Bollenstad schreef: ↑za 11 sep 2021, 16:50
Wat mij dan nu bezighoudt: waar is die trein nu? En de reizigers?
Ik kan hier nog wel een update over geven: ik zat namelijk in die trein.... Keurig op tijd vanuit Utrecht vertrokken en tot na Helmond ging het allemaal goed. Vervolgens eerst ca. 20 minuten stil gestaan bij Deurne. Er was daar iets aan de hand, geen idee wat, maar we reden over het linkerspoor verder. Het perron in Deurne richting Venlo was erg druk, ik heb het vermoeden dat daar enkele treinen uitgevallen zijn. Met een slakkengangetje zijn we naar Blerick gereden, waar we langs het perron werden gezet.
In Blerick hebben we lang gestaan, wachtende op een vervolg, maar..... niets. Ik heb een paar keer op de DB app gekeken, waar Blerick inderdaad als "zusätzlicher Halt" werd aangegeven met vertrek +60. Dit werd daarna +120, +180 en toen we midden in de nacht nog langs het perron stonden ben ik maar eens gaan vragen. Een DB conducteur op het perron zei dat het stuk Venlo-Viersen "bis Montag gesperrt" zou zijn dus dat we niet verder gingen. Om 7 uur zouden er bussen komen om ons naar Köln te brengen. Toen ik vervolgens begon over "Senk jü for trävelling wiz Deutsche Bahn" verdedigde hij zich met "maar u reist nu met de ÖBB!", waarop de twee Newrest provodniks die erbij stonden hard er tegenin gingen met een hele waslijst aan alle shit die de DB bij hen veroorzaakt heeft en dat dit toch ook echt 100% de schuld van DB Netz was
Dat was toch wel een beetje mooi
Het was half 3 en ik ben maar weer gaan slapen, om kwart over 6 kwam de provodnik ons wakker maken dat er inderdaad om 7 uur bussen gingen komen. Dit was pas de eerste "officiële" mededeling die gedaan werd. Om 7 uur waren er inderdaad 3 bussen om ons naar Köln te brengen, maar verder konden we allemaal de tering krijgen. Geen informatie over hoe verder, geen tegoedbonnen voor eten of iets dergelijks, geen reserveringen voor dagtreinen verder. Alleen maar een bonnetje "Zugbindung aufgehoben" en de tip om naar het Reisezentrum te gaan en het daar maar lekker zelf uit te zoeken. Omdat we toch met zo'n 150-200 man waren zag ik dat niet zitten en heb ik in de bus via m'n telefoon via het spaarzame Duitse mobiele netwerk reserveringen gemaakt voor de ICE Köln-
Wien en de EC
Wien-Budapest - ons einddoel was Budapest - en gehoopt dat dat zou gaan lukken.
Om kwart voor 9 waren we in Köln, waar we om 9:29 de ICE richting
Wien hadden. Met een extra overstap in Würzburg had het nog een uur sneller gekund, maar overstappen en DB heb ik (en had ik zeker op dat moment) heel weinig vertrouwen in. Bij het Reisezentrum en de informatiebalies was het inderdaad stervensdruk dus ik was blij de reservering al gemaakt te hebben. Met +5 vertrokken we uiteindelijk uit Köln, met +32 is de ICE aangekomen in
Wien, maar daar hebben we wel de overstap op de Dacia richting Budapest gehaald (we hadden een uur). Uiteindelijk had ook die trein +28 bij aankomst in Budapest, waar we dus met exact 628 minuten vertraging zijn aangekomen om 22:47
Ik moet nog een brief richting de ÖBB gaan componeren, maar volgens de provodniks kunnen we sowieso 100% van de ritprijs terugkrijgen, al was de dame bij het Reisezentrum in
Wien daar niet zo zeker van. Ik heb meer het idee dat die provodniks dat hebben gezegd om de mensen tevreden te houden, want de reizigers waren niet bepaald blij
50% terug bij 2 uur vertraging is leuk, maar 10,5 uur is van een andere orde en we zijn een hele middag in Budapest kwijtgeraakt. Elke DB conducteur onderweg deed zo goed mogelijk z'n best om het "niet op te merken" tijdens de kaartcontrole
Ik heb alle bonnetjes van het eten onderweg bewaard en die gaan allemaal mee in de brief die kant op - we zien wel wat ik terug kan krijgen. Ik hoop dat ÖBB een rechtstreeks kanaal bij de DB voor Fahrgastrechtebetalingen heeft, want als ik naar de punctualiteit van de NightJet kijk zullen er meer dan zat claims geweest zijn de laatste tijd (3 uur vertraging is geen uitzondering).
Waar ik echt niks van begrijp is hoe DB Netz het zo kan plannen dat de grensovergang bij Emmerich vanaf 21:00 dicht is vanwege werkzaamheden terwijl die bij Venlo tot 21:00 dicht is om die reden. Als er maar iets misgaat daar dan zijn er twee belangrijke routes afgesneden. Alle ICE's van afgelopen vrijdag zijn gewoon via Emmerich gereden, de NightJet was de eerste die via Venlo zou gaan. Wat ik ook niet begrijp is dat men pas om 21:00 wist dat de deadline van vrijdag 21:00 zou gaan verschuiven naar fucking maandag. Dat heeft men veel eerder al moeten weten en toch heeft men niks gedaan. De trein had prima vanaf Utrecht bijvoorbeeld omgeleid kunnen worden via Bentheim. De reizigers uit Den Bosch hadden met een bus naar een extra stop in het Ruhrgebiet gebracht kunnen worden en dan waren we met zeg +180 aangekomen in
Wien in plaats van met +600... Technisch zou die route wel mogelijk moeten zijn, aangezien de Vectrons van de NS ook via Bentheim kunnen rijden. Of anders een rangeerlocomotief die het stukje Heerlen-Herzogenrath de trein getrokken zou kunnen hebben. Wat dat betreft is het jammer dat die niet de Balkan is, daar kunnen dat soort dingen gewoon
Dit was in ieder geval een perfecte manier om mensen nooit meer in een nachttrein te laten stappen
Inmiddels weer terug thuis, de terugreis ging een stuk beter. In Oostenrijk was alles mooi op tijd, in Duitsland voor DB begrippen ook. Uiteindelijk stonden we vanmorgen met +32 in Den Bosch, onderweg hebben we nog even naar Blerick gezwaaid
Ik kan nu in ieder geval wel zeggen dat ik een binnenlandse nachttrein in Nederland met een couchette heb gehad en ook m'n vertragingsrecord is weer gebroken - het vorige was 8,5 uur van Ankara naar Tehran