Deutschlandtakt

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Deutschlandtakt

Bericht door trolly »

Z2N schreef:In kilometers misschien, in tijd niet. Amsterdam - Berlijn via Oberhausen kan op huidige infra in 5u30, tegen 6u22 via Hengelo.
Met een overstapje in Hannover van tien minuten lukt Amsterdam-Berlijn via Hengelo nu in 6 uur en 8 minuten, dus met een directe trein zou 6 uur haalbaar moeten zijn. Via Oberhausen biedt natuurlijk wel betere kansen op versnelling, want hoe rooskleurig RTBS de toekomst van Amersfoort-Hengelo ook voor zich ziet, de Gooilijn zal kronkelig, vol en tweesporig blijven, terwijl Amsterdam-Arnhem voor zover het nog niet viersporig is dat op termijn eenvoudig kan worden.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Z2N »

Emmerich-Oberhausen wordt met de huidige uitbouw versneld naar 200 km/h, dat (met het iets krapper maken van de rijtijdmarge, mijn recordtijd voor Oberhausen -> Arnhem staat op 39 minuten terwijl er minimaal 47 voor staat, zelfs 59 voor de 104) moet ervoor zorgen dat de ritduur al met zeker 10 minuten verkort kan worden in enkele jaren tijd, zonder radicaal haltes over te slaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Deutschlandtakt

Bericht door cassie127 »

Al zou de IC Berlijn ook nog vis Zwolle kunnen (aangezien de overheid geld wil steken in spoorverdubbeling Zwolle - Wierden)
Lelystad - Zwolle is al geschikt voor de maximale snelheid die de rijtuigen van de IC Berlijn in Duitsland voor zijn toegelaten.
Maar dan moet die trein eigenlijk tussen Amsterdam en Zwolle niet stoppen op tussengelegen stations
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Deutschlandtakt

Bericht door RTBS »

reisthijs schreef:
RTBS schreef:5 bakken Flirt is op dit moment tussen Hengelo en Bad Bentheim nog wel genoeg
Het moet wel genoeg zijn want het is op dit moment ook de maximale lengte die op het kopspoortje in Hengelo past.
Dat klopt, optie zou misschien zijn om spoor 11 nog wat meters door te trekken het station in, moet alleen wel een gebouwtje gesloopt worden dat nauwelijks nog gebruikt wordt, ja als koffiepunt voor personeel. Op die manier wordt spoor 11 ook nog eens veel zichtbaarder en is overstappen sneller.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Deutschlandtakt

Bericht door RTBS »

trolly schreef:
Z2N schreef:In kilometers misschien, in tijd niet. Amsterdam - Berlijn via Oberhausen kan op huidige infra in 5u30, tegen 6u22 via Hengelo.
Met een overstapje in Hannover van tien minuten lukt Amsterdam-Berlijn via Hengelo nu in 6 uur en 8 minuten, dus met een directe trein zou 6 uur haalbaar moeten zijn. Via Oberhausen biedt natuurlijk wel betere kansen op versnelling, want hoe rooskleurig RTBS de toekomst van Amersfoort-Hengelo ook voor zich ziet, de Gooilijn zal kronkelig, vol en tweesporig blijven, terwijl Amsterdam-Arnhem voor zover het nog niet viersporig is dat op termijn eenvoudig kan worden.
Je vergeet dat er tot Hannover 9 tot 10 stops gaan verdwijnen plus de loc-wissel die straks niet meer nodig is, dan is het via Hengelo al in ongeveer 5.15 uur te doen. Stendal en Wolfsburg gaan ook nog verdwijnen en dan zit je al snel op de 5 uur (Stendal staat hij vaak lang stil). Dat gaat je via Emmerich (met 8 stops die niet kunnen verdwijnen) niet lukken hoor, ondanks versnellingen. En wat voor problemen zie je dan weer tussen Amersfoort en Apeldoorn? Daar zou de snelheid juist met zeer eenvoudige aanpassingen flink omhoog kunnen.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Deutschlandtakt

Bericht door RTBS »

En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat er helemaal geen ICE's voor Berlijn-Amsterdam beschikbaar zijn of in bestelling staan! Bovendien denk ik niet dat DB nog een extra ICE wil laten rijden vanuit het Ruhrgebiet richting Berlijn, ze zullen dan een andere ICE moeten schrappen, gaan ze echt niet doen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Deutschlandtakt

Bericht door en-es »

Ze gaan inderdaad geen extra ruimte maken voor een nieuwe ICE tussen Essen en Berlijn. Dus wordt Amsterdam-Berlijn gewoon via Bad Bentheim. En volgens mij is er al materiaal besteld hiervoor.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Deutschlandtakt

Bericht door trolly »

Ik ben met name benieuwd naar een bron voor die eerste bewering.

@RTBS:

't Is wel een dingetje voor je, hè? Je bent zo druk bezig met allerhande verbeteringen in het oosten en te roepen dat dat op de zuidelijke route niet kan, dat je totaal voorbijgaat aan de grootste bottleneck op dit moment, namelijk de Gooilijn. De Flevolijn zou zoals cassie127 voorstelt een alternatief kunnen zijn — mits verdubbeling Zwolle-Almelo — en dan maakt het weinig uit wat wij met z'n tweetjes wel of niet van Apeldoorn of Amersfoort vinden.

De vraag is uiteraard of de poen voor een verdubbeling van Zwolle-Almelo niet met een veel beter rendement in de verdubbeling van Utrecht-Arnhem geïnvesteerd kan worden, en zo ook een reistijdwinst voor Amsterdam-Berlijn bereikt kan worden. Ik begrijp dat jou dat persoonlijk als instapper in het Twentse niet gelegen komt, maar ik vrees dat daar geen rekening mee gehouden zal worden.

Voordat je daar nou een vlammend betoog tegen gaat schrijven: bedenk je dat ik niet de gene ben die aan de knoppen draait, en dat er in spoorwegland wel vaker plannetjes gemaakt worden. Die gaan òf niet door, of het duurt decennia voordat ze realiteit worden. Maak je dus voorlopig ook nog maar geen zorgen over het materieel.
Laatst gewijzigd door trolly op zo 14 okt 2018, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Suus »

Voor het traject Hamm - Berlin waren al voor deze Deutschlandtakt-plannen bekend dat de ambitie bestaat naar 2x/uur een ICE te gaan.

Het splitsen en combineren in Hamm komt dan te vervallen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Deutschlandtakt

Bericht door RTBS »

Via Zwolle is inderdaad ook een alternatief, maar ook hier weer een behoorlijke omweg. En in anderhalf jaar tijd ga je niet ff een verdubbeling van Zwolle-Wierden regelen, dan ben je al minstens 5 jaar verder.

Via Arnhem moet je je ook afvragen of je daarmee echt nieuwe reizigers gaat trekken, de regio Arnhem en Zuid-Nederland zal nu ook al via Duisburg/Essen reizen. Daarnaast verlies je een groot deel van je reizigers want heel Noord en Oost-Nederland zal de trein gaan mijden en met de auto of Flixbus reizen. Ook de regio Osnabruck/Munsterland ga je als klant verliezen en daar stappen erg veel mensen in de ICB.

Ik snap ook niet wat voor beren je op de weg ziet met de Gooilijn, het eerste stukje gaat misschien niet echt snel maar na Amersfoort kan het gas er flink op gaan met kleine aanpassingen. De situatie Amsterdam-Arnhem is echt niet beter, nog eerder slechter/drukker.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Deutschlandtakt

Bericht door en-es »

En 2030 is nog heel ver weg. Kan nog zat gebeuren waardoor plannen niet meer haalbaar zijn. Of wel.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Deutschlandtakt

Bericht door marvinkok »

Krijgen de Vectrons die NS besteld heeft ook ATB-NG, anders kun je Zl-Wdn meteen afschrijven....
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Deutschlandtakt

Bericht door reisthijs »

RTBS schreef:Via Arnhem moet je je ook afvragen of je daarmee echt nieuwe reizigers gaat trekken, de regio Arnhem en Zuid-Nederland zal nu ook al via Duisburg/Essen reizen. Daarnaast verlies je een groot deel van je reizigers want heel Noord en Oost-Nederland zal de trein gaan mijden en met de auto of Flixbus reizen. Ook de regio Osnabruck/Munsterland ga je als klant verliezen en daar stappen erg veel mensen in de ICB.
Als er een ICE via Arnhem naar Berlijn zou gaan rijden, hoeft dat toch niet meteen te betekenen dat de bestaande IC wordt opgeheven? Die zal dan alleen niet versneld worden.
en-es schreef:En 2030 is nog heel ver weg. Kan nog zat gebeuren waardoor plannen niet meer haalbaar zijn. Of wel.
2030 is al over 12 jaar, eigenlijk heel dichtbij, als je bedenkt hoe traag de besluitvorming en uitvoering van het uitbreiden van infrastructuur gaat.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Deutschlandtakt

Bericht door RTBS »

reisthijs schreef:
RTBS schreef:
Als er een ICE via Arnhem naar Berlijn zou gaan rijden, hoeft dat toch niet meteen te betekenen dat de bestaande IC wordt opgeheven? Die zal dan alleen niet versneld worden.

Dat klopt, maar dan ga je wel twee routes in bedrijf houden. Uiteindelijk willen ze er naar toe dat alle ICB's sneller gaan rijden dus niet een langzame en een snelle. Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet in van een ICB via Arnhem, die route wordt nu al goed bediend met een half uur overstap in Duisburg.
en-es schreef:En 2030 is nog heel ver weg. Kan nog zat gebeuren waardoor plannen niet meer haalbaar zijn. Of wel.
2030 is al over 12 jaar, eigenlijk heel dichtbij, als je bedenkt hoe traag de besluitvorming en uitvoering van het uitbreiden van infrastructuur gaat.
Maar over anderhalf jaar moet de eerste versnelde ICB al gaan rijden.....
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Deutschlandtakt

Bericht door waldo79 »

Het één sluit het ander niet uit. Bovendien bedient de route via Duisburg deels een ander publiek dan de trein via Twente doet.

En heb ik wat gemist over een versnelde IC Berlijn per dienstregeling 2020?
RTBS
Berichten: 170
Lid geworden op: di 21 nov 2017, 17:38

Re: Deutschlandtakt

Bericht door RTBS »

waldo79 schreef:Het één sluit het ander niet uit. Bovendien bedient de route via Duisburg deels een ander publiek dan de trein via Twente doet.

En heb ik wat gemist over een versnelde IC Berlijn per dienstregeling 2020?
Dan heb je zeker wat gemist ;-)

Per 2020 moet er al 1 snelle ICB gaan rijden per dag, in de ochtend naar Berlijn en in de middag/avond terug. Die 2030 plannen kun je wel vergeten want die gaan toch veranderen. Komend jaar worden er nieuwe locs aangeschaft en rond 2023 nieuwe wagons. Zal me ook niks verbazen als er tegen die tijd toch gewoon ICE's aangeschaft gaan worden voor dit traject. Het zal dus allemaal wat sneller gaan, zeker ook dankzij de inzet van Van Boxtel.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Deutschlandtakt

Bericht door IC140 »

Als een spoordirecteur 2020 roept bedoelt hij meestal december 2020, in tegenstelling tot de rest van de spoorsector voor wie 2020 begint op 9 december 2019.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Deutschlandtakt

Bericht door reisthijs »

In de laatste berichten werd gesproken over eind 2021..

Die ene slag per dag kan wellicht ook wel met een ICE3 gereden worden. Er is immers maar één stel voor nodig. Of anders met een Vectron maar daarmee kan je natuurlijk ook via Emmerich rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Z2N »

Er is nu al een tekort aan ICE3M-stellen voor het verkeer naar Nederland, dat werd afgelopen zomer erg duidelijk door de uitvallende ritten op de verbinding naar Frankfurt.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Deutschlandtakt

Bericht door RobertT »

En dan willen ze naar Brussel ook nog iedere 2 uur gaan rijden vanuit Frankfurt,heb je dus nog minder reserve
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Nitein-Repart »

Volgens mij gebeurt dat nu al, iedere 2 uur een ICE naar Brussel, bovenop 4/5 Thalyssen naar Parijs via Brussel.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Suus »

Sachsen-Anhalt is een van de eerste deelstaten die heeft aangegeven wat ze zelf voor ambities hebben voor 2030. Sachsen-Anhalt verwacht tussen 2020 en 2030 ongeveer 10% van de bevolking te verliezen, ondanks dat de laatste jaren een bevolkingsgroei is waargenomen. Deze bevolkingsgroei is echter volledig te danken aan de grote instroom van mensen met een migratieachtergrond.

Fernverkehr
  • De stations Magdeburg Hbf (richting Hannover en richting Leipzig), Halle (Saale) Hbf (richting Erfurt, richting Berlijn, richting Hannover en richting Leipzig), Lutherstadt Wittenberg Hbf (richting Berlijn en richting Leipzig) en Köthen (richting Hannover en richting Leipzig) moeten minstens 1x/uur bediend worden door Fernverkehr in de genoemde richtingen.
  • De stations Bitterfeld (richting Berlijn en richting Halle) en Stendal (richting Hannover en richting Berlijn) moeten minstens 1x/2 uur bediend worden door Fernverkehr.
  • Graag zou men ook minstens 1x/2 uur een stop van het Fernverkehr op Dessau Hbf, Weißenfels en Naumburg (Saale) Hbf willen hebben.
  • Mocht DB Fernverkehr overgaan tot nieuwe verbindingen in het Fernverkehr, dan moeten daarvoor parallel lopende concessies worden aangepast en tariefsamenwerkingen worden afgesproken. Daarbij denkt men vooral aan de nieuwe IC2-lijnen Magdeburg - Berlijn - Cottbus, Magdeburg - Schwerin en Nürnberg - Jena - Naumburg - Leipzig
Onderzoek naar bus of trein
Op de verbindingen Stendal – Tangermünde en Weißenfels – Zeitz gaat men onderzoeken of de trein nog wel het juiste vervoersmiddel is.

Uitbreiding spoorvervoer
Op de onderstaande verbindingen gaat men onderzoeken of het noodzakelijk is de capaciteit van het treinvervoer uit te breiden:
  • Halle (Saale) – Leipzig
  • Dessau – Bitterfeld
  • Naumburg – Leipzig
  • Merseburg – Leipzig (met nieuwe verbindingsboog bij Großkorbetha)
  • Halle (Saale) – Köthen
Men denkt aan de uitbreiding van de S-Bahn Mitteldeutschland op de volgende trajecten:
  • Naumburg – Halle (Saale)
  • (Bernburg –) Könnern – Halle (Saale)
  • Lutherstadt Eisleben – Halle (Saale)
Ook uitbreiding van de S-Bahn Magdeburg komt ten sprake, maar hiervoor zijn elektrificatiewerkzaamheden noodzakelijk.

Stations
  • Voor vier mogelijke nieuwe stations wordt een onderzoek gestart: Drübeck, Haldensleben Ost, Klein Schierstedt en Sennewitz
  • Voor vier mogelijke stations wordt bekeken of verplaatsing naar een betere locatie mogelijk is: Güterglück, Krumpa, Vinzelberg en Leuna Werke Nord.
  • Voor de volgende stations wordt sluiting overwogen: Bindfelde, Börnecke, Frenz, Hämerten, Kläden, Neundorf (Anhalt), Osternienburg, Riestedt, Steinfeld.
Elektrificatie
De deelstaat zou graag elektrificatie willen zien van de volgende spoorlijnen:
  • Wolfsburg - Stendal - Rathenow/Tangermünde
  • Abzw. Seehof – Barby - Güterglück
  • Wolfsburg - Haldensleben - Abzw. Glindenberg
  • Magdeburg - Halberstadt - Thale/Blankenburg
  • Goslar - Halberstadt - Aschersleben - Halle
  • Aschersleben - Güsten - Köthen - Dessau
  • Schönebeck - Güsten (- Sangerhausen)
  • Leipzig-Plagwitz – Zeitz – Gera
Volledige rapport, inclusief heel veel discussie over het busnet, zie hier: https://mlv.sachsen-anhalt.de/fileadmin ... orlage.pdf (PDF)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Deutschlandtakt

Bericht door cassie127 »

In Berlijn zijn er momenteel plannen om in 2030 meerdere ongebruikte spoorlijnen weer in dienst te gaan nemen voor de S-Bahn https://twitter.com/VBB_BerlinBB/status ... 32768?s=19
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Nitein-Repart »

De Westerlijke uitlopers van de S-Bahn Berlin zijn door omstandigheden ontzettend kort geworden. Door de S-Bahn verder richting het westen te verlengen kan de RE een aantal stations overslaan wat reistijd scheelt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: Deutschlandtakt

Bericht door Bastiaan »

Op Datenbank Fernverkehr, waar je dienstregelingen en treinsamenstellingen vanaf 1987 kunt terugzoeken, kun je nu ook een op basis van Deutschlandtakt uitgewerkte fictieve dienstregeling van 2030 raadplegen. Dit is dus niet officieel, maar door een particulier gemaakt op basis van aannames. Desalniettemin erg interessant om eens uit te pluizen.

http://www.grahnert.de/fernbahn/datenbank/dtakt2030/

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten