Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MetroRET »

Nee, de IC uit Amsterdam gaat volgens de plannen op de oneven-uren om :55 vertrekken uit Amsterdam (dus grofweg op de andere uren als nu minus 5 min).

Dat snelle pad zit er dus niet meer in (zeker met de tot 100 km/u beperkte Vectrons ervoor).
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door henrivanderweijden »

MetroRET schreef: vr 20 jan 2023, 07:03 Op welke relatie doel je percies ?
Ik bedoelde van/naar Hamburg.Originele bericht aangepast.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MetroRET »

Aankomst vanuit Amsterdam is in Osnabrück om :51, waar om :55 en :23 een IC(E) naar Hamburg vertrekt, dus 4 of 32 min aldaar.
In Hannover is de aankomst om :01, alwaar een IC(E) naar Hamburg vertrekt om :22, :38 en :59, dus de overstappen zijn ook daar met 21 min gemiddeld te noemen.
https://fahrweg.dbnetze.com/resource/bl ... t-data.pdf
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door DDietzen »

MetroRET schreef: vr 20 jan 2023, 10:07 Nee, de IC uit Amsterdam gaat volgens de plannen op de oneven-uren om :55 vertrekken uit Amsterdam (dus grofweg op de andere uren als nu minus 5 min).

Dat snelle pad zit er dus niet meer in (zeker met de tot 100 km/u beperkte Vectrons ervoor).
Is dat werkelijk het plan, of enkel een slordigheid van DB? Ik zie inderdaad het vertrek om :55 bij de dienstregelingstabellen maar ging er altijd vanuit dat DB geen acht sloeg op eventueel gewijzigde rijpaden in Nederland, à la "als we onze trein vijf minuten eerder over de grens overhandigd krijgen, zal 'ie vast ook vijf minuten eerder uit Amsterdam vertrekken".

Mocht het wel het plan zijn, wat gaat dan gebeuren met de 4600? Inhaling in Asdm, stops overslaan...? Ik zie geen eenvoudige manier om daar een IC met vertrek :55 doorheen te krijgen, tenzij de IC heel erg uitgebogen wordt (maar dan zou 'ie dus ook om :00 kunnen vertrekken, zou ik dan zeggen). En de 5800, inhaling in Hvs? Blijft überhaupt de integratie met de 1500 nog bestaan in 2024?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MetroRET »

Ik ging simpelweg uit van, in combinatie met het genoemde rijpad op de mKoK voor 2024:
https://www.fernbahn.de/datenbank/suche ... e_fahrplan

Hoe het rijpad verder in Nederland wordt ingevuld is verder natuurlijk altijd speculeren, hij gaat in ieder geval op het andere uur rijden, wat wellicht voordelen kan hebben, doordat er een trein meer per dag gereden kan worden (6-20u ipv 7-19u).
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door dennistd »

DDietzen schreef: vr 20 jan 2023, 11:12
MetroRET schreef: vr 20 jan 2023, 10:07 Nee, de IC uit Amsterdam gaat volgens de plannen op de oneven-uren om :55 vertrekken uit Amsterdam (dus grofweg op de andere uren als nu minus 5 min).

Dat snelle pad zit er dus niet meer in (zeker met de tot 100 km/u beperkte Vectrons ervoor).
Is dat werkelijk het plan, of enkel een slordigheid van DB? Ik zie inderdaad het vertrek om :55 bij de dienstregelingstabellen maar ging er altijd vanuit dat DB geen acht sloeg op eventueel gewijzigde rijpaden in Nederland, à la "als we onze trein vijf minuten eerder over de grens overhandigd krijgen, zal 'ie vast ook vijf minuten eerder uit Amsterdam vertrekken".

Mocht het wel het plan zijn, wat gaat dan gebeuren met de 4600? Inhaling in Asdm, stops overslaan...? Ik zie geen eenvoudige manier om daar een IC met vertrek :55 doorheen te krijgen, tenzij de IC heel erg uitgebogen wordt (maar dan zou 'ie dus ook om :00 kunnen vertrekken, zou ik dan zeggen). En de 5800, inhaling in Hvs? Blijft überhaupt de integratie met de 1500 nog bestaan in 2024?
Het begint wat offtopic te raken, maar ik denk dat de IC Berlijn gewoon om .00 uit Amsterdam zal gaan. Het snelle pad zal heel lastig worden: je moet om .41 al door Almelo heen om de 7000 in te halen, en om .51 moet je in Hengelo zijn om Bentheim op tijd te halen. Het snelle pad is pas om .46 in Almelo en .57 in Hengelo.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door MetroRET »

Op basis van de dienstregelingsnelheid van 100 km/u Asd-Dv en 130 km/u Dv-Bh kom ik op het volgende pad.
Asd :55
Hvs :17
Hvs :18
Amf :30
Amf :32
Apd :01
Apd :02
Dv :14
Dv :16
Aml :39
Aml :40
Hgl :50
Hgl :52
Bh :09

Rond Hvs zit de 4900 in de weg en 5800 die daar dan weer voor zit en rond Asd-Wp zit de 4600 dan weer in de weg.
En niet te vergeten, de 3600 rond Dv.

Voor de terugweg zit je "verrassend" genoeg dezelfde treinen in de weg :mrgreen: :
Bh :51
Hgl :08
Hgl :09
Aml :19
Aml :20
Dv :43
Dv :45
Apd :57
Apd :59
Amf :28
Amf :30
Hvs :42
Hvs :44
Asd :06
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door dennistd »

Er mag 130km/h op meer stukken gereden worden. Dit gaat weliswaar om een TRAXX voor European Sleeper, maar geldt 'voor het rijden op baanvaksnelheid van alle type locomotieven die ingedeeld zijn inbeladingsklasse D'.
Voor het traject Bentheim – Amsterdam zijn onderstaande verruimingen toegestaan.
Op de volgende baanvakken kunnen we met de TRAXX 130 km/u toestaan in beide richtingen:
• Naarden-Bussum – Baarn
• Amersfoort – Twello
• Holten – Rijssen
• Wierden – Oldenzaal
Weesp – Amsterdam: alleen 130 km/u toegestaan in de richting Amsterdam
Op de overige deeltrajecten is de trein van European Sleeper verdeeld met 100 km/u, terwijl
baanvaksnelheid de nadrukkelijke wens is. Deze wens geldt niet alleen voor de Traxx locomotief,
maar voor het rijden op baanvaksnelheid van alle type locomotieven die ingedeeld zijn in
beladingsklasse D.
https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... ntheim.pdf
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Intercity Berlijn

Bericht door tjoektjoek »

Een video van de DB over de productie van de ICE L, die gaat rijden tussen Amsterdam en Berlijn.

https://www.youtube.com/watch?v=5VQV5C56MrQ
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door Durashift »

dennistd schreef: vr 20 jan 2023, 15:32 Er mag 130km/h op meer stukken gereden worden. Dit gaat weliswaar om een TRAXX voor European Sleeper, maar geldt 'voor het rijden op baanvaksnelheid van alle type locomotieven die ingedeeld zijn inbeladingsklasse D'.
Voor het traject Bentheim – Amsterdam zijn onderstaande verruimingen toegestaan.
Op de volgende baanvakken kunnen we met de TRAXX 130 km/u toestaan in beide richtingen:
• Naarden-Bussum – Baarn
• Amersfoort – Twello
• Holten – Rijssen
• Wierden – Oldenzaal
Weesp – Amsterdam: alleen 130 km/u toegestaan in de richting Amsterdam
Op de overige deeltrajecten is de trein van European Sleeper verdeeld met 100 km/u, terwijl
baanvaksnelheid de nadrukkelijke wens is. Deze wens geldt niet alleen voor de Traxx locomotief,
maar voor het rijden op baanvaksnelheid van alle type locomotieven die ingedeeld zijn in
beladingsklasse D.
https://www.prorail.nl/siteassets/homep ... ntheim.pdf

Ik kan dit ook lezen als dat de toegestane snelheidsverruimingen alleen voor de TRAXX icm de European Sleeper is afgegeven maar dat de 'wens voor alle deeltrajecten baanvaksnelheid rijden' voor alle locomotieven in beladingsklasse D geldt. Kortom, andere treinen met beladingsklasse D hebben vooralsnog het nakijken op het gehele traject. :?:
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

In het adviesaanvraag voor 2024, valt te lezen dat Almelo zal worden overgeslagen en de reistijd Hgl-Asd teruggaat van 1u58m naar 1u51m.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treindiensten Nordrhein Westfalen

Bericht door reisthijs »

Durashift schreef: wo 08 feb 2023, 20:11Ik kan dit ook lezen als dat de toegestane snelheidsverruimingen alleen voor de TRAXX icm de European Sleeper is afgegeven maar dat de 'wens voor alle deeltrajecten baanvaksnelheid rijden' voor alle locomotieven in beladingsklasse D geldt. Kortom, andere treinen met beladingsklasse D hebben vooralsnog het nakijken op het gehele traject. :?:
Ja, maar dat was in 2021. Een jaar later is bekend geworden dat voor de IC Berlijn met Vectron ook een verruiming wordt toegestaan.
https://www.prorail.nl/nieuws/versnelli ... dichterbij
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

De eerste ICE-L set, die onder meer in de IC Berlijn gaat rijden, is klaar en was op deze foto onderweg naar Madrid voor de officiële presentatie.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Hainje »

Ziet er best geinig uit.
🍉
rooddolfijn
Berichten: 726
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Bericht door rooddolfijn »

Heeft wel erg veel rijtuigen, komt dat door de enkele assen?
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Intercity Berlijn

Bericht door hauptbahnhof »

Lees dit en dit 's even
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

De totale lengte van deze stam, bestaande uit 17 bakken, zal ongeveer 255mtr zijn, gelijk aan een huidige IC1 met 9 rijtuigen (zoals de IC naar Amsterdam).
gpvos
Berichten: 590
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 01:19

Re: Intercity Berlijn

Bericht door gpvos »

Echt mooi vind ik 'm niet, ziet er een beetje gedrongen uit. Maar ach, het zal wel wennen.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Intercity Berlijn

Bericht door tjoektjoek »

Zijn dit tijdelijke assen die bedoeld zijn voor vervoer in Spanje?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Dat moet ook wel, want de trein rijdt daar over een breedspoortraject.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Intercity Berlijn

Bericht door CamilleKreemers »

Daniel schreef: do 02 mar 2023, 18:57 De eerste ICE-L set, die onder meer in de IC Berlijn gaat rijden, is klaar en was op deze foto onderweg naar Madrid voor de officiële presentatie.
ik vind die koppen eigenlijk niet mooi. is hoger dan de rest van de stellen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Dat zal wel zijn om het overzicht te houden en in het kader van veiligheid.
Vergeet ook niet dat de rijtuigen erg laag zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Die kop moet wel hoger: je moet immers ergens het normale draaistel kwijt.
tjoektjoek
Berichten: 340
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: Intercity Berlijn

Bericht door tjoektjoek »

Daniel schreef: do 02 mar 2023, 18:57 De eerste ICE-L set, die onder meer in de IC Berlijn gaat rijden, is klaar en was op deze foto onderweg naar Madrid voor de officiële presentatie.
Moesten de deuren geen contrasterende kleuren hebben?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Die dikke zwarte rand om de deuren heen is voldoende. Zie bijvoorbeeld ook de ICNG, VIRM2/3 en de nieuwe ICE-3 Neo (BR408)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten