten: 5284
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Nee, "dvě na sobě nasazené chirurgické roušky", "twee op elkaar gezette chirurgische mondkapjes". Dat lijkt me meer een noodmaatregel voor als je geen FFP2-masker bij je hebt.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Gezellig die trein tussen Locarno en Domodossola. Dat ding rijdt normaal elk uur, maar vanwege corona nu slechts 2x/dag. Het was een bijzondere ervaring.

Een paar stations na Locarno was iedereen de trein al uit, en waren mijn vriendin en ik de enige die bij Camedo overstapten op de Italiaanse trein. In die overstap werd eerst een laser op ons voorhoofd gemikt om de temperatuur te meten, en daarna kregen we na het tonen van het benodigde formulier hetzelfde formulier nog een keer in onze handen gedrukt, in het Italiaans dit keer. :')

Daarna het personeel niet meer gezien, en ook is er bij geen enkel tussenstation gestopt. Er was een kruisende trein waar mensen inzaten, maar die is in de online dienstregeling nergens te vinden. Heel bijzonder allemaal. :')

Nu via de Simplontunnel weer richting Lausanne. Met 1 persoon per wagon lekker rustig.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Vanwege nodige onderhoud aan de Flirt-stellen maar onvoldoende capaciteit in de werkplaatsen is er vanaf volgende week tot in de herfst veranderde materieelinzet in het SÜWEX-net:

- RE2 Koblenz <> Frankfurt uitsluitend met 425
- RE4 Frankfurt <> Karlsruhe en Frankfurt <> Mannheim enkele ritten met 425, vanaf zomer met Mireo
- RE1 Mannheim <> Koblenz enkele ritten met 1440 (afkomstig uit concessie E-Netz Saar)

https://www.deutschebahn.com/pr-frankfu ... 21-5972302
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Hoe kan er zo ineens zo'n groot onderhoud aan de FLIRTs moeten plaatsvinden dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

De stellen zijn in de zomer van 2014 geleverd, met de gebruikelijke zevenjaarlijkse cyclus zijn ze dan nu toe aan de eerste revisie. Blijkbaar heeft de werkplaats in Trier het daarvoor te druk (geen idee waarmee?) en dan krijg je dit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

ICE11 schreef: za 27 feb 2021, 23:06
- RE1 Mannheim <> Koblenz enkele ritten met 1440 (afkomstig uit concessie E-Netz Saar)
Zijn die stellen Coradia Continental wel koppelbaar met de KISS-stellen van CFL op de RE11? Of is er op die tijdstippen een andere oplossing?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Nee, zijn niet koppelbaar. Maar dat omdat de CFL een keer per dag naar Düsseldorf rijdt, is er ‘s ochtends een trein van Koblenz naar Trier en ‘s middags een trein van Trier naar Koblenz die zonder stel van de CFL rijden. Daar zou je de Coradia’s op kunnen inzetten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6569
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door cassie127 »

Dit zijn de rotten op de RE 1 met een 1440
Deutsche Bahn schreef: RE 4103 um 5.10 Uhr ab Trier Hbf nach Koblenz Hbf (an 6.36 Uhr)
RE 4102 um 7.06 Uhr ab Koblenz Hbf nach Mannheim Hbf (an 11.21 Uhr)
RE 4123 um 12.36 Uhr ab Mannheim Hbf nach Koblenz Hbf (an 16.56 Uhr)
RE 4122 um 17.06 Uhr ab Koblenz Hbf nach Mannheim Hbf (an 21.21 Uhr)
RE 4149 um 22.39 Uhr ab Mannheim Hbf nach Saarbrücken Hbf (an 0.19 Uhr)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Volgens DSO rijdt de 4103/2 nu al met 2x Flirt en zonder KISS en bij de 4123/2 blijft de KISS in Trier staan en reizigers moeten overstappen.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2816
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

DB Regio zal vanaf 21 maart voor minimum 9 weken (weer) voor Abellio Baden-Württemberg rijden: https://www.lok-report.de/news/deutschl ... ellio.html
asd
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 jun 2008, 16:28

Berichten uit Barcelona

Bericht door asd »

Twee nieuwsberichten uit Barcelona:

Allereerst zal per eind april lijn 10 Sud (lichtblauw) verlengd worden met drie stations, te weten Port Comercial – la Factoria, Ecoparc en Zal – Riu Vell. Al deze stations liggen in het havengebied en zijn bedoeld om werkers te voorzien van betrouwbaar en snel vervoer. Het is voorzien dat 1 miljoen reizigers per jaar van deze stations gebruik zullen maken. Meer informatie in dit artikel (Catalaans, sorry).

Verder heeft Adif (zeg maar het Spaanse Prorail) het project 4+4 van station Sants afgerond. Barcelona Sants is het hoofdstation, en alle HSL treinen en bijna alle voorstadstreinen en regionale treinen stoppen hier. Het station beschikt over 14 perronsporen, waarvan de sporen 1-6 normaalspoor zijn, en bestemd zijn voor de AVE. De overige sporen zijn Iberisch breedspoor. In Barcelona zijn er twee treintunnels die regionale verbindingen dwars door de stad mogelijk maken, via station Plaça Catalunya en via station Passeig de Gracia. De eerste verbinding kent zo'n 600 treinen per dag en had slechts twee perronsporen op station Sants tot beschikking, de tweede verbinding kent bijna 400 treinen per dag en had 6 perronsporen ter beschikking. Met het project 4+4 is het aantal perronsporen nu gelijk verdeeld over beide verbinding, en kunnen treinen beter afgehandeld en vertragingen beter opgevangen worden In dit meer informatie (ook in het Catalaans, sorry).
asd
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 jun 2008, 16:28

Re: Berichten uit Barcelona

Bericht door asd »

Nog een bericht uit Barcelona. Het nieuwe metrostation Ernest Lluch van lijn 5 (blauwe lijn, Cornellà Centre - Vall d'Hebron) schijnt in april te worden geopend. Dit station is gebouwd tussen de al bestaande stations Pubilla Cases en Collblanc. Het station ligt op de gemeentegrens van Barcelona en L'Hospitalet de Llobregat en zal een overstap bieden op de tramlijnen T1, T2 en T3 van Trambaix. Hier enkele foto's.
Gebruikersavatar
Willem
Berichten: 135
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 17:40

Re: Berichten uit Barcelona

Bericht door Willem »

Bij de metro gaan de uitbreidingsplannen gestaag door.

Voor de tram zijn er al vele jaren plannen om de beide tramnetten via de Diagonal met elkaar te verbinden. Toch lukt de uitvoering van die plannen steeds niet.
asd
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 27 jun 2008, 16:28

Re: Berichten uit Barcelona

Bericht door asd »

Er is vooruitgang voor wat betreft dat project. De gemeente heeft groen licht gegeven voor het begin van de bouw, ondanks het feit dat in het verleden de bevolking zich in een referendum heeft uitgesproken tegen dit project. Het huidige stadsbestuur grijpt de pandemie aan om veel plannen door te drukken en daarbij inspraak of hoor en wederhoor maar aan de kant te schuiven. Zelf ben ik an sich niet tegen het idee om beide netten met elkaar te verbinden, wel vind ik het storend dat de stad zich eigenlijk niks van haar bewoners aantrekt en gewoon haar zin doordrijft, waarbij eenzijdig de auto als boeman wordt aangewezen en er alles aan wordt gedaan om automobilisten te pesten, zonder ook maar goed onderzoek te doen naar de effecten van de doorgedrukte maatregelen. Maar goed, meer informatie (in het Engels) over het project vind je hier
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Zojuist ruzie gehad met een conductrice over mijn interrailpas. Ik vul de dagen in op mijn pas zelf, maar niet de specifieke treinen op die hoes. Dat was blijkbaar een probleem, want door het invullen van die treinen daarop zou het geld verdeeld worden onder de spoorwegmaatschappijen? Vraag me af hoe dat dan zou moeten werken, want zodra dat ding na de laatste dag mijn kast in verdwijnt gaat niemand hem uitlezen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Interrail heeft graag dat je ze opstuurt (en tot voor de corona kreeg je dan zelfs een klein cadeautje) dus dan kunnen ze dat zien *O*

Maar je moet inderdaad ook je travel diary invullen boefje! :Y
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ArrivaBas »

Het is een geschreven regel vanuit Interrail dat je elke trein die je neemt invult voor je instapt. Formeel reis je zwart als je de treinen niet invult, want de conducteur kan zodoende niet zien waar je bent ingestapt en of je aantal reisdagen klopt. Met de QR-code lezen ze niets uit. Die is alleen voor de poortjes op Nederlandse stations.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Chrysa schreef: za 06 mar 2021, 18:13 Ik vul de dagen in op mijn pas zelf, maar niet de specifieke treinen op die hoes.
(A)

Geen idee hoe het überhaupt zou moeten passen, die 30 regeltjes zijn er toch veel te weinig voor 10 reisdagen. Ik heb zeker 6 treinen per dag gebruikt, en sommige dagen wel 10.

Toen ik dat ding bij de NS-balie kocht is ook gezegd dat je de treinen niet in hoefde te vullen, en is tot nu toe nog nooit een probleem geweest.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

Er zitten extra regels in je boekje dat je bij je interrail kreeg, je kunt bij de balie om een nieuwe pass cover vragen en er staat een extra regelpapiertje online dat je uit kan printen :Y

En.dat ze tot nu toe niet moeilijk hebben gedaan betekent niet dat het officieel niet moet, het kan je tot 200e kosten als je het niet doet geloof ik. Dus raar wel dat je dat advies van iemand van NS hebt gekregen :|

Al kun je er tegenwoordig trouwens ook voor kiezen om al je treinen in de interrailapp te zetten, dan vervangt die je travel Diary
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door en-es »

Staat toch duidelijk in de voorwaarden van Interrail. Elke reis dient vooraf ingevuld te worden. Je reist dus niet met een mobile pass?
quakkerillo
Berichten: 110
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

Als het goed is heb je ook een informatieboekje meegekregen bij de aankoop. Daar zit middenin of juist achteraan - mijn geheugen hierover laat me even in de steek - nog eens 30 regels ofzo die je als extra mag gebruiken bovenop die in je interrailflapje zelf.
Zeker in Oost-Europa zijn ze hier heel streng mee dat het wordt ingevuld. Bijna altijd wordt hier naar gekeken en ook vaak worden de lijnen daar ook echt 'geknipt'. In Groot-Brittanië daarentegen keken ze daar in mijn 5 jaar dat ik daar zoiets gebruikte nooit naar. In totaal is mijn interrail zelf ook maar één keer geknipt ondanks ruim 30 reisdagen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Aking »

en-es schreef: za 06 mar 2021, 19:00 Staat toch duidelijk in de voorwaarden van Interrail. Elke reis dient vooraf ingevuld te worden. Je reist dus niet met een mobile pass?
Ook met een papieren pas kun je tegenwoordig dus de app als travel diary kiezen ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten