Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Daniel »

Mikos schreef: di 26 jul 2022, 12:04 Maar het is natuurlijk wel olie voor het brandende vuurtje dat Rover heet. En ondanks dat ze af en toe wel een punt hebben met de zaken die ze aanhalen, bestaat hun bestaansrecht natuurlijk ook enkel uit dit soort situaties; als alles goed gaat, valt er weinig op te komen voor je reizigers. Dus als er dan wat mis gaat...
Mwoh, daar onderschat je de boel wel een beetje. Ook in situaties waarin alles volgens plan gaat is voor belangen op te komen.
Dat valt natuurlijk wel minder op en lees je niet in de krant, maar als het niet zou gebeuren had het zomaar later na klachten alsnog de media gehaald.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

umbusko schreef: di 26 jul 2022, 11:28Zelfredzaamheid vereist dat je goed geïnformeerd bent over wat er aan de hand is (verantwoordelijkheid van het bedrijf!) en over alternatieven (lang niet vanzelfsprekend voor niet-OVNL'ers), zodat je goede afwegingen kunt maken. En hoe hadden mensen in die uren stilstaande Thalys zichzelf moeten redden, behalve door (wat ze uiteindelijk gedaan hebben) een ruit in te slaan? Kun je wel zeggen, had zelf water meegenomen, maar ook dat raakt op en als je het niet bij je hebt is dat natuurlijk geen oplossing meer.
Ja, die defecte treinen duren te lang, al is het ook lastig om met een defecte trein te staan op een met hoge hekken afgesloten hogesnelheidslijn in het midden van niets zoals zondag het geval was (ik meen mij te herinneren dat in de storingsmelding Combles stond). En je kan niet na 30 seconden stilstand met een defect al de deur openen omdat er gewoon nog treinen met 300 km/uur voorbij komen. Maar andere treinen zijn daarna vanaf Parijs omgeleid en vanaf Brussel niet meer naar Nederland gereden omdat de vertraging te veel opliep.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1317
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Ondertussen in Noorwegen: veel treinen op de hoofdas Oslo-Bergen, waaronder die van ons, worden gereden met Flirts tegenwoordig. De stoelen zitten goed, het rijcomfort is echter net zo matig als dat van de Flirtjes in Nederland (dwz veel lawaai en behoorlijk gerammel, zeker in de talloze bochten). Niet heel prettig voor wie wil rusten of dutten.

Maar oh oh oh, wat is het uitzicht hier gruwelijk mooi.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

De flirts zitten toch alleen op de stoptreintjes? Ik vond ze best prima zitten. Was het meer nog bevroren?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Jef400 »

Mikos schreef: di 26 jul 2022, 12:04 Onthoud vooral goed dat men tegenwoordig heel goed is in roepen. Dingen te verdraaien in hun eigen voordeel. Een voorbeeldje heb ik zeven jaar geleden geschreven in deze column. Het nieuwsartikel dat ik daarin gelinkt heb, is niet meer terug te vinden, maar daarin werd gesteld dat mensen op een bepaald moment op de grond lagen omdat er geen zuurstof meer zou zijn. Waarvan natuurlijk geen sprake was.

Mede-forummer Hainje heeft, te lezen in de reacties op die column, toen nog aan een van de reizigers die in dat nieuwsartikel werd geciteerd voorgelegd dat het niet overeenkwam met dat wat ik had meegemaakt en beschreven. Die lezer gaf te kennen dat het artikel ook wel was aangedikt.

Terug naar de situatie met de Thalys: vervelend. Op zijn zachtst gezegd. Wat daar precies is gebeurd weet ik natuurlijk niet. Of daar informatie gegeven is, of er water is uitgedeeld. Maar het is natuurlijk wel olie voor het brandende vuurtje dat Rover heet. En ondanks dat ze af en toe wel een punt hebben met de zaken die ze aanhalen, bestaat hun bestaansrecht natuurlijk ook enkel uit dit soort situaties; als alles goed gaat, valt er weinig op te komen voor je reizigers. Dus als er dan wat mis gaat...
Onderzoeken en dan de benodigde maatregelen nemen. Tot die tijd is het gespeculeer en halve verhalen. Maar hé, dat is normaal in deze wereld. Zeker bij sensatiekrant AD.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

DDietzen schreef: di 26 jul 2022, 17:23 Ondertussen in Noorwegen: veel treinen op de hoofdas Oslo-Bergen, waaronder die van ons, worden gereden met Flirts tegenwoordig. De stoelen zitten goed, het rijcomfort is echter net zo matig als dat van de Flirtjes in Nederland (dwz veel lawaai en behoorlijk gerammel, zeker in de talloze bochten). Niet heel prettig voor wie wil rusten of dutten.

Maar oh oh oh, wat is het uitzicht hier gruwelijk mooi.
Chrysa schreef: di 26 jul 2022, 18:19 De flirts zitten toch alleen op de stoptreintjes? Ik vond ze best prima zitten. Was het meer nog bevroren?
Ja, de voorstadstreinen van Bergen worden gereden met FLIRT, die nu eindelijk de oude BM69 hebben vervangen. Op de langeafstandstreinen worden sinds de aanbesteding alleen nog maar El 18 met B7-rijtuigen voor de dagtreinen of slaaprijtuigen voor de nachttreinen ingezet. De BM73 zijn helaas van deze lijn verdwenen (maar waren eigenlijk ook wel wat te klein in solotractie).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5306
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door umbusko »

Suus schreef: di 26 jul 2022, 13:57
umbusko schreef: di 26 jul 2022, 11:28Zelfredzaamheid vereist dat je goed geïnformeerd bent over wat er aan de hand is (verantwoordelijkheid van het bedrijf!) en over alternatieven (lang niet vanzelfsprekend voor niet-OVNL'ers), zodat je goede afwegingen kunt maken. En hoe hadden mensen in die uren stilstaande Thalys zichzelf moeten redden, behalve door (wat ze uiteindelijk gedaan hebben) een ruit in te slaan? Kun je wel zeggen, had zelf water meegenomen, maar ook dat raakt op en als je het niet bij je hebt is dat natuurlijk geen oplossing meer.
Ja, die defecte treinen duren te lang, al is het ook lastig om met een defecte trein te staan op een met hoge hekken afgesloten hogesnelheidslijn in het midden van niets zoals zondag het geval was (ik meen mij te herinneren dat in de storingsmelding Combles stond). En je kan niet na 30 seconden stilstand met een defect al de deur openen omdat er gewoon nog treinen met 300 km/uur voorbij komen. Maar andere treinen zijn daarna vanaf Parijs omgeleid en vanaf Brussel niet meer naar Nederland gereden omdat de vertraging te veel opliep.
Neuh, maar bij die Thalys die in het station van Saint-Denis stilstond (maar tussen twee sporen in) hadden ze het over uren waarin niet eens de deuren open konden. Het moet toch wel iets sneller mogelijk zijn om één van de naastgelegen sporen buiten dienst te nemen? Dat het na 30 seconden nog niet kan is wel logisch, maar na 30 seconden heb je ook nog geen sauna.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door dennistd »

Suus schreef: di 26 jul 2022, 21:43
DDietzen schreef: di 26 jul 2022, 17:23 Ondertussen in Noorwegen: veel treinen op de hoofdas Oslo-Bergen, waaronder die van ons, worden gereden met Flirts tegenwoordig. De stoelen zitten goed, het rijcomfort is echter net zo matig als dat van de Flirtjes in Nederland (dwz veel lawaai en behoorlijk gerammel, zeker in de talloze bochten). Niet heel prettig voor wie wil rusten of dutten.

Maar oh oh oh, wat is het uitzicht hier gruwelijk mooi.
Chrysa schreef: di 26 jul 2022, 18:19 De flirts zitten toch alleen op de stoptreintjes? Ik vond ze best prima zitten. Was het meer nog bevroren?
Ja, de voorstadstreinen van Bergen worden gereden met FLIRT, die nu eindelijk de oude BM69 hebben vervangen. Op de langeafstandstreinen worden sinds de aanbesteding alleen nog maar El 18 met B7-rijtuigen voor de dagtreinen of slaaprijtuigen voor de nachttreinen ingezet. De BM73 zijn helaas van deze lijn verdwenen (maar waren eigenlijk ook wel wat te klein in solotractie).
Vorige maand werd er zeker één slag Oslo-Bergen met een FLIRT gereden. Hierdoor is er geen uitgebreide catering en geen kinderspeelhoek, waar een gezin in onze trein wel op gerekend had. Resultaat: hongerige en verveelde kinderen :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Ohja, ik zie het. Trein 61 van Bergen naar Oslo en trein 65 van Oslo naar Bergen worden tot 30 september door een trein zonder restauratie gereden. Dat zal dan wel de slag met FLIRT zijn :s
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
DDietzen
Berichten: 1317
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door DDietzen »

Ik had dan net zo'n Flirtslag ja, ik zat in elk geval in trein 65. Onderweg naar Voss (waar de sneltrein al eindigde ivm werkzaamheden, terwijl de stoptrein wel doorrijdt tot Arna waar de sneltrein normaal ook stopt :?: ) zijn we volgens mij slechts twee rijtuigstammen in tegengestelde richting tegengekomen, voor de rest was Flirt heer en meester op de Bergensbana.

Bevroren meren heb ik niet gezien, maar er lag nog wel genoeg sneeuw en ijs het laatste uur van de rit. Ik waande me echt op een andere planeet, zo buitenaards deed het rotsachtige landschap aan.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

In mijn trein daar zat ook een couchette-rijtuig. Zag er vreemd uit, maar qua capaciteit was het wel nodig.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

DDietzen schreef: di 26 jul 2022, 22:29 Ik had dan net zo'n Flirtslag ja, ik zat in elk geval in trein 65. Onderweg naar Voss (waar de sneltrein al eindigde ivm werkzaamheden, terwijl de stoptrein wel doorrijdt tot Arna waar de sneltrein normaal ook stopt :?: ) zijn we volgens mij slechts twee rijtuigstammen in tegengestelde richting tegengekomen, voor de rest was Flirt heer en meester op de Bergensbana.
Er zijn ook maar 5 á 6 treinparen per dag tussen Oslo en Bergen waarvan één de nachttrein, dus zoveel langeafstandstreinen zal je tijdens een rit niet tegenkomen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: di 26 jul 2022, 21:43 Op de langeafstandstreinen worden sinds de aanbesteding alleen nog maar El 18 met B7-rijtuigen voor de dagtreinen of slaaprijtuigen voor de nachttreinen ingezet. De BM73 zijn helaas van deze lijn verdwenen (maar waren eigenlijk ook wel wat te klein in solotractie).
Is op de lijn Oslo - Trondheim dan het omgekeerde gebeurd of rijden daar ook nog El 18?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Mix van beiden.
jossevb
Berichten: 200
Lid geworden op: ma 19 jan 2015, 17:42

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door jossevb »

Chrysa schreef: di 26 jul 2022, 18:19 De flirts zitten toch alleen op de stoptreintjes? Ik vond ze best prima zitten. Was het meer nog bevroren?
Ik had gisteren een Flirt van Voss, waar ik uit de treinvervangende bus stapte, helemaal tot Oslo. Ik vond hem prima te doen, alleen de koffieautomaat accepteerde mijn pas niet dus had geen koffie -0- .
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ik probeerde net een stoelreservering voor de Eurocity van Polen naar Berlin te halen aan het loket, maar de dame zei heel overtuigd dat ik die niet nodig had. We gaan het zien. :')
henrivanderweijden
Berichten: 732
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door henrivanderweijden »

Volgens de DB is het verplicht reserveren.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Chrysa »

Ja, volgens PKP ook, maar dat leek haar weinig te interesseren. Maar we zijn niet gecontroleerd dus het zal wel.
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 2832
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door ICE11 »

Suus schreef: di 26 jul 2022, 12:01 Naweeën van het dodelijke treinongeluk nabij Garmisch-Partenkirchen. Lijnen waar dezelfde betonnen dwarsliggers zijn gebruikt worden nu plotsklaps door DB Netz afgesloten voor reparatie. Dit is vorige week ook gebeurd op Berlin-Lichtenberg - Mahlsdorf: https://www.berliner-zeitung.de/mensch- ... -li.247733
Volgens vakbond EVG gaat het niet om 200.000 dwarsliggers zoals door de DB vermeld, maar om rond een miljoen, vooral in het oosten en zuiden van Duitsland en vooral op zijlijnen. Momenteel zijn twaalf lijnen gedeeltelijk voor onderzoek van de dwarsliggers gestremd.

https://www.welt.de/wirtschaft/article2 ... oblem.html
quakkerillo
Berichten: 111
Lid geworden op: do 23 aug 2018, 00:15
Locatie: Maastricht (voorheen: Breda/Brussel)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door quakkerillo »

Is er ergens een soort van lijst met welke lijnen (mogelijk) getroffen worden, en bij welke er nu al maatregelen zijn?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Op dit moment:

- Wernigerode Hbf - Halberstadt - Aschersleben
- Langenstein - Blankenburg
- Quedlinburg - Thale Hbf
- Bernburg Hbf - Köthen
- Staßfurt - Güsten
Zie: https://www.insa.de/aktuell

- Elze (Han) - Voldagsen
Zie: https://start-ni-mitte.de/eilmeldung-2/

- Letschin - Werbig - Frankfurt (Oder)
Zie: https://www.neb.de/service/fahrplanaend ... rt-oder-1/

- Murnau - Garmisch-Partenkirchen - Mittenwald
- Seeshaupt - Kochel
- Murnau - Oberammergau
Zie: https://regional.bahn.de/regionen/bayer ... triebslage
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door waldo79 »

Dus voornamelijk in de oostelijke deelstaten en het zuiden van Beieren.
Commendatore
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Commendatore »

Vandaag heen en terug gegaan naar Antwerpen:

Op de heenreis zat de Benelux (vertrektijd uit Breda 12:42) weer goed vol tussen Breda en Antwerpen-Centraal, ook in de eerste klasse.

De Benelux van 19:44 uit Antwerpen-Centraal viel voor reizigers uit, maar reed, op wat NS-personeel na, wel leeg door het station. Wat opviel is dat bij enkele rijtuigen het licht uit was. Hoogspanningsproblemen en daarmee geen airco misschien?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door Suus »

Suus schreef: do 28 jul 2022, 01:36 Op dit moment:

- Wernigerode Hbf - Halberstadt - Aschersleben
- Langenstein - Blankenburg
- Quedlinburg - Thale Hbf
- Bernburg Hbf - Köthen
- Staßfurt - Güsten
Zie: https://www.insa.de/aktuell

- Elze (Han) - Voldagsen
Zie: https://start-ni-mitte.de/eilmeldung-2/

- Letschin - Werbig - Frankfurt (Oder)
Zie: https://www.neb.de/service/fahrplanaend ... rt-oder-1/

- Murnau - Garmisch-Partenkirchen - Mittenwald
- Seeshaupt - Kochel
- Murnau - Oberammergau
Zie: https://regional.bahn.de/regionen/bayer ... triebslage
Nieuwe trajecten waar problemen zijn met de betonnen dwarsliggers:

- Nordhausen - Bleicherode
- Gera-Zwötzen - Wolfsgefährt
- Neudietendorf - Arnstadt
- Dornburg - Jena
Zie https://www.mdr.de/nachrichten/thuering ... g-100.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Bericht door PHS »

Het ging gisteren wegens verschillende verstoringen (aanrijding met dier, kapotte trein) wederom niet goed met de Thalys. Meerdere treinen strandden, reizigers zaten urenlang vast in hete treinen en sommige reizigers moesten in de trein overnachten. Maar een deel van de reizigers kan vandaag de weg vervolgen, want de treinen zijn volgeboekt. Treinreiziger.nl.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten