Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Intercity Berlijn

Bericht door CamilleKreemers »

Is het noodzakelijk om langs Apeldoorn te gaan? Ik ben zelf met het netwerk bezig en dan ETMET op alle Randstad-trajecten (waar mogelijk op sprinters EN IC) om zo meer klanten te werven. Ik vraag me af of de volgende stations minimaal noodzakelijk zijn voor de IC-Berlijn: Amsterdam CS - Amersfoort - Deventer - Hengelo (en dan doei in Duitsland).

Ik vraag me af of een ICE via Arnhem naast IC via huidige route niet haalbaarder en sneller is.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Kan, maar in Duitsland is er geen capaciteit om over Arnhem naar Berlijn te rijden. Meeste reizigers van de IC Berlijn komen nu in Amersfoort, Deventer en Hengelo de trein in.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Intercity Berlijn

Bericht door CamilleKreemers »

Dank voor je swifte reactie, Cassie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

Amersfoort heeft nu de aansluitingen uit vrijwel heel de zuidwestelijke Randstad op de Berlijntrein. Als je dan vervolgens op de huidige route de trein kunt versnellen profiteren ook al die overstappers mee.
Zou je via Zwolle gaan rijden dan profiteren vooral de instappers uit Amsterdam, de rest heeft er niks aan als ze dan als alternatief tot Hengelo in de binnenlandse IC moeten blijven zitten die net zo traag is als de Berlijntrein nu.

Zou je na Amersfoort alleen nog in Hengelo stoppen dan heeft vooral het oosten van het land daar last van, dus Deventer overslaan lijkt me niet het handigst. Vanuit Twente zou wellicht een grensoverschrijdende stoptrein met aansluiting in Bad Bentheim een mooie aanvoerroute zonder veel tijdverlies kunnen zijn. Dus niet zoals nu pas vanaf Hengelo, maar wellicht zelfs al vanuit Deventer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
ZO6176
Donateur
Berichten: 6000
Lid geworden op: wo 02 dec 2015, 20:20
Locatie: Eindhoven

Re: Intercity Berlijn

Bericht door ZO6176 »

Je kunt natuurlijk om-en-om doen. Deventer zou ik wel handhaven als stopplaats.
Vanuit het westen maakt het niet zo uit of je een binnenlandse IC neemt tot Amersfoort of tot Deventer.
Het zuiden zal altijd een hoop moeite moeten doen. Maar over heel veel jaar kun je vanuit Eindhoven rechtstreeks naar Düsseldorf. Vandaar kun je allerlei richtingen uit.
RobertT
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Intercity Berlijn

Bericht door RobertT »

Waarbij vanuit Eindhoven de verbinding sneller is met een overstap in Viersen en Duisburg.Alleen zijn deze wel krap,vooral Viersen
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Intercity Berlijn

Bericht door sirvinniei »

Daniel schreef: za 01 jan 2022, 18:23 Amersfoort heeft nu de aansluitingen uit vrijwel heel de zuidwestelijke Randstad op de Berlijntrein. Als je dan vervolgens op de huidige route de trein kunt versnellen profiteren ook al die overstappers mee.
Vanuit Zwolle heb je ook treinen naar Den Haag, Rotterdam en Roosendaal.
Ik heb geen onderschrift
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

Klopt, maar Den Haag / Rotterdam via Zwolle is een stevige omweg tov via Apeldoorn. Zelfde geldt, weliswaar in mindere mate, voor Nijmegen e.v. Natuurlijk kan je dan onderweg een extra keer overstappen om toch de kortere route te reizen (via Apeldoorn resp. Goor), maar dan is je hele argument van rechtstreekse treinen naar het Zwolse weer foetsie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

cassie127 schreef: za 01 jan 2022, 17:48 Kan, maar in Duitsland is er geen capaciteit om over Arnhem naar Berlijn te rijden. Meeste reizigers van de IC Berlijn komen nu in Amersfoort, Deventer en Hengelo de trein in.
Dat is volgens mij niet waar. Het grootste gedeelte van de internationale reizigers legt Amsterdam-Berlijn af. Ik denk zelf dat het logsich is om bij een upgrade tot ICE de bestaande verbinding als RE aan te bieden. Dan duurt de reis iets langer maar kan veel meer reizigers bedienen die (semi)-regionaal reizen en bovendien kunnen goedkopere kaartjes als het 'Schönes Wochenendeticket' beschikbaar worden vanaf de grens. Een ICE Amsterdam-Berlijn stopt in Nederland natuurlijk hooguit op twee stations, anders is het geen ICE meer maar een boemeltreintje :mrgreen:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Ja Amsterdam - Berlijn is een grootste stroom ja. Maar ik doelde op de op dit moment drukste tussenstops waar nu veel reizigers in en uitstappen
Laatst gewijzigd door cassie127 op zo 02 jan 2022, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

Vinny schreef: zo 02 jan 2022, 11:00Dat is volgens mij niet waar. Het grootste gedeelte van de internationale reizigers legt Amsterdam-Berlijn af.
Mwoh, dat zullen er best redelijk wat zijn ja maar als je ziet hoeveel reizigers met veel bagage er in Amersfoort uitstappen om een overstap richting Utrecht te maken dan bevestigd dat de uitspraak van cassie127 wel.

Het is niet voor niks dat die IC ooit in het binnenlandse net geïntegreerd was: met alleen internationale passagiers wordt je trein richting Amsterdam steeds leger terwijl hij daar wel gewilde paden bezet houdt. Geen binnenlandse stops is dan misschien sneller, maar de vraag is of het ook efficiënter is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Mijn ervaring is dat er behalve in Amersfoort ook best veel reizigers instappen in Deventer en Hengelo.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Daniel »

Dat was al genoemd, maar gezien m'n woonplaats heb ik de meeste waarnemingen uit station Amersfoort Centraal ;)

In Hengelo is zelfs 100% van de instappers richting Berlijn een internationale reiziger, dat haalt Amsterdam bij lange na niet :lol:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Het is niet voor niks dat die IC ooit in het binnenlandse net geïntegreerd was: met alleen internationale passagiers wordt je trein richting Amsterdam steeds leger terwijl hij daar wel gewilde paden bezet houdt
Ik meen dat hij op blokafstand reed van een bestaande sneltrein (voordat dit treintype werd opgeheven). Dat schiet natuurlijk ook niet op.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Intercity Berlijn

Bericht door henrivanderweijden »

Foute aanname! Toen de IR naar Berlin nog in nl als aparte trein reed , reed ie ongeveer in een kwartierligging met de normale IC's naar/van Enschede.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

Vinny had wel gelijk voor wat betreft het traject Amsterdam C - Amersfoort (tussen 1998 en 2007 tenminste): daar reed de trein naar Berlijn op drie minuten afstand achter de Sneltrein. Dat stuk duurde daardoor maar liefst 40 minuten (terwijl de normale IC's dat in 30 konden). Op de rest van de route kon ie inderdaad wel een beetje behoorlijk doorrijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Intercity Berlijn

Bericht door henrivanderweijden »

Asd-Amf inderdaad tussen de overige treinen gepropt maar Amf -Hgl in 65 minuten is best doorrijden, met alleen een stop in Dv dus dat scheelt wel.
Staatslijn K
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Staatslijn K »

sirvinniei schreef: zo 02 jan 2022, 10:04
Daniel schreef: za 01 jan 2022, 18:23 Amersfoort heeft nu de aansluitingen uit vrijwel heel de zuidwestelijke Randstad op de Berlijntrein. Als je dan vervolgens op de huidige route de trein kunt versnellen profiteren ook al die overstappers mee.
Vanuit Zwolle heb je ook treinen naar Den Haag, Rotterdam en Roosendaal.

Wanneer je de IC Berlijn wilt laten rijden via Zwolle moet je nog steeds Wierden - Zwolle verdubbelen. Daarnaast kom je vervolgens alsnog in de drukte in Almere en in Zwolle is ook niet de oneindige ruimte. Ook in Hengelo blijf je zitten met de stoptrein naar Oldenzaal, of je moet zoveel sneller zijn dat je voor de stoptrein tussen Zwolle en Enschede in Wierden uitkomt.

Vandaaruit geredeneerd, denk ik dat Hilversum, Apeldoorn en Almelo overslaan zo'n beetje het maximale is dat wij als Nederland kunnen doen. De meeste winst kan overigens worden behaald met de locwissel in Bad Bentheim en Stendal overslaan.

Overigens zou richting Utrecht en Den Haag/Rotterdam al winst kunnen worden behaald als de lange stop van Deventer kan worden verplaatst naar Amersfoort
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Intercity Berlijn

Bericht door T-hijs »

Dit oogt/voelt als een déja-vu. Hebben we deze discussie niet al eerder (en meerdere malen) gevoerd? :s
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Is het overigens per se nodig dat de trein van/naar Amsterdam rijdt? Kan hij niet beter van/naar Utrecht Centraal rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Den Haag was toch ooit de bedoeling.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

Dat was ooit een idee, toen de IC Berlijn nog naar Schiphol reed, om te passen binnen ETMET Schiphol-Den Haag Centraal. Toen nog het idee was dat Den Haag een internationaal station moest krijgen. Achterhaalde plannen.
Meltrain schreef: di 04 jan 2022, 11:19Is het overigens per se nodig dat de trein van/naar Amsterdam rijdt?
Als je wil samenwerken met DB wel. Duitsers willen per se naar Amsterdam (en dan het liefst ook naar Centraal).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Veruit de meeste Duitse reizigers willen ook liever naar Amsterdam dan naar een andere Nederlandse stad. Ik vind dat niet helemaal terecht, maar goed, het is waarschijnlijk ook zo dat mensen die een stedentripje maken vaker de hoofdstad uitkiezen dan een relatief onbekende plaats.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Cas »

Na de berichten hier over het belang van de verschillende IC Berlijn-stops, was ik benieuwd naar welke stops nou belangrijk zijn voor het hele land.
Een kerstvakantie-projectje later is er dit, een kaartje 'hoe-stuurt-hafas-je-naar-Berlijn':

Afbeelding

Kanttekeningen en extra's:
Spoiler: show
- Dit is gepland om met de snelste reis die eruit rolt als je vraagt naar 26 januari, 08:00. Soms is hafas intelligent, soms niet, dus soms mis ik een betere route een uurtje eerder of later.
- Op 26 januari zag ik zo snel geen werkzaamheden, maar zeker weet ik het niet.
- Dit is gepland met overal minstens 10 min overstap, met de redenering dat voor de meeste reizigers dat wel het minimum is voor een reis met een tweeuursdienst. Hoofdslachtoffer dat ik daarvan heb gevonden is de overstap van 7 minuten van de 3600 op de 140 in Deventer vanuit Brabant/Nijmegen/Arnhem.
- Er zijn meer overwegingen voor reizigers dan alleen maar de snelste route, maar dat zou de analyse veel ingewikkelder maken. Door de minimum overstaptijd zit er wel een soort ingebakken rem op de hoeveelheid overstappen.
- Bussen zijn niet meegerekend, wat voor stations als Doetinchem, Gorinchem, Heerenveen, Emmen, etc. uit zou kunnen maken.
- Er zitten wat foutjes in, omdat de stationsherkenning van hafas niet geweldig werkt.

Nog wat andere leuke data:
De hoeveelheid stations per categorie, dezelfde plots maar dan om 09:00, een tabel van de verschillen, en de reistijd naar Berlijn voor elk station.
Wat ik hier zoal uithaal:
- Amersfoort is belangrijk voor de zuidelijke Randstad, Utrecht en delen van Brabant. Die regio's hebben dus waarschijnlijk veel last van een omlegging via Zwolle.
- Twente is belangrijk voor grote delen van het oosten en noorden. De meeste aanvoer naar Almelo is wel via Zwolle, dus dat zou Hengelo makkelijk over kunnen nemen.
- Hilversum en Apeldoorn hebben geen nut buiten hun directe omgeving.
- Binnenlandse frequentie maakt veel uit. Deventer heeft veel potentie voor Brabant/Gelderland, maar een 7 min overstap uit een halfuursdienst is eigenlijk net te krap. Door de hogere frequenties op de A2 en Utrecht-Amersfoort reikt de invloed van Amersfoort daarentegen tot in Weert.
- Als je het vergelijkt met de versie om 09:00, lijkt het erop dat een directe ICE Arnhem - Ruhr - Berlijn flink veel reizigers zou kunnen trekken. De betere verbindingen met Utrecht/Arnhem t.o.v. Amersfoort/Deventer compenseren soms al voor grote delen van Nederland de overstap van 15-30 min op Duisburg.

Conclusie: Laat die trein Amsterdam - Amersfoort - (Deventer?) - Hengelo rijden (en gooi dan ook alle stops tot Osnabrück eruit graag).
(Gaat dit kaartje ooit invloed hebben in de echte wereld? Zeker niet, maar ik heb nu wel geleerd hoe ik kaartjes maak in R, dus ik ben tevreden)
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Wat bedoel je met "Centraal - Duisburg"?
De meest opvallende conclusie vind ik nog wel dat je vanuit Leerdam het beste via Leer kunt reizen. :lol: Of komt dat door de naam? (A)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten