OVNL is terug! Lees voor meer uitleg en veelgestelde vragen dit topic.

Deutschlandtakt

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
cassie127
Berichten: 4547
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Deutschlandtakt

Bericht door cassie127 »

86 miljard voor verbetering van Duitse spoorwegennet


De Duitse regering is van plan om 62 miljard euro in het gedeeltelijk vervallen spoorwegnetwerk van Deutsche Bahn te steken. Spoorvervoerder Deutsche Bahn draagt daar zelf nog eens 24,2 miljard euro aan bij. Volgens Andreas Scheuer, minister van Transport, hebben de regering en de vervoerder vrijdag ‘overeenstemming bereikt over de grootste spoorwegmodernisatie aller tijden in Duitsland’.

https://www.ovpro.nl/trein/2019/07/29/8 ... rwegennet/
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km 2019: 54919,6 km,
2020: Trein 9019,3 km, Bus 384,2 km, Metro 68,3 km, Tram 8,0 km, Zweeftrein 6,3 km 04-06
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44322
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Suus »

Vandaag is de derde versie van de Deutschlandtakt voorgesteld. Naast dat voor een groot deel van Duitsland een halfuursdienst voor het Fernverkehr is opgenomen, zitten in dit voorstel ook twee voorstellen waar Nederland van profiteert, namelijk dat zowel via Bad Bentheim als via Emmerich elk uur een Fernverkehr-verbinding wordt voorgesteld.

Via Emmerich wordt 1x/2 uur een trein Amsterdam - Keulen en 1x/2 uur een trein Amsterdam - Frankfurt aangeboden. De treindienst Amsterdam - Frankfurt wordt tussen Keulen en Frankfurt aangevuld tot 1x/uur, aan de hand van een 1x/2 uur rijdende treindienst Brussel - Frankfurt. Daarnaast wordt gekeken naar 1x/2 uur rijden trein Brussel - Dortmund, waarbij ruimte is geschept voor enkele aanvullende treinen Brussel - Berlijn. Voor de grensovergang bij Aachen naar België wordt uiteindelijk gewerkt aan een halfuursdienst, waarbij de nieuwe uurdienst (ogenschijnlijk een verlenging van een Belgische intercity) in Duitsland dezelfde stops aandoet als nu door de RE's.

Via Bad Bentheim worden twee treindiensten voorgesteld, die elk 1x/2 uur rijden. Naast de bestaande treindienst wordt een tweede treindienst voorgesteld die niet stopt in Bad Bentheim, Bünde, Bad Oeynhausen en Minden. Beide treindiensten stoppen niet in Wolfsburg en Stendal.

Verder is de eerder voorgestelde treindienst vanaf Eindhoven via Venlo naar Oberhausen ingekort tot Düsseldorf.

Alle documentatie is te bekijken op https://www.deutschlandtakt.de/newsroom ... nterlagen/
Rame à l'approche
Statler Rail
Berichten: 1029
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Statler Rail »

Even een opmerking: het Deutschlandtakt is zover ik het begrijp een nationaal raamwerk van treinpaden. Het wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk in ieder treinpad een trein gaat rijden.

Net zoals dat er in Nederland nu goederenpaden in het Basis-UurPatroon zijn, zijn er in Duitsland straks Fernverkehrtrassen (treinpaden) in een basisuurpatroon, wat ze in Duitsland nog niet op die manier hadden. Het is vervolgens aan de vervoerders om treindiensten over die treinpaden aan te vragen - of zelf een ander treinpad aan te vragen. Dat er 1x per uur een Fernverkehr-treinpad tussen Emmerich en Keulen komt lijkt wel het minste wat je zou willen; het geeft gewoon aan dat er elk uur een Fernverkehr-pad in het Duitse basisuurpatroon is. Het zegt niks over het gebruik ervan. Sommige worden misschien gebruikt door een ICE, andere misschien door een internationale nachttrein of een andere vervoerder. Reken je dus niet rijk als er ergens elk uur een treinpad in het Deutschlandtakt staat.
RobertT
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Deutschlandtakt

Bericht door RobertT »

Wat me nu opvalt in de grafiek zijn 2 spoorlijnen die ik nog niet had gezien:
Erkelenz-Ratheim en Linnich-Hückelhoven Baal.Ben benieuwd of die er ooit komen
dennistd
Berichten: 3760
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Deutschlandtakt

Bericht door dennistd »

Suus schreef:Via Emmerich wordt 1x/2 uur een trein Amsterdam - Keulen en 1x/2 uur een trein Amsterdam - Frankfurt aangeboden.
De lijnvoering van FV94 naar Köln Hbf is zelfs een alternatief volgens de Fernverkehr-grafiek. Hij staat daar ook via Messe/Deutz, Frankfurt Flughafen, Mannheim en Stuttgart naar Tübingen.
Via Bad Bentheim worden twee treindiensten voorgesteld, die elk 1x/2 uur rijden. Naast de bestaande treindienst wordt een tweede treindienst voorgesteld die niet stopt in Bad Bentheim, Bünde, Bad Oeynhausen en Minden. Beide treindiensten stoppen niet in Wolfsburg en Stendal.
Beide treinen stoppen ook niet in Bad Oeynhausen. De langzame trein stopt ten opzichte van de huidige IC wel op Berlin Zoo. Al met al is deze 20 minuten langzamer dan de snelle trein (3:49 tov 3:29 op Hengelo -> Berlin Hbf). De huidige IC doet over datzelfde traject 4:24.
Verder is de eerder voorgestelde treindienst vanaf Eindhoven via Venlo naar Oberhausen ingekort tot Düsseldorf.
De RE13 (Zwolle-)Enschede-Venlo gaat in 3:54. Dat is maar 58 minuten langzamer dan de snelste en directste route door Nederland, waarbij je ook nog eens 3x over moet stappen. :X
Gebruikersavatar
ICE11
Berichten: 750
Lid geworden op: ma 05 mei 2014, 23:57
Locatie: Aken

Re: Deutschlandtakt

Bericht door ICE11 »

Statler Rail schreef:Even een opmerking: het Deutschlandtakt is zover ik het begrijp een nationaal raamwerk van treinpaden. Het wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk in ieder treinpad een trein gaat rijden.
Dat zal ook niet lukken want bij voorbeeld Stuttgart 21 zal daar niet voldoende perronsporen voor hebben! Had men maar beter het oude emplacement opgeknapt in plaats van een dure tunnel te bouwen, dan zullen er sporen genoeg zijn...... _O-
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 44322
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Suus »

RobertT schreef:Wat me nu opvalt in de grafiek zijn 2 spoorlijnen die ik nog niet had gezien:
Erkelenz-Ratheim en Linnich-Hückelhoven Baal.Ben benieuwd of die er ooit komen
De verlenging van de Rurtalbahn naar Hückelhoven-Baal is een project van het Zweckverband Nahverkehr Rheinland, Kreis Düren en Kreis Heinsberg. Ze weten al hoeveel het kost (€ 16,5 miljoen), dat het een positieve kosten-baten ratio heeft, er wordt alleen nog een restbedrag voor de financiering gezocht. Er zou nog een onderzoek komen vanaf Hückelhoven-Baal naar Ratheim, maar nu heeft men blijkbaar voor een variant vanaf Erkelenz gekozen. Daarvan lijkt mij nog niet zeker of die er komt, er is ook nog een busvariant (de HüX) in onderzoek.
Rame à l'approche
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten