Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

MetroRET schreef: ma 04 apr 2022, 10:24 Is dit geen optie:
Asd 10:00
Hvs 10:20-10:22
Amf 10:33-10:35
Apd 10:59-11:00
Dv 11:11-11:12
Aml 11:37-11:38
Hgl 11:49-11:51
Bh 12:09
Is dit pad geen optie, of zie ik hierin een trein of goederenpad over het hoofd ?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Je mist de inhaling van de 7000 in Aml. Die kan daar ook niet eerder aankomen omdat ie pas na de 1600/1700 uit Apd kan vertrekken.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Bemined »

Goederenpaden lijken me het probleem niet:

Code: Selecteer alles

Asd  :03      Dmnz :40
Amf  :45      Amf  :15
Sto  :03/:08  Sto  :33/:53
Dv   :39      Dv   :23
Hgl  :26      Hgl  :02
Maar je zit inderdaad wel erg dicht op de 7000 met die tijden..
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door verfmeer »

Zou je de 7000 niet in Rijssen of Wierden kunnen inhalen? Beide stations hebben een derde spoor.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Nee: in Rijssen is al eerder gedaan, maar daar moest de IC Berlijn dan over spoor 1 kruipen met 40km/h (dat heeft geen perron, dus andersom kan niet). En in Wierden kun je vanaf spoor 3 niet van/naar Rijssen (voor zover dat überhaupt al zou passen met de 7900 die daar natuurlijk ook overheen moet).

En dan kun je wel zeggen: dan breid je de infra daar toch uit. Maar dat geld kun je beter steken in een (gedeeltelijke) verdubbeling Wierden-Zwolle, waarmee je de IC Berlijn pas echt kunt versnellen (140km/h tot Zwolle en vervolgens 160-200km/h over de Hanze- en Flevolijn).
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Intercity Berlijn

Bericht door jelmerrr »

Richting Amsterdam zal de ICB in Wdn over spoor 1 kunnen maar dat is ook maar met 40 km/u door de wissels
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Kan niet: de IC naar Enschede kruist er dan te kort (2 minuten) voorlangs. En als je iets later zit past het niet met de 7900 uit Zwolle die naar het rechterspoor Wdn->Aml moet kruisen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Wubbo »

MetroRET schreef: ma 04 apr 2022, 20:05
MetroRET schreef: ma 04 apr 2022, 10:24 Is dit geen optie:
Asd 10:00
Hvs 10:20-10:22
Amf 10:33-10:35
Apd 10:59-11:00
Dv 11:11-11:12
Aml 11:37-11:38
Hgl 11:49-11:51
Bh 12:09
Is dit pad geen optie, of zie ik hierin een trein of goederenpad over het hoofd ?
.49 aankomst in Hengelo kan niet als je om .48 vertrekt met de trein naar Oldenzaal. .51 vertrek uit Hengelo kan niet met .53 aankomst van de IC uit Enschede.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Die had ik nog over het hoofd gezien, hoe je dan om :09 aan kunt komen in Bh, lijkt me dan wat spannend voorzien. :mrgreen:
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Bemined »

Die 18 minuten voor Hengelo - Bad Bentheim zit veel speling in, de snelle ICB doet het in 17 minuten. Dus als de 1700 iets eerder uit Enschede vertrekt en een langere stop krijgt in Hengelo of Almelo gaat dat misschien nog wel. Rijtijd Deventer - Almelo is 24 minuten en Almelo - Hengelo 10,5 minuut. Dus met stops van 1 minuut moet je uiterlijk :15:30 uit Deventer weg, helaas is dat het pad van de 3600 dus zal je toch eerder weg moeten en dan uitbuigen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door cassie127 »

Ik denk dat je de 1700 bedoeld. De 2600 rijdt 15 minuten eerder of later.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Bemined »

Het gaat hier om basisuurtijden, dus :mm:ss ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Ik heb gelezen dat, omdat de Baureihe 105 behoorlijk vertraagd is, de Talgo-stammen voor Amsterdam - Berlijn in eerste instantie met Vectron-locs dienst zullen gaan doen. Maar de Vectron heeft aannemelijk hetzelfde probleem als de TRAXX van de nooit gelanceerde European Sleeper heeft: er mag op een deel van de route Amsterdam - Bad Bentheim niet sneller dan 100 km/uur gereden worden. Hoe gaat dat opgelost worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Durashift »

^^ er wordt toch tijd bespaart door het niet meer hoeven wisselen van loc?

maar..dat zal de NL dienstregeling van het overige treinverkeer zeker wel in de weg zitten?
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

En is er al een Vectron met toelating voor 1500V en 200 km/h? Op de Nederlandse wikipediapagina van de Vectron staat dan wel dat BLS er 15+25 MS voor 200 km/h met toelating voor Nederland heeft, maar Siemens stelt zelf dat de BLS 160 km/h locs heeft besteld.

Zou zonde zijn als de die trein tussen Minden en Berlijn maar 160 mag en/of er in Hannover ook een lokwissel gedaan moet worden.

En het valt nog maar te bezien of de loc voor de Talgo zoveel lichter wordt dan een Vectron. Ik denk dat als het geen probleem was om een 80-84 ton 2-spannings-AC/DC-loc te maken dat dat wel al gedaan zou zijn.

Laat NS maar voortmaken met de D-ICNG en daarmee naar Berlijn (en Keulen) te rijden.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Jultar »

MaartenD schreef:En is er al een Vectron met toelating voor 1500V en 200 km/h? Op de Nederlandse wikipediapagina van de Vectron staat dan wel dat BLS er 15+25 MS voor 200 km/h met toelating voor Nederland heeft, maar Siemens stelt zelf dat de BLS 160 km/h locs heeft besteld.

Zou zonde zijn als de die trein tussen Minden en Berlijn maar 160 mag en/of er in Hannover ook een lokwissel gedaan moet worden.

En het valt nog maar te bezien of de loc voor de Talgo zoveel lichter wordt dan een Vectron. Ik denk dat als het geen probleem was om een 80-84 ton 2-spannings-AC/DC-loc te maken dat dat wel al gedaan zou zijn.

Laat NS maar voortmaken met de D-ICNG en daarmee naar Berlijn (en Keulen) te rijden.
De Vectrons waar NS mee rijdt zijn 200 km/u modellen.
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

Volgens wikipedia (dat zeker niet altijd correct zal zijn) zijn de 193 759 en 193 766 voor 160 km/h. Is er een foto van het UIC raster?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door ArrivaBas »

Voor de dienstsnelheid die de IC Berlijn in Nederland heeft maakt 160 of 200 helemaal niets uit. De enige horde is dat de Vectron in Nederland vooralsnog slechts voor 100 km/h is toegelaten vanwege de te hoge aslast in combinatie met de Nederlandse bodemsamenstelling.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
T-hijs
Berichten: 426
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm

Re: Intercity Berlijn

Bericht door T-hijs »

Voor het gedeelte in Duitsland daarentegen...
F.k.a. Bollenstad
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Lijn 45 »

MaartenD schreef: ma 15 aug 2022, 13:47 Is er een foto van het UIC raster?
Bij de Vectrons staat daar niets over snelheid.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

ArrivaBas schreef: ma 15 aug 2022, 14:19De enige horde is dat de Vectron in Nederland vooralsnog slechts voor 100 km/h is toegelaten vanwege de te hoge aslast in combinatie met de Nederlandse bodemsamenstelling.
De toelating is het probleem niet, de Vectron mag 140 km/h rijden in Nederland.
De horde die per traject genomen moet worden is de beoordeling of de hoge aslast niet te veel problemen geeft in combinatie met de bodemsamenstelling.
Tussen Amsterdam en Arnhem mag nu één keer per etmaal een Vectron 140 rijden (met de Nightjet naar Wenen).
Tussen Amsterdam en Bad Bentheim mag een Traxx (als de European sleeper ooit gaat rijden) op delen van de route 130 rijden, de vraag is of een Vectron dat ook mag.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Meltrain »

Zouden de locs van Talgo (die blijkbaar Baureihe 105 gaan heten) dan wel 140 of 160 mogen op het traject in Nederland?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Jultar »

MaartenD schreef:Volgens wikipedia (dat zeker niet altijd correct zal zijn) zijn de 193 759 en 193 766 voor 160 km/h. Is er een foto van het UIC raster?
De snelheid staat niet op de buitenkant vermeld, maar er wordt gereden met variant E, die voor 200 geschikt zou moeten zijn.
Niet dat het op dit moment wat uitmaakt overigens, want er zitten in de huidige NJ vaak nog rijtuigen die maar 160 mogen, waardoor de snelheid alsnog beperkt wordt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef: ma 15 aug 2022, 16:40 Zouden de locs van Talgo (die blijkbaar Baureihe 105 gaan heten) dan wel 140 of 160 mogen op het traject in Nederland?
Niet als de baanvaksnelheid 130 is, zoals op grootste deel van het traject Amsterdam - Bentheim.
Voor de Talgo-locs geldt hetzelfde als voor de Vectrons: als ProRail zou oordelen dat ze de baanstabiliteit niet te veel in gevaar brengen, mogen ze baanvaksnelheid rijden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten