Pagina 150 van 203

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: wo 31 mei 2023, 22:42
door cassie127
En dat is alweer nadat Willem Alexander en Maxima met de trein van Wenen naar Graz zijn gegaan.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 01 jun 2023, 09:36
door AppleMoose
Voor het staatsbezoek aan België gaan zij ook met de trein :Y

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 01 jun 2023, 16:10
door dennistd
De FEVE maakt er ook een mooi potje van: eerst vanmorgen al onaangekondigd maar blijkbaar wel gepland SEV van Gijon naar El Berron (overigens werden de overstappers ri Santander wel netjes daar opgewacht en naar de trein begeleid), daarna nog ineens overstappen op de tegentrein in Carancos en tenslotte bleek er ook nog eens SEV te zijn tussen Llanes en Cabezon de la Sal, waarbij de minibus doorreed naar Puente San Miguel om daar aansluiting te geven op de trein die voor onze aankomst weg was in Cabezon. Ze wisten ook nog niet of de trein morgen wel ging rijden of niet. Totale 'schade' -9 maar wel een hoop gedoe....

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 01 jun 2023, 20:03
door umbusko
Ik dacht, ik neem de RE4, dat is het snelst. :')

Op Düsseldorf Hbf begonnen we met +2, op Düsseldorf-Bilk was het +25. Na nog 5 minuten stilstand kwam pas het eerste omroepbericht: trein ging niet verder. Vervolgens met een overvolle S8 naar Mönchengladbach, waar ik nu sta te koekeloeren. Blijkbaar kurzfristige Personalausfall bij het Stellwerk Düsseldorf-Bilk, geeft last van 20:00 tot 6:00 zeggen ze nu. :') Maar waarom de ene trein dan wel kan rijden en de andere niet? :X

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 01 jun 2023, 20:13
door Commendatore
AppleMoose schreef: do 01 jun 2023, 09:36 Voor het staatsbezoek aan België gaan zij ook met de trein :Y
Toch niet met de Benelux hoop ik?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: do 01 jun 2023, 20:38
door AppleMoose
Dat is niet bekendgemaakt. Ik gok op hun eigen koninklijke trein, al weet ik niet of de vaste begeleidingsrijtuigen toelating hebben buiten Nederland. In het geval dat ze de HSL willen nemen, zal er wel een Benelux-stammetje gecharterd worden of een Thalys...

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 02 jun 2023, 06:54
door Suus
umbusko schreef: do 01 jun 2023, 20:03 Ik dacht, ik neem de RE4, dat is het snelst. :')

Op Düsseldorf Hbf begonnen we met +2, op Düsseldorf-Bilk was het +25. Na nog 5 minuten stilstand kwam pas het eerste omroepbericht: trein ging niet verder. Vervolgens met een overvolle S8 naar Mönchengladbach, waar ik nu sta te koekeloeren. Blijkbaar kurzfristige Personalausfall bij het Stellwerk Düsseldorf-Bilk, geeft last van 20:00 tot 6:00 zeggen ze nu. :') Maar waarom de ene trein dan wel kan rijden en de andere niet? :X
Tussen Düsseldorf en Neuss liggen vier sporen. De twee sporen van de S-Bahn worden door een ander seinhuis bediend dan de hoofdsporen. De hoofdsporen hadden tot vrij recent voor de opening van station Düsseldorf-Bilk voor regionale treinen nog armseinen. Als het goed is moet alles de komende jaren overgezet worden naar het DSTW Düsseldorf.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 02 jun 2023, 10:44
door henrivanderweijden
Vraag aan mij en een medereiziger door de hc van de RE2 tussen Erfurt en Kassel: of het een probleem is, als het nog drukker wordt, dat dan 2e klasse reizigers in de 1e klasse mogen plaatsnemen?
Dat is voor het eerst dat ik zo'n vraag van een hc krijg in al die jaren.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 02 jun 2023, 10:46
door Tom024
Wel netjes, toch?

Ik had bij Deutsche Bahn een ticket gekocht wat om een of andere reden enkel per post verstuurd kon worden. Zo'n echt, papieren ticket is toch eigenlijk veel leuker dan een simpel e-ticket. *O* Helaas wel een reservering op een stoel die volgens Vagonweb helemaal niet bestaat.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: vr 02 jun 2023, 14:13
door Chrysa
dennistd schreef: do 01 jun 2023, 16:10 De FEVE maakt er ook een mooi potje van: eerst vanmorgen al onaangekondigd maar blijkbaar wel gepland SEV van Gijon naar El Berron
Heb je de prachtige rolstoelhelling daar nog gezien? Die hebben ze *op* de sporen gebouwd.
Die treinwissel in het midden had ik ook. Normaal wisselt de machinist daar en rijdt die terug, maar wij hadden een aspirant mee die blijkbaar niet op dat andere treintype mocht.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: za 03 jun 2023, 08:07
door PHS
-

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: ma 05 jun 2023, 22:54
door gpvos
De computersystemen in Noorwegen werken ook niet altijd naar behoren: gistermiddag leek het op de website of er niets reed tussen Oslo en de luchthaven en er bussen zouden worden ingezet, maar eenmaal op het station reed alles gewoon. Nunet wil ik de lokale trein van Oslo S richting Spikkestad nemen, maar die staat op de schermen met 20 minuten vertraging. Ik naar een ander perron, zie ik op het oorspronkelijke spoor die trein netjes op tijd aankomen en vertrekken.

Maar goed, alles rijdt dus tenminste wel.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 10:48
door henrivanderweijden
Het gaat nog steeds niet lekker met ICE 225. In Arnhem stomd op de reisinfo borden een verkeerde samenstelling, gelukkig was de CTA wel goed. Na Zevenaar 2 x stilgestaan omdat er een goederentrein voor ging, in Emmerich hier voorbij.
Bij Dinslaken moesten we wachten op een tegen ICE vanwege enkelspoor rijden vanwege bovenleiding problemen.
Een Duisburg een tijd stilgestaan vanwege werkzaamheden en nu eindelijk met +22 op spoor 18 in Düsseldorf ipv spoor 16.
Maar we zijn nog niet weg. (Vertrek om 10.48 uur en dat valt niet tegen)
De aansluiting op EC 9 is niet gehaald en mensen wordt geadviseerd met deze ICE met te rijden tot Flughafen (waar de 9 dan niet komt...)

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 11:35
door MaartenD
Die worden dan in de 917 gestopt die normaal om 12:09 in Flughafen vertrekt maar ook 8 minuten vertraging heeft (en dus zeker achter de 225 rijdt), naar Mannheim waar de 73 misschien wacht (met vertraging is de overstaptijd 0), maar zo niet heb je daar om 13:23 toch de 9 weer (en die rijdt ook al met +9).

Misschien weet niet iedereen dit, maar vanwege de gemiste aansluiting is een eventuele Zugbindung voor die reizigers al opgeheven en zij mogen elke DB trein nemen om op hun bestemming te komen. Dit hoef je zelfs niet door de conducteur te laten bevestigen.
Dus als je die 73 haalt mag je die gewoon nemen en eerder in Basel zijn.
Nou ja "durch Verschulden der DB", daar kunnen ze misschien vervelend over doen als "verspätung im Ausland".

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 12:04
door umbusko
Sterker nog, DB heeft recent de regels gewijzigd waardoor je altijd een eerdere aansluiting mag nemen als je die haalt. Dus stel je hebt een kaartje met Zugbindung met de 917 naar Mannheim en de 9, maar je haalt in Mannheim de 73, dan mag je die toch nemen. De facto geldt Zugbindung dus alleen nog voor de eerste trein, behalve dan dat je geen pauze mag inlassen.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 12:26
door henrivanderweijden
Ik zou zelf voor de overstap op Frankurt (M) hbf kiezen. Hier pak je dan ICE 279 naar Basel SBB, is maar één keer overstappen. Minder "gedoe" dus.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 13:08
door MaartenD
umbusko schreef: di 06 jun 2023, 12:04 Sterker nog, DB heeft recent de regels gewijzigd waardoor je altijd een eerdere aansluiting mag nemen als je die haalt. Dus stel je hebt een kaartje met Zugbindung met de 917 naar Mannheim en de 9, maar je haalt in Mannheim de 73, dan mag je die toch nemen. De facto geldt Zugbindung dus alleen nog voor de eerste trein, behalve dan dat je geen pauze mag inlassen.
Wat nu als je zelf een pauze in een overstap inplant, of een stuk zonder ICE/IC inplant, dat kan vaak goedkoper zijn. Mag je dan ook gewoon de snellere verbinding pakken?

DB doet niet moeilijk, dat weet ik. Ik had een keer een 1e klas sparpreis Nürnberg - Viersen via Aschaffenburg - Groß-Gerau - Mainz. Waren daar werkzaamheden (wist ik, maar ik kreeg wel een verbinding). Mocht ik in Nürnberg een eerdere ICE rechtstreeks naar Düsseldorf nemen, 3 uur eerder thuis. En zo heb ik nog wel meer voorbeelden waaruit lijkt dat DB denkt "als je maar een ticket hebt maakt het niks uit met welke trein je reist".
Uitgezonderd dingen als Ländertickets of Deutschlandticket natuurlijk.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 14:18
door cassie127
En soms kan juist vertraging ook nog eens positief uitpakken. Ik heb begin mei nog een overstap in Düsseldorf naar München gehaald die daar bij vertrek +70 gehad en bij aankomst was er nog maar +21 over.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 14:18
door Gamma
Zit er dan 50 minuten speling in de dienstregeling van een ICE? :shock:

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 14:21
door Chrysa
henrivanderweijden schreef: di 06 jun 2023, 10:48 De aansluiting op EC 9 is niet gehaald en mensen wordt geadviseerd met deze ICE met te rijden tot Flughafen (waar de 9 dan niet komt...)
Maar het idee was toch sowieso om van de ICE225 over te stappen naar ICE105? Waarom zou je de trage EC9 pakken? ICE279 lijkt me al helemaal niet logisch, dat is flink om.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 14:39
door cassie127
Gamma schreef: di 06 jun 2023, 14:18 Zit er dan 50 minuten speling in de dienstregeling van een ICE? :shock:
Over de HSL Köln - Frankfurt zit altijd wel wat speling. En vanuit Stuttgart is de trein over Wendlingen - Ulm gestuurd wat ook 15 minuten bespaart. https://bahn.expert/details/ICE%20611/2 ... on=8002553

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 14:42
door umbusko
MaartenD schreef: di 06 jun 2023, 13:08 Wat nu als je zelf een pauze in een overstap inplant, of een stuk zonder ICE/IC inplant, dat kan vaak goedkoper zijn. Mag je dan ook gewoon de snellere verbinding pakken?
Zelf een pauze inplannen lijkt me een grijs gebied, maar in theorie denk ik dat je inderdaad ook eerder weg mag. Maar daar moet je dan het personeel van kunnen overtuigen. Bij een stuk zonder ICE of IC heb je op je kaartje staan dat je met Nahverkehr moet reizen, dan kun je niet zomaar een ICE of IC pakken.

Er zullen vast randgevallen zijn, maar in essentie is de regel simpel. Stel je reist naar Frankfurt, komt daar om 10:00 aan en hebt dan Zugbindung voor de ICE van 10:30 naar Nürnberg. Deze is op tijd. Dan mag je toch ook de ICE van 10:05 naar Nürnberg nemen als je die haalt, of die van 09:30 + 40 ;) . (Fictieve tijden.) Maar als je reis in Frankfurt begint, dan niet.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 15:39
door Gamma
cassie127 schreef: di 06 jun 2023, 14:39
Gamma schreef: di 06 jun 2023, 14:18 Zit er dan 50 minuten speling in de dienstregeling van een ICE? :shock:
Over de HSL Köln - Frankfurt zit altijd wel wat speling. En vanuit Stuttgart is de trein over Wendlingen - Ulm gestuurd wat ook 15 minuten bespaart. https://bahn.expert/details/ICE%20611/2 ... on=8002553
Zie wel dat Keulen Hbf is overgeslagen, maar hoe zie je dat het een andere route is geworden? En waarom rijdt de ICE dan niet normaal al via Wendlingen - Ulm?

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 16:48
door cassie127
Er zijn niet genoeg vrije paden tussen het andere treinverkeer door beschikbaar tussen Stuttgart en Webdlingen. Daardoor rijden enkele ICE's nog over de oude tragere route. Je kunt het zien aan de rijtijden. Stuttgart - Ulm via Wendlingen doe je ongeveer 40 tot 45 minuten over. De oude route eerder 60 minuten. Verder heb ik zelf in deze ICE gezeten.

Re: Alledaagse gebeurtenissen in het buitenland

Geplaatst: di 06 jun 2023, 19:54
door henrivanderweijden
RE 19 van 18.26 uur uit Düsseldorf rijdt tot Emmerich. Vandaar per bus naar Arnhem wordt er gezegd.
Bij Millingen blijven we ruim 10 minuten staan en gaan daarna langzaam verder. Na de overweg staan 2 Br 189 van DB met 10 erts of kolen wagons. Iets verder lopen 2 mannen in oranje vesten in het spoor. Nog iets verder staat de rest van de trein. Lijkt me niet de bedoeling, ik heb het niet goed gezien maar gok een gebroken koppeling.