Intercity Berlijn

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Mijn god, Amsterdam-Berlijn in ruim 8 uur. En ze wilden snellere treinen. _O-
MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

Hopelijk wordt de snelheid tussen Rheine en Osnabrück dan ook verhoogd naar 160. Heb je tenminste iets.
En reizigers naar Berlijn die gaan dan wel met de ICE via Duisburg.

Twee loks lijkt me niet zo nodig. Een lokwissel moet je sowieso doen, dan doe je die nu niet in Bentheim maar in Münster. Dat was toch de leut van die Vectrons, dat ze in Duitsland konden rijden? :D En de 141 wordt naar Hamm gestuurd.
DDietzen
Berichten: 1306
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: Intercity Berlijn

Bericht door DDietzen »

Op Twitter heb ik vernomen dat er geen upgrades aan het spoor komen, het zou enkel om regulier onderhoud gaan. Verouderde bruggen, sporen en seinen repareren en zo.

Er zijn lang niet genoeg Vectrons om de IC Berlijn tot Bentheim te rijden, omdat je ook nog 2 of 3 locs nodig hebt voor de Nightjets naar Innsbruck (tot Keulen) en Zürich (tot Frankfurt). Laat staan als je tot Münster door zou rijden, daar heb je immers nog een extra omloop voor nodig. Je zal dus nog steeds moeten locwisselen in Bentheim, want de 1700'ers blijven nodig.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Intercity Berlijn

Bericht door marvinkok »

Is het niet de upgrade in het kader van ESTW Osnabruck? Waarbij dan ook meteen de huidige HV en formsignalen vervangen worden door Ks seinen?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Is dat het einde van de klassieke seinen in Velpe?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Suus »

Dat was bij de communicatie in 2016 over dit project wel de bedoeling. Er zouden 16 seinhuizen tussen Wissingen en Velpe en tussen Natrup-Hagen en Hembruch vervangen worden door het ESTW, maar het zou eigenlijk ook al in 2021 klaar zijn ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
henrivanderweijden
Berichten: 720
Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41

Re: Intercity Berlijn

Bericht door henrivanderweijden »

MaartenD schreef: vr 14 jan 2022, 14:24 Hopelijk wordt de snelheid tussen Rheine en Osnabrück dan ook verhoogd naar 160. Heb je tenminste iets.
En reizigers naar Berlijn die gaan dan wel met de ICE via Duisburg.
Rijdt de ICE via Duisburg dan wel op het moment dat de ICB via Münster (westf) wordt omgeleid?
Als de ICE namelijk via Venlo gaat heb je er nog niet veel aan.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Ik heb begrepen dat Almelo-Wierden in juli twee weken eruit ligt?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Tochjo »

MaartenD
Berichten: 677
Lid geworden op: ma 14 nov 2016, 22:31

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MaartenD »

henrivanderweijden schreef: za 15 jan 2022, 08:22 Rijdt de ICE via Duisburg dan wel op het moment dat de ICB via Münster (westf) wordt omgeleid?
Vooralsnog staan de ICE's gewoon via Arnhem in de dienstregeling.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Bij DB Netz is een document opgedoken met de dienstregeling 2024. Daarbij krijgt de IC Berlijn een pad om binnen 4 uur van Hengelo in Berlijn te zijn. De Nederlandse tijden staan daar niet bij, maar deze komen uit een ouder ProRail-document. Op het andere uur ligt op Hannover-Berlijn hetzelfde pad, maar dan ook geschikt voor max 200km/h. Het enige dat dan ontbreekt is een stop op Spandau, maar bij vertraging van de Talgo ECx zou je dus ook met de huidige IC-rijtuigen en een multicourante loc kunnen rijden.

Code: Selecteer alles

Amsterdam           10:00
Hilversum           10:20/.23
Amersfoort          10:34/.36
Apeldoorn           11:00/.01
Deventer            11:12/.19
Almelo                  |
Hengelo             11:51/.53
Bad Bentheim        12:09/.11
Rheine              12:23/.25
Osnabrück           12:51/.53
Bünde               13:15/.17
Bad Oeynhausen          |
Minden                  |
Hannover            14:01/.04
Wolfsburg               |
Stendal                 |
Berlin-Spandau      15:31/.33
Berlin Hbf          15:51/.55
Berlin Ostbf        16:03

Code: Selecteer alles

Berlin Ostbf        11:54
Berlin Hbf          12:03/.07
Berlin-Spandau      12:24/.26
Stendal                 |
Wolfsburg               |
Hannover            13:53/.56
Minden                  |
Bad Oeynhausen          |
Bünde               14:41/.43
Osnabrück           15:04/.06
Rheine              15:33/.35
Bad Bentheim        15:48/.51
Hengelo             16:07/.09
Almelo                  |
Deventer            16:42/.48
Apeldoorn           16:58/.00
Amersfoort          17:24/.26
Hilversum           17:38/.40
Amsterdam           18:00
Daarnaast enigszins offtopic hier, maar niet minder interessant: er staat een tweede verbinding Amsterdam-Köln ingetekend, alternerend met de ICE en max. snelheid 160-200km/h. Samen vormen ze (op 3-4 minuten na) een strakke uursdienst.
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Link naar dat document ? :mrgreen:
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Intercity Berlijn

Bericht door en-es »

Op Drehschiebe onder News?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Vinny »

Is dit de wens van de vervoerder? Dan hoeft het niets te betekenen... :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Bemined »

Maar dan gaat men in Nederland weer terug naar het trage pad tussen Amsterdam en Deventer dus, met alleen een versnelling Almelo over te slaan en daar de 7000 in te halen?
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Intercity Berlijn

Bericht door MetroRET »

Is dit geen optie:
Asd 10:00
Hvs 10:20-10:22
Amf 10:33-10:35
Apd 10:59-11:00
Dv 11:11-11:12
Aml 11:37-11:38
Hgl 11:49-11:51
Bh 12:09
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

Misschien is dit wel het moment om de 'snelle' Berlijnritten alsnog Apeldoorn over te laten slaan? Daarmee kan het pad van de snelle Berlijntreinen in het Gooi wel gehaald worden, en kan je alsnog in Deventer zijn om :19:

Code: Selecteer alles

Amsterdam           09:10
Hilversum           09:31/09:32
Amersfoort          09:43/09:45
Apeldoorn           10:09d
Deventer            10:19/10:20
Almelo              10:42d
Hengelo             10:51/10:53
Bad Bentheim        11:09/11:11
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PHS

Re: Intercity Berlijn

Bericht door PHS »

Wel stoppen in Hilversum maar niet in Apeldoorn en Almelo, dat zal goed vallen :mrgreen:
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Intercity Berlijn

Bericht door ArrivaBas »

Tussen Amsterdam en Amersfoort vervangt de IC Berlijn één trein per twee uur in een voor de rest starre kwartierdienst. Verder oostelijk vallen er alleen in de spits gaten in de strakke dienstregeling van de NoordOost en komt de trein alleen bovenop het bestaande aanbod. Tel daarbij op dat Deventer en Hengelo voor de meeste reizigers een acceptabel alternatief zijn voor Apeldoorn en Almelo, puur kijkend naar overstappen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13113
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Z2N »

De vraag is echter: hoe lang is dat nog nodig? De Berlijntrein groeide voor corona als kool, en als de reistijd naar Berlijn naar beneden gaat zat die trend alleen maar doorzetten. Idealiter wordt de Berlijntrein dan ook op termijn losgekoppeld van de 1500, maar dat is afhankelijk van de vraag naar goederenpaden door het Gooi (en daarmee de ruimte voor die snelle paden).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Intercity Berlijn

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Bovendien heeft 'ie nu al geen 1500 vervangende functie wanneer hij in het snelle pad rijdt. Wat dat betreft kun je Hvs rustig overslaan.
teun
Berichten: 1493
Lid geworden op: wo 11 dec 2019, 09:00
Locatie: Helmond

Re: Intercity Berlijn

Bericht door teun »

Die GON begint toch steeds gunstiger te lijken...
Gaat daar nog een keer wat van komen?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Probleem is dat je om .41 (oostwaarts) en .19 (westwaarts) door Almelo heen moet om daar de 7000 in te halen.

De rijtijd Almelo-Deventer wordt daardoor erg krap als je het snelle pad Dv-Asd gebruikt. Dat is (vertrek) .38 westwaarts en .22 oostwaarts. Je hebt dan maar 18-19 minuten rijtijd. Dat komt bij een afstand van 38,5km neer op een gemiddelde snelheid van 122-128km/h. Met een maximale baanvaksnelheid van 130km/h en snelheidsbeperkingen bij Wierden, Rijssen en Snippeling aansl. is dat onmogelijk.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Intercity Berlijn

Bericht door waldo79 »

teun schreef: ma 04 apr 2022, 14:49 Die GON begint toch steeds gunstiger te lijken...
Gaat daar nog een keer wat van komen?
Wat zeg je?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Intercity Berlijn

Bericht door dennistd »

Goederenroute Oost Nederland denk ik, met een noordtak Betuweroute.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 13 gasten