Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door AppleMoose »

Zonder een moer te geven om mensenrechten, milieu en of alles juridisch volgens Westerse maatstaven is geregeld. Fijne vergelijking wel :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

kamerbrief schreef:Bij de verkenning van de infrastructurele maatregelen die ProRail begin 2021 is
gestart – na besluitvorming in het BO MIRT van 2020 – is gebleken dat realisatie
van de infrastructurele maatregelen een aantal jaren langer gaat duren. Voor de
versnelling is het onder meer nodig dat station Oldenzaal een extra perron krijgt,
er aanpassingen worden gedaan aan station Deventer en er maatregelen worden
genomen op het baanvak Hengelo-Duitse grens waardoor de baanvaksnelheid
omhoog kan van 125 km per uur naar 140 km per uur.
Een paar perrontegels bij Oldenzaal neerpleuren kan ook wel in drie maanden waarbij wél alle mensenrechten gerespecteerd worden. Oké er is dan niet elke dag om 13.30 een champagnemoment voor de bouwvakkers, maar dat lijkt me onnodige luxe...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
YSH
Berichten: 60
Lid geworden op: do 29 mei 2014, 14:03

Re: Intercity Berlijn

Bericht door YSH »

Als Den Haag bereid is te betalen zou het een stuk sneller kunnen, maar ik vrees dat het vooral uit bestaande potjes moet komen. En zelfs iets simpels als een extra perron loopt al flink in de papieren. Prorail zal niet snel een nieuw perron met overgang aanleggen, dus een tunnel met dus liften.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Vinny schreef: ma 06 dec 2021, 22:35Een paar perrontegels bij Oldenzaal neerpleuren kan ook wel in drie maanden waarbij wél alle mensenrechten gerespecteerd worden. Oké er is dan niet elke dag om 13.30 een champagnemoment voor de bouwvakkers, maar dat lijkt me onnodige luxe...
Naar ik begrepen heb worden er voor Oldenzaal meerdere mogelijkheden bekeken. En extra perron aan spoor 5 is één van de opties (en de makkelijkste), maar ik heb ook al de mogelijkheid voor een eilandperron met aan beide zijden een doorrijspoor voorbij horen komen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Bij de bouw van de tunnel onder het station van Oldenzaal lijkt er in ieder geval vooruit gedacht te zijn, want er is al een gat in het tunneldak gemaakt voor een lift naast het stationsgebouw en aan de zuidzijde van het spoor is ook een rechte wand geplaatst waar je eventueel een lift kan plaatsen.

Leg je een perron aan de zuidzijde dan kan je ook het smalle perron van spoor 2 opheffen en de bijbehorende overweg #ProRailGoals.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PHS

Re: Intercity Berlijn

Bericht door PHS »

Bij het verhogen van de baanvaksnelheid tussen Hengelo en de grens van 125 km/u naar 140 km/u, wordt er dan ook iets gedaan aan de snelheidsbeperking tot 80 km/u bij station Oldenzaal als dat station toch op de schop gaat?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

Waarom dacht jij anders dat station Oldenzaal op de schop gaat?
De snelheidsbeperking kan vervallen als er geen doorgaande treinen meer door afbuigende wissels en/of langs smalle perrons moeten rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

Die twee problemen kan je nu ook al gemakkelijk wegnemen.

De afbuigende wissels horen geen probleem te vormen omdat de IC Berlijn normaliter over spoor 1 naar Hgl en spoor 2 naar Bh kan rijden (de overkruistijd met de 31200 is immers bij mijn beste weten groot genoeg om niet te hoeven uitwijken naar spoor 3), daar zit volgens Sporenplan en OpenRailwayMap niks afbuigends bij. Waarom zou je überhaupt een snelheidsbeperking op rechtdoorgaand spoor moeten leggen omdat je op de wissels afbuigend een lagere snelheid moet aanhouden? Dan zou de snelheid op heel veel sporen in het land verlaagd worden puur omdat er een zielig 40 km/h-overloopwisseltje in de baan zit waar je rechtdoorgaand gewoon met baanvaksnelheid overheen kunt jakkeren.

Het smalle perron bij spoor 2 zou ook geen issue moeten zijn, omdat het op het moment van planmatige passage van een IC Berlijn nog meer dan een halfuur duurt voordat daar een reizigerstrein vertrekt (de RB61 naar Bh). Dat perron hoort dus gewoon verlaten te zijn op het moment dat een IC Berlijn passeert. Desnoods gooi je er nog een omroep "Let op, er komt een doorrijdende trein aan op spoor 2. Houd afstand van de perronrand" overheen, om die ene verdwaalde spotter en/of reiziger die niet in de dienstregeling had gekeken, te alarmeren. Op spoor 1 komt de eerstvolgende trein veel sneller, maar dat perron is dan ook een stuk breder. Men kan ook schuilen onder het afdak.

Het komt op mij zeer sterk over alsof er miljoenen tegen een niet-bestaand/gefabriceerd probleem aan worden gegooid.
Laatst gewijzigd door DDietzen op di 07 dec 2021, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

Zo'n smal perron is ook minder gewenst in combinatie met goederenvervoer.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

Dan leg je toch een snelheidsbeperking op aan enkel goederenvervoer (maar niet reizigersvervoer)? Als het in bijvoorbeeld de Delftse tunnel wel kan/kon, waarom dan niet in Oldenzaal? Zet een LAE-bordensetje neer met bovenin 12,5 en onderin 8, klaar is Käse.

Of je stuurt alle goederen ri Bh over spoor 3/4/5 als je geen 'permanente' tijdelijke snelheidsbeperking wilt instellen.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DingeZ »

In de huidige situatie liggen er op beide sporen van Odz Engelsmannen en die hebben een maximale doorgaande snelheid van 80km/h vanwege de kruisstukken.
PHS

Re: Intercity Berlijn

Bericht door PHS »

reisthijs schreef: di 07 dec 2021, 12:12 Waarom dacht jij anders dat station Oldenzaal op de schop gaat?
De snelheidsbeperking kan vervallen als er geen doorgaande treinen meer door afbuigende wissels en/of langs smalle perrons moeten rijden.
Ik dacht dat het om capaciteit ging; dat ProRail een extra perronspoor ging maken zodat de stoptrein Zutphen - Oldenzaal kan keren zonder doorgaand verkeer in de weg te zitten.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

DingeZ schreef: di 07 dec 2021, 15:14 In de huidige situatie liggen er op beide sporen van Odz Engelsmannen en die hebben een maximale doorgaande snelheid van 80km/h vanwege de kruisstukken.
Aha, dat wist ik niet. Maar dan lijkt het me toch veel goedkoper om de wissels te vervangen door exemplaren waar je wél op baanvaksnelheid doorheen kunt, dan om een compleet nieuw perron plus onderdoorgang en dergelijke poespas aan te leggen...
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Intercity Berlijn

Bericht door tjoektjoek »

Iemand een idee hoe het gaat met de nieuwe treinstellen voor deze verbinding? Zijn ze al in productie?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Er worden toch geen goederentreinen meer gerangeerd bij Oldenzaal mag ik aannemen? Groot deel van het emplacement kan gesaneerd worden. Het lijkt me juist vrij éénvoudig om het station geschikt te maken voor doorgaand treinverkeer (IC/goederen) en afbuigend voor regionalverkehr. Eventueel kun je iets ten oosten van het station een kopspoortje aanleggen voor kerende Nederlandse treinen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Berlijn

Bericht door marvinkok »

Goed idee, nog meer mogelijkheden om goederentreinen aan de kant te nemen weg halen...
Vandaag om weer hard nodig, Oldenzaal stonden 3 treinen die niet verder konden door de aanrijding na Almelo, Bentheim stond ook al vol.
Er wordt daar ook planmatig aan de kant genomen om oa de rb61 of icb voorbij te laten.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Wubbo »

DDietzen schreef: di 07 dec 2021, 16:41
DingeZ schreef: di 07 dec 2021, 15:14 In de huidige situatie liggen er op beide sporen van Odz Engelsmannen en die hebben een maximale doorgaande snelheid van 80km/h vanwege de kruisstukken.
Aha, dat wist ik niet. Maar dan lijkt het me toch veel goedkoper om de wissels te vervangen door exemplaren waar je wél op baanvaksnelheid doorheen kunt, dan om een compleet nieuw perron plus onderdoorgang en dergelijke poespas aan te leggen...
Die "poespas" is omdat de IC Berlijn straks in beide richtingen doorrijdt op het moment dat er ook een stoptrein staat te keren. De bedoeling is dat er straks met 140 door Oldenzaal gereden kan worden, dus die Engelsmannen gaan er ook uit.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

Engelsmannen er uit, dat betekent zeker een hoop "poespas", dan moet zo ongeveer het complete emplacement heraangelegd worden (ervan uitgaande dat alle sporen vanuit beide richtingen bereikbaar moeten blijven). Binnen zo'n groot project lijkt het verplaatsen van een perronnetje (aansluitend op de bestaande onderdoorgang) maar een klein onderdeel.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Intercity Berlijn

Bericht door henrivanderweijden »

DingeZ schreef: di 07 dec 2021, 15:14 In de huidige situatie liggen er op beide sporen van Odz Engelsmannen en die hebben een maximale doorgaande snelheid van 80km/h vanwege de kruisstukken.
Sinds wanneer is de doorgaande snelheid op een Engelsman 80 km/u? In het verleden lag er één aan de oostkant van Mrg en daar werd doorgaand gewoon met 130/140 km/u overheen gereden?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Berlijn

Bericht door marvinkok »

Komt die beperking naar 80 (en zelfs 70 voor Odz->Hgl) niet van de bogen net voor en na het station?
de Hengelose kant zijn alle wissels vervangen door exemplaren op beton, voorheen was het hout.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DingeZ »

henrivanderweijden schreef: vr 10 dec 2021, 12:49
DingeZ schreef: di 07 dec 2021, 15:14 In de huidige situatie liggen er op beide sporen van Odz Engelsmannen en die hebben een maximale doorgaande snelheid van 80km/h vanwege de kruisstukken.
Sinds wanneer is de doorgaande snelheid op een Engelsman 80 km/u? In het verleden lag er één aan de oostkant van Mrg en daar werd doorgaand gewoon met 130/140 km/u overheen gereden?
Vaste kruisstukken, zoals in een 1:9 Engelsman hebben een maximumsnelheid van 80km/h. Kruisstukken met beweegbare punten, zoals in een 1:12 Engelsman (daar ligt er momenteel maar één in Nederland van, bij Asdm) hebben een maximumsnelheid van 160km/h.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Intercity Berlijn

Bericht door henrivanderweijden »

Bij Ede ligt bij mijn weten een engelsman in het spoor Arnhem -Ede waar de ICE bij mijn weten met volle snelheid overheen dendert. Weet niet wat voor type dat is dan.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

We hebben er weer één hoor! In mijn lokale sufferdje vond ik deze week de volgende fascinerende lectuur:
Stedendriehoek schreef:Flinke toename reizigers bij investeringen in huidige Berlijntrein
Door investeringen in het huidige spoor én extra treinen vanuit Amsterdam naar Berlijn, via Apeldoorn en Deventer, maken in 2040 tussen de 35.000 en 110.000 extra internationale reizigers gebruik van de huidige verbinding. De tijdwinst is ook groot: de reistijd van Amsterdam naar Berlijn kan terug naar ongeveer 5 1/2 uur. Dat blijkt uit een studie waarvoor de Cleantech Regio (regio rond Apeldoorn, Deventer, Zutphen) opdracht gaf. (...)

Bron: Stedendriehoek, 29 december 2021; papieren versie, artikel (nog) niet digitaal beschikbaar
De studie bevat drie varianten: één met de huidige baanvaksnelheden, één met een topsnelheid van 160 km/h en één met upgrades tot 200 km/h. Sowieso moeten extra treinen gaan rijden die minder haltes aandoen, maar uiteraard is van het schrappen van Apeldoorn (en Deventer) totaal geen sprake.
Het blijft tragikomisch hoeveel alle regio's langs de route van de IC Berlijn tegen elkaar blijven opbieden met studies naar versnelling van de verbinding, waarbij enorme investeringen moeten worden gedaan waar de eigen regio natuurlijk niet of nauwelijks aan hoeft mee te betalen, en handenvol stops elders moeten worden geschrapt terwijl de stations in de eigen regio natuurlijk van het uiterste belang zijn. _O_
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door sirvinniei »

Amsterdam-Zwolle blijft dan in mijn ogen de beste optie, daar ligt tenminste al spoor dat in principe geschikt is voor 200 km/u. Dat spoor wordt overigens mooi gedeeld met de toekomstige ICNG.
Ik heb geen onderschrift
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

Maar dan kom je weer niet langs Apeldoorn, en dat is toch wel een absolute vereiste volgens het uiterst neutrale onderzoek in opdracht van Apeldoorn (A) (A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten